Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 19 711 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ingson | 2013-03-18 06:53 | |
![]() | Märk väl Sådana argument och forskning som du säger dig ha kan och kanske bör (vi har ju inte sett dem) leda till legalisering. | |
| betpungen | 2013-03-19 21:08 | |
![]() | ? Men om vi då skulle förflytta fokus mot att tala om vilka argumenten är som talar för att upprätthålla dagens lagstiftning och ett system som bygger på kontroll och sanktioner...?! | |
| dawiri | 2013-03-19 21:32 | |
![]() | www.sydsvenskan.se/o...er a-hasch/ | |
| ingson | 2013-03-19 21:56 | |
![]() | Betpungen Vore det inte anständigare att den som vill ha en förändring redogör för sina skäl, i synnerhet om vederbörande sitter och trycker på välrenommerad forskning. Dawris länk ska inte förkastas direkt och försök måste man börja med om man ska förändra. Men länken innehåller en mängd fromma förhoppningar och en del frågor har helt förbigåtts. En del har jag nämnt tidigare i tråden. Dock inte hur man undviker gångare vilket man tror sig ha försäkrat sig emot | |
| fetabetapeta | 2013-03-20 00:10 | |
![]() | För att inte "sitta och trycka..." så¨kommer här veckans lästips: *Becker, Howard (1963/2006), Utanför: avvikandets sociologi. *Billquist, Leila & Skårner, Anette (2009), “En påtvingad relation: stöd och kontroll i kontaktmannarelationen inom LVM-vården.” Nordisk Alkohol- och Narkotikatidskrift Vol. 26, nr 3 *Foucault, Michel (1975/2003), Övervakning och straff: fängelsets födelse *Goffman, Erving (1963/2001), Stigma: den avvikandes roll och identitet *Lindgren, Sven-Åke (1993), Den hotfulla njutningen: att etablera drogbruk som samhällsproblem 1890-1970. | |
| betpungen | 2013-03-20 01:04 | |
![]() | Bra där! | |
| ingson | 2013-03-20 06:29 | |
![]() | Fetabetapeta Man önskar att det fanns någon typ Cochrane-rapport att hänvisa till. Titlarna antyder dels att en del avviker från ämnet (vilket jag fått veta här är riktigt illa) och dels att några tycks vara av debattyp Brist på intresse och tid gör att jag inte kommer att läsa igenom dem. Du får gärna länka till deras abstract eller själv göra korta sammanfattningar av lästipsen | |
| boffertomte | 2013-03-20 07:20 | |
![]() | Ingson, du sitter först själv och spekulerar vilt om skjutvapen och cannabis och drar pedagogiskt omöjliga paralleller, därefter avfärdar du andras, betydligt mer genomtänkta, teorier som spekulation, frågar efter forskning om cannabis och droganvändning, får länkar till relevant forskning och sedan ska du inte läsa länkarna av brist på intresse! Briljant, Ingson. Eller inte, kanske? | |
| fetabetapeta | 2013-03-20 15:59 | |
![]() | Ingson Avviker från ämnet....? Hur!? | |
| fetabetapeta | 2013-03-20 18:59 | |
![]() | Väntar fortf. | |
| annola - Ej medlem längre | 2013-03-20 19:06 | |
![]() | det globala narkotikakriget är förlorad och går knappt längre att argumentera emot när tom upphovsmakaren richard nixon medger det. kofi annan mfl hävdar detsamma och chefen för fn:s utvecklingsprogram är på samma spår och menar att förbudet skapar fler problem än den löser och manar drabbade länder att utveckla nya strategier. de värsta exempemlen hittar vi i latinamerika och tex mexico där kriget skördat 70.000 liv de senaste fem åren, och i mellanösterns afganistan som invaderats och bombats sönder av världens makter är opiumhandeln idag större än den någonsin varit under taliban regimen. tittar vi på europa så har sverige tillsammans med de övriga nordiska länderna bland de dödligaste statestiken enligt eu:s narkotikaobservatoriums (ecnn) årsrapport från 2011 över narkotika relaterade dödsfall. sveriges 48 dödsfall per 1 miljon invånare bleknar i jämförelse med länder som hollands 6 och portugals 4 där cannabis avkriminaliserats i olika grad. kan någon med öppet sinne förklara hur detta kan komma sig .?. och nu till en del av den hemska sanningen som så många här inte tål att höra. cannabis bringar inte död såsom cigarettrökning, alkohol och receptbelagda mediciner gör. inte heller leder det ofta till tyngre droger, utan det är de kriminella nätverken och de smutsiga langarna som lockar lr leder människor dit med sina medvetet smutsiga metoder. de är dem vi måste få bort från gatorna och inte enskilda cannabis brukare som sällan gör någon illa. dessutom skall många av våra gamla och sjuka ha rätt att ta del av cannabis växten ist för att tvingas sponsra den kanske största knarkindustrin i världen, läkemedelsbranschen. beprövade metoder har inte fungerat i drabbade länder och det finns ingenting som tyder på att sverige i framtiden kommer att skonas från problematiken med den nuvarande narkotikapolitiken. danmark agerar och söker en väg som får svenska politker att se rött, men som jag ser det, bara för försvara den organiserade brottsligen. ämnesartikel om tråden: www.sydsvenskan.se/d...ko penhamn/ kort videoklipp, köpenhamns överborgmästare och en svensk politiker om förslaget: www.tv4play.se/progr...id =2302738 fn:s chef för utvecklingsprogrammet om : www.reuters.com/arti...1W 20130315 europeiska kommissionens pressmeddelande om bla internetdrogernas ökning: europa.eu/rapid/pres...22 0_sv.htm | |
