Spelrum
Giraffen | 41 |
Krokodilen | 1 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 30 |
Inloggade | 74 |
Mobilspel
Pågående | 19 876 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Maja G | 2011-03-20 10:09 | |
![]() | Äter inte heller av vetemjölet. Jag fuskar lite ibland med sötsaker, dumt jag vet, men det har gått bra ändå.. Idag tex ska jag äta hamburgare med ost och grönsaker som är blandat med majonnäs | |
Kirstin | 2011-03-20 10:20 | |
![]() | Hej allesammans! Har skrivit tidigare i tråden om min man som äter lchf och som bara rasar i vikt, och om mig själv som testade lchf men inte gick ner särskilt mycket och därför körde soppor och bars. Nu är jag definitivt tillbaka på lchf, det går ju inte att hålla på med annat om det ska vara beständigt och långsiktigt. Läste i en ny kokbok av dietisten Ulrika Davidsson att om man har svårt att gå ner med lchf kan det bero på att man har svårt att bryta ner fett. Då finns det tydligen något enzym som heter lipas man kan ta. Någon som vet var man hittar det? Antagligen i en hälsokostbutik. Och så det som egentligen var min fråga: en god vän berättade att man på Aktuellt i förra veckan pratade om fettrik kost och att man i samband med sådan kost skulle ta något tillskott som gör att fettet inte härsknar i blodådrorna (eller i cellerna, lite oklart vad inslaget handlade om, såg det ju inte själv). Det ska även finns forskning som stöder gjord på Karolinska. Någon som kan reda ut vad det är jag svamlar om? | |
EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2011-03-20 10:53 | |
![]() | Hej Kirstin! Läs "Matrevolutionen" av Andreas Eenfeldt( kostdoktorn.se )! Jag har tidigare läst både vad Annika Dahlkvist och Sten-Sture Skaldeman skrivit men AE är både grundligare och mer pedagogisk. Eftersom LCHF av ngn egendomlig anledning har blivit kontroversiell (prestige?) så får man nog ta sånt som "...något tillskott som gör att fettet inte härsknar i blodådrorna..." med en näve salt t.v. Eftersom den relativa frånvaron av kolhydrater vid LCHF-kost gör att fettet förbränns ist.f. att lagras så är nog risken för härskning etc. iaf mindre. Har kört lchf ett par år nu och halsbrännan på nätterna är mkt mindre + att vikten gått ner. Reumatiker skulle nog pröva lchf ett par månader eftersom den kolhydratrika kostkultur vi hamnat i gynnar inflammatoriska sjukdomar. | |
Daggdroppe | 2011-03-20 10:58 | |
![]() | anderstg du kanske hittar nåt i nån container att ha smöret och osten på... | |
GranitGert - Ej medlem längre | 2011-03-20 11:03 | |
![]() | Är så jävla trött på kalorifanatiker. Ni kan inte ett dugg, så yttra er inte. Gå och kela i Rössners slakthus istället. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2011-03-20 11:36 | |
![]() | Ullice för mig är det så enkelt,äter man mer en vad man gör av med går man upp i vikt,äter man mindre så går man ner i vikt, hitta balansen,hund är bra,om det är svårt | |
Miss_jk | 2011-03-20 11:40 | |
![]() | ttiittii: Eller så kör man enligt lchf om man gillar det bättre. Varför inte liksom? | |
grönöga - Ej medlem längre | 2011-03-20 11:51 | |
![]() | Men för den som inte vill stoppa i sig en massa socker, sockersubstitut och onödiga tillsatser (finns skrämmande nog i alltför många varor), så är lchf ett mycket bra alternativ. För mig handlar det inte enkom om att gå ner i vikt, de stora vinsterna för mig är att jag mår mycket bättre. Jag har innan jag började med lchf under många år haft problem med gallan, läkarna kunde inte hitta något och sa att orsaken var "krampande" gallgångar. Idag kan jag äta sånt jag knappt kunde titta på innan utan att behöva åka in till akuten och få en spruta mot gallanfallet. Vill man äta mat med socker och sockerarter i så gör man det, vill man inte så skippar man. Jag äter ibland vissa saker som innehåller tex mjöl, men måttligt. Man behöver inte bli fanatisk bara för att man lagt om sina kostvanor. | |
