Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade4
Mobilspel
Pågående20 105

Forumkategorier

Användare Inlägg  
moeg2010-04-10 23:00
Antal inlägg: 14

En liten fråga bara:
Dödsmetallörn har påpekat att "Neger har aldrig varit ett positivt laddat eller ens neutralt ord, det har genom historien alltid använts av den vita självutnämnda normen för att särskilja sig från mörkhyade".
Om det är negativt att ha ett ord som särskiljer vita från mörkhyade så är väl ALLA ord som på något sätt anknyter till hudfärg lika illa?
Att säga neger, svart, mörkhyad, färgad och liknande är väl alla ord som på samma sätt beskriver en utseendeskillnad mellan två människor. Varför ska då just neger vara negativt medan övriga vara neutrala? Håller sen med de som säger att bara för att jag inte finner någon negativ laddning i det går jag inte runt och säger neger till höger och vänster utan anledning. Dock i ett sammanhang där en person ska beskrivas utseendemässigt ser jag inget fel i att säga neger i stället för något av övriga ovanstående ord.

laderstrop - Ej medlem längre2010-04-10 23:10
Antal inlägg: 1

Vad är en "vit person" och vad är en "svart person"? Vi är väl alla människor?

Dödmetalörn - Ej medlem längre2010-04-10 23:10
Antal inlägg: 262

Moeg: Ett ord kan väl i jisse namn ha en negativ klang utan att alla ord för samma företeelse behöver ha det? Jämför med Gay och Fag på engelska vetja. Ordet neger kom dessutom till då det var poppis att åka till Afrika och hämta folk för att ha som slavar. Kolla in Bittes länk. Som sagt. Osv.

L-G2010-04-11 00:02
Antal inlägg: 78

Jag är född på 50-talet och då fick vi lära oss att mörkhyade människor kallades NEGRER. För mig känns det RÄTT att säga Negerboll m.m. och jag anser mig deffinitivt inte sim någon rasist för detta.

Dödmetalörn - Ej medlem längre2010-04-11 00:09

I USA på femtiotalet kändes det rätt att inte låta svarta sitta på samma bänkar som vita. Saker förändras.

ramsay - Ej medlem längre2010-04-11 00:10
Antal inlägg: 9204

nu är vi här igen. när jag växte upp så använde vi ordet idiot rutinmässigt på förståndshandikappade. kan jag använda det idag utan att låta som en dito själv?

Dödmetalörn - Ej medlem längre2010-04-11 00:16

Nä, för förhoppningsvis har du väl lärt dig något sedan du var barn? Jag åt myror när jag var liten, jag gör det inte nu.

ramsay - Ej medlem längre2010-04-11 00:19

ja, jag tycker det!

broccolisaur - Ej medlem längre2010-04-11 00:21
Antal inlägg: 233

Dödmetalörn: Idiot har dock varit allmänt vedertaget som synonym för utvecklingsstörd, som troligtvis i sin tur kommer anses vara ett ganska icke-PK uttryck i framtiden.

Brukade du äta myror ofta? :)
Åt du mask?

Dödmetalörn - Ej medlem längre2010-04-11 00:29

I framtiden?! Allmänt vedertaget var? Trodde det slutade användas om funktionshindrade på sextiotalet, men visst, begreppet som sådant lever säkert kvar i Deliveranceland någonstans. Skulle man kalla de autister jag känner för idioter skulle man få med mig att göra.
Åt mest myror för att alla andra gjorde det, växte ifrån sånt beteende dock.

broccolisaur - Ej medlem längre2010-04-11 00:37
Antal inlägg: 233

Allmänt vedertaget överallt, fast lite väl länge sen kanske, om inte ramsay är ruskigt gammal. Jag har druckit för mycket öl för att veta vad jag svamlar om, lägger fokus på myrätningen istället.

Mest för att alla andra gjorde det, men lite för det var gott?

