Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 236

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2012-04-16 10:09
Antal inlägg: 20042

Jag tolkade ditt inlägg i början så att du tycker att kvinnor ska vara kvinnor (ta hand om barn) och män vara män (arbeta och försörja dem). Vad består annars denna uppdelning av (i och för sig talar du bara för dig själv, men det framgår ju att du tycker att de som inte gör så är okvinnliga och männen omanliga):

"Jag har aldrig trott på jämlikhet,män är bäst på att vara män och kvinnor är bäst på att vara kvinnor,jämlikhet är inte bra för någonting,feminism och grupp 8 har förstört så mycket.framför allt rätten att ha hand om våra barn.dessa okvinliga skurtrasklädda hännafärgade rågummisulade individer vars högsta önskan är att vara man är nog gaska olyckliga,jag vill se upp till en man inte vara som en,jag vill bli älskad av en man för att jag är just kvinna.kvinnligheten är viktig för mig,jag vill inte ha en man som är en kärring urch vad osexigt.länge leve manligheten"

Minta2012-04-16 10:10

Mindymoo, de har fattat fel val och inte valt en rik man och behållit honom (om han inte är död) :)

blankomblank2012-04-16 10:57
Antal inlägg: 1403

Jag har faktiskt skrivit om hänsyn till framförallt ensamstående mammor i åtminstone två inlägg. Har dock inte fått speciellt gehör för dessa kvinnor. Trots att många hävdar att de aldrig skulle kunna låta pappan vara hemma för då har de bara 180% inkomst att klara sig på.
Antar att de flesta räknar med att pappan ställer upp både med tid och pengar efter en skilsmässa.
Då kickar ju staten in med typ 2500kr i månaden som kompensation. Tror knappast dessa mammor har råd att vara hemma hela föräldraledigheten och all heder till dessa mammor. Jag känner personligen 4st

blankomblank2012-04-16 11:15

Eftersom tiittii med några fler tror sig veta att man bara gör medvetna val och därmed får skylla sig själv vill jag gärna beskriva mina vänners situationer. De är 4 st varav 3 är välutbildade. Inredningsarkitekt, banktjänsteman, sjuksyster och butiksbiträde.

1. Levde lyckligt 10 år med sin man i Italien när han visade sig vara otrogen. Hon åker hem med barnen men efter så lång bortavaro har hon inget skyddsnät annat än sin mamma som fångar upp henne. Mannen vägrar betala något eftersom hon hade fräckheten att lämna honom och ta barnen.

2. Levde med en man som började träna hårt efter en 30årskris. Så småningom tog han anabola regelbundet och var inte snäll med varken henne eller barnen. Nu vill hon inte att han ska träffa barnen alls förrän han är drogfri och han svarar med att inte ge en krona.

3. Fick veta när hon ammade andra barnet att mannen haft en relation med en annani nära 1 år. Hon var också gravid och hade tre barn sen tidigare. Han anser sig ha fullt upp med att försörja sin " nya" familj nu och ger bara presenter till sina pojkar för att lindra samvetet förmodligen.

4. Levde med en man som varit drogfri i över 8 år och arbetade på behandlingshem efter 3 barn fick han ett återfall så gick allt åt skogen. Nu lever hon i skyddat boende eftersom hon är hotad till livet av sin tidigare så älskvärde man.

blankomblank2012-04-16 11:22

Tyvärr finns här inga dyra tomter att sälja för att behålla sina gamla liv. Bara en bor kvar i huset men sliter hårt för att det ska gå ihop. Heltidsjobb och eget företag vid sidan av. Men det är hon som fortfarande har en pappa som ställer upp och delar vårdnaden, annars skulle hon knappast kunna jobba så mycket. Veckorna hon är barnledig arbetar hon 80timmars veckor.

