Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 19 481 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Affirmative - Ej medlem längre | 2009-12-31 18:33 | |
![]() | Jag känner till en kille som, likt Mintas exempel, i fyllan och utan körkort var inblandad i en dödsolycka för några månader sedan. Eftersom jag känner till honom sedan barnsben kan jag säga att där saknas bl a den spärren som säger att "det du gör nu är fel" och en bättre uppfostran hade knappast fått honom till insikt. En örfil då han fortfarande var liten och körde moppe på fel ställe hade heller inte gjort honom "bättre"... Det krävs nog betydligt "djupare" behandling. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2010-01-01 01:32 | |
![]() | principatia - "Skaffa inte barn om du inte är redo att ta det ansvaret." hur ska man veta hur det är att ha barn innan man har dem? | |
| principatia - Ej medlem längre | 2010-01-01 02:41 | |
![]() | Vet man det inte, så ska man akta sig att bli på smällen. | |
| Rigoletto | 2010-01-01 02:56 | |
![]() | Om nu lagen säger att man ine får slå någon annan på käften så måste man ju ta konsekvenserna av detta. Däremot borde grabbens föräldrar få betala ett rejält skadestånd för grabbens dåliga uppfostran och för den förstörelse han åstadkommit. | |
| mrperfect | 2010-01-01 04:20 | |
![]() | Det måste införas regler som man kan använda för att bestraffa omyndiga ( och myndiga) . Örfilar är alltid en dålig lösning. Anmälan med påföljd att myndigheter kopplas in och där man pratar med föräldrarna som måste ta sitt ansvar att tala barnen till rätta. Annars får dom mista rätten till barnet. Vi måste ha ordning i samhället! | |
| principatia - Ej medlem längre | 2010-01-01 04:41 | |
![]() | mrperfect, det var perfekt sagt. | |
| Pingiskillen - Ej medlem längre | 2010-01-01 04:57 | |
![]() | Jag vill spöa den där gamla gubben. | |
| principatia - Ej medlem längre | 2010-01-01 05:00 | |
![]() | i pingis? | |
| stefanf | 2010-01-01 10:07 | |
![]() | Alla ni som verkligen tycker det är rätt att örfila uppstudsiga 13-åringar; - Tror ni verkligen att det leder till något postitivt? Dvs. är det något som gör våra barn till bättre människor att främmande människor ger dem stryk när de bryter mot reglerna..? Jag själv försöker så gott jag kan i mitt ansvar som pappa men den ena av mina killar (de är nu 8 resp. 9 år) kan vara lite lömsk och elak ibland. Vi gör vårt bästa för att markera och sätta gränser, förhoppningsvis går det bra men med vad jag vet idag skulle jag inte bli chockad om någon av barnen retas och utmanar vuxna på det sättet som den aktuelle 13-åringen.. I ett sånt läge skulle jag bli vansinnig som en främmande människa anser sig ha rätten att slå mitt barn i uppfostrande syfte (eller av någon annan anledning). Jag tror inte alls på aga som uppfostringsmetod, inte för ett ögonblick. Det är dock inte samma sak som att man/jag/vi accepterar ett visst beteende. Samtal, sanktioner och att ta konsekvenserna av sitt handlande är en mycket bättre lösning. Ungen kan gott få arbeta ideellt nån vecka eller två på minigolfbanan med städning och sopning mm. Tror verkligen att den läxan skulle ge 100 ggr. bättre resultat både kortsiktigt och långsiktigt. Utifrån gubbens bakgrund och fostran så kan även jag ha förståelse för hans reaktion men det gör den inte mer rätt. Sluta att hylla gamla kvarlevor från en tid som byggde på att leva i herrans (och herrars) tukt och förmaning. Det är inte vägen till ett kärleksfullt samhälle. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-01 11:58 | |
