Spelrum
Giraffen | 18 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 1 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 17 |
Inloggade | 36 |
Mobilspel
Pågående | 18 768 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-27 17:53 | |
![]() | Träffade en pitbull på promenaden nyss. Jag har "träffat" den massor av gånger, och varje gång har den gått med tungden på framkroppen, alltså i en aggressiv position. Hundens matte är en tant i 50 års åldern även hennes son, liten och späd i tonåren promenerar hunden, och jag stör mig som fasen på att hon själv inte ser och upprättar sin hunds attityd och de signaler den sänder ut till både mig och min hund. Det är inte ett normalt beteende att visa aggression innan ett möte, en frisk hund ska undvika konflikt i den mån det går. Så obehaglig usch! | |
BigBug | 2010-05-27 17:56 | |
![]() | Flesta betten orsakas av 1. Golden Retriver 2. Tax | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-27 17:58 | |
![]() | Bigbug med risk för att låta som någonannanhärnämneringana mn så vill jag ha din källa på ovanstående påstående. | |
ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-05-27 23:52 | |
![]() | nouba, en pitbull kan vara jävligt bitig (no pun intended!) och se lite framtung ut, kanske är det det du misstolkar som en aggressiv position? Är den aggressiv på något annat sätt? Du säger att pitbullen skickar ut signaler till in hund, låt mig gissa: börjar din hund skälla? | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-28 00:11 | |
![]() | Electric: Min hund skäller aldrig till andra hundar förutom under lek, han är en ytterst trevlig individ. Han gnäller lite och tittar på mig för att tala om att han vill hälsa, that's it. Pitbullen går framtungt och med huvudet sänkt vilket i mina ögon signalerar att den gör sig redo för eventuell attack. Jag tycker det är hemskt otäckt, särskilt då den skrangliga tanten inte skulle ha en chans att hålla hunden i schack om den fick för sig något, och det skulle nog inte hennes tonårsson heller. | |
ossa123 | 2010-05-28 03:22 | |
![]() | voww voww | |
Laserswärd | 2010-05-28 09:15 | |
![]() | Har hoppläst lite men... Nu vet jag inte exakt vilken pitbull som hänvisas till, eller om det är alla sk "kamphundar". Jag har iaf tre saker att tillägga: 1. Pitbullens vedertagna smeknamn över atlanten är väl "nannydog" av en antagligen legitim anledning. 2. Bland kamphundar finns ju även hundarnas clown; den populära engelsk bulltterrier. 3. Har sett att blandraser har omnämnts i negativ bemärkelse. Från alla de hundböcker jag har läst så är dominant aggressivitet inte är ens i tillstymmelse lika vanlig hos de flesta vanliga blandraser. Däremot så finns det ju såklart en del fördelar med en "renrasig" hund. Även fast man känner sig lite (underdrift) olustig när den svenska kennelklubben är en av få som faktiskt inte tillåter inavel. Sedan så måste jag bara säga att nu när ett djur med huggtänder är så omåttligt populärt som sällskapsdjur, så får man väl räkna med att alla inte lever upp till de kraven vi ställer på dem. Att lägga skulden på hunden, eller en specifik ras, är bara barnsligt. | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-28 09:26 | |
![]() | Laserswärd: 3. En viss procent av det du kallar inavel, vilket benämns linjeavel hos hundkunnigt folk, är tillåtet från skk:s sida inom alla raser, hos många av våra seriösa uppfödare är detta tom önskvärt. 1. Det vedertagna smeknamn du nämner kan lika väl vara en ironisk benämning som en riktig, med tanke på att jag tror få skulle förlita sig på någon hund som barnpassare. 2. Främst är det väl ändå den klassiska pitbullen och blandraser med denna i som används i kamp, för att den är hyffsad smidig i förhållande till andra sk kampraser vill jag tro. | |
Laserswärd | 2010-05-28 09:41 | |
![]() | -NOUBA- Enligt SKKs regler får man inte para syskon och valpar med föräldrar. Detta är vi nästan ensamma om. Annan inavel är såklart förekommande. Nu är du bara orättvis. T.o.m. wikipedia har använt sig av smeknamnet på rasen. Finns gott om andra hundraser som används i kamp. Att just pitbull hamnar i den kategorin är ju pga dess historia flera hundra år tillbaka. I början av 1900 talet så började man använda dem till annat också. Från wikipedia: "Det förekommer flera definitioner på kamphund. Den svenska hundansvarsutredningens definition är:Hund oavsett ras som tränats eller tränas med syfte att den ska bli framgångsrik i slagsmål med andra hundar. I utredningen definieras också "hund av kamphundsras" som en hund tillhörande någon av de raser till vilka kamphundar historiskt hört. Exempel på sådana raser är bullterrier, amerikansk staffordshire terrier, tosa inu, engelsk bulldogg, amerikansk pitbullterrier (pitbull) och staffordshire bullterrier, am bulldog" Jag har för övrigt bara träffat supertrevliga pitbull-blandningar. Ett par har varit understimulerade och "dåligt uppfostrade" utan att det gett sig uttryck i aggressivitet. Har jag blivit hundbiten tre gånger genom att bara helt oprovecarnde gå på en gångväg. I 2 av tre fallen var det av Jack Russel-hundar (ägda av pensionärer), och den tredje av en dobermann. Trots detta hyser jag inga som helst agg mot dessa hundraser. Tycker att man borde tänka detsamma om rasen i fråga i denna tråd också. | |
