Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 18 581 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-21 21:48 | |
![]() | Finns ju pitbullar med utländsk stamtavla i Sverige. | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-21 23:29 | |
![]() | Electric precis, därav "första generationens inandrare"=) | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-21 23:32 | |
![]() | Slarvigt läst av mig. | |
WCstol - Ej medlem längre | 2010-05-22 00:00 | |
![]() | jag känner en kamphund som e snäller | |
graniten | 2010-05-22 02:08 | |
![]() | På 70 talet var det schäfrar som fick rubriker i tidningarna och nu pitbull. | |
Liftactiv | 2010-05-22 13:21 | |
![]() | Att påstå att en pitbull blir "lycklig" av att kampa var fånigt skrivet mouche. Det handlar inte om känslor i det fallet. Vackra är de inte, det håller jag med om, men det finns mängder av populära raser som inte heller är det, så det var en ännu fånigare kommentar mot just den rasen. Hundar, som barn, blir som du fostrar dem. Om folk lärde sig (och sina barn) att man inte ska rusa fram till okända hundar för att de ser söta ut, pilla dem i ögon eller andra hål, klättra på dem, sparka dem eller annat, som vilken normalt funtad människa vet att man inte gör, bara för att det är en hund, så skulle mängder av olyckor inte ske. Och de hundar som råkar illa ut är ofta riktigt kaxiga jyckar som inte lärt sig hur man samspelar med andra hundar. Det är min erfarenhet iallafall. Och jag ger inte alltför mycket för kvällstidningarnas skvallerrubriker. | |
Minta | 2010-05-22 13:25 | |
![]() | Instämmer helt i detta. Det är hundar som inte lärt sig samspela med andra hundar som får problem. Det får de bl.a. om de aldrig får leka fritt med andra hundar utan alltid måste vara kopplade. Anders Hallberg menar att hundaggressivitet ökat pga. att många hundar alltid går i koppel. | |
raisingirl | 2010-05-22 14:59 | |
![]() | Jag tänker så här: gener + uppfostran. Om man har någon som helst kunskap om hundar så inser man att det ÄR skillnad på psyke beroende på vilken ras man talar om. Sen är det också stora individuella skillnader INOM raserna, plus att uppfostran är otroligt viktigt. Någon nämnde border collie i ett inlägg ganska nyligen, jag är själv väldigt förtjust i den rasen och har träffat många helt underbara såna hundar. MEN jag har också träffat border collies som varit väldigt opålitliga och allmänt otrevliga. Gener + uppfostran. Inom vissa raser är det så att dom flesta individer har ett sånt psyke att de behöver en fast hand, medans andra i 99 fall av 100 blir supertrevliga individer trots att uppfostran inte är mycket att hurra för. | |
le-lou | 2010-05-22 15:30 | |
![]() | "Att påstå att en pitbull blir "lycklig" av att kampa var fånigt skrivet mouche." Tycker jag inte alls. En hund som är avlad (vi kan benämna det gjord för enkelheten) för en sak mår bra av att göra det. Om du tycker att just ordet "lycklig" känns malplacerat i sammanhanget så ok. En hund blir mycket som man fostrar, men inte ens en uppfostran kan ta ur hunden instinkter, det vet alla som har hund. Vissa instinkter delar alla hundar på, andra är rasspecifika. | |
bujum | 2010-05-22 16:02 | |
![]() | Pitbull,amstaff blandningar av dessa. Kalla det vad ni vill. Kamphundar är det. Många har ju pitbull men kallar det amstaff åtminstone här i Norge för här är pitbullen förbjuden och det är inte amstaffen. Jag gillar dem inte. Skulle aldrig kunna tänka mig att släppa mina jyckar ihop med såna. En gång för flera år sedan var det nära det gick illa med en sån och min väninnas retriever. Skulle jag tro att ett förbud verkligen gjorde nytta så hade jag varit för det. Jag verkligen avskyr de där hundarna. Skulle faktiskt vilja ha dem alla avlivade. Förstår att jag kommer att få på moppo nu när jag säger rent ut vad jag tycker. Men trådens mening var ju att ge uttryck för sin åsikt. Läser nu att 4 amstaff bitit ihjäl en 3-åring.................. ....................... | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-22 16:23 | |