![]() | 2010-01-01 04:20 Sådana lagar och regler finns det redan gott om. - Och det är inga fler lagar eller straffar vi behöver för barn eller ungdomar, utan det ska helt andra ordningar till för att få de växande/kommande generationerna att må bättre. Det som pågår just nu är en avhumanisering av samhället och de som mår sämst/drabbas hårdast av det är just våra barn och ungdomar. | |
| LisaLong | 2010-01-01 12:39 | |
![]() | Ja dagens ungdomar är dåligt uppfostrade i min mening. Ingen respekt och mer våld. Jag är givetvis emot aga mot barn, men var går gränsen? Nuförtiden kan barn ringa till BRIS för minsta lilla. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-01 12:47 | |
![]() | Och vilka är det som uppfostrar dagens barn då? Med vilka metoder? Med vilka värderingar? Med vilket engagemang? Jag ställer mig _verkligen_ frågan att vilka är det egentligen som ska skärpa sig? | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-01 12:48 | |
![]() | - Och tack och lov för BRIS. | |
| kajix | 2010-01-01 12:51 | |
![]() | man kan inte lära gamla gubbar att argumentera, men man kan lära barn att veta hut. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2010-01-01 12:55 | |
![]() | Hur lär man barnen att veta det då? - Hut menar jag. | |
| sophistry - Ej medlem längre | 2010-01-01 13:00 | |
![]() | Miss Yoco, det ligger faktiskt väldigt mycket i det vad du säger. Föräldrar tycks inte ha tid för sina barn i dag. Skaffa er inte barn om ni inte har tid att engagera er i dem! Barn är inga leksaker, som man skaffar sig och leker med då man har lust och sedan ställer på hyllan. De är inga små söta grejer som man visar upp som statussymboler. De har behov som måste tillfredställas. De måste vara med i livet och lära sig livet. Barn tillhör framtiden. Ge dem ett gott liv i framtiden! Visa respekt för de små individerna. Visa ett gott exempel genom att själv vara hänsynsfull och laglydig - även i dina tankar och ord. | |
| Rob Gubbrock - Ej medlem längre | 2010-01-01 13:00 | |
![]() | Nja, att få barn att "veta hut" är ingen bra metod egentligen. Man ska naturligtvis resonera med dem som man gör med andra människor när det uppstår problem. Det kan vara tålamodsprövande, javisst, men torde vara den bästa långsiktiga metoden. | |
| magnusito | 2010-01-01 13:05 | |
![]() | Men det finns också en överdriven skuldbeläggning gentemot föräldrar. Som om det fanns så förtvivlat mycket tid för barnen förr i tiden. Dagens barn saknar nog något det håller jag med om, men det blir inte bättre att bara lasta föräldrar för allt. Hela samhället går mot ett förytligande och ett habegär som ersatt relationer, omsorg och hänsyn. Det har blivit viktigare att vi ger ungarna en ny mobil samtidigt som miljö och annat blir lidande. Jag tror barnen reagerar mot allt dettta instinktivt. | |
| sophistry - Ej medlem längre | 2010-01-01 13:05 | |
![]() | Vi borde även ha mer koll på, vilka lärare våra barn har. Mina barn hade flera lärare, som jag personligen tyckte var direkt olämpliga. Att en person klarar sig sin pedagogiska utbildning och får examen, innebär inte direkt att han/hon är lämplig till lärare. Jag skulle kunna skriva en hell bok av alla konstigheter, som lärarna ägnade sig åt under mina barns skolgång. Lärarna var även väldigt belastade, vilket berodde mycket på att en del elever inte hade fått en grundläggande uppfostran i sitt hem. Varför skaffar folk bran om de inte är intresserade om dem. Det finns mer preventivmedel i dag än någonsin. Man behöver inte skaffa barn. Det är inte på någorlunda sätt skamligt att inte ha barn. | |
| magnusito | 2010-01-01 13:11 | |
![]() | Sedan så är det ju så att mannen säkert inte hade blivit dömd för någonting om han föst bort ungen istället för att slå. Han hade kunnat markera utan att slå och det på ett bestämt ock kraftfullt sätt, även om jag kan förstå att man kan bli driven till en gräns där sånt här kan inträffa. | |