GranitGert - Ej medlem längre | 2011-03-20 12:08 | |
![]() | Ttitttitii: Det är liksom ingen idé att du ens försöker komma med dom argumenten, för dom har blivit så krossade, och enda anledningen du kan använda dom är för att du stoppar huvudet i sanden. Du vet inte hur kroppen fungerar. | |
raisingirl | 2011-03-20 12:27 | |
![]() | ttiittii: I GBP-tråden snackar du om hur farligt det är med övervikt och hur kan man vilja förvägra människor något som kan hjälpa dom att må bättre, hur kan du tycka att fetmaoperationer är nåt bra och sen klanka ner på dom som väljer en kosthållning som gör att dom mår bra och går ner i vikt?! Mycket märklig inställning... | |
raisingirl | 2011-03-20 12:29 | |
![]() | Eller du kanske tycker att det är bättre att alla försöker göra på ditt sätt och om det inte funkar kan man operera sig istället? | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-03-20 12:34 | |
![]() | Det är nog ingen som är emot viktnedgång. Dieter ifrågasätts i forumet, det gäller inte enbart LCHF utan även vegetarisk mat. Folk brukar ju generellt vara rädda för vegetarianernas hälsa trots att vegetarianerna blir smala på sin relativt kolhydratfyllda kost. | |
Larvbrud - Ej medlem längre | 2011-03-20 12:34 | |
![]() | "Kolhydratrika" hade kanske varit ett bättre ord. | |
ramsay - Ej medlem längre | 2011-03-20 12:36 | |
![]() | jag tänkte likadant som raisin girl när jag läste tittis inlägg. | |
Stenknäck | 2011-03-20 12:39 | |
![]() | Jo då det fungerar visst det. Köp boken om Atkins-dieten och läs och följd råden så kan du ge dig på att har du en övervikt så rasar kilona av dig. Metoden är omstridd men fler och fler accepterar den i forskarkretsar. Frukost t ex gör en omelett på 2 ägg och 1 msk grädde och 1 msk vatten. Stek två tomater. I omeletten kan du lägga in några skivor god ost som smälter in. Stek också gärna några skivor bacon och jag garanterar du blir mätt hela förmiddagen. Dock inget godis eller sött överhuvudtaget. | |
smulgubbe | 2011-03-20 17:43 | |
![]() | Jag har också anammat lchf. Har hållit på ett par veckor nu. Maten funkar bra tycker jag och jag saknar inte fikabrödet så mycket som jag trodde jag skulle göra. Men det här med att äta så mycket fett, kan det verkligen vara bra i längden för hjärta och blodkärl. läste en artikel i Icas tidning Buffe , där en professor vid namn Mai.Lis Hellenius uttalar sig om detta. Hon avråder från att följa den trendiga dieten som säger att man ska äta mycket animaliskt fett och lite kolhydrater. Skälet är att flera undersökningar visar att den som äter på det sättet visserligen går ner i vikt, men samtidigt ökar risken för hjärtinfarkt eftersom blodets kolesterolvärde stiger. Oroväckande tycker jag. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2011-03-20 17:58 | |
![]() | att äta mycket fett är inte bra för någonting,inte för gallan ,levern och hjärtat,detta är vad jag tycker att ni andra tycker annorlunda har jag full förståelse för,jag trodde "fettdocktorn"var utdömd för länge sen och operationer kommer det att bli,av gallor,och hur mycket förhöjt levervärde blir det ,tror mer på op, | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2011-03-20 18:01 | |
![]() | raisin,hur du gör är upp till dig,men jag har inte övervikt | |
grönöga - Ej medlem längre | 2011-03-20 18:02 | |
![]() | Mina problem med gallan har upphört sedan jag började med LCHF. | |
Miss_jk | 2011-03-20 18:03 | |
![]() | ttiittii: TYCKER du det, eller har du bevis för att det är så? | |