Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 215

Forumkategorier

Användare Inlägg  
y not2008-04-15 23:09
Antal inlägg: 9014

Stormgalen
m(__)m

Solen_lyser - Ej medlem längre2008-04-15 23:17
Antal inlägg: 583

Mårten, eftersom jag tycker att Stry är en av landets bästa textförfattare så faller det mig självklart att dra en parallell
(så många L? Rätta någon.) mellan KG's låt "Vårdad klädsel" + text med det Vulcan här tidigare skrev angående Göran Hägg's tycken angående klädsel.

Budalv - Ej medlem längre2008-04-15 23:20
Antal inlägg: 2199

Ballerina: Pearl Jam har väl ändå numera status som ett intellektuellt band eller vad man nu ska säga, i U.S.A? Trots att de gick klädda i långkalsonger med shorts utanpå.

Ni verkar ganska snälla allihopa :)

Solen_lyser - Ej medlem längre2008-04-15 23:20
Antal inlägg: 583

Poängen var alltså:
(om jag ska vara ännu tydligare)
Klädsel har inget med orden som kommer ur truten.

Budalv - Ej medlem längre2008-04-15 23:22

Solen_Lyser: Jag fattade poängen, den var bra!

Nemi2008-04-15 23:23
Antal inlägg: 5952

I varje socialt sammanhang finns det alltid de som hörs mer än andra och som vill synas och höras mer än andra. Det behöver inte vara någon slags elakhet från deras sida utan bara deras sätt att vara. Dock så brukar de flesta "vuxna" ha lärt sig rollerna som finns i det sociala umgängeslivet och vad som är effektivas och "trevligast" sätt att agera på.
En del är väldigt lyhörda och känsliga för vad som "passar sig" och en del bryr sig inte nämnvärt om de råkar trampa på en social konvention.
Alla är vi olika och vi kan i våran umgängeskrets oftast välja att umgås med de som man tycker beter sig lämpligast utifrån sin egen syn på vad det är men "ute i stora världen" kan man inte alltid göra det och då gäller det att försöka anpassa sig till situationen.

Om det är några personer som är väldigt gapiga och provocerande så kan man faktiskt försöka med taktiken att ignorera dessa, detta för att slippa lägga massa känsloutbrott och energi på någon/något man inte gillar och för att inte ge personerna den respons de troligen vill ha på sitt agerande. Genom att ge gensvar på provoceringar så uppmuntrar man (oftast)till mer sådant beteende.
Nu menar jag inte att just den taktiken är den bästa att använda på "forumtroll" eller vad det nu må vara, det var bara ett exempel på en taktik man kan testa för att utan "ge tillbaka med samma mynt" försöka få samvaron att bli trevligare och för att försöka få makten över situationen.

Jag tycker att det är roligt med engagerade och ihärdiga debattörer i detta forum och det är inte särskilt ofta forumvärdarna är tvugna att ingripa. Det är roligt med alla olika trådar överallt (även om jag kanske inte förstår meningen med alla ;) ).

Cheers,
Nemi

Uffetuffe2008-04-15 23:26
Antal inlägg: 246

Jag tycker att man ska köpa navkapslar på biltema istället för överskottsbolaget.

Ballerina2008-04-15 23:33
Antal inlägg: 1726

Budav

Absolut. De är ju rätt aktiva politiskt. Även Krist Novoselic från Nirvana pysslar mer politik ;) Har du hört Chris Cornels låt "Wide awake" jävligt klok text :P

helejnaa2008-04-15 23:37
Antal inlägg: 89

Detta är mänskligheten! Grupptillhörigheter och andra grupptillhörigheter, att finna sin identitet (om än på nätet) i relation till andra. Varför måste det vara så svårt? Det kommer alltid finnas andra människor som tycker olika och genom detta påstående sällar jag mig till en hel del personer som redan försökt medla i denna tråd. Men detta är ju en spegel av verkligheten; man kan inte ta bort det som sticker en i ögonen även fast man tycker att "allting skulle vara så himla bra om alla andra bara var lite mer som jag själv". Och jag undrar vad forum egentligen är till för om inte allas åsikter ska kunna komma till tals? Då väljer man att ansluta sig till en homogen grupp där alla har samma intresse, politiska åsikt eller vad det nu kan röra sig om.

