Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 462 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-29 00:53 | |
![]() | Ja,truto har återigen upprört människor. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-29 00:54 | |
![]() | uisige - ordet "inte ens" var för att BiNo själv beskrev en tjej som ser ut som "ett luder". Det var inte menat att lägga en värdering på prostituterade utan det faktum att det faktiskt finns riktiga luder också som inte har skuld i en våldtäkt, även om de lever en riskabel livsstil. | |
| MaadMaxx | 2009-04-29 00:55 | |
![]() | apbur.. mmm... För det är nog många som går in för det du? ^^ Så vad exakt anser du ökar riskerna för att bli våldtagen? | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-04-29 00:56 | |
![]() | När min son var Zorro på kalas kände jag mig aldrig orolig. Vi kanske behöver genusperspektiv trots allt. | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2009-04-29 00:57 | |
![]() | Aha, jag förmodade att ditt svar skulle överensstämma med bilden jag har av dig i övrigt :) Jag bara kollade. | |
| Amiable | 2009-04-29 00:58 | |
![]() | Förstår inte exakt vad i - att klädsel ska avgöra om 'jag' är ok att våldta? När är det ok för det? Jag har läst sidorna bakåt men jag fattar ändå inte vad det är som är ok i det. Ska våldtäktsmän diktera vad som är ok lr inte ok för kvinnor/tjejer att använda som klädesplagg? Men de som gör det utifrån makten, drogerna, grupptrycket då? Har inte de det verkliga ansvaret? | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-04-29 00:58 | |
![]() | Å andra sidan kom han just hem från Mexico, så oron är lika konstant som lasterna. | |
| Zizzzi | 2009-04-29 00:59 | |
![]() | Jag har nolltolerans mot våldtäkter apbur. Jag avskyr när man försöker lägga över skulden, eller delar av den på offret. Jag avskyr att se mina vänner lasta sig själva. Och jag avskyr att samhället hjälper dem att göra det. Jag avskyr att jag faktiskt inte har rätten att klä mig som jag vill, eller vara ute så länge som jag vill, eller ta en genväg hem. Så jag överdriver. För att tydliggöra vad jag tycker är fel. Om det nu hjälper att klä sig "dygdigt" så borde det väl - för kvinnornas egna skull - vara fullt berättigat med burka på alla? Med utegångsförbud efter en viss tid? Eller helt enkelt alkoholförbud? Det är acceptansen mot förövarna, och misstron mot offren som gör mig ont. | |
| apbur | 2009-04-29 01:01 | |
![]() | MaadMaxx, nej, det kan hända att det inte är så många som går in för det men det visar hur som helst att vi visst kan påverka att inte bli våldtagna om vi nu faktiskt kan påverka att bli våldtagna. Jag tror inte jag ska behöva redogöra för vad som ökar riskerna men alkohol och sexuellt beteende där man kanske lovar lite mer än man senare vill hålla är nog inte så förnuftigt. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-29 01:01 | |
![]() | Självklart påverkar våra beteenden risken att drabbas för brott. Och kunskap är en börda lätt att bära. I vissa fall är det ju så att "livsstilen" som riskerar att man drabbas för brott innebär illegal verksamhet i sig självt. T.ex. då prostituerade som arbetar i en miljö med kriminalitet (kunderna och halickarna), de är också ofta drabbade av brottslighet. Att köra utan bilbälte är olagligt. Vi har en massa kontroll av beteenden för att skydda oss och för att vi skall bete oss "lämpligt". Sexualiteten var kontrollerad förut, och kvinnor skulle hållas på mattan och allra minst oprovocerat hetsa upp främmande män. Man kan ju rekommendera kvinnor att inte klä sig utmanande, t.ex, precis som man uppmanar turister att inte flasha kontanter på stan. Nu är det ju så att vi inte lever i en tid av religiös/moralisk kontroll av vår sexualitet, så länge vi inte skall återgå till vad som var så är det bara att lägga ner. Kvinnor har samma rätt som män att gå i badtofflor, shorts och linne och shorts på stan!!! (Jag lovar er tjejer, många killar skulle säkert gå loss rejält på det), eller att supa ner er på krogen. T.o.m. att ragga på någon utan att vilja gå hem och ligga med den personen. OM man personligen tror att det lurar en våldtäktsman i varje buske och att om man beter sig som ett "luder" så råder fri jakt på ens kropp, tycker jag definitivt att man skall tänka både en gång på vad man klär på sig som kvinna. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-04-29 01:01 | |
