Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 222

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Risotto - Ej medlem längre2008-12-08 15:18
Antal inlägg: 3069

Hur hade ovannämnda författares textrad "ska jag spöa kärringen så att du blir glad och inte gråter" tagits emot om det var nyskrivet i dag?

Risotto - Ej medlem längre2008-12-08 15:19

När jag läste det satt jag på pendeln och fick bita mig i läppen för att inte skratta så att jag trillade av sätet.

klätterrmus2008-12-08 16:27
Antal inlägg: 53

"vulcan - Spelvärd/Forumvärd 2008-12-08 10:28
Varför ska simundervisning vara frivillig? Den var obligatorisk i den kommun jag gick större delen av grundskolan i. Religionsfrihet innebär inte en godtycklig rätt att bryta mot skolplikten. Jag tycker faktiskt bara att den har relevans när det kommer till religionsundervisning och att man inte tvingar folk till kyrkor i samband med avslutningar. "

Jag själv har aldrig gått på simundervisning trots att jag bor i Stockholms kommun och fick ändå godkänt i idrott. Dock inte för jag är muslim utan för jag hade vattenskräck helt enkelt. Nu är jag lite delad i frågan om huruvida man ska tvinga muslimska tjejer som inte vill att simma ändå, men hade någon tvingat mig simma trots min skräck hade jag mått skitdåligt :s.. Men det är iofs en helt annan situation och det där är en jobbig situation då det inte är simningen i sig som många har något emot; det är det att flickorna måste visa upp sig framför killar.

"MiniLudd 2008-12-08 11:44
"man ska inte gå i tajta kläder eller ur ringat eller på något sett som ger en fel uppfattning av killar....."
Ja det är väl därför de har rätten att kalla tjejer horor jämt å ständigt.. Allt ansvar, skuld läggs på tjejerna, sorgligt! "

Vadå, tillskillnad från Sveriges domstolar när en tjej blivit våldtagen då menar du eller?

Och sedan Bino..

"Det är som det där programmet jag råkat sett 1 gång, där 3 muslimska tjejer intervjuar folk. När jag tittade på programmet handlade det om alkohol. Dom va så emot det, för deras religon la bla bla. Jag säger bara passar det inte åk hem

Miniludd ja precis....jag håller med dig.

Sen vill jag tillägga att många många gifta muslimska män inte alls är så trogen sin religon, ivarjefall inte när det gäller att ragga

Jag börjar bli såå irriterad på er som inte vill se verkligheten. Kolla bara när det gäller brott. Av 5 program av Efterslyst tror jag det varit 2 där man ej hört beskrivningen "med utlänsk brytning" Och då gäller det ca 20-25 brott (rån överfall våldtäkt)"

Som svar till det första; vad exakt menar du med åk hem? Jag är muslim men född i Sverige vad är då hem för mig? Jag har aldrig bott någonannanstans, och bara för jag är muslim innebär det inte att jag inte "hör hemma" i Sverige. Du menar då att alla svenska kvinnor som konverterar ska åka iväg från Sverige? Sedan säger du att din man är andra generationens invandrare; jag hoppas att du inser att han och jag är lika mycket svenskar bara att vi valt olika religion. Därmed har vi lika mycket rätt att stanna iom att vi har religionsfrihet i Sverige.

Sedan om muslimska män som raggar: du menar alltså att alla kristna män håller sin religion och inte raggar på andra fastän de är gifta? Det är ju bara att leva i förnekelse.

Utlänsk brytning innebär inte att dessa är muslimer. Även människor ifrån spanien, chile och italien kan ha en "utlänsk brytning". Sedan blir man inte mer kriminell för man tillhör en viss religion. Dock så hävdar många kriminologer att det är en klassfråga så visst är invandrare överrepresenterade i brottsstatestiken men det har ingenting med Islam att göra. Kanske skulle prova på att läsa annat än främlingsfientliga sidor när du ska skapa dig en åsikt?

ingson2008-12-08 16:48
Antal inlägg: 4285

så bra att du är muslim klättermus, då kanske du kan svara på mina frågor (det är bara att bläddra bakåt) eftersom znizze noga undviker dem.

klätterrmus2008-12-08 16:55

ingson: visst så gott jag kan :) det vore nog enklare om du bara samlade ihop alla frågor i ett inlägg

Mårten2008-12-08 17:20
Antal inlägg: 2529

jag hittar inte heller :/

ingson2008-12-08 18:15

Tack klätterrmus!
Vad jag undrar över är försanthållandet av något som kallas gud/allah + koranen och andra texters betydelse + ffa motiven/incitamenten för en god muslimsk individs handlande.