| So_open_mind - Ej medlem längre | 2013-03-20 19:52 | |
![]() | Jag har använt alla droger utom heroin och den drogen som fick mig att få psykos va cannabis ångrar det djupt att jag rökte på | |
| No Maam | 2013-03-20 19:57 | |
![]() | Har du "använt alla droger som finns utom heroin" och är säker på att det var just cannabis som gav dig en psykos..? | |
| No Maam | 2013-03-20 20:07 | |
![]() | Ett tankeexperiment; Byt plats mellan alkohol och hasch. Hur skulle världen se ut det senare varit tillåtet de senaste 200 åren och det förra varit förbjudet med möjliga repressalier som böter och fängelse...? Jag är på intet vis någon inbiten haschrökare men anser att det tål att tänkas på. | |
| ingson | 2013-03-20 20:39 | |
![]() | No Maam Det hade nästan garanterat varit mycket bättre. Men det är orealistiskt önsketänkande. fetabeta Vet ej eftersom jag inte läst dem. Som jag sa antyder titlarna det.Se även svaret till boffertomte boffertomte Som jag sagt tidigare om du läst tråden är jag ganska likgiltig inför ämnet.Jag har mest roat mig med att reta drogliberaler/romantiker för deras dåliga argumentation dvs skäl att legalisera cannabis. Vad du avser med pedagogiskt omöjliga paralleller som jag använder vet jag inte,upplys mig gärna. Det där tjatet om skjutvapen kan du sluta med , kontentan var att jag bemötte påståendet att var och en ska få göra som den vill så länge man inte skadar någon annan. Men så ser inte lagstiftaren det eftersom vissa beteenden kan vara potentiellt samhällsskadliga så därför kan man inte säga så generellt. Jag avfärdar inte andras hypoteser, jag ifrågasätter om åtgärd X med stor sannolikhet leder till Y och nämner andra möjliga utfall. Det är spekulation, visst. Från båda håll. Rimligheten har du tydligen redan bestämt dig för. Vidare har jag i vissa fall (läs tråden)sagt att jag inte anser att förhållandet Z inte är ett skäl att genomföra W. Tror du håller med mig i några fall faktiskt. Eftersom du boffertomte vet att lästipsen från fetabeta är bra och relevant forskning så har du uppenbarligen läst dem och minns dem. Så kan du vänligen referera dem istället för att recensera mig | |
| susila | 2013-03-20 20:42 | |
![]() | Det är ett svårt tankeexperiment. Jag tror att folk förmodligen hade mått bättre av cannabis än sprit. Men för att få till en demokrati och en arbetarrörelse hade det säkert ändå varit nödvändigt med en drognykterhetsrörelse precis som det var nödvändigt med en nykterhetsrörelse mot det otroligt omfattande bruket av alkohol som höll fattiga människor i ett järngrepp. Cannabis är också ett opium för folket ;) Jag tycker att cannabisanvändare ofta är slöa och tråkiga. Men måste man välja (som i ditt exempel) är slö och tråkig att föredra framför den typ av bärsärkagång man ofta stöter på i samband med överdrivet alkoholintag. | |
| No Maam | 2013-03-20 20:43 | |
![]() | ingson; observera att jag inte tog ställning utan endast ville så ett tankefrö.. :) | |
| No Maam | 2013-03-20 20:46 | |
![]() | Intressant susila att du vill anlägga ett historiskt klassperspektiv på frågan.. := | |
| Yamma | 2013-03-21 17:48 | |
![]() | Misstänker att det redan skrivits, men jag förstår inte varför man jämför hasch med alkohol och rökning med utgångspunkten att de senare två är farligare. Det är möjligt, men varför då legalisera ytterligare en drog, snarare än att arbeta på att minska de andra två? | |
| susila | 2013-03-21 18:09 | |
![]() | No maam: Jag vet inte varför det skulle vara fel att anlägga ett historiskt klassperspektiv på en fråga som gäller bruket av alkohol under de senaste 200 åren. Det är ju ingen lögn att arbetarna före arbetarrörelsens tid fick betalt i sprit om de ville, till förtvivlan för hustrur och barn som såg ett större behov av mat och kläder. Det var ett ENORMT samhällsproblem, det var inte fredagsmys med en flaska vin det handlade om precis. Och jag tror att det hade varit bättre för hustrur och barn om männen brukat cannabis ist för sprit. Men att det hade varit svårt att ta klivet mot ett modernt samhälle även om knegarna hade varit stenade ist för stupfulla. | |