Spelrum
Giraffen38
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade59
Mobilspel
Pågående20 181

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kovikstippen2015-03-31 23:47
Antal inlägg: 979

Sote.

Drömmar är fint.

Ibland är det bättre att ändra det man kan än att, med darrande röst, berätta sagor.

I sak har du naturligtvis rätt sote - krig är dumt. Tyvärr verkar den insikten inte förhindra alla krig. Konstigt.

Ett förbud mot religiösa attribut är ett billigt pris för att undvika en allt större klyfta mellan olika grupper inom landet. En klyfta som växer varje dag - oavsett om vi "svennar" väljer att diskutera formalia eller väljer att lösa problemet.

Mitt förslag gäller enbart religiösa attribut.

Måns_E2015-03-31 23:56
Antal inlägg: 12023

Du menar alltså att en begränsning av medborgarnas frihet är svaret på problemet med intolerans kovik?

För mig så låter det verkligen som att du börjar i helt fel ände. Det är ju sådant som snarare historiskt sett har lett fram till totalitära diktaturer och fascistoida militärstater.

Jag tror att dina idéer enbart är av ondo mot en öppen fri demokrati.

ttiittii - Ej medlem längre2015-03-31 23:59
Antal inlägg: 37631

Vad är det Du vill då kovikstippwn ? Vad exakt vill Du förbjuda ?kors runt halsen är det ok enligt Dig ?

Sote2015-04-01 06:26
Antal inlägg: 3557

Det år väl alla religiösa attribut för Islam antar jag. För skulle det gälla alla religiösa attribut då får vi ju direkt skrota både Jul och Påsk och det tror jag inte var tanken.
Är det då inte enklast att ,när vi ändå håller på med förbud som ska göra så att folk slipper reta upp sig på andra så till den milda grad att dom känner att dom måste utsätta dom för hat,våld och trakasserier, att vi förbjuder tjocka människor att vistas i det offentliga rummet, handikappade, fula ( svårt där med definitionen), fula och omoderna kläder, kassa frisyrer m.m På så vis undviker vi ju att folk tvingas att ta till mobbing och hat. Jättebra lösning eller?

WildaLi2015-04-01 07:01
Antal inlägg: 342

kovikstippen
Jag håller med dig till fullo
Religion är en privatsak och så har det varit länge i Sverige.
Behovet och nyttan med av att visa upp sin religiösa tillhörighet är betydligt mindre än samhällsvinningen att inte göra det.

I dagsläget är det ett väldigt väsen överallt om just muslimers rätt att bära sina religiösa attribut på olika arbetsplatser vilket är helt förkastligt.
En arbetsplats är precis vad ordet säger, en plats att arbeta på.

Jag anser att människor rätt att SLIPPA religion och religiösa yttringar i det offentliga rummet väger tyngre än den religiösas rätt att utöva sin religion.

WildaLi2015-04-01 07:03

Tillägger till tidigare inlägg;
Rätten att utöva sin religion i det offentliga rummet avses.
Jag har alltså inget emot att människor utövar religion privat.

Sote2015-04-01 07:05

Ja men dåså - bort med alla jävla julgranar, dekorationer och all annan julskit i det offentliga rummet. Gud så skönt för dom som tycker julen är en tung högtid.

Kan man inte stå ut med att en kvinna i kassan i butiken bär slöja då har man helt andra problem än att man är rädd för deras religion.

WildaLi2015-04-01 07:09

vildini
Du har uppfattat det hela helt korrekt.
Vissa är här för att som du säger reta upp och destruera trådar och det är som du säger väldigt synd att det får fortgå.
Det gör att många diskussioner här självdör för att de älts ihjäl med helt andra ämnen än vad trådskaparen ville belysa.

WildaLi2015-04-01 07:12

Sote
Du är ett praktexempel på vad jag just skrev till Vildini
VAD har julgranar och julpynt gemensamt med de problem som religion har skapat i samhället de senaste decennierna
Hur många har dött av julpynt och hur mycket problem, oroligheter och stridigheter har det förorsakat i samhället?
Platt fall på hela din kommentar............

WildaLi2015-04-01 07:17

Hur mycket sånt här käbbel om religionsyttringar är det inte HELA tiden`?

www.nsk.se/article/2...ll a-slojor

Den sjukes rätt att slippa religiösa yttringar väger definitivt högre än den religiösas rätt utöva sin religion på arbetet enligt mig.

