Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 34 |
| Inloggade | 75 |
Mobilspel
| Pågående | 19 593 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-10 20:16 | |
![]() | Hm...undrar bara om inte halva befolkningen i Amerikat redan "köpt" Dys HCHF-diet. :P Och visst är den väl på kraftig frammarsch åt Sverige-hållet också. :P Världens bästa diet. :P | |
| Tess 08 | 2009-09-10 20:18 | |
![]() | Jag har förstått att vissa har svårt att förstå ord som kanske inte visar exakt vad det betyder. Tex förnuft och måttlighet.. För mig kan måttlighet vara att ta lite socker på frukostgröten och att förnuftet kan säga att en bäbis inte ska leva på godis, men att det kanske inte är fel att bjuda en tvååring på saft eller glass en varm sommardag och man är på semester .... (detta betyder inte att tvååringen inte alltid får glass coh saft utan vid just något tillfälle sådär...) | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-10 20:18 | |
![]() | Åå, roligt att du gillade dom, Tania. Släng hit några vetja. :) | |
| miljonären - Ej medlem längre | 2009-09-10 20:19 | |
![]() | vadå för bollar? recept? | |
| ___Tania___ | 2009-09-10 21:17 | |
![]() | Hoppas det är ok att jag klistrar in det igen, men jag hittar inte receptet i tråden. "Vi brukar göra festgodis av mandlar, sesamfrön, solrosfrön och pumpakärnor mm, som vi först mixar till mjöl. Sen kör vi till exempel russin, osvavlade aprikoser, plommon, citronsaft ( och vad man nu vill mer ) i matberedaren till en fin massa, blandar ihop med lagom mycket av de ovan nämnda mjölsorterna, rullar små bollar och vänder dom i kokosflingor. Jättegott. -------------------- Japp. Jag köpte en blandning av nötter, med pecannötter, valnötter, hasselnötter, mandel, cashew. Det blev gott! | |
| ___Tania___ | 2009-09-10 21:19 | |
![]() | Synd att du inte bor granne, Miss Yoco. du skulle få chutney också. | |
| miljonären - Ej medlem längre | 2009-09-10 21:59 | |
![]() | ja men gud vad gott! har bara stavmixer dock | |
| apbur | 2009-09-10 22:15 | |
![]() | vulcan - Spelvärd/Forumvärd 2009-09-10 15:39 Vilken mängd fruktos i dagsintag leder då till överdosering? Bör jag som brukar börja dagen med ca 3 dl nypon- eller blåbärssoppa och sen kanske stoppar i mig i snitt en frukt om dagen oroa mig? Jag vet inte om frågan var riktad till mig men jag svarar för säkerhets skull. Nej :) | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-09-10 22:18 | |
![]() | Socker kan vara smärtstillande på små barn. När dom får sprutan i foten tex,är det bättre om dom får nåt sött samtidigt. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-10 23:06 | |
![]() | Tania -------> 2009-09-10 21:19 Det hade varit kul. Chutney, bollar och varsin kopp thé, så hade vi kunnat sitta en stund och fnittra gott åt livets alla tokigheter. :)) | |
| Snoosy | 2009-09-10 23:24 | |
![]() | anneli72, hade tänkt att nämna det. Helt riktigt så är det så att något sött lindrar smärta om man ger ett barn det precis innan de får sin spruta, men för det behöver det inte vara socker :) har märkt att tråden handlar enbart om sockerintag och dess betydelse, helt okej med mig ;) Varför sockret blivit en hälsofara är för att det finns i så många halvfabrikat och i mycket vi får i oss, det är så mycket som är sötat nuförtiden. Så barnen (och vuxna också för den delen) får i sig socker utöver sitt ''lördagsgodis''. Kanske man som vuxen bör tänka om åtminstone där, innan man ger sitt barn för mycket socker :) | |
| ___Tania___ | 2009-09-10 23:52 | |
![]() | Tess 08 2009-09-10 20:18 Jag har förstått att vissa har svårt att förstå ord som kanske inte visar exakt vad det betyder. Tex förnuft och måttlighet.. Det man tycker är lagom, rent visuellt, behöver inte vara lika lagom för magen. Jag brukar koka för lite pasta, t.ex. När jag ätit upp , så är jag inte mätt, men låter jag det gå några minuter, så är jag mätt. En tallriksmodell kan tolkas på massa sätt. För det första är tallrikar olika stora, och för det andra är vi olika stora. Är man hungrig, blir lagom lite mer än om man är mätt. Man impulshandlar inte lika mycket om man handlar då magen är lite nöjd. | |
| apbur | 2009-09-10 23:59 | |
![]() | Vilket tjat. Man äter lagom om man håller en jämn vikt och inte har massa överskottsfett som lagras på. För att slippa bli besatt av mat och dieter kan man röra på sig och äta vanlig varierad kost så slipper man bli överviktig eller drabbas hjärt- och kärlsjukdomar. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-11 00:01 | |
![]() | Snoosy, angående fruktens vara eller icke-vara i kosten, så tror jag att både du och jag kan fortsätta och känna oss lugna och vi ska nog även kunna fortsätta vidhålla dess förträfflighet. :) Jag blev nämligen rätt fundersam över den här artikeln som le-lou länkade till. För det framgick ju inte vilken sorts fruktsocker Charlotte Erlanson-Albertsson syftade på, det naturliga i frukt och bär, eller det raffinerade. Så jag mejlade henne, ställde några frågor bland annat om det. Fick ett svar ifrån henne några timmar senare. Det var jättesnällt av henne, men tyvärr så svarade hon inte alls på huvudfrågan ( om artikeln ) och egentligen bara på en endaste av dom andra jag hade ställt. Men hursom, så här blev det, det var denna av mina frågor hon svarade på: "Sen undrar jag också hur en fullt frisk person - utifrån fruktos-aspekten - skall förhålla sig till frukt och bär? Bör och skall vi ha frukt och bär i kosten? I vilka mängder i så fall? Eller bör vi helt avstå från frukt och bär?" ------------------------ Svaret: Hej, Vi ska äta frukt och bär,men det raffinerade fruktsockret som finns i läskedrycker o dyl ska vi undvika, Hj hälsn Charlotte Erlanson-Albertsson ------------------------- ----------- Så då har vi rett ut det. ( jag skrev också till henne att jag, med hennes tillåtelse, skulle vidarebefordra svaret hit ) | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-11 00:05 | |
![]() | --------> 2009-09-10 23:52 Japp, så sant så Tania. | |
| ___Tania___ | 2009-09-11 00:07 | |
![]() | Miss Yoco 2009-09-10 23:06 Tania -------> 2009-09-10 21:19 Ja, jag sitter med min kopp här, just nu :) | |
| Snoosy | 2009-09-11 00:07 | |
![]() | Miss yoko, men vad bra. Då har apbur och de andra fått svar på en viktig fråga :) | |
| ___Tania___ | 2009-09-11 00:08 | |
![]() | En fet person blir knappast tacksam över råd som: Gå ut och rör på dig, och ät lagom. | |
| ___Tania___ | 2009-09-11 00:09 | |
![]() | Tjat? Undrar hur en skrivtråd fungerar om ingen skriver i den. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-09-11 00:13 | |
![]() | -------> 2009-09-11 00:09 Precis, och den som tycker det blivit tjatigt, kan bara hålla sig ifrån en sådan tråd. Jag undrar faktiskt....det kan ju hända att bråkmakarnas avsikt är att få tråden stångt, så jag tror faktiskt det vore bäst att bara ignorera provokationerna. | |