Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Rultatultan | 2013-07-19 12:04 | |
![]() | @Claysune Hur firade babylonierna påsk? Och varför? | |
| Claysune | 2013-07-19 12:46 | |
![]() | Enligt dakes annotared bible NT. Firades till minne av en avgud Kallad "Queen of Heaven". Hur den firades vet jag inte. | |
| Rultatultan | 2013-07-19 13:14 | |
![]() | @Claysune Det var alltså en högtid som firades. Men varför säger man att det skulle vara den första påsken? För att den råkar ligga tidsmässigt på samma ställe som den judiska senare gjorde? | |
| stuvelsberg | 2013-07-20 03:38 | |
![]() | Jag måste säga att jag är förvånad över dessa troendes oärlighet? Om än väntat, vilket leder till att fruktbar dialog spricker med en gång, detta var väntat, så åter igen, det viktigaste är att ingen ska underordna sig någon annans tro ,enkelt. | |
| stuvelsberg | 2013-07-20 04:04 | |
![]() | lyssna på helen sjöholm och låten"Du måste finnas" | |
| SämstpåBeta | 2013-07-20 08:21 | |
![]() | Tro kan du göra i kyrkan, här ska du veta! Det sa alltid min far. Bevingade ord, helt enkelt, kom inte med svammel utan något med verklig förankring som omgivningen kan ha nytta av. I situationer med omedelbar verkan vill man ha någon med verklig förankring vid sin sida, så tro kan man göra i kyrkan, men här ska du helst veta!! | |
| krysopras | 2013-07-20 08:37 | |
![]() | Hinken, jungfrufödsel förekommer. Hos vissa bladlöss och åtminstone en slags ödla. Partenogenes. Porlas idé om att hon vore en zombie utan Gud är något förvirrad, känns det som. Varför skulle hon vara det? Det känns som om man tillmäter sig själv väldigt stor betydelse när man tänker så, men det är iofs kanske så de flesta tänker idag, jag är så viktig att jag i mig själv är ett bevis på Guds existens =) | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-20 10:22 | |
![]() | kryso. Varför är det förvirrat? Hur kunde en encellig amöba utvecklas till att jag kan tänka, känna, dra slutsatser, planera för framtiden, tänka på livet efter döden, undra om jag ska ha en röd eller blå kofta på mig idag etc? Någonstans inom mig finns en känsla av att jag är viktig, varför har jag den? Vi är en del av det ekologiska systemet där allt är viktigt, förmodligen också människan. För mig verkar det mer förvirrat att inte tro på att det finns ett syfte med alltihop. Bara vakna upp varje morgon och göra en massa saker under ca 90 år som inte har någon som helst betydelse för någonting i framtiden mer än att föda fram fler människor som gör samma saker i 90 år utan något syfte. Det gör oss väl bara till kemiskt programmerade robotar? Men har du något tanke om det här så kanske du kunde lägga fram den. Jag är intresserad av människors egna tankar och funderingar även det som inte finns att hitta inom vetenskapen eller religiös tro. | |
| Måns_E | 2013-07-20 10:34 | |
![]() | Är det så mycket mer tröstande med att man skall ha något syfte som man inte känner till? Det kanske är.ett dåligt syfte? Själv så tycker jag att det är helt fantastiskt att vi faktiskt är tänkande kännande individer som har utvecklats från encelliga organismer. Det ger ju verkligen perspekriv. Precis på samma sätt som de oerhört små förutsättningarna för liv i universum ger perspektiv. Att vi dessutom har kommit så långt i vår utveckling att vi förstår det är väl ganska fantastiskt? | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-20 10:52 | |
![]() | måns. Jag kan bara tala för mig själv. Jag är inte ute efter någon tröst. Vi är ju alla olika. Men för mig är det så att om jag hittar en kattskit i hallen och inte har en katt så kan jag inte bara kasta ut skiten och sluta tänka på det. Vi finns här och man undrar varför. Jag tycker det är fantastiskt och av den anledningen kan jag inte bara sluta att fundera över det. Även vetenskapen söker svar på den eviga frågan utan att för den skull söka tröst? | |
| Måns_E | 2013-07-20 11:01 | |
![]() | Jag förstår inte din liknelse, det är väl klart att man begriper att det har varit inne en katt, om man hittar kattskit. Det är ju snarare så vetenskapen fungerar, om man hittar något så försöker man belägga det genom bevis och återupprepning. Man slutar inte att tänka på det. Dock så har man inte funnit några bevis för något högre syfte eller några belägg på att det skall finnas en "skapare". Men nog har människan försökt att belägga just det under årtusenden, att det borde finnas något syfte osv. | |
| Porla - Ej medlem längre | 2013-07-20 11:19 | |
![]() | måns. Ja det är ju det jag säger? | |
| SämstpåBeta | 2013-07-20 11:38 | |
![]() | Det finns ingen högre mening. Vi är en djurart bland många, däggdjur t.o.m. Sedan att vi har en högre medvetandegrad om vår existens, gör ju dessvärre ingen skillnad att vi de facto är ett djur. Du dör som ett djur, för du skapades av två djur, ingen Gud eller helig ande skapade dig, utan två däggdjur från evolutionens utveckling utvecklade dig. När du dör blir du till jord och bidrar därmed till den fortsatta evolutionistiska utvecklingen....det är en trovärdig teori som jag tror på....för det finns många bevis på att det just är så....bevis för något att finns inte! | |
| stuvelsberg | 2013-07-20 12:21 | |
![]() | Livet är meningslöst oavsett vi tror på en skapare eller ej, därför är det viktigt att sträva efter människans väl och ve NU, där religionen utgör ett hinder och med dåligt underbyggda teorier, eller snarare total avsaknad, bör den avskaffas å det snaraste, kan kvarstå i människors fantasier men där går gränsen. | |
| ingson | 2013-07-20 13:21 | |
![]() | Talet om mening med och syfte tenderar att bli väldigt förvirrat. Svaret (för mig) är väldigt enkelt; Det som jag finner meningsfullt är meningsfullt. På samma sätt som det jag tycker är vackert är vackert för mig. Jag förstår inte vad många finner så problematiskt | |
| mz_lzrd | 2013-07-20 17:39 | |
![]() | För mig är självmordsbombning både vackert och meningsfullt. Det är ju trots allt en praktisk tillämpning av Guds vilja. Varför det skulle vara problematiskt förstår inte jag heller. Det som känns viktigt och rätt för mig är ju viktigt och rätt för alla. | |
| mz_lzrd | 2013-07-20 17:39 | |
![]() | Ovanstående var alltså tänkt som en liten illustration av vad som kan vara problematiskt med religiös tro. | |
| Göran A | 2013-07-20 18:18 | |
![]() | Mz: Hur många kristna självmordsbombare känner du till? Som kristna avtackar vi oss från att jämföras med andra religioner. På samma sätt vill väl en ateist inte bli jämförd med Josef Stalin m.fl...? | |
| LittleStalin - Ej medlem längre | 2013-07-20 18:26 | |
![]() | Njo :D | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-20 18:26 | |
![]() | Självmordsbombare har INGET allt allt göra med kärleksfull religion. Religion kan vara både skadlig och gynnsam, det beror helt på utövaren | |