Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 18 986 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| clinton | 2011-09-26 18:38 | |
![]() | Ttiittii: Jultomten tvingar ingen till sig.att ta till sig Jultomten står alla helt fritt,nyckeln sitter på insidan och det är bara du som kan öppna och släppa in honom .....ok, metaforen kanske är lite barnslig men poängen är att för oss som inte tror på bibelns skilldring av Gud, Jesus och skapelsen så är innebörden det samma, d v s det spelar ingen roll hur mycket du predikar om Jultomten(Jesus), eftersom jag anser att han inte existerar så blir ditt predikande bara nonsens. Precis som du anser att mina argument för motsatsen är nonsens. Du är väl helt enkelt mer en känslomänniska än vad jag är. Jag behöver logiskt uppbyggda förklaringar. | |
| clinton | 2011-09-26 18:39 | |
![]() | ...det blev visst dubbelt, betabugg =) | |
| RKahn | 2011-09-26 20:17 | |
![]() | ja hävda bara att om gud finns så finns de enhörningar "y not" bägge är lika troliga att möta en måndagskväll på golfbanan!! | |
| difkepan | 2011-09-26 23:04 | |
![]() | Stereoinlägg. | |
| anden666 | 2011-09-26 23:10 | |
![]() | Nej difkepen... Tror bara väldigt väldigt lite på Jesus, Gud, tomten, Allah etc... Kärlek tror jag däremot på. Men det är väl inte något kristligt patent på det?? Snarare tvärtom...... | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-26 23:11 | |
![]() | Nej, det har jag väldigt svårt (för att inte säga omöjligt) att tänka mig. | |
| anden666 | 2011-09-26 23:12 | |
![]() | www.youtube.com/watc...15 KgyXBX24 Det där tror jag på... | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-09-26 23:15 | |
![]() | anden666 2011-09-26 23:12 Haha, mycket bra. | |
| viktorkellne | 2011-09-27 00:04 | |
![]() | gud behöver väl inte vara en religiös företeelse. jag ser det mer som ett begrepp. och det är klart, ett begrepp möter man ju inte i en gränd, lika lite som man möter universum (eller tomten) där... | |
| viktorkellne | 2011-09-27 00:06 | |
![]() | ...gränd, golfbana..g..god natt! | |
| dracena | 2011-09-27 13:28 | |
![]() | difkepan "Jesus var sonen, där har du rätt, men han var också en del av av den treenighet som är Gud." 1: Det visste inte Jesus själv när han hängde på korset, treenigheten är en doktrin som hittades på långt senare som du har valt att tro på. 2:Även om jag utgår ifrån att det stämmer, gör det Jesus lidande mindre?Gör det den taktik av emotionell utpressning som görs med stöd av det offret rättfärdigt? "En del av Gud själv var det sista försoningsoffret och Jesus -själv både människa och en del av Gud - påpekade själv att han inte vill se offer, utan barmhärtighet." Ska vi jämföra?: Gud 'offrar' sig själv en gång - han skickar sig själv till jorden för att dö plågsamt men eftersom han är allvetande så vet han redan från början att det kommer att vara temporärt och att hans 'lösning' inte kommer fungera särskilt bra.Han vet att han har fuckat upp det från början (han har skapat allt), allt lidande som människor och andra djur fått stå ut med både före och efter han 'offrar' sig är hans fel - både som en konsekvens av hans undermåliga design kunskaper och där han direkt beordrat mord etc. Gud offrade sig inte, han hade en lång och tuff helg.Det har jag också haft så phft. "Lagen ersattes av Kärlekens lag för de som tror och kan leva efter Kärlekens lag." Även om vi utgår ifrån att det stämmer (jag har invändningar) och även om vi utgår ifrån att alla har samma ideer OM hur man bäst uttrycker kärlek (stämmer inte heller), om din gud ändrar sig imorgon och säger "nu är det okej att mörda x, våldta barn och skära av förhuden på nyfödda pojkar" tycker du att det är okej? "Frågan är, kan vi människor upphöra offrandet på allehanda sätt," Kan din gud sluta offra människor som straff för skit han har gjort? "elller är vi oförmögna att göra det på egen väg? Eller ska vi bränna en häxa till, för säkerhets skull, för att citera Kjell Höglund." Eftersom offrande av människor hör till allehanda religioner, inklusive kristendomen, så vore det bra om folk fick de redskap som krävs för att bli skeptiker. Baloney detection kit: www.youtube.com/watc...UB 4j0n2UDU Critical thinking: www.youtube.com/watc...OL PL5p0fMg | |