Men vi kanske ska vänta lite med dem. Ty eftersom jag är en smula rädd om mitt eget skinn vill jag börja med en uppmjukningsfråga:
8/12 00:23 skrev du: "däremot har man inte rätt att yttra sig på så sätt att man kränker någon annans tro"

Skulle du kunna vara så vänlig att utveckla och förtydliga det.

klätterrmus2008-12-08 18:21

ingson: enligt svensk lag får man inte kränka andra människor pga deras religion. det var riktat till alla i allmänhet då det i sådana här debatter ofta blir så att man blir för känslosam och slänger ur sig saker man egentligen inte har rätt till att säga.

Mårten2008-12-08 18:23

Givetvis får man uttrycka sig på sätt som innebär att man kränker någon tro. Det finns ju en och annan religion så det skulle vara svårt att säga något alls annars.

Det man INTE får göra är att "uttrycka missaktning" för personer baserat på deras trosbekännelse. Detta är straffbart enligt Brottsbalken 16:8 och har väl överträtts något hundratal gånger bara i den här tråden, dock oftast om och om igen av ett litet antal personer som man kan undra varför de får hållas.

klätterrmus2008-12-08 18:26

Mårten: haha ja det var det jag syftade till.. man får inte kränka andra människor pga deras religion = det gör man om man uttrycker missaktning för personer baserat på deras trosbekännelse.

Sen måste jag fråga Mårten vad du läst för utbildningar? :) (off topic är bara lite nyfiken)

Mouche - Administratör2008-12-08 18:44
Antal inlägg: 24193

Jag säger bara en sak: Ämnet!

Håll er till det så är ni snälla.

Mouche

ingson2008-12-08 19:11

Hets mot folkgrupp (brottsbalken 16:8)
Brottsbalken 16 kap. Om brott mot allmän ordning

Hets mot folkgrupp

8 § Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung eller trosbekännelse, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter. Lag (1988:835).

------------------------- ------------------------- ------------------------- -----
Jag kan inte se annat än att ni har fel klättermus och mårten.
Antag att jag (rent hypotetiskt) sa till någon av er
-Om du baserar ditt handlande på vad du kallar din tro på Allah och texter i Koranen så anser jag att du är feg,korkad,odemokratisk och ologisk.

Tror inte att jag kan dömas enl Brottsbalken 16:8.

Och så undrar jag vad "islams regelverk" har att säga om ett sådant uttalande. Finns det risk för obehagligheter för mig.
Drar mig svagt till minnes ett förslag i FN om att man inte skulle få baktala islam. (Mårten vet säkert mer)

klätterrmus2008-12-08 19:17

ingson: nu är det så att folk i tråden inte har sagt "OM du baserar ditt handlande ..." till en person som handlat fel, personer i tråden har talat illa om islam punkt. Många i denna tråd skulle bli fällda i en domstol. Folk har sagt att islam är odemokratiskt, ologiskt och korkat. DET är att uttrycka missaktning för en folkgrupp pga deras trosbekännelse och det blir man fälld för. Speciellt då man skrivit det i ett forum och alla meddelanden lagras.

Jag förstår inte vad du menar med "islams regelverk"? Syftar du på sharia lagarna då? Där vet jag inte faktiskt, vad jag fått lära mig och tror på är att Allah är barmhärtig och förlåter alla som uttalar sig illa om religionen då dessa inte vet bättre.

DÄREMOT om du skulle säga "-Om du baserar ditt handlande på din tro på Allah och texter i Koranen så anser jag att du är feg,korkad,odemokratisk och ologisk." till en terrorist skulle jag anse att du har rätt då denne inte har stöd för sina handlingar i koranen eller hos Allah enligt mig. I slutändan är det Gud som dömer :)

Mårten2008-12-08 19:50

Ingson: "Tror inte att jag kan dömas enl Brottsbalken 16:8."

Det tror definitivt inte jag heller. Du kan ju säga precis vad du vill om Islam. Om du till exempel tycker att Islam är en helt galen religion, vilket det står dig fritt att göra, så tycker du ju rimligen att de som följer denna galna religion är knäppa i huvudet.

