Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
41
Inloggade85
Mobilspel
Pågående19 876

Forumkategorier

Användare Inlägg  
smulgubbe2011-03-20 18:16
Antal inlägg: 237

Ni som har hållit på med lchf en längre tid, hur är era kolesterolvärden. Jag skrev mitt inlägg för man blir orolig när man läser sånt som jag skrev om.tiitti det du skriver om vet vi ju att man ska äta lika mycket som man gör av med och motionera. Men nu finns lchf och den funkar för många som vill gå ner i vikt. Många mår dessutom bättre, men är det på bekostnad av hjärta och blodkärl.

mariefro2011-03-20 18:22
Antal inlägg: 2

Mai.Lis Hellenius ... vem är hon avlönad av?! Man kan ju undra ...

raisingirl2011-03-20 18:23
Antal inlägg: 253

ttiittii;

borde väl vara samma för folk med extrem övervikt då, bara att äta mindre än dom gör av med om det är så enkelt? Du är märkligt inkonsekvent i dina åsikter.

Instämmer med Miss_jk:s fråga, det är lite intressant att du presenterar dina åsikter som fakta... Läsa på lite kanske?

Apropå ICA:s fettartikel så finns det ett antal professorer som tycker tvärtom mot Maj-Britt Hellenius. Debatten om det mättade fettets farlighet är ganska hetsig och jag tycker att det är helt sjukt att hon uttalar sig som att hennes uppfattning är sanningen. För så är det inte.

grönöga - Ej medlem längre2011-03-20 18:23
Antal inlägg: 5570

Jag tror att det många gånger handlar om missförstånd. Man har inte läst tillräckligt om LCHF.

Det handlar inte om att "vräka" i sig fett, utan att äta naturligt fett, så obehandlat som möjligt. Det naturliga fettet innehåller också mer av omega3 fett som är viktigt för människan.

Om man vill gå ner i vikt så kan man ibörjan försöka att hålla ner kolhydratintaget så mycket man känner att man kan. Efter en tid är det dock bra att öka kolhydratintaget lite, tex genom att börja äta lite knäckebröd som komplement, en frukt, lite ris, pasta eller potatis ibland...

Många tycks tro att den som äter LCHF-kost sitter förslöad i en soffa och aldrig rör sig eller motionerar, helt besinningslöst häller i sig fett och inte äter något annat.

Man kan inte komma längre bort från sanningen än så.

Men jag har skrivit det innan här i forum någonstans och jag säger det igen. Det är tillåtet att tänka själv.
Balans och sunt förnuft behövs oavsett vad man äter.

Ulice - Spelvärd/Forumvärd2011-03-20 18:26
Antal inlägg: 3488

Smulgubbe, jag tycker inte att du behöver vara så orolig. Synen på kolesterol och hur det egentligen fungerar håller på att förändras pga nya rön. Kostdoktorn skriver väldigt utförligt här:
www.kostdoktorn.se/kolest erol

Att äta fett ökar genomströmningen av gallan, vilket gör att risken för gallstenar och gallproblem är minimal. Många, likt grönöga här ovan, blir av med sina gallproblem helt efter att ha börja äta mer fett och mindre kolhydrater.

Om man nu ska jämföra risk för hjärtproblem och kost så borde väl var och varannan inuit dö i hjärtinfarkt, men den typen av problem existerar knappt hos dem. Det är mycket fett i kombination med socker och stärkelse som ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom.

Och jag vet ett flertal människor som ätit lchf i flera år och har bättre blodvärden än nånsin. Själv tänker jag kolla mina värden när jag ätit så här i ett år eller så.

Tyvärr är inte alla läkare uppdaterade på området, utan fortsätter att ge felaktiga kostråd.

promenad - Ej medlem längre2011-03-20 18:28
Antal inlägg: 3995

grönöga har ju koll

ttiittii - Ej medlem längre2011-03-20 18:29
Antal inlägg: 37631

skämtar ni ?att fett är farligt för levern,gallan hjärtat kärlen trodde jag alla visste,gogla lite på det så får ni hur många bevis som helst,gallbesvär är till 95%beroende på fet kost

promenad - Ej medlem längre2011-03-20 18:32

det finns som sagt olika sorters fett titti

Miss_jk2011-03-20 18:35
Antal inlägg: 8941

Fet kost IHOP med kolhyrdater, ja. Googla lite till, och inte så ensidigt, så kommer du kanske fram till andra svar.

