Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 2 |
Inloggade | 4 |
Mobilspel
Pågående | 20 105 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Robbandido - Ej medlem längre | 2010-04-10 18:08 | |
![]() | Språket är ju i en ständig förändring. Intressant är det hursomhelst. :-) | |
ankanka - Ej medlem längre | 2010-04-10 18:09 | |
![]() | minta... därav ;) i slutet på inlägget. jag kan översätta den åt dig. ;) = "jag vet att du har rätt när du kommer med ett sådant självklart påstående att det inte finns nån språköverhet som bestämmer ords innebörd. Jag tyckte inte att det fanns nåt direkt svar på ett sådant återigen helt uppenbart påstående så jag kopierade en länk mer i humoristisk ton är gravallvarlig. Därför avslutar jag detta med en smiley som blinkar med ögat." | |
Minta | 2010-04-10 18:12 | |
![]() | "ja hora, fitta, kärring. Alla dessa blev svordomar när någon helt plötsligt bestämde att detta betyder nu något fult och ingen vill bli kallad det. Det var väl ungefär då som det numer utbredda användandet med annorlunda betydelse tog fart..." Det var naturligt att tolka detta inlägg som att du tror att det finns en språklig överhöghet. "Någon bestämde helt plötsligt att..." | |
ankanka - Ej medlem längre | 2010-04-10 18:14 | |
![]() | ja okej, jag erkänner att jag nog förutsatte att alla var med på att det där mer var ett metafor än direkt fakta. Jag ska vara mer tydlig i fortsättningen, det verkar som att det behövs. | |
Minta | 2010-04-10 18:15 | |
![]() | En metafor för att språket förändras av verkligheten? Varför inte skriva det då? | |
ankanka - Ej medlem längre | 2010-04-10 18:17 | |
![]() | För att jag känner redan att jag överförklarar allt jag säger som om jag talar till en treåring. Det i sig skulle jag själv finna kränkande och jag ville faktiskt inte på nåt sätt låta överpedagogisk eller som nån jädra skolfröken. | |
Trastis | 2010-04-10 18:20 | |
![]() | haha, jag trodde att ankanka hetta anna anka, hade varit ett passande namn annars. | |
Minta | 2010-04-10 18:21 | |
![]() | Ja, jag är inte tre år och jag tolkade det du skrev så som det stod. Det är ingen som bestämmer något sådant, det är språkbrukarna och verkligheten som gör det. | |
ankanka - Ej medlem längre | 2010-04-10 18:23 | |
![]() | Då ska jag som sagt vara mer tydlig med dig i fortsättningen. Nu vill jag spela en stund. Vi tycker olika. trastis.... äh.. *pft* | |
Robbandido - Ej medlem längre | 2010-04-10 18:25 | |
![]() | Nu är det dags för mig att gå vidare här i livet. Men innan jag går avlägger jag ett besök vid en av de få källor på Internet jag hyser fullt förtroende för. Nämligen www.sprakradet.se/ Och i deras sprakande lada förtäljs följande: Fråga: "Är neger neutralt? Kan det t.ex. användas i en polisrapport?" Svar: "Nej, neger är inte neutralt. Det bör inte användas i polisrapporter. I stället får man använda exempelvis svart eller mörkhyad, om man måste ange hudfärg. Ordet neger har kommit att uppfattas som nedsättande. Detta beror sannolikt på att motsvarande ord på engelska (negro) under en lång tid undan för undan har glidit nedåt på stilskalan och nu i det närmaste av många uppfattas som ett skymford. Det hjälper inte att hänvisa till att neger kommer av lat. niger som betyder 'svart'. Ordet har av utomspråkliga skäl blivit så gott som oanvändbart." Vila vid denna källa: www.spraknamnden.se/...ek ttyp=lan (Språknämnden har bytt namn till Språkrådet. Därav de olika adresserna i länkarna ovan). | |
Minta | 2010-04-10 18:31 | |
![]() | Det var väl en bra slutkläm. | |
krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-10 19:40 | |
![]() | om vi googlar på ord som: negro ascosiation negro community negro congress negro..... bla bla bla så hittar vi hundratals, om inte tusentals föreningar, organisationer etc som grundats, drivs och har medlemskap av enbart negrer. kan vi inte maila dem och säga att de inte är negrer längre? de borde byta ut namnet mot tex "kurrekurredutt" så de inte trycker ner sig själva. för de är ju inte negrer eller? | |
Robbandido - Ej medlem längre | 2010-04-10 19:45 | |
![]() | Krill, se citatet från Språkrådet i mitt föregående inlägg: "... det beror sannolikt på att motsvarande ord på engelska (negro) under en lång tid undan för undan har glidit nedåt på stilskalan och nu i det närmaste av många uppfattas som ett skymford." | |
Minta | 2010-04-10 19:46 | |
![]() | krill_master, de gör ordet till sitt eget, inte i den betydelse de vita givit det. | |
Robbandido - Ej medlem längre | 2010-04-10 19:48 | |
![]() | Svarta rappare etc. säger ju niggah i varannan mening. Liksom bögarna gjorde det ordet till sitt eget. | |
Robbandido - Ej medlem längre | 2010-04-10 19:51 | |
![]() | I Sverige blev "bög" accepterat, "neger" blev bannlyst. Tänk så det kan gå i språkets virvlar. :-) | |
micro113 | 2010-04-10 20:30 | |
![]() | Robban Det kanske blir så att när och om de gör ordet till sitt och sätter sin värdering på det så kanske det blir okej igen -- för det var ju faktiskt det som hände med ordet bög -- bögarna tog tillbaka och definierade om det. | |
DennisPlz | 2010-04-10 20:32 | |
![]() | micro: Använd inte b-ordet, eftersom det tillhör de homosexuella. | |
Cybertron | 2010-04-10 20:37 | |
![]() | jag vet inte om någon annan än jag har märkt detta, men alla säger samma sak om och om igen... | |
jeppe-m | 2010-04-10 22:44 | |
![]() | så skönt inlägg krill, helt rätt! | |