![]() | le-lou: bara för att man är duktig på någonting behöver man inte bli lycklig när man gör det. raisingirl: mycket kloka ord! | |
tobbetob | 2010-05-22 17:17 | |
![]() | Nu kommer jag få på moppo... Men det är en uppriktig fråga baserad på nyfikenhet. Varför har man hund? Såvida inte man är handikappad på något vis och behöver hjälpen eller använder hund i yrket, då förstår jag varför. Jakt är förstås en orsak också. Vad är det som är så bra med att ha husdjur?Är det en längtan efter någon/något att sköta om (moders/fadersinstinkter) eller är det för att man känner sig ensam? Det vore intressant att höra folks tänk kring detta. Husdjur väcker tydligen heta känslor hos de flesta. I denna tråd har man kunnat läsa om allt från förslag till utrotning av raser till lovord av samma raser. I media pratas det husdjur konstant. Hästar, hundar, katter, minigrisar, råttor och alla möjliga kreatur. Är det en accessoar kanske? Man köper husdjur för att det är trendigt och för att man får något att prata om med folk? | |
ewokerna74 - Ej medlem längre | 2010-05-22 17:38 | |
![]() | Bujum: var det detta? www.aftonbladet.se/n...71 70458.ab | |
Minta | 2010-05-22 18:43 | |
![]() | tobbetob, jag kan bara tala om mig själv. Jag har inte haft hund som vuxen tidigare, men vi hade två hundar när jag växte upp. För 4 år sedan blev jag av en slump dagmatte åt en valp på 4 månader. Det kom som en överraskning för mig hur fäst jag blev vid denna hund, så fäst och så förtjust i att vara med hunden, promenera med hunden och göra roliga saker ihop med den, att jag för första gången i mitt vuxna liv ville ha en hund själv, jag kände en längtan efter att uppleva detta med en egen hund som jag också kunde prägla själv. Det har jag inte ångrat, det är mycket givande att ha hund, nästan lika givande som att ha barn (min son är vuxen), men bara nästan. Det är ansvaret som ger mig väldigt mycket, ansvaret att se till att hunden har det bra och får sina behov uppfyllda. Då får man oerhört mycket tillbaka. Det är ingen accessoar, utan en familjemedlem för mig. Dessutom är det mycket socialt, jag har aldrig träffat så många olika människor som nu. Plötsligt känner jag människorna i mitt bostadsområde på ett heöt annat sätt än förr. | |
bujum | 2010-05-22 19:01 | |
![]() | ewokerna74: läser inte aftonbladet nej. Men Svenska Dagbladet däremot. Men det handlar väl om det samma. | |
le-lou | 2010-05-22 20:16 | |
![]() | "le-lou: bara för att man är duktig på någonting behöver man inte bli lycklig när man gör det." Vem har sagt något om att vara duktig? Skulle du köpa en utpräglad vaktras och förvägra den rätten att vakta, eller ja - fya och banna den för att den vaktar? Det tror jag ingen gör, för då är man ju rätt korkad. | |
Minta | 2010-05-22 20:26 | |
![]() | Enligt SKK finns ingen ras som är skapad för eller har en instinkt att just "kampa", att de måste slåss för att må bra. De har en starkare vilja än andra, men den går att använda till annat. | |
tobbetob | 2010-05-23 00:49 | |
![]() | Tack för ett bra svar, Minta! Hoppas på fler. Jag gillar också hundar men ibland funderar jag över vad det egentligen är som driver oss människor till att skaffa husdjur av olika slag. | |
bujum | 2010-05-24 02:14 | |
![]() | Som jag tidigare sagt är min åsikt att det inte är någon skillnad på amstaff och pitbull. Kan man förfalska pengar kan man ju självklart också förfalska en simpel stamtavla om man nu har intresse av det av någon dunkel anledning. - Nog om det men ville bara påpeka att ytterligare ett fall av oprovocerat anfall av en kamphund nu ägt rum i Landskrona då en man som passerade en hund och hans ägare plötsligt hade hunden över sig. Han blev illa biten. Rasen? Amstaff...... Förbjud och avliva dem allihop tycker jag! | |
malman | 2010-05-24 14:37 | |
![]() | tråkigt att ni tycker så. Men jag kan förstå er med. blir förbannad på folk som inte kan ha koll på sina hundar. synd bara att det bara är en ras som blir lidande av allt hat. | |