corlini2012-04-16 17:16
Antal inlägg: 3172

och?
vad är poängen?
att alla relationer inte håller är ingen nyhet. men att leva i en relation och hela tiden gardera sig med massa "tänk om...." för det scenariot är enl mig inte att leva i relationen till 110% varför jag fortfarande tycker att
den sidan av feminismen som lobbar för 50% var som föräldraledighet via tvång, lika lön enbart pga könstillhörighet och se på hemmafruar som bortskämda naiva eller konservativa jämlighetsmotståndare är enl mig både könsneutrala och egoistiska.

att vara hemma och se efter sina barn, att då indirekt bli den som har mest vetskap, kunskap och ansvar i hemmet och familjens vardag, att vara den mamma som alltid finns där och att ge barnen möjlighet att växa upp nära och inte påtvingat gå till dagis-fritids är enl mig både väldigt kvinnligt och fint. att sätta värde på detta, se kvinnan, se moderskapet och verkligen lyfta fram värdet och vikten av det är feminin kamp för mig i mycket större utsträckning än att lobba för allas lika lön och tvinga bägge föräldrarna och därmed hela familjen till helt ändrade yrkesförhållanden via påtvingade ledigheter eller att lobba vidare för att kvinnan ska tillbaka till sitt jobb så fort hon förlöst, ungen ska till dagis och familjen skall stressa vidare i helt könsneutrala roller som de yrkesmänniskor de är.

för mig blankomblank så lutar det du propsar för åt det okvinnliga, matrealistiska och egoistiska hållet ur feminint perspektiv och har absolut ingenting med kvinnor att göra, det är dessutom en neutralisering av könsroller i familjebilden som helt sänker värdet på mödrars och kvinnors helhetsvärde.
allt går inte ut på att samtidigt som man lever konstant med en undermedveten tanke som maler "tänk om...." vad är min plan B? och jobba - föda - tillbaka till jobbet - ungen på dagis - jobba - ungen på skola - jobba - ungen på gymnasium - jobba - ungen till eget boende - jobba till pension - och påföljande disskussion med sin samtida pensionerade man om tjuvkikande i pensionskuvert om vem som får vad och mitt är mitt, min lön, min pension, min peng, min krona.

ursäkt uttrycket men jag håller inte alls med dig och jag tycker att det inte är ett skit kvinnligt och faktiskt en skam att dra in detta levnadssätt i en debatt som ska gynna kvinnligheten. ursäkta mitt raka sätt att säga det på, men den levnadsstilen och den kvinnopolitiken är till stor nackdel för kvinnor och vårt värde som kvinnor.
vad du förespråkar är skapandet av könsneutrala yrkesindivider.

inget för oss som sätter värde på kvinnligheten

blue_moon2012-04-16 17:45
Antal inlägg: 9713

corlini, vad är det för förlegad romantisk syn du har på kärlek och äktenskap? Jag vill hävda att man kan skriva äktenskapsförord och samboavtal och ändå satsa helt och fullt på tvåsamhet. Båda behöver trygghet även på ett praktiskt plan. Båda ska kunna klara sig om den andra faller ifrån av en eller annan anledning.
Det är inte krasst att resonera så, det är realistiskt.

corlini2012-04-16 17:49

det är väl inte förlegat att anse att det inte finns något mitt - ditt i en relation?

blue_moon2012-04-16 17:56
Antal inlägg: 9713

NEJ, men det aktualiseras om relationen bryts.

Minta2012-04-16 18:13

Att sträva efter att "kvinnliga" egenskaper uppvärderas är väl bra, tyvärr ser inte arbetsmarknaden ut så att du efter att ha varit hemma med barn i 10-15-20 år är attraktiv eller ens gångbar på arbetsmarknaden. Det innebär att du får det ganska svårt om förhållandet tar slut. Jag tvivlar på att det är bra för självkänslan. Jag tror att många idag har svårt för att göra sig helt ekonomiskt beroende av en man och det är inte något konstigt med det.