MrMolle2010-04-11 00:40
Antal inlägg: 2

Alltså ordet Neger är ju en korrekt beskrivning av en person av Afrikanskt ursprung. Den vetenskapliga benämningen på den Afrikanska människorasen är ju trotts allt "Det Negroida släktet". Lika kränkande som "Det Asiatiska släktet". Oooooooh vad fult ord va? :O Nä skärpning nu. Neger är ett ord som enkelt beskriver en Afrikansk människa. Det är varken fult eller opassande. Det är ett ORD!

ramsay - Ej medlem längre2010-04-11 00:44

Den vetenskapliga benämningen på den Afrikanska människorasen är ju trotts allt "Det Negroida släktet".

vetenskapliga benämningen hihihoho! slå upp en ngt daterat efter 1929. en hel värld av kunskap väntar på dig!

guuapiiiTa2010-04-11 00:49
Antal inlägg: 14

MEN tröga människor! Det spelar väl f*n ingen roll om ni tycker det inte är rasistiskt... det är det visst och det kan inte jämföras med att kalla någon "vit", för då kan man ju lika gärna kalla en svart person för "svart" och INTE för "neger"!

Ordet "neger" kommer från "nigger" som användes förr i tiden av de vita som ett ord för slavarna, som betyder "ignorant okunnig svart slav". Alltså ÄR det en j*vligt stor förolämpning när ni använder det ordet för svarta istället för att bete er som normala människor och säga "svart".

Annars kan ju vi också kalla er vita för "ignoranta idiotiska dumma vitskallar" :)

samma sak!

blåhund - Ej medlem längre2010-04-11 00:52
Antal inlägg: 469

min käreste är svart.han säger själv svart om sig,vit om mig.Ordet neger har en tung historia med slaveri,lynchningar,KKK,f rigörelsekampen,The Black Panters ,Martin Luther King,Rosa Parks som vägra flytta sig från withes only-sätet på bussen...då fanns barer,parkbänkar mm märkta withes only,no niggers allowed.,om svarta själva,som många gör,känner sig kränkta av att kallas neger,ska man inte kalla dem det,så enkelt är det.Respekt!Svart eller mörkyad går ju utmärkt!

krill_master - Ej medlem längre2010-04-11 08:42
Antal inlägg: 1576

ok, så om jag förstår alla er som inte tycker att en neger faktiskt är en neger rätt så är det såhär:

en neger som själv kallar andra negrer för neger får inte bli kallade neger av en som inte är neger? för det skulle vara fel....
och detta enbart för att man inte är svart själv och av rädsla för att stöta sig, dessutom med argumentet att det då blir rasism. hm, det tycker jag är ganska kränkande för oss som inte är negrer, att vi inte får bruka ett vanligt internationellt ord som används dagligen av en miljard negrer. men skall inte brukas av oss som är vita, i rasjämnställdighetens namn skall en hudfärg förbjudas nyttja ord som är ok i en annan hudfärgs namn att nyttja i sitt dagliga bruk.

logiskt?

så, med andra ord skulle vi som inte är negrer kunna påstå att samtliga negrer (för ni verkar ju föra deras talan här) förnedrar, kränker oss och åsidosätter eller ser ner på oss som vita då vi ska förbjudas använda ord, ord som är internationellt gångbara och etablerade sedan hundratals år enbart för vår hudfärgs skull.
men ändå är det vi som är rasister som vill ha kvar vår rätt att använda samma ord.

krill_master - Ej medlem längre2010-04-11 08:46
Antal inlägg: 1576

guuapiita....... tja, vad ska man säga om ett inlägg av en person som tror att ordet neger kommer från ordet nigger???!!!

skrattretande.

Margana2010-04-11 08:51
Antal inlägg: 826

Jag ställde en fråga tidigare här men fick inget svar så här kommer den igen:

Bara en liten fråga så där, om jag ska förklara för någon att personen som just gått förbi var en neger men inte får säga neger. Vad ska jag säga då?

Svart - jo men det är många som är svarta och syftar inte riktigt på det jag menar.

Färgad - ja då finns det ännu fler och begreppet blir vidare.

Afroamerikan - hmmm ja men jag vet ju inte att vederbörande är amerikan, dessutom kanske han var så mörk att han måste ha kommit från något afrikanskt land.

Afrikan - ja men alla afrikaner är inte negrer och inte så mörka som personen jag syftar på var.

pion ekrot2010-04-11 08:56
Antal inlägg: 3340

Varför är det viktigt att säga neger - vad ska det liksom i sig självt säga tycker du? Kallar du dina vita vänner för arier, och vad har det i så fall för relevans?

Margana2010-04-11 08:57
Antal inlägg: 826

Nä jag kallar inte minga vänner för arier.

Kan någon svara på min fråga.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?