Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 917 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| fidojan | 2011-09-27 22:42 | |
![]() | klart att snubben finns ,,,vem ger annars alla julklapparn till somaliaungarna,bränner barna med napalm,å ser till att det finns pedofiler,så visst god jul på er,de e religöst de,så ,snusmumrikar,,fram för bofors,,,,kanon | |
| difkepan | 2011-09-27 23:09 | |
![]() | Hej Dracena. "Det visste inte Jesus själv när han hängde på korset, treenigheten är en doktrin som hittades på långt senare som du har valt att tro på." Det är absolut så och jag är inte så säker på att jag tror på treenigheten, så som jag anar att du ser på hur det kristna etablissemanget betraktar det. | |
| difkepan | 2011-09-27 23:13 | |
![]() | "Även om jag utgår ifrån att det stämmer, gör det Jesus lidande mindre? Gör det den taktik av emotionell utpressning som görs med stöd av det offret rättfärdigt?" Jag undrar vad du menar med att det är utpressning? Att det var ett lidande håller jag med om. | |
| sannifier | 2011-09-27 23:21 | |
![]() | Nej... | |
| difkepan | 2011-09-27 23:27 | |
![]() | Ska vi jämföra?: Gud 'offrar' sig själv en gång - han skickar sig själv till jorden för att dö plågsamt men eftersom han är allvetande så vet han redan från början att det kommer att vara temporärt och att hans 'lösning' inte kommer fungera särskilt bra.Han vet att han har fuckat upp det från början (han har skapat allt), allt lidande som människor och andra djur fått stå ut med både före och efter han 'offrar' sig är hans fel - både som en konsekvens av hans undermåliga design kunskaper och där han direkt beordrat mord etc. Gud offrade sig inte, han hade en lång och tuff helg.Det har jag också haft så phft. För förstår hur du menar och jag har själv reflekterat över samma fråga, och den bild du har av hela "Jesusprocessen" stämmer väl överens med den jag hade från början. Jag är inte bokstavstroende, utan läser mer Bibelns böcker som en poetisk beskrivning av jordens och människornas utveckling. Enkelt uttryckt. Och ju mer jag läser, desto mr utkristalliseras ett sammanhang som i grunden bärs av Sanningen och Kärleken. Flummigt, ja, det kan man tycker. Om man ska beskriva det hela i korta ordalag. | |
| difkepan | 2011-09-27 23:29 | |
![]() | Jag vill tillägga till det ovanstående, att jag inte betraktar Bibeln som en mytologisk berättelse i sin helhet. | |
| difkepan | 2011-09-27 23:31 | |
![]() | "även om vi utgår ifrån att alla har samma ideer OM hur man bäst uttrycker kärlek". Jag vill invända mot den här formuleringen direkt, eftersom jag inte tror att alla kan eller ska uttrycka kärlek likadant, även om de många gånger säkerligen ligger mycket nära varandra. Trots kulturpåverkan och annat. Men jag förstår hur du menar. | |
| difkepan | 2011-09-27 23:34 | |
![]() | "nu är det okej att mörda x, våldta barn" Är det din bild av hur Bibeln beskriver hur kärlek ska uttryckas? Då håller jag med dig, men jag anser inte att man har fått helhetsbilden klar för sig, om man har plockat ut dessa bitar och jämställer dessa med handligar som Jesus själv anser är goda handlingar. | |
| difkepan | 2011-09-27 23:36 | |
![]() | "Eftersom offrande av människor hör till allehanda religioner, inklusive kristendomen, så vore det bra om folk fick de redskap som krävs för att bli skeptiker." Egentligen anser jag inte att offrandet här till Kristendomen, även om det funnits en mängd människor som slagit Bibeln i huvudet på andra människor. Här känns det som om vi är överens om att dessa bitar inte har med Kärlek att göra och att vara skeptisk och ifrågasättande är en god egenskap! | |
| felficia | 2011-09-27 23:47 | |
![]() | för er som skriver "ja och nej-det handlar om tro" hur tänker ni då? jag menar, det skulle ju va som att säga " nej gullet det finns ingen köttfärs i denna köttfärssås" när jag vet att det gör det, sen att min stackars bror verkligen tror på det jag säger är ju en sak, men köttfärsen är ju lika fullt där. Antingen finns han eller så finns han inte. Och vad spelar det för roll? om gud finns och jag tror- ka-ching, himlen nästa! om han inte finns och jag trodde det- typiskt, men jag fick iaf ett härligt liv utan en massa skit (kanske) om jag inte tror och han finns-.. illa för dig, eld i massor! om du inte tror och han inte finns. vilken skada är då skedd?-ingen. | |
| difkepan | 2011-09-27 23:50 | |
![]() | En mängd inlägg har skrivits med en stor portion dysterhet, med all rätt, så som världen ser ut. Det känns som dessa rader är relevanta, men det vore treligt med inlägg om hur häpnadsväckande och fantatisk skapelsen ändå är. Har man en stor bytta vit färg och spiller en droppe svart färg i den, så förstår jag att nyansen blir grå. Men om pessimisterna fokuserar på det goda och inriktar sig på hur man kan få bort den svarta droppen, hur skulle det gå då? Är vi beredda att kämpa för det tillsammans? Och går det? | |
| dracena | 2011-09-28 13:52 | |
