Spelrum
Giraffen | 26 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 55 |
Mobilspel
Pågående | 19 490 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
EricaJong | 2015-05-25 15:34 | |
![]() | 10-årig grundskola tror jag personligen inte är svaret. Jag lutar mer åt, som kovikstippen skriver, att det är innehållet som behövs förändras. Jag tycker också att det borde vara betydligt enklare att låta elever gå om ett år, alternativt inte flyttas upp, om man ser att de inte når en viss miniminivå av kunskapskraven. | |
kovikstippen | 2015-05-27 08:32 | |
![]() | 8 av 10 ungdomar som hoppar av skolan får inte den hjälp dom behöver. Skolans försvar "vackra vi göra, dom är ju inte i skolan" Även den kasserade miljön anges som orsak. Är det så att det bara är lärarna själva som uppfattar kaos som kreativ miljö? Berorkaoset på att lärarna inte klarar av att hantera barn? | |
janne121212 | 2015-05-27 09:17 | |
![]() | Kaoset beror bland annat på att lärarna inte får lov att hantera barn. Den möjligheten har tagits från dom, dom kan i princip bara titta på och notera faktum. Tror också att dom 8 av 10 du nämner inte får den hjälp dom behöver, men framförallt från hemmet. Föräldrar som skiter i om deras barn är i skolan, tar sina barn från skolan och åker på semester, orkar inte fråga sina barn vad dom gjort i skolan, kommer inte på utvecklingssamtal och föräldramöten, svarar inte när lärarna försöker nå dom via telefon eller mejl, låter ungarna sitta uppe hela natten och spela spel, chatta eller ränna runt ute etc etc. Det är faktiskt inte enbart skolans fel att elever inte klarar skolan. | |
kovikstippen | 2015-05-27 10:50 | |
![]() | Usch För dumma stavningsprogram. Hopplöst. | |
malmöiska | 2015-05-27 14:24 | |
![]() | Det är alltid föräldrarnas ansvar | |
kovikstippen | 2015-05-27 15:38 | |
![]() | Håller med. Barn är föräldrarnas ansvar. Men i de fall föräldrarna inte tar sitt ansvar måste skolan orka ställa upp i deras ställe. Men i dagens anorektiska skolmiljö finns ingen tid eller kraft att hjälpa barn i kris. Man låter det gå och hoppas att någon annan ska lösa problemet. Tyvärr tänker numera alla instanser samma sak och barnen lider. Det mest naturliga för ett barn i kris är att be om hjälp. Om ingen lyssnar kommer barnet skrika. Om inte heller detta hjälper kommer stackarn börja slåss........ Det här är ingen raketforskning - de flesta håller med........ Men det ligger inte på mitt/ditt/någons bord att bryta det här, stackars barn..... (tänker alla runt barnet i kris). Ingen tar ansvar. Alla skyller på varandra. En stor del av den här eskaleringen sker under skoltid. För mig personligen (mobbat skiljsmässobarn med glasögon) var skolan räddningen. Det var den enda platsen i mitt liv där det rådde någon form av trygghet och ordning. Det här har lärare/skolledning/politi ker m.fl. glatt monterat ner. I dagens skola hade Jag gått under. Jag tror inte jag klarat av ytterligare en krigszon i mitt liv (klassrummet). Det gör mig så jävla arg att ni sk proffs (mestadels lärare) inte kan förstå hur fruktansvärt dåligt det är för barnen i dagens skolmiljö. Och lärarna är en viktig del i förfallet. Men lärarna tycker att det är så fint. Allt är återfuktar. Inget behöver förändras - framförallt ingenting som lärarna själva kan förändra. Någon annan ska förändra. Alla skyller på varandra och ingen tar sitt eget ansvar. Det är seriöst synd om dagens skolbarn. | |
EricaJong | 2015-05-27 16:03 | |
![]() | Mina elever har för det mesta en utmärkt skolmiljö. Så har det naturligtvis inte varit på alla arbetsplatser. De skolor där skolledningen är osynlig är enligt min erfarenhet också de skolmiljöer där eleverna både mår och presterar sämst. | |
janne121212 | 2015-05-27 20:48 | |
![]() | Det märkliga med svenska skolan är att i alla utförda undersökningar trivs eleverna bra i skolan och känner sig trygga. Detta går helt emot din beskrivning kovik. Svenska skolan fungerar alltså hyfsat som den fritidsgård politiker velat göra den till, men när man tittar på kunskapsinhämtningen är den katastrofalt dålig. Man har sänkt kraven för att uppnå godkänt och låtit elever som skiter i sin egen utbildning ta över klassrummet. Märkligt nog stör inte detta de andra eleverna (efter vad dom själva säger) i den utsträckning man skulle kunna tro, men resultaten talar sitt tydliga språk. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-05-27 21:07 | |