WildaLi2015-04-01 07:25

Anledningen till att det ständigt är Islam som diskuteras är att just islam kräver så oerhört mycket tolerans från andra grupper i samhällen världen över samtidigt som de visar en stor intolerans mot de med avvikande religion.

Att visa tolerans gentemot intoleranta finner jag absolut ingen anledning till.
Det är ren dumhet.

Måns_E2015-04-01 07:39
Antal inlägg: 12023

Varför skall jag då visa tolerans mot dig WildaLi? Enligt dig så skulle det ju vara ren dumhet.

Ser ni inte vilka cirkelresonemang ni för?

Sote2015-04-01 07:49

Ni vill ju förbjuda religiösa attribut! Det måste ju i så fall gälla alla religiösa attribut i det offentliga rummet? Eller är det kanske så att det inte är dom religiösa attributen det handlar om utan just specifikt muslimska religiösa attribut? Då är det väl mycket ärligare att säga det i så fall? Blir liksom för mycket som SD politiskt dravel annars. Nej vi är inte rasister men.....

Historiskt sett så har ju specifika religioner utpekats på olika platser i världen. Det är ju inget nytt, skillnaden idag är att man vill vara noga med att vara PK så man luddar in det hela istället för att säga rent ut vad det är man pratar om.

kovikstippen2015-04-01 08:02

Jag håller med dig till fullo Sote. Jag tycker att det ska förbjudas att klä sig i julgran och julbock. Såvida julgranen och julbocken uppfattas som ett religiöst attribut förstås.

För all vanligt funtade människor är tradition inte samma sak som religion.

Men som fullfjädrat troll, som du sote, är ju den insikten inget att bry sig om. Vill man inte förstå så förstår man inte.

Klarar man inte av att analysera en kontext eller en text så kan man alltid plocka ut ett enskilt ord eller mening att missförstå.

Men för oss tänkande är det lite tröttsamt med alla idiotiska inlägg som uppenbarligen bara vill döda diskussionen. Alla insinuanta vinklingar som vill smutskasta och förlöjliga är sjukt larviga.

Varför får dessa troll hållas år ut och år in, men när vi som försöker hålla viss höjd i inläggen ständigt jagas av sk "forumvärdar" när man någon gång tappar humöret på dessa ständigt saboterar troll?

Det är svagt att så lite görs mot de som uppenbarligen bara vill "vinkla" andras inlägg och som inte ens försöker förstå.

Här på Seriösa sidan borde man kräva både läskunnighet och läsförståelse.

ingson2015-04-01 08:02
Antal inlägg: 4285

kovikstippen vill ju inte förbjuda någon klädsel, alltså är det enligt denne Ok med slöja.

Så jag förstår fortfarande inte vad kovik avser.

Däremot anser jag att det är arbetsgivarens beslut hur man ska vara klädd oå jobbet

WildaLi2015-04-01 08:09

Måns E
Vad är det för specifik tolerans jag kräver som andra i samhället ska stå ut med menar du?

WildaLi2015-04-01 08:10

Ingson
Nej det är inte arbetsgivarens beslut vad deras arbetstagare ska klä sig i.
Det bestämmer facket, DO mfl
De som vill ha en specifik klädkod på sin arbetsplats har alltså inte rätt till det utan de religiösa har större rätt att bestämma det

kovikstippen2015-04-01 08:12

Sote.
De som står för laddade är du och Måns.

- Du väljer att inte ta in att mitt förslag enbart gäller klädsel.

- Du väljer att försöka vinkla mitt förslag som förtäckt rasism.

- Du väljer att inte ta till dig mina sakliga argument för mitt förslag

- Du väljer att vägra inse att massa människor blir trakasserade och misshandlade här i Sverige varje dag.

- Du väljer att i stället för att diskutera ett ämne, väljer du att smutskasta alla som har en åsikt.

- Du väljer att göra dig själv liten som ett mycket litet barn. Det är ynkligt.

WildaLi2015-04-01 08:13

kovikstippen
Det är vissa som styr alla trådar i det här forumet och så har det varit i alla år.
De äger rätten också rätten att sätta diverse epitet på folk här med förkärlek då för SD:are, rasist och nazist.
Vill man ha seriösa diskussioner får man söka sig till andra forum.

kovikstippen2015-04-01 08:16

Ingson.

Läs om, läs rätt

Du vill eller kan inte? Jag vet inte?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?