| dracena | 2011-09-27 13:42 | |
![]() | difkepan "Jag tror inte på helvetet i ordets bokstavliga bemärkelse, jag anser att man läst Bibeln ytligt och illa, om man anser att Dantes Helvete väntar syndare." Jaså, så måste man tolka som du gör för att anses vara 'djup'? Finns det instruktioner någonstans i bibeln som talar om hur man ska tolka den? Helvetet, ordet kommer från grekiskans "Gehenna" som is sin tur kommer från "Ge-Hinom "vilket var en dal utanför Jerusalem som användes som soptipp och av en kult som offer plats (barn brändes levande).Senare har det påståtts att människor som inte förtjänar himlen ska förvisas till en plats som denna.Fiiiiiiiiint. Läs mer: sv.wikipedia.org/wiki/Geh enna | |
| Carni | 2011-09-27 13:48 | |
![]() | Gud finns. Jag är ateist så för mig finns han inte. Men så länge nån tror att det finns en gud så finns gud. Mitt Femöres inlägg. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-27 14:40 | |
![]() | dracena du yrar,offer vi ger pengar,och dom pengarna går till diverse nödlidande,sjuka fattiga,eller till systerkyrkor i värden som ger mat medicin till behövande | |
| dracena | 2011-09-27 18:15 | |
![]() | tittii Yrar? Nej, jag är fullt medveten om den välgörenhet som bedrivs av diverse religiösa samfund, men jag har inte skygglappar ang. de vidrigheter som begås av diverse religiösa samfund.Ex: "I Afrika används tiotusentals barn just nu i religiösa och politiska syften. I min bok "Sektbarn" nämner jag bland annat i kapitlet Barnfientliga läror, sidan 281, Lords Resistance Army (LRA) i Uganda, där uppemot 20 000 barn blivit bortrövade för att strida mot regeringstrupperna. "I en blandning av vidskeplig naturreligion och väckelsebaserad kristendom, fördömer och utser fanatiska ledare vissa barn i församlingen till häxor. Barnen överges av sina föräldrar och familjer och överlämnas till exorcism. Kyrkornas ledare, som är de som pekar ut barnen som häxor och trollkarlar, kräver sedan pengar för att försöka fördriva de onda andarna." Läs mer: www.charlotteessen.s...y_ 139.html Så tittii, om din gud är så kärleksfull, varför låter han det här hända? Han kan när som helst gripa in, men han avstår.Hur många gånger tror du dessa barn har bett och bönat till din gud om hjälp medan han kallt avstår från att rycka in?Börjar du fatta varför jag tycker att de som tror att gud existerar borde förbanna hans namn varje dag när de inser att böner inte räcker? Å andra sidan, det kanske är så att din gud inte existerar men det finns fortfarande gott om människor som ser människors förmåga att tro och religion som en lukrativ chans att dra in lite stålar... | |
| y not | 2011-09-27 19:35 | |
![]() | Clinton, du verkar frustrerad. Först skriver du ett tvärsäkert påstående och det är vad jag raljerar över. Att du så tvärsäkert uttrycker dig. Sen gör du ett part mer nyanserad inlägg om hur duy tror att det är och stundtals argumenterar du riktigt bra. Sen i ditt sjätte inlägg efter mig påstår du plötsligt att jag = en ordbajsare utan dess like, du säger väldigt mycket utan att få någonting sagt. Vad är det du sagt som ärt så viktigt? För mig verkar du som sagt lite frustrerad eftersom du inte blir bemött på det sätt du önskar. Hur definierar du förtresten ordbajsare? Ditt