Sen detta oändliga tjat om stavning, grammatik, särskrivningar och jag vet inte vad. Jag respekterar åsikten att det är viktigt, men anser ändå att kommunikationen är det viktigaste och jag tror att alla som hittills har yttrat sig här gör sig förstådda mer eller mindre. Jag utbildar mig till svensklärare och tänker inte trycka ner en elev i skorna pga en särskrivning, och jag tror inte att någon av er som hävdar att man ska skriva "rätt" hade lärt er att skriva rätt om ni fick åthutningar à la Betapet. Nu vet jag att detta rör sig om vuxna människor, men just detta med skrivande är en högst personlig sak och jag betvivlar att någon kommer att ändra sitt skrivande för att någon annan säger det. Sen verkar det ofta som att många som vill hävda en riktig argumentationsteknik och är emot personliga påhopp ändå vill angripa hur någon väljer att skriva vilket för mig är helt motsägelsefullt.

UffeUppsala - Ej medlem längre2008-04-15 23:43
Antal inlägg: 706

Att ignorera forumtroll var ju riktigt skönt......

virre1382008-04-15 23:57
Antal inlägg: 87

helejnaa: Om det är någonting du bör rätta i dina framtida elevers texter är det väl ändå särskrivningar? Svenska språket må förändras och acceptera diverse talspråkiga drag men särskrivningar kommer inte bli accepterade än på länge, förhoppningsvis aldrig.

Ett lagom uttjatat exempel: En brunhårig sjuksköterska betyder förstås inte samma sak som en brun hårig sjuk sköterska.

Om du lär dina elever det kanske vi slipper onödiga missförstånd i framtiden.

Budalv - Ej medlem längre2008-04-15 23:58

Ballerina: Ja det är de ju. Känner inte till Chris Cornells texter så väl och har inte hört den låten... Kom att tänka på R.E.M. som också har ganska hög status och också engagerar sig i politiska frågor. Michael Stipe brukar ha kostym. Och ett blått streck i pannan. Hihi.

Budalv - Ej medlem längre2008-04-16 00:01

trashone:

"they did?"

Var det om grungebandens texter?

UffeUppsala - Ej medlem längre2008-04-16 00:04

Det är klart att hon rättar särskrivningar,,,men hon sågar inte barnet vid knähöjd bara för det. Att tillrättavisa att barn som precis har fått självförtroendet att skapa något eget på papper, ska man inte toksåga som du gör virre138 med de som inte skriver så att det duger åt dig.

UffeUppsala - Ej medlem längre2008-04-16 00:05

Där går en officer
Där går en o ffiser

virre1382008-04-16 00:13

Jag tycker mig inte ha toksågat någon, utan snarare hävdat vikten av att stava rätt för att anses seriös i en debatt.

Däremot klagade jag på att du skrev att det inte längre är roligt att skriva i forumen, men det hade inget att göra med grammatiken, utan snarare din 5-åringsmentalitet.

UffeUppsala - Ej medlem längre2008-04-16 00:18

Så roligt får man inte ha efter att man har fyllt 5? Hoppas att du får ett roligt liv. Jag kommer inte slutat att ha roligt bara för att du tycker att det är omoget. Livet är alldeles för kort för att vara så allvarlig som du är. Hoppas att du får det kul på ditt jobb som Betapetspelare,,,för inte kan du vara medlem här och spela ett spel? Nej för tusan,,,det är ju omoget också.

helejnaa2008-04-16 00:23
Antal inlägg: 89

Ja, det är precis vad jag menar Uffe och nu ville jag egentligen inte börja prata grammatik och svenska skrivregler här. Sen tycker jag verkligen att särskrivningar är ett tämligen uttjatat ämne. Det sker väldigt få missförstånd där det verkligen inte går att förstå vad som menas. Det kan bli roligt och de som fattar hur man skriver isär kan skratta lite i samförstånd - men värt att såga hos en ung person som håller på att tillägna sig språket? Nej, det tycker jag inte.

Men precis som i alla andra frågor - vilket vi har kunnat se i denna och alla andra diskussioner här - finns det folk med andra åsikter. Det handlar inte om att dela upp i good guys/bad guys, utan att uppskatta dynamiken som finns i en fråga som berör. Alltså uppskattar jag virres inlägg.

virre1382008-04-16 00:27

UffeUppsala: Du missförstod mig. Självklart får man ha kul även efter att man fyllt fem. Jag menade att "om man ger sig in i leken får man leken tåla", och att det är svårt att ta dig på allvar när du börjar gnälla om att saker och ting inte är roliga längre så fort folk argumenterar mot dig.

Jag har varit medlem i tre år och bara skrivit något enstaka inlägg tidigare, så jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar.

UffeUppsala - Ej medlem längre2008-04-16 00:30

Om det blir en dålig stämning på en tråd genom att någon kanske är osympatisk eller nervärderar någon så kan jag väl få säga att det inte är roligt att få skriva något mer i den tråden? Det började kanske med något roligt ämne och slutar med att någon förolämpar någon? Är det så omoget?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?