Det som däremot inte är ok (eller lagligt) men som du inte gjort dig skyldig till är t.ex att hävda att anhängare till en specifik religion generellt skulle vara mycket mer mordiska, och att förklaringen till detta skulle vara genetisk (!), och att det dessutom inte spelar någon roll om det bara är en liten del av anhängarna av denna religion som dödar, även moderata anhängare är lika skyldiga, för de är "likförbannat" anhängare, som HallonBomb (aka PurjoPuck, MiniLudd, KorvTopp etc) gjorde i diverse icke-raderade inlägg den 26:e November i år.

ingson2008-12-08 20:27

Mårten: Delar din uppfattning. Och för tydlighetens skull; nicken du nämnde på slutet vill jag inte förknippas med.

klätterrmus: Skam till sägandes vet jag inte heller riktigt vad jag menar med "islams regelverk" - vem är det som är virrig och ologisk :)
Menade ungefär vad muslimer har att rätta sig efter.

Men OK, jag kommer inte att råka illa ut så låt oss återgå till mina frågor.

Dvs din gudstro,vad du grundar den på. Koranens betydelse. Bevekelsegrunderna för dina handlingar.
Och du har redan fört in ännu en punkt;tolkningen: tydligen skiljer sig din och de du kallar terrorister tolkning mycket åt

Tycker du det blir för vagt eller hyperteoretiskt kan du resonera om något konkret, tex slöja eller att inte äta griskött eller vad du vill

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-12-08 20:30
Antal inlägg: 31064

Jag är nyfiken på en sak: Skulle du (trådskaparen) förbli muslim efter en skilsmässa från nuvarande maken?

klätterrmus2008-12-08 21:02

ingson: jag kan säga såhär: min mamma är inte speciellt religiös. den enda religiösa handling hon utför är att inte äta fläskkött. mina morföräldrar å andra sidan var mycket mer religiösa, och därifrån har jag också fått min tro. när det kommer till koranen så finns det många människor som anser olika saker; jag anser att Allahs ord är lag medan andra anser att det är något man ska tolka. när det gäller fläskkött vet alla muslimer att man inte ska äta fläsk; vissa väljer att göra det ändå då de anser att det är en relativt liten synd bredvid annat som händer dagligen.

jag tror stenhårt på att koranen är Allahs ord men jag tror inte någon person i hela världen kan följa den till punkt och pricka. Alla syndar och därför är det viktigt att alltid göra sitt bästa för att leva ett gott liv även om det bara är små saker som att inte äta fläsk, ge zakat, vara vänlig och hjälpsam, inte leva i sexuell omoral osv. Jag tex har valt att inte ha slöja på mig; dels för det står inte i koranen och dels för att jag vet att det skulle göra det svårare för mig i framtiden när det gäller att skaffa jobb jag vill ha eftersom jag vill jobba med marknadsföring. Senare i livet kanske jag väljer att använda slöja, som ett eget val, men inte som det ser ut idag.

Sedan finns det givetvis fundamentalister; vissa tror stenhårt på att det som de gör är rätt men jag tror att vissa utnyttjar Islam för att få med sig anhängare till det som de vill göra.

Risotto - Ej medlem längre2008-12-08 21:32

Kom just på en fundering -varför är det av vital vikt att en kvinna av annan religion som gifter sig med en muslimsk man konverterar till dennes religion? Gäller det omvända även om jag skulle vilja äkta en muslimsk kvinna?
Är det logik i det jag påstår eller har jag fått det om bakfoten?

ingson2008-12-08 21:47

Tack för att du svarar klätterrmus, det ökar förståelsen.

Två frågor till innan jag kryper till kojs.

Du tycks ta för givet att det existerar något som du kallar Allah och som du anser vara viktig. Kan du precisera Allah lite närmare.

"när det gäller fläskkött vet alla muslimer att man inte ska äta fläsk;"
Varför ska man inte äta fläsk?

Mårten2008-12-08 21:49

Risotto,

Det omvända gäller faktiskt inte. Sura 5 vers 5 säger att en muslimsk man kan gifta sig med en kvinna som bekänner sig till någon av de andra bokreligionerna (kristendom eller judendom) men nämner inte där (eller någon annanstans i Koranen) att samma möjlighet skulle gälla för kvinnor.

Det sätt på vilket jag hört det motiveras är att då mannen naturligt är familjens överhuvud oavsett religion, så är det lättare för en muslimsk man att fortsätta att följa Islam om han har en muslimsk fru, än det är för en muslimsk kvinna att fortsätta följa Islam om hon har en icke-muslimsk man.

Hur man ställer sig till detta bud beror ju givetvis på hur strikt man följer Islam generellt, men det är givetvis ett problem att som seriös religionsutövare dela sitt liv med någon som inte har denna övertygelse. Jag tror inte att mer hårdnackade kristna församlingar (typ pingstkyrkan) sanktionerar giftermål med muslimer, och äktenskap mellan judar och muslimer (oavsett kön) är ju förbjudet i staten Israel och inte på inne-listan bland diasporaförsamlingarna heller.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?