påstående: "Som jag ser det så är personer med religiös övertygelse helt enkelt för svaga för att orka acceptera denna tanke och är således tvugna att fly in i en gudstro och en tro på evigt liv för att göra sin egen existens uthärdlig." är inte så dåligt och kan ses ur flera aspekter. Som du framställer det så får det dig att framstå som lite bättre och mindre svag än de som har en gudstro som de måste fly in i för att göra existensen uthärdig. Att vara i behov av att förhäva sig så över troende får mig alltid att fundera över hur den människan egentligen mår. Men det intressanta med ditt påstående är att det stämmer så tillvida att troende människor generellt har mindre ångest och finner sammanhanget mer begripligt. Sen kan man som du se det som en förklaring på att de är svagare, eller som Jung se det som att det kanske finns en mening med att tro. Det fungerar ju i alla fall. och ser man det så är det ju på sätt och vis ett gudsbevis, och det är ju inte så illa pinkat. | |
| clinton | 2011-09-27 21:46 | |
![]() | y not: Aldrig sagt att det jag säger är viktigare än någon annans påståenden. Använde uttrycket ordbajsare för att jag tyckte att du inte tydliggjorde dina poänger med konkreta exempel, eller ens hade några poänger, något som jag i a f försöker göra. Nog fan blir jag frustrerad alltid, det här är ju ett ämne med vitt skillda läger vad det gäller trosuppfattningar, och alla är ju fullkomligt immuna mot de argument och hypoteser man lägger fram, visserligen är man väl en lika god kålsupare själv men jag vill nog ändå påstå att argumentationen från de troende är bra mycket mer diffus, den saknar ofta (inte alltid) helt verklighetsförankring. "Svagare" kanske var ett dåligt ordval, men jag tror nog att poängen gick fram ändå. Jag kan bara se till mig själv och säga att jag kan ibland ha rätt stor ångest över min egen dödlighet, att veta att allt tar slut, och detta inom en relativt kort tidsram, tanken på att sedan aldrig finnas till mer ger mig stort obehag. Trots detta kan jag ändå inte förmå mig att tro på något som skulle lindra den ångesten, t ex Gud, himmelriket och evigt liv, för det finns ingenting som för mig tyder på att det skulle vara en verklighet. Kort sagt så vägrar jag leva i självbedrägelse bara för att försöka lindra en ångest. | |
| ingson | 2011-09-27 21:58 | |
![]() | ynot skrev:"att troende människor generellt har mindre ångest och finner sammanhanget mer begripligt" Har hört det också men inte läst studien. Har du någon länk? Innan du postar länken kan du fundera på hur ångesten mätts. Är enkätsvar eller psykofarmakaförbrukning ett bra mått? Är det nödvändigtvis ett plus att finna sammanhanget mer begripligt, det kan ju bero på att man förenklar eller bortser från viktiga fakta | |
| dracena | 2011-09-27 22:14 | |
![]() | Det faktum att en troende är lyckligare än en skeptiker är inte mer av en än poäng än att en berusad människa är gladare än en nykter. George Bernard Shaw Det finns studier som visar att tro på diverse övernaturliga fenomen ger lycka, det finns också de som säger tvärtom.Sen är religiösa överrepresenterade i fängelse statistiken (amerikansk studie) och de skiljer sig också oftare, i synnerhet evangeliker.Ateister däremot är underrepresenterade. Det blir nämligen skevt att mäta hur positivt religion är genom att bara titta på hur individen som tror mår, det finns en stark korrelation mellan brist på religion och samhällets hälsa (eng. societal health) som kan innebära att det finns en kausation, alltså att desto fler ateister desto bättre mår samhället. Googla "atheism and societal health" första scholar: home.comcast.net/~po...fo r_us.htm | |
| Gud777 | 2011-09-27 22:15 | |
![]() | Jag e ju här, så klart jag finns! =D | |