Spelrum
Giraffen41
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 493

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2009-12-31 17:36
Antal inlägg: 20042

Ibland undrar man hur vissa unga ska "hanteras". En 21-åring körde för några dagar sedan ihjäl två andra ungdomar, 18 och 20 år. Alla åkte med i bilen som framfördes av 21-åringen som klarade sig med skador. Han minns inget då han var för full enligt egen utsago, men i dagarna minns han att det inte var han som körde. Han är häktad i väntan på att bevisen ska säkras, man tror sig veta att det var han som körde. När han var nybliven körtkortsinnehavare körde han på två personer på ett övergångsställe och skadade dems vårt fär vilketh an fick ett straff och blev av med körkortet. Det har inte hindrat honom från att fortsätta köra bil däreftet har han fått ytterligare ett straff för vårdslöshet i trafik och olovlig körning. Denna gång använde han sin mammas bil. Något har gått snett.

Comeon - Ej medlem längre2009-12-31 17:39
Antal inlägg: 456

Det har det kanske Minta men tror du att det sett annorlunda ut om de hade fått en käftsmäll eller rejält med stryk i sin ungdom?

principatia - Ej medlem längre2009-12-31 17:40
Antal inlägg: 90

"det gör jag inte längre, och är inte kriminell idag (förutom att jag fuskar i tåget ibland)

hm- mm

Åker du fast pga fusk i tåget, så är du kriminell.

Bitte - Administratör2009-12-31 17:41
Antal inlägg: 24221

Minte det är väl intre bara unga människor som skapar olyckor med bil, som kör utan körkort och både berusade och drogade av annat..

Bitte

Minta2009-12-31 17:42

En örfil är inte rejält med stryk. Jag är inte anhängare av våld, men en örfil kan bli en markering som får en gränsöverträdande person som saknar egna spärrar att haja till och eventuellt fundera.

Minta2009-12-31 17:43

Ditte, det menar jag naturligtvis inte, men jag måste väl inte skriva ut alla som också kan göra sådana saker. En ungdom är förhoppningsvis lättare att påverka.

spider_f2009-12-31 17:43
Antal inlägg: 306

Minta: säg det då rakt ut. Du vill återinföra barnaga i Sverige.

carlmartin - Ej medlem längre2009-12-31 17:44
Antal inlägg: 4590

ok. jag är kriminell.

principatia - Ej medlem längre2009-12-31 17:44

Det var en förälder, som sade: "... men, det är ju inte brott innan man har åkt fast!"

Moral, gott folk, låt oss lära våra barn vad moral är.

Comeon - Ej medlem längre2009-12-31 17:44

Ok men tror du att en örfil hade gjort att denna person hade blivit en skötsam vuxen?

Minta2009-12-31 17:44

Bitte menar jag.

principatia - Ej medlem längre2009-12-31 17:48

Barn tar efter oss föräldrar. Får de örfil, så lär de sig att ge örfil. De blir inte mer laglydiga av örfilar och skällsord. De behöver positiva och laglydiga förebild och någon som ser lite efter dem och bryr sig om dem. Barn behöver kärlek och omsorg.

principatia - Ej medlem längre2009-12-31 17:54

Att en farbror gav en örfil till en 13- årig och blev dömd för det rättfärdigar inte detta barns beteende. Det är fortfarande fel att störa allmän ordning och köra moped på minigolfbanan.

Det här barnet i fråga är inget hjälte. Han är fortvarande den irriterande tonåringen som retades med en äldre man, som använde andras egendom på ett oförsvarligt sätt, som svarade med fula ord på en tillrättavisning av en äldre person.

Låt oss inte göra honom till hjälte bara för att hans sida vann rättegången!

Slå aldrig någon!

Fördärva aldrig andras egendom!

Gör så mot andra som du önksar att de gjorde mot dig!