![]() | Till difkepan dracena: "Även om jag utgår ifrån att det stämmer, gör det Jesus lidande mindre? Gör det den taktik av emotionell utpressning som görs med stöd av det offret rättfärdigt?" difkepan: "Jag undrar vad du menar med att det är utpressning? Att det var ett lidande håller jag med om. " Jag menar att många, speciellt barn, upplever att budskapet i den historien är en gåva de inte har rätt att vägra.D.v.s. här har någon offrat sig på ett så fruktansvärt sätt för din skull och om du inte tar emot gåvan så är du en rutten människa. Naturligtvis så uttrycks det inte så när historien presenteras (till barn i a.f.) men det är så det upplevs för barn är i regel samvetsgranna. Ang. ditt inlägg 23:27 samt 23:29, jo jag förstår att du läser bibeln så, jag antar att jag undrar hur du ställer dig till sådant som är direkt motbevisat av naturvetenskapen? Ang ditt inlägg 23:31, jag kan illustrera vad jag menade med ett exempel: en förälder som använder planerat våld som uppfostran påstår att de gör det av kärlek.Jag köper inte det.Visst älskar de sina barn känslomässigt men det uttrycket är inte en kärleksfull handling. Ang ditt inlägg 23:34 "Är det din bild av hur Bibeln beskriver hur kärlek ska uttryckas?" Jepp, i vissa verser.Men det var inte poängen med frågan. Många kristna svarar, när jag pekar på de grymheter som beskrivs i g.t. som var sanktionerade/utförda direkt av gud , att gud har genomgått en personlighets förändring och är nu en cool snubbe.Även om vi utgår ifrån att det stämmer, om nu ett tredje testament på något sätt skulle skrivas där gud säger att nu är det okej att mörda x, våldta barn etc. tycker du då att de handlingarna är moraliskt befogade? Alltså om gud nu genomgår ytterligare en personlighetsförändring, accepterar du då det utan att ifrågasätta? Ska lägga till att många teister påstår ofta att ateister är oftare omoraliska för de har ingen bok att lära sig etik från.Ovanstående fråga är en av de frågor jag kontrar med för att visa att de har inte fått sin etik från (hela) bibeln, de plockar från den de ideer de redan har. Många teister tycker naturligtvis att gud har rätt att göra vad han vill, vad han än gör är rättfärdigat för han äger allt och de har tränats sen barnsben att vara hans villiga slavar. Jag kommer tillbaka lite senare och svarar på resten :) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-28 15:46 | |
![]() | vi har fått en fri vilja av Gud med den kan vi välja att göra vad vi vill,vi har fått budorden att leva efter.Det är ingen tävling mellan troende och ateister.Gud säger inte att det är ok med hämska saker.Det är frihet under ansvar att vara kristen,vi är räddade ! | |
| clinton | 2011-09-28 15:50 | |
![]() | Människan kan inte handskas med den fria viljan, det borde en allsmäktig gud ha insett! | |
| ArchForge | 2011-09-28 15:55 | |
![]() | Vidskeplighet hör medeltiden till. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-28 16:08 | |
![]() | många kan handskas med den fria viljan,dom som inte kan har mycket att jobba med | |
| clinton | 2011-09-28 16:30 | |
![]() | Att dom som inte kan handskas med den fria viljan har mycket att jobba med behöver man väl knappast påpeka, det är en självklarhet. Problemet är bara att det är alltför många som inte kan det och dom förstör för de resterande. Människan kommer aldrig att kunna komma "överens" på global nivå, det är vi inte tillräckligt utvecklade för. Människans inneboende egoism och girighet överbrygger våra förmåga att kunna samsas kollektivt för att bygga det bästa möjliga samhället för alla. Kanske i framtiden när EVOLUTIONEN har gjort oss mer utvecklade på ett intellektuellt, emotionellt och kollektivt medvetet plan kan vi fungera i harmoni med varandra och vår omgivning, men vi är inte där i nuläget och som jag nyss påpekade, det borde en allsmäktig gud ha insett. | |
| clinton | 2011-09-28 16:34 | |
![]() | ...för en allsmäktig gud borde väl rimligen ha insett att den fria viljan skulle komma att orsaka oerhört mycket lidande för väldigt många "oskyldiga" människor (och djur också för den delen) | |
| dracena | 2011-09-28 22:13 | |
![]() | difkepan "Egentligen anser jag inte att offrandet hör till Kristendomen(snip)" Offer som i att bränna häxor o.dyl.? Okej, och det är många andra kristna som håller med dig (nuförtiden).Däremot i form av att offra sig för gud som tack för att Jesus offrade sig...och det är där kruxet ligger för mig och många andra, Jesus offret är en gåva som jag bestämt tackar nej till och det innebär enligt bibeln och ett betydande antal kristna att jag förtjänar helvetet som hemvist efter döden. Jag har inga större problem med att en del enbart tar åt sig av det 'goda' i bibeln, så länge man inte försöker använda det som bevis för att gud är god medan man ignorerar alla bevis till motsatsen. Här är en annan definition av kristendom: en kvinnas försök att dölja att hon varit otrogen mot sin man tog alltför stora proportioner ;) Ang. ditt inlägg 23:50 Analogin med färg håller inte riktigt, du förutsätter i den att ca 99.99% av världen är bra och det är din personliga åsikt färgad av vad du ser som optimism.Jag ser inga pessimister (eller rättare sagt, pessimistiska inlägg) enbart rationella inlägg som pekar på hur illa religion fungerar som ide, rättesnöre o.s.v. Själv anser jag att enbart sekularisering av samhällen, skepticism och vetenskap kommer att leda till mer välmående samhällen. Joh 8:32 "Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria" Jepp, och sanningen är att en personlig gud finns inte så vi måste anstränga oss själva, böner är slöseri med tid och det finns betydligt bättre källor till kunskap än en bok skriven av ignoranta järnåldersmän. | |
| clinton | 2011-09-28 23:40 | |
![]() | Jungfru Maria var helig och kåt..... Knullade gjorde hon så fort hon kom åt...... Hon sprang med den ene..... Han sprang med den andre...... och skyllde på den helige ande...... =) | |