Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 18 985 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| pabster1 | 2011-12-07 13:35 | |
![]() | Juholt är populär bland alla borgliga väljare. De kan inte vinna nästa val med honom!! Så heja Åsa Nisse må han sitta kvar lääänge. | |
| le-lou | 2011-12-07 13:39 | |
![]() | kan rekomendera den dokumentär om Sahlin på p3 dokumentär (arkivet, Sahlin o tobleroneaffären) där hon förklarar hur det går till när sossarna "väljer" partiledare. Hon steg själv fram på sin tid och sa att hon VILLE ha posten, och det var inte särskilt populärt. Hon menar att S lider av jantelagen och att flera driftiga kompetenta människor tackar nej , tex pga av sossarna ska köra varannan damernas, då säger herrarna nej, inte för att de inte vill eller kan, utan för att man inte får. Många får frågan men det är "fult" att tacka ja till partiledarposten eller sträva efter den själv inom (S), man tackar inte ja för det är att framhäva sig själv - man menar att det är en plikt som man får. Det var intressant att höra henne berätta om denna kultur inom partiet. Kanske är det därför de får problem med ledarna. | |
| Minta | 2011-12-07 13:41 | |
![]() | Nej, jag tror att motståndet mot Palme låg på ett annat plan än politiken. Den kritik jag talar om var innan han blev partiledare. Man trodde inte på honom och han kom dessutom från överklassen, så det var en sto misstänksamhet mot honom. | |
| Minta | 2011-12-07 13:46 | |
![]() | Man valde bort Sahlin därför att siffrorna sjönk och man trodde kanske att en mer vänsterorienterad "tydlig" partiledare skulle göra susen. En som man trodde kunde peka med hela handen och inge förtroende. Tyvärr har det inte fått den effekten. Man kan ju inte gärna välja bort den ena efter den andra utan att förlora ännu mer i trovärdighet. | |
| Minta | 2011-12-07 13:47 | |
![]() | På ett sätt var det Palmes styrka att han kom från överklassen, han gick inte att förlöjliga på samma enkla sätt som Sahlin och Juholt. Persson hade en pondus som räddade honom. | |
| le-lou | 2011-12-07 13:55 | |
![]() | förstår fortfarande inte riktigt var Palme hör hemma i en diskussion om Juholt. Gjorde Palme nåt av det som Juholt är och rör i? Delar Juholt på något sätt något mer med Palme än att de bägge mötte motstånd? Det har väl alla ledare gjort? Juholt hade ju tvärtom, ett ganska massivt stöd från början, där alla uppfattade honom som trevlig, gemytlig, kul prick som kunde föra sossarna tillbaka till toppen. Hans motstånd handlar ju om helt andra saker. Palme gjorde sig omöjlig bland vissa för hans starka och fasta politiska principer och särskilt överklassen gillade honom aldrig... och lustigt nog, det var just för dessa egenskaper som vanliga svenskar älskade honom för. Juholt har varken stöd hos folk eller i sitt eget parti. Juholt är ingen politiker. | |
| le-lou | 2011-12-07 13:56 | |
![]() | men ja, håller med om att Palmes bakgrund hjälpte honom. Utbildning är makt, och det märks förkrossande tydligt på Juholtexemplet. | |
| micro113 | 2011-12-07 13:58 | |
![]() | Man kan inte behålla Juholt om man vill behålla trovärdigheten. Bort med Juholt och in med någon som på sikt kan stabilisera skutan - gärna en bekant lagom "sossetorr" profil. | |
| micro113 | 2011-12-07 14:02 | |
![]() | Och nej, som svar på huvudfrågan. Juholt bör inte avgå - han skall avsättas, få kicken. Partiet måste visa att man inte tolererar vad som helst - att man ställer krav på sin ledare. Det måste ge signalen av att vara pålitligt och stabilt i sin linje och inte en svans till en persons personliga nycker och vilja. Det ska visa partiet kräver att partiledaren för fram partiet - inte har partiet som privat lekstuga. | |
| Minta | 2011-12-07 14:08 | |
![]() | Det är möjligt att han avgår, det är också möjligt att han kommer att växa in i rollen. Jag tror som sagt att det är två falanger inom socialdemokratin och han har den ena falangens stöd. Jag tycker inte att hans så kallade "fiffel" är värre än någon annans, men han har gett ett veligt intryck och mig förlorade han i Libyenfrågan. | |
| micro113 | 2011-12-07 14:17 | |
![]() | Minta Jag vet inte vem "nån annan" är i din definition. Själv tycker jag hans medvetna fiffel är klart värre än använda ett kort på ett moraliskt tvivelaktigt men inte regelvidrigt sätt. Klart värre än att inte betala TV-licens också... Att ta med sig flickvännen på semester betald av skattebetalarna måste väl dessutom absolut ses som regelvidrigt och något samtliga i riksdagen måste vara medvetna om strider mot reglerna. Lögnerna om smuggelresor, "missförstånd" om ingångna överenskommelser med övriga partier som dessa inte ens känner till.. Grodorna hoppar minst sagt. Är det något man kan tänka sig som representant för Sverige i olika sammanhang? Tror inte det. Det är ju bra om en statsminister vet vad han själv säger från ena stunden till nästa och ännu bättre om han faktiskt förstår sammanhang och vad andra aktörer har för roll i dem. | |
| Minta | 2011-12-07 14:19 | |
![]() | Jag tror att Östros står och stampar i manegen. | |
| Susssen | 2011-12-07 14:25 | |
![]() | Om S vill ha en chans att vinna valet bör han avgå. Förstår inte hur man tänkte när man tog in honom som partiledare från början. Känns Juholt som nytänk? När man läser det som "le-lou" skrev om hur S väljer sin partiledare, så blir i allafall jag mörkrädd. När man väljer partiledare på dessa premisser så får det en att haja till. Det känns som om S inte anpassar sig efter samhället. Den som är bäst lämpad för jobbet borde väl givetvis få det? Är det en man eller kvinna borde inte spela någon roll. Vågar man inte göra en objektiv bedömning och stå för det är hela resonemanget patetiskt. Gör en marknadsundersökning? Kom igen!? S behöver ett nytt ansikte som vågar utveckla partiet den väg samhället förändras, utan att för den delen förlora sina grundvärderingar. | |
| micro113 | 2011-12-07 14:27 | |
![]() | Minta Tror jag är ett val som skulle ha mycket bättre chans i längden än herr Juholt. | |
| Minta | 2011-12-07 14:38 | |
![]() | Jag förstår inte att man inte valde honom från början. Men det är väl falangerna igen. Sahlin-falangen lyckades inte, då testar man väl med den andra. | |
| Bardagas | 2011-12-07 16:43 | |
![]() | är alltid tveksam till mustacher. | |
| __Nanna___ - Ej medlem längre | 2011-12-07 17:18 | |
![]() | hehhe :) | |
| lhadnesi | 2011-12-07 18:05 | |
![]() | östros ????? denna pratkvarn som bara snackar o snackar . Det sägs att han aldrig förlorat en debatt . men vem kan vinna mot en sån när den som vill säga något inte får chansen | |
| Dyslekso | 2011-12-07 18:24 | |
![]() | Ja, det vore nog bra om "Juholt" avgick. Men tänk om han bara blir sporrad till att stanna av all kritik han får. Han kanske siktar på att sitta lika länge som Erlander, vem vet. ;) | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-12-07 18:29 | |
![]() | Så obehagligt och pinsamt att se med vilken frenesi han fortsätter att igla sig fast vid makten. Om nu sossarna öht kan sägas ha någon makt längre. | |