Minta2009-12-31 18:01

Jag håller helt med om vad barn behöver. Men när detta slagit fel, vad gör man med den gränsöverskridande ungdom som saknar egna spärrar? Sitter och beklagar att h*n inte fått detta under sin uppväxt? Försöker ge detta i efterhand?

Minta2009-12-31 18:06

Spider, nej det menar jag inte, men en örfil kan vara en mänsklig reaktion på att någon klivit grovt klivit över mina gränser. Det kan ske på ett ögonblick, t.ex. i fallet med läraren som gav igen när en 14-åring klippt till honom. Han blev också fälld, men det är mycket mänskligt att reagera så och kräver ibland stor självövervinnelse att inte göra det. En lärare ska kunna klara det, men jag är inte säker på att jag skulle det. Det betyder inte att jag vill återinföra barnaga.

Minta2009-12-31 18:10

Comenon, jag tror inte att alla människor i alla situationer tänker "vad gör denna ungdom, unge till en skötsam vuxen?" Ibland får man reaktioner som svar på det man själv gjort, jag vet inte om det lär en något, men så är det i alla fall. Jag skulle vilja vända andra kinden till, men tror inte att jag kan. Att man kan förstå en handling betyder inte att man vill göra den till allmän lag.

spider_f2009-12-31 18:14
Antal inlägg: 306

"Jag är inte anhängare av våld, men en örfil kan bli en markering som får en gränsöverträdande person som saknar egna spärrar att haja till och eventuellt fundera."

Där lät det ändå som att du tyckte att det var ganska rätt av gubben att ge den där örfilen.

Comeon - Ej medlem längre2009-12-31 18:16

Jag har förståelse för att farbrorn gick över gränsen, ingen tvekan om det på något sätt. Men jag tycker ändå det var bra att han blev dömd eftersom han enligt svensk lag har gjort fel.

Att klimatet blivit hårdare och mycket råare i samhället är vi nog alla överrens om. Hur vi ska komma tillrätta med det vet jag inte men jag har en fast övertygelse om att våld inte löser det under några förhållande alls.

Att bli slagen är en kränkning och man sjunker som människa. Aldrig i min värld kan det föra något gott med sig, tyvärr men erfarenheten säger mej att det är så.

principatia - Ej medlem längre2009-12-31 18:20

Jag håller med Minta, förutom att jag inte är en förespråkare för fysisk aga.

Det enormt ökade ungdomsvåldet, som bara kryper längre och längre ner i åldrarna, kommer nog att leda till att straffåldern sänks. Även föräldrarna skyldighet till att ersätta sina barns skadegörelse måste förtydligas i lag.

Det finns alltid element i samhället, som ursäktar och förklarar barnens brottsliga gärningar (t ex angående grafitimålning). En del refererar till sin egen barndoms- och ungdomstid och menar att det är en utvecklingsfas, det är övergående och att det så man lär sig. Men, medan utvecklingen pågår, så hinner ungarna vålla väldigt mycket skada. Hittills har föräldrarna helt befriats av sitt ekonomiska ansvar. Allt detta, som barn och ungdomar brutit mot samhället har blivit en offentlig kostnad eller ökat försäkringsbolagernas kostnader - vilket sedan faller för oss konsumenter att betala.

Föräldrarna måste ta sitt ansvar.

Skaffa inte barn om du inte är redo att ta det ansvaret.

Minta2009-12-31 18:21

Jag tänkte mer på han som körde ihjäl tv personer och allvarligt skadat flera andra vid tidigare tillfällen. Det är möjligt att det är brist på kärlek och förståelse som ligger bakom, men det är jäkligt lätt att vilja markera tydligt mot en sådan person. Även om det inte hjälper. Hur ska han kommatill insikt? Med tiden?

När det gäller den tolvårige killen är det ju trist att inga åtgärder tycks hjälpa, varken att tala med föräldrar, polis eller socialtjänst vad jag förstår. Det var ju också så när pappan till den förståndshandikappade sonen sköt ihjäl en trakasserande femtonåring.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?