![]() | Janne, Jag håller med om att Kovik helt är ute och cyklar vad gäller elevperspektivet. En mycket stor andel av dagens skolas elever trivs bra. Den andelen har inte förändrats sedan jag gick i skolan. Det jag undrar över är var du får dina uppgifter om sänkta krav, den katastrofala kunskapsinhämtningen och de störiga elevernas övertagande av klassrummet. Det måste vara svårt att hitta pålitliga fakta om att kunskapskraven har sänkts. Det har ju genomförts fler skolreformer de sista 20 åren än jag har kalsonger in min byrålåda. | |
janne121212 | 2015-05-27 22:33 | |
![]() | totravel 1. Har jobbat som lärare ett antal år. 2. Resultat PISA-undersökningen 3. Har själv gått i skolan (kan därför jämföra kunskapskraven då och nu, i alla fall i matte och NO) | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-05-28 07:28 | |
![]() | Janne, Du har idag 10-14 kriterier i varje ämne för måluppfyllelse som eleverna ska uppnå för att få godkänt. Det känns instinktivt svårt för i alla fall mig att jämföra detta med det relativa betygssystemet och även med IG, G, VG och MVG. Jag hade ett samtal häromdagen med en fd studiekamrat som jag numera spelar golf ihop med. Han är NO-lärare 4-9 och fackligt engagerad i Lärarnas Riksförbund. Jag frågade honom hur han upplevde skolan just nu och om hur han tyckte skolan hade förändrats under de ca 15 år som han har jobbat som lärare. Han tyckte att skolan överlag fungerade nöjaktigt men att det fanns mycket som man kunde förbättra. Han upplevde inte någon större förändring över tid utan sa att skolan, så länge han hade jobbat i den, hade fungerat på ungefär samma nivå, men att problemen i viss mån hade förändrats i karaktär. Lärarna hade sedan den senaste förändringen till mål- och kunskapsrelaterade betyg fått oerhört mycket mer administration att utföra. Detta gav, enligt honom, en känsla av att man inte hinner med och att man därför känner sig missnöjd med sin arbetsinsats även om man jobbar häcken av sig. Många lärare går på knäna eftersom de känner en negativ stress och en samvetsstress över att de inte kan sköta sina jobb som de önskar. Han menade att man i slutändan tvingades sätta betyg efter en känsla och efter rena teoretiska prov ändå. Detta trots att man har suttit och kanske fyllt i 120 elevers (som man träffar kanske en eller två gånger i veckan) mål- och kunskapsuppfyllelse i de 10-14 kriterier som finns i läroplanens betygssystem. Det var inte greppbart, menade han. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-05-28 07:45 | |
![]() | Han var, i likhet med vad jag själv känner, måttligt imponerad av PISA-testerna och sa att det senaste årets upplaga hade varit extremt dåligt tajmat och kommit i anslutning till nationella prov och att eleverna på hans skola inte hade haft tillräcklig motivation för ytterligare tester utan koncentrerat sig på de nationella proven. Han ifrågasatte också värdet av innehållet och urvalet i PISA-testerna. Jag skulle tro att många lärare känner på samma sätt som honom. | |
kovikstippen | 2015-05-28 08:46 | |
![]() | Klart barnen tycker om dagens skola... Många kompisar, varm och skönt, inga lärare som stör, inga krav.... När skolan är kul, är skolan dålig Att mäta trivsel är humbug som faktiskt inte visar eller bevisar någonting. Några exempel: Att plugga glosor är inte kul. Ta bort det så blir undervisningen roligare. Frågan är om den blir bättre utan glosor? Att plugga multiplilationstabeller är heller inte jättekul (för alla). Ska man strunta i det? Ska man behöva miniräknare för att räkna ut 8*7 hela livet? Då blir högre kunskaper i matematik ouppnåliga. Man behöver kort sagt rena grundkunskaper för att någonsin kunna komma vidare. Att få dessa är inte kul. Alltså tar skolorna bort deska moment och upprepningar. Då blir skolan rolig och eleverna glada! Låt barnen leka med Ipadden i stället, det är ju sååå himla pedagogiskt. Jo tjena! I skoldebatten deltar tyvärr bara de lärare som är "lyckade". Som har ordning på sina lektioner och hittat en fungerande metod. Dessa lärare är ju av naturliga själ inget problem. Problemen är alla dessa dåliga/omotiverade/slitna