Laserswärd | 2010-05-28 09:45 | |
![]() | Har jag = Jag har :P | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-28 09:59 | |
![]() | Lazerswärd: I Sverige har vi helt enkelt slagit fast att vi inte är beredda att "ta" de många sjukdomar och problem som kommer med så pass hög inavelsgrad, vi är helt enkelt rädda om våra hundar och deras hälsa. Tror du att benämningen nannydog "fastställts" av några som är opartiska angående rasen, eller spelar det ingen roll för att sk vedertaget är vedertaget? Hur tror du att din bettskada hade sett ut om de tre betten du tydligen råkat ut för istället utförts av en kamphundsras? | |
blame me | 2010-05-28 10:08 | |
![]() | vadå farliga? människan är farlig! Vi blir ovänner, slåss, krigar, dödar. Vi kommer ju för i helvete förgöra oss själva så sitter vi på nått jävla forum å diskuterar om hundar e farliga??? det djur som visar oss ingen annat än kärlek om man e nice mot dom. ja litar mindre på människor runt omkring mig än mina två "pitbulls" som ni som inte har nån koll skulle säga.. | |
Laserswärd | 2010-05-28 10:10 | |
![]() | Smeknamnet kommer antagligen från folks upplevelser av en frisk och väluppfostrad hund. Som i detta fallet är pitbull. Raser anses ju vara mer eller mindre barnvänliga. Alltså, den rasen som jag snart är innehavare av anses vara barnvänlig genom antagligen samma kriterier som pitbullen anses vara det också. De hundraser man uppmätt ha de starkaste käkarna är väl rottweiler och tax. Om man hade tränat dem till kamp, och gjort dem till kamphundar (Vilket inte är ovanligt just i rottweilers fall) hade de antagligen bitit mig till döds. Inte sagt att "kamphundsraserna" inte biter hårt. Men det är skillnad på ett bett från en rädd, eller tidigare uppretad hund, och en hund som har tränats till att döda. Detta har väl ändå inget med rasen i sig att göra. | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-28 10:11 | |
![]() | blame me:Skönt att du litar på dina hundar, det känns tryggt! | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-28 10:16 | |
![]() | Lazersvärd: Hur menaqr du nu de starkaste käkarna? Problemet som jag ser det ligger väl snarare i att en kamphund inte KAN släppa taget? En pitbull kan attackera en annan hund den sett på håll, utan att ens veta att det är en hund, när pitbullen inser sitt misstag sitter den där den sitter. Jag tycker synd om dessa hundar, de kan attackera en vanlig hängande boxkudde på människans instiativ, och sedan hänger hundstackaren där i luften, i sina käkar i upp till en halvtimma. | |
Laserswärd | 2010-05-28 10:25 | |
![]() | Nouba Med visserligen tvivelaktiga tester har man uppmätt vilket tryck olika hundraser har i sina bett. Tvivelaktiga är dem pga att de antagligen bygger på hundens motivation att bita hårt. Å andra sidan så är det ju också ganska tänkvärt. Jag har läst och hört att det bara är en myt att pitbulls ofrivilligt låser käkarna. Denna myt har även cirkulerat bland andra hundraser som har varit populära att kalla för farliga. Om man tänker på saken så skulle det ju vara omöjligt för dem att äta, apportera och leka. Detta är väl inte fallet hos någon hund? Många terrier-raser är dock ganska duktiga på att just låsa käkarna under korta perioder, då de skall kunna skaka om sina byten hårt. | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-28 10:33 | |
![]() | Laserswärd: Nu får du faktiskt ta och informera dig om hur det ligger till, innan vi fortsätter den här diskussionen. Det du säger är att själva orsaken till att dessa hundar används till kamp är en myt, för att det ska bli rätt och riktigt och för att kunna föra en diskussion angpende rasproblemet på ett vettig nivå krävs det faktiskt att du läser på. | |
Laserswärd | 2010-05-28 10:39 | |
![]() | "för att det ska bli rätt och riktigt och för att kunna föra en diskussion angpende rasproblemet på ett vettig nivå krävs det faktiskt att du läser på." ... Det är ju det jag gjort. Finns ingen trovärdig information om att pitbullen fastnar med käkarna ofrivilligt. Som sagt, det säger ju sig själv att det skulle innebära massa andra problem som inte finns hos hundarna. Om du säger att "den inte KAN släppa taget" så är det nog bristande information från din sida. Är nog mer troligt att den inte Vill släppa taget, då den, som alla hundar, gör allt för att göra sin ägare glad. Att ägaren då är en idiot, är väl ändå problemet. Jag önskar nästan att någon skulle träna sin lilla yorkshireterrier på samma sätt, och se om inte den kan "hänga i kudden" kanske lite längre. | |
le-lou | 2010-05-28 10:40 | |
![]() | Det är en klar myt att pitbullen "låser" sina käkar. Vill bara inflika det. | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-28 10:48 | |
![]() | Då vill jag att ni upplyser mig om varför hunden hänger som ett offer för sin egen styrka och egenskap, under så lång tid som den i vissa fall gör, även förklara varför idioterna som ägnar sig åt att kampa med hundar använder sig av bändjärn för att avbryta "matcherna", vilket även det misslyckas många gånger, är det bara en illusion och för syns skull? | |