Spelrum
Giraffen | 40 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 18 |
Inloggade | 58 |
Mobilspel
Pågående | 19 588 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
bitte_h | 2012-02-29 14:31 | |
![]() | limpan: Kungen äger inte slotten...det gör staten..dvs du och jag och alla andra... | |
limpan__2 | 2012-02-29 14:33 | |
![]() | Attans då att ett land som Tyskland är en av världens största exportörer...trots en president som inte ens väljs i direkta val. Eller att Brasilien troligtvis inte väljer JAS...eller att någon påstår att en effekt som visst ska vara betydande inte går att mäta. För övrigt, om några gillar att sola sig i hovets glans och därför köper svenska produkter kan man då tänka sig att republikaner i andra länder ogillar vårt statsskick och därför inte köper dem? | |
limpan__2 | 2012-02-29 14:33 | |
![]() | Jasså??? Kan det vara därför jag skrev att han kan få hyra dem om han vill bo kvar? | |
kaffeflicka - Ej medlem längre | 2012-02-29 14:38 | |
![]() | Att man skulle vara avundsjuk/svartsjuk på något man ogillar är det mest patetiska av argument. | |
bitte_h | 2012-02-29 14:52 | |
![]() | Limpan: Så du anser att alla de svenska storföretagen som tillfrågades och även företaget som gjorde värderingen pratar i nattmössan och enbart är monarkister hela bunten? Dom bara hittar på? Hur mycket tror du själv då att Kungahuset genererar? För det gör dom... | |
Måns_E | 2012-02-29 15:00 | |
![]() | Jag tror att man får svar som man frågar, och att det egentligen är omöjligt att mäta vilket värde det har. Visst, det finns folk som tycker om monarkins ritualer och manér, men det finns andra som tycker att det är löjeväckande. Förhoppningsvis så exporterar vi produkter för att de är bra, inte för att vi har en kung. Och om det nu inte är så, så är frågan om inte mutor är ännu effektivare för att få andra stater att köpa Jas än vad en kung är. Någon som av den anledningen tycker att mutor är bra, sådär rent i allmänhet? | |
limpan__2 | 2012-02-29 15:04 | |
![]() | Nej jag tror absolut att de i vissa länder kan agera dörröppnare. En medalj till Saudiarabiens kung gjorde nog den diktatorn på bra humör och kan nog förklara en viss del av vapenexporten dit förra året. Men att det skulle ha någon signifikant effekt på vår export tror jag är fel, jag tror det är bra produkter som säljer inte vilket statskick landet som företaget kommer från har. Skulle de ha någon större betydelse skulle det synas i statistiken. Brukar du själv basera dina köp på andra länders statskick? Jag gör det sällan även om jag försöker hålla mig borta från vissa vidriga diktaturer. | |
pelle66 | 2012-02-29 23:07 | |
![]() | Ni som vill avskaffa kungahuset, det finns annat som kostar oss mer pengar än vad kungahuset gör och det är bankerna, elbolagen, bensinbolagen och brottsligheten. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-02-29 23:11 | |
![]() | Ja, men nu är inte ekonomin det viktigaste argumentet. Och banker, elbolag och bensinbolag må missköta sig (har ingen vidare koll på det dock) men behövs ändå i någon form. Dock är väl i princip alla överens om att bli av med brottsligheten (även om det såklart är en utopi)? Haltande argument, således. | |
Pandina | 2012-03-01 00:22 | |
![]() | Så folk vill alltså avskaffa monarkin för att den inte tjänar något syfte? www.kungahuset.se/mo...00 268.html Vadå "ätten Bernadotte har bara rötter som sträcker sig tillbaka 200 år". Sverige är, enligt kungahusets hemsida, en av de äldsta monarkierna i Europa. Det är ju inte bara Bernadotte vi talar om, det är hela monarkin. | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-03-01 00:26 | |
![]() | Onödigt och odemokratiskt. Det är iaf min åsikt, varför andra vill/inte vill får stå för dom. | |
Måns_E | 2012-03-01 00:31 | |
![]() | Kan du definiera "hela monarkin"? Om vi skall tala om traditioner så förespråkar jag de traditionella kungarna som man valde, eller avsatte genom att hugga huvudet av. Arvsmonarkin känns som ett fånigt nytt påfund, som inte har med gamla svenska traditioner att göra. Importerat trams! | |
mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-03-01 06:20 | |
![]() | Ja, när kungen valdes var det annorlunda. Helt fel att posten som statsöverhuvud går i arv. Kompetens och meriter borde betyda mer än vem man råkat få som föräldrar. Denna kvarleva borde tas bort i ett demokratiskt land. | |
rebell99 | 2012-03-01 19:26 | |
![]() | Pandina Bernadotte hat varit regenter i Sverige ca 200 år.Monarkin i Sverige som stataskick är betydligt längre.För övrugt ska Jean Baptiste som var den förste Bernadotten i Sverige varit övertygad republikan innan han på krokiga vägar fick förfrågan om att bli kung i Sverige. | |
rebell99 | 2012-03-01 20:10 | |
![]() | "Jean Baptiste var i ungdomen övertygad republikan och det berättas att han på ena överarmen låtit tatuera (på franska) texten "Död åt kungarna". Ur pronakt för Jean Baptiste bernadotte. | |
rebell99 | 2012-03-01 20:25 | |
![]() | pronakt : personakt. | |
rebell99 | 2012-03-01 20:33 | |
![]() | Riktig gammal svensk tradition ( ur äldre västgöta lagen) :I : "Sveaer egho konung at taka ok sva vraekae". (Svear äga konung att taga, så ock att vräka). | |
bommarna | 2012-03-01 20:50 | |
![]() | Avskaffa den svenska avundsjukan!!! | |
bommarna | 2012-03-01 21:08 | |
![]() | Eller varför inte mänskligheten...då slipper vi ju alla problem. | |
limpan__2 | 2012-03-01 21:15 | |
![]() | Men då försvinner ju den fina traditionen med en fransk familj som icke-valda statschefer i Sverige... | |