Spelrum
Giraffen | 16 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 24 |
Inloggade | 40 |
Mobilspel
Pågående | 19 723 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
vita_syrener - Ej medlem längre | 2008-09-14 18:49 | |
![]() | matris är väl en gjutform sorken? lite svårsmält kanske;) | |
bennyboll - Ej medlem längre | 2008-09-14 18:50 | |
![]() | -robban-, hur ska det gå i Thailand om du inte äter ris??? Tar du med dej en säck potatis eller?:) Nudlar går väl kanske att äta där, äter du det då? Ska vi nu behöva vara oroliga att du inte får i dej mat då du är borta så länge? | |
vita_syrener - Ej medlem längre | 2008-09-14 18:51 | |
![]() | ja *vojne vojne* hur ska det gå? | |
--Robban-- - Ej medlem längre | 2008-09-14 18:53 | |
![]() | Alltså, jag KAN käka ris. Det ordnar sig. :-) Donken finns väl i Thailand också? Matrix... he he :-D | |
vita_syrener - Ej medlem längre | 2008-09-14 18:59 | |
![]() | fyla lättöl då? flunkal dle? | |
illiterate - Ej medlem längre | 2008-09-14 19:00 | |
![]() | Nu kom jag på vad jag ska göra för nästa projekt. En tidsmaskinbaserad dator. Resultatet av en uträkning skickas bakåt i tiden tills man erhåller det samtidigt som man efterfrågade det. Därmed kan den beräkna allt på nolltid. | |
bennyboll - Ej medlem längre | 2008-09-14 19:01 | |
![]() | Sitter här o filosoferar och helt plötsligt får jag för mej att kolla under mina fötter...KOLSVARTA!!!!... .Vad 17 har jag varit med dom idag då?? | |
bennyboll - Ej medlem längre | 2008-09-14 19:02 | |
![]() | * rusar in på toa o tvättar fötterna febrilt* | |
fpsorknet | 2008-09-14 19:07 | |
![]() | Kan du förklara det där med gjutformen Vita? | |
bennyboll - Ej medlem längre | 2008-09-14 19:08 | |
![]() | Vad tror ni händer då jag, smidig som ett kylskåp, lyckas få upp foten i handfatet o ska börja tvätta fossingen?? | |
--Robban-- - Ej medlem längre | 2008-09-14 19:10 | |
![]() | Jag klippte mors gräsmatta barfota idag, som en liten tribut till Ernst. :-D Lite gröna är fötterna fortfarande, trots relativt lång vistelse i badkar. | |
fpsorknet | 2008-09-14 19:10 | |
![]() | Att det innanför smutsen finns ritningar på Illis tidsmaskinsdator? | |
--Robban-- - Ej medlem längre | 2008-09-14 19:10 | |
![]() | Vad händer och fötter? | |
bennyboll - Ej medlem längre | 2008-09-14 19:13 | |
![]() | Naturligtvis så ringer telefonen... | |
grönöga - Ej medlem längre | 2008-09-14 19:13 | |
![]() | Grön är en fin färg =) | |
vita_syrener - Ej medlem längre | 2008-09-14 19:13 | |
![]() | Sorken; jag kan inte men wikia kan;) Vid gjutning behövs en form som antingen kan vara en engångsform eller en permanent kokill. Väljs en permanent kokill utgör kokillen en mycket stor del av kostnaden för detaljen. Därför väljs engångsformer vid små serier och permanent kokill vid stora serier, även kallat bulktillverkning. Vid smältning av metallen är det viktigt att man beaktar smältans flytbarhet. Det vill säga att man anpassar smältans värme för att optimera hela gjutförloppet. Flytbarheten påverkas även av smältans temperatur, viskositet och flödeshastighet. När sedan smältan fyller formen är det viktigt att hela formen fylls tillräckligt snabbt. Om smältan flyter för långsamt (exv. pga. temperatur, tryck eller formens dimensioner) så inträffar kallflytning. Kallflytning innebär att metallen stelnar innan formen fyllts, vilket ofta inträffar vid krökar. Vid stelningsförloppet kan stelningskrympning och svalningskrympning inträffa. Den tidigare kan orsaka krympporer eller sugningar medan den senare kan orsaka spänningar och sprickor. När detaljen stelnat och den ska tas ur kokillen så är det viktigt att detaljen och kokillen utformats så att detaljen inte skadas av att formen delas. Dessutom bör rensning och efterbehandling tas i beaktande vid utformning av detaljen och formen för att minska detaljens kostnad. | |
--Robban-- - Ej medlem längre | 2008-09-14 19:14 | |
![]() | Bara det? Jag var rädd för att du hade halkat omkull. | |
--Robban-- - Ej medlem längre | 2008-09-14 19:15 | |
![]() | grönöga 2008-09-14 19:13 "Grön är en fin färg =)" På prinsesseögon ja, men knappast på gubbafötter. ;-) | |
bennyboll - Ej medlem längre | 2008-09-14 19:16 | |
![]() | Nä, som tur var så halkade jag inte omkull...Men hoppade på ett ben ut till telefonen, för det kunde ju vara min man som ringde, och det var det ju....:) | |
vita_syrener - Ej medlem längre | 2008-09-14 19:17 | |
![]() | Halka lätt? Inte då ;) | |