Miss_jk2011-03-20 18:35
Antal inlägg: 8941

*kolhydrater

Larvbrud - Ej medlem längre2011-03-20 18:42
Antal inlägg: 4050

lchfmirakel.wordpress.com /

Har inte läst så mycket själv. Kanske är sidan bar barnslig och dum. Den som skriver verkar i alla fall försöka bemöta en del påståenden från Annika Dahlqvist mfl.

Ulice - Spelvärd/Forumvärd2011-03-20 18:44
Antal inlägg: 3488

ttiittii, om du läser lite mer utifrån de boktips och länktips som finns bakåt i tråden, så kommer du se att det inte riktigt stämmer, det du säger. Det är i kombination med kolhydrater som fett kan bli farligt.

Det är en himla massa saker som "alla" har vetat, men som sedan visat sig vara helt uppåt väggarna. Fettets farlighet är definitivt en av dessa "sanningar".

grönöga - Ej medlem längre2011-03-20 18:47
Antal inlägg: 5570

kolhydrater.ifokus.s...qu estion_3

"Ökar LCHF risken för hjärt- och kärlsjukdomar?
"Visst går du kanske ner i vikt, men LCHF-kost ger på sikt ger högt kolesterol, förkalkade blodkärl och ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar hos friska personer."
Nej, det är faktiskt precis tvärtom.

Jag får hänvisa till t.ex. långtidsstudien av den kände polske läkaren Jan Kwasniewskis "Optimal Diet" (december 2008) där alla surrogatvariabler för hjärt-kärlsjukdom (triglycerider, Apo-kvot och HDL), långtidsblodsocker och CRP (markör för graden av inflammation i kroppen) förbättrades. Även den svenska 4-åriga Karlshamnsstudien visar på samma sorts förbättringar.

På Andreas Eenfeldts Kostdoktorn.se finner du mer information om vetenskapen bakom LCHF och hans snabbkurs i blodfetter/kolesterol. Ett enkelt sätt att se på det är att kolhydrater höjer halten LDL i blodet, särskilt av den dåliga sorten, vilken ihop med omega 6 numera tros vara orsaken bakom åderförkalkning. Faktum är att blodproppar till över 70% består av fleromättat fett..."

promenad - Ej medlem längre2011-03-20 18:47

men man blir smal av foliehatt

smulgubbe2011-03-20 19:10

Tack Ulice och grönöga för information. Har ju googlat mycket om LCHF men man orkar inte kolla efter allt när det gäller för- och motsatser. Och jag tänkte att det är ju några här som hållit på ett tag och de borde ju veta detta bäst.

raisingirl2011-03-20 21:28

Ett tips är dagens Expressen Söndag, blev faktiskt tvungen att köpa den för en gångs skull... Väldigt kortfattat och översiktligt men en bra motvikt till Icas fettskola!

smulgubbe2011-03-21 09:36

Jag kollade på nätet och hittade en artikel som expressen skrivit, vet inte om det var gårdagens tidning. Det var i alla fall bra och kortfattat.

Maja G2011-03-21 09:39
Antal inlägg: 10730

Kan du inte länka den,smulgubbe?

raisingirl2011-03-21 10:33

Till smulgubbe och andra som vill läsa mer:

jag tycker att det Uffe Ravnskov säger är intressant, han är en av dem som går i täten för att mättat fett och kolesterol inte är farligt som många påstår. Han har skrivit flera böcker i ämnet, här är en länk till de grundläggande fakta han presenterar:

www.ravnskov.nu/svch...st erol.htm

Finns också en blogg som heter träningslära.se som jag gillar, massor med info om kost, träning och allt däremellan, skrivs av en kostvetare och en sjukgymnast. Mycket intressant att läsa, framförallt så står dom lite "mitt i" debatten tycker jag. Här ett inlägg om just mättat fett och kolesterol.

traningslara.se/om-m...-i -kosten/

smulgubbe2011-03-21 18:18

www.expressen.se/hal...hf -metoden

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?