![]() | Zizzi är radikal, men hon har onekligen en poäng. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-29 01:04 | |
![]() | apbur, jag tror det är effektivare att lära sig självförsvar för att värja risken för att bli våldtagen, än att försöka förutse vad en "våldtäktsman" går loss på!?!?!? Personligen tror jag att länken mellan "utseende" och våldtäkt är överdriven, och hänger mer ihop med viljan att moralisera över kvinnors beteenden, särskilt då om de signalerar sexualitet. Det är ju inte så att kvinnor som ser ut på ett visst sätt är överrepresentanterade som brottsoffer, snarare handlar det i vissa fall vilka man umgås med, var man befinner sig och vilken tid på dygnet. Så, bättre förnuft än att "klä sig rätt" är att som kvinna lära sig hur man ger en rejäl pungspark och att bete sig i gott sällskap! | |
| MaadMaxx | 2009-04-29 01:05 | |
![]() | Nä, nu ska jag gå ut på krogen i duktigt utmanande kläder och supa mig full! Då kan jag ju iallafall vara säker på att det är mitt fel om någon skulle våldta mig! Nä, jag ska snarare sova. :) Godnatt gott folk! | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2009-04-29 01:05 | |
![]() | Däremot håller jag själv med om att det finns mer och mindre riskfyllda beteenden. I den bästa av världar borde vem som helst kunna göra precis vad som helst (som inte skadar andra) utan att själv bli skadad. Men nu är det inte så. Jag skulle aldrig skuldbelägga någon som blivit utsatt oavsett - men jag skulle kunna avråda vissa saker för att försöka minska potentiell risk. Jag tycker inte det är samma sak att skuldbelägga offret, och att tycka att man måste tänka sig för i vissa situationer. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-29 01:06 | |
![]() | nej uisige, ingen känslig och förnuftig människa drar väl likhetstecken mellan sunt förnuft och att skldbelägga offret. Denna diskussion är en spinn-off av ett "mindre nyanserat" uttalande än ditt, dock. | |
| uisge beatha - Ej medlem längre | 2009-04-29 01:11 | |
![]() | Okej, jag har tolkat vissa reaktioner som sådana iaf. Om man tycker att det finns "riskbeteenden" så har man skuldbelagt offret om något sker. Men jag kan ha tolkat fel - det är isf inte första gången. | |
| apbur | 2009-04-29 01:14 | |
![]() | uisge, jag tror inte du har misstolkat det. Det verkar finnas så mycket personlig ångest inblandat i dessa frågor att folk inte kan föra en vanlig diskussion. MaadMaxx sista inlägg är ett klockrent exempel. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2009-04-29 01:15 | |
![]() | Till Truto som starta tråden vill jag bara säga att det finns få svenskar som knullat så mycket utanför äktenskapet som våran monark gjort/gör. Dessutom har den fulingen gift in en lättklädd karnivalskvinna (och det vet vi ju alla hur dom ser ut, eller hur Bino?) i kungafamiljen. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-29 01:23 | |
![]() | Jag tror att det är oerhört svårt att få saker tydligt i en diskussion som denna. alltså en skriven diskussion BiNo kände sig missförstådd, trots att jag var här när hon skrev inlägget och frågade (hennes förtydliganden då hjälpte inte mig) Vi lever ju i ett "risksamhälle", där vissa saker fungerar bättre att ålägga folk att "kontrollera" sitt beteende. Vad gäller hur folk ser ut, väljer att klä sig och väljer att betee sig är svårt att reglera, och inte ens önskvärt i ett öppet, sekulariserat och progressivt samhälle. Man kan fortfarande informera om risker förenligt med beteenden, men allvarligt hur fan skall man bestämma vilken typ av kläder "som är är riskabla!? Som sagt det där med klädsel tror jag handlar mer om moralisering kring kvinnors sexualitet (något som kvinnor f.ö är bra på att sköta själva, moraliserandet alltså). Män som våldtar våldtar vanligen sin fru eller en bekant, och jag tror inte det är triggat av hennes "horaktiga" klädsel. Det samma gäller säkert överfallsvåldtäkter. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-29 01:24 | |
![]() | Där satt den,Basta! | |