lärare som också av naturliga själ inte deltar i debatten (vem vill erkänna att man är dålig och borde byta jobb efter flera år på högskola?). I alla tillgängliga undersökningar förvånas kontrollanter över den dåliga disciplinen, kaoset, ljudnivån och den slappa attityden. Men de som bemöter dessa påståenden har själva inte det problemet och håller således inte med. Det är som sagt inte de "lyckade" lärarna som är problemet. Skolledningen tar heller inte upp frågan eftersom man har svårt att rekrytera nya lärare. Även skolledningen jobbar alltså hårt för att hålla fasaden fin. Ingen inom skolans värld är speciellt intresserad av att analysera sin egen roll i katastrofen. Ingen är intresserad av att själv göra förändringar. Alla vill se förändringar "någon annan stans". Mest på tapeten är att skylla på skolminister!!!!! Vilket ju är helt befängt. Är skjutande i Göteborg Göteborgs undre justitieministerns Fel? IS härjningar beror naturligtvis på Sveriges utrikesminister? O.s.v. | |
janne121212 | 2015-05-28 08:50 | |
![]() | Ja men va bra då, PISA-testerna kommer olämpligt för svenska elever men märkligt nog inte för elever i andra länder, för det är ju klart att studietempot är högre i svenska skolor än t ex de finska, f-n tro´t. Alla andra länders elever tar testerna på allvar men inte de svenska. Då har vi hittat en förklaring som fungerar bra för framförallt strutsar. Alltså kan Fridolin koppla av, svenska skolan är bra och vi behöver inte oroa oss. Vi går en ljus framtid till mötes och kan stämma in i sången från alla lastbilsflak, fy f-n vad vi är bra (vi hade bara lite otur i PISA). | |
kovikstippen | 2015-05-28 09:42 | |
![]() | Janne. Attityden i Sverige är att om man inte har egen vinning av sitt jobb, bryr man sig inte..... Självklart har våra barn samma inställning som sina föräldrar. När allt mäts i pengar (och betyg) blir allt oavlönad arbete av ringa intresse. I andra länder tror man fortfarande på att man alltid ska göra sitt bästa, hela tiden. Vi och våra barn är lata, själviska och nonchalanta. Därför behöver samhället byta präster (bort med ekonomernas makt) och börja hylla medkänsla och medmänsklighet som ett mått att beakta. Sveriges storhet bygger på att vi samarbetar och skapar en helhet som är bättre än vad vi är var och en. Utan denna samarbetskunskap står sig Sverige slätt mot de allra flesta länders befolkning. Skolorna i andra länder har ofta varit bättre än våra, men vi har utbildat människor som kan, och vill, samarbeta och fungera i grupp. DET är svenskarnas styrka. Även detta gör skolan allt för att montera ner och fördärva. Skolorna hyllar den briljanta stjärnan på bekostnad av kollektivet status. När detta kommer gå upp för forskare och politiker kommer det vara för sent. Utan att skolan reagerar tillåts vår allra största fördel gentemot omvärlden att skrotas. Det är ytterligare ett exempel på hur dålig svensk skola är. Ingen bryr sig. Svensk skola behöver inte mer pengar. Svensk skola behöver en ny inriktning. En ny vision som är bättre än omvärldens på att samarbeta och att kämpa. Var det Eddison eller Einstein som sa att : "genialitet är 10% inspiration och 90% transpiration" I dagens Sverige hyllar vi "money for nothing" som det ultimata. | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-05-28 10:32 | |
![]() | Varför ens bry sig om att försöka vara konstruktiv i denna debatt. Vissas cementerade negativa inställning och förmåga att skylla allt på sittande regering (märk väl att den regeringen har suttit i mindre än ett år och hela tiden motarbetats av ett gäng negativa högerpolitiker och ett gäng förklädda fascister) och andras till intet förpliktigande dravel är det man får till svar. Ni vill tydligen inte ha en diskussion. Ni vill bara spy ut lite galla. Lycka till med det. | |
janne121212 | 2015-05-28 10:57 | |
![]() | Vaknat på fel sida idag också? | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-05-28 11:03 | |
![]() | Jag tror att han vaknade på rätt sida idag.😂 | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2015-05-28 11:03 | |
![]() | Skulle ha varit :) | |
totravel - Ej medlem längre | 2015-05-28 11:27 | |
![]() | Janne, Nä, vaknade på rätt sida. Du måste ha vaknat på golvet så negativ som du är. Är det inte jobbigt? | |