blankomblank2012-04-16 18:27

Ja Corlini om det är okvinnligt att kunna ta vara på sig själv ekonomiskt och att vara ödmjuk och förutseende för att faktiskt livet kan erbjuda regniga dagar. Om man är okvinnlig för att man inte egoistiskt lägger beslag på barnens hela värld och berövar mannen från att ta del av det fantastiska med familjelivet. Då antar jag att du har rätt i dina påhopp.
Men det här är faktiskt inte en tävling i vem som är mest kvinnlig...fortfarande.
Jag börjar ana att du och tiittii törs uttrycka er som ni gör för att ni är så anonyma, vet ens era män om hur ni resonerar??

corlini2012-04-16 18:58

ja, min man vet hur jag resonerar. ingenting står i hans namn, ingenting i mitt. vi har allt tillsammans oavsett vad den ena hade med sig "in" och att endast ha gemensamma ägodelar, konton, spar osv är för oss självklart eftersom det är "vi" och inte jag & han under samma tak sedan vi beslöt oss för att vara en familj. det finns ett privatkonto och en paxdosa till den, vem som använder den eller när bryr vi oss inte om. ingen av oss sätter sig och gör köp för tex 7000 utan att först säga till den andre att - älskling jag har sett en xxxxx som jag bara måste ha, är det ok?

just det där ordet - förutseende??!!! hur kan man ens ha det ordet i tanken och som en mental fallskärm när man ingår och lever i en familj? då har man ju redan innan skaffat sig en väg ut.

det finns inget "ta vara på sig själv" tänk i en parrelation, och det där med ödmjuk ligger närmare tillhands först när man inser att det inte är hennes och hans saker, hennes pengar, hans lön, hennes bil, hans lägenhet osv. det är gemensam egendom i samförstånd utan misstro. då som först kan du tala om ödmjuk för det ordet malplacerade du å det grövsta i din menings sammansättning ovan.

man berövar inte mannen någonting i papparollen om man som mor väljer att vara hemma med barnen. pappa är pappa ändå och bor ju faktiskt med sin familj inkl sina barn.

anonym? det är vi väl allihopa här? finns väl inget skäl att inte hålla sig till en sanningsenlig och öppen debatt på den grunden?
jag valde att inte lägga ut mitt efternamn eller mitt tilltalsnamn utan endast mina mellannamn av den anledningen att jag tävlar och arbetar med min sport på SM / sk hög nationell nivå vilket gör att jag ibland figurerar i vanlig press men mestadels fack och bransch dito och jag vill separera mitt yrke och mig som idrottare från mitt privatliv och mina privata åsikter för att bli bedömd utifrån neutralt perspektiv.
världen är liten och jag känner istort sett alla inom min sport, därför gjorde jag det "anonyma" valet.

jag ber om ursäkt om du såg det som påhopp. men jag tycker verkligen inte att det du förespråkar gagnar kvinnan som kvinna för fem öre.

slånbär2012-04-16 19:19
Antal inlägg: 5539

Blankomblank lever på 2000 talet Corlini och ttiitii lever kvar på femtiotalet. Synd att det inte finns fruförmedlingar inom landet för tjejer som vill bli hemmafruar och bara ha en man som försörjer dom. Då skulle ju många män som tycker det är jobbigt med moderna kvinnor slippa åka utomlands för att hitta en kvinna som passar in i deras värld.

blankomblank2012-04-16 19:32

Slånbär du är för rolig :)

corlini2012-04-16 19:34

så du tycker 2000talet ska representeras av par som bildar familjer men innan dess garderar sig för separationen och under hela relationen har en plan B och en väg ut? tja lyckan är olik för oss slånbär. tror inte du kan presentera underlag som säger att relationer som bygger på min kärleks och relations syn havererar oftare än de relationer där "tänk om" och "självständig" och "ta vara på sig själv" är undermedvetna tankar redan från start så varför skulle mitt sätt vara föråldrat och ditt rätt?

att ha undermedveten distans, säkerhetstänk, utvägar, avtal, separata konton osv och samtidigt propsa för bortskaffandet av könsroller ser inte jag som särskilt kvinnligt eller kärleksfullt. och jag har ingen aning om varför du tycker detta dessutom är modernt och nu?

le-lou2012-04-16 19:37
Antal inlägg: 17500

Jag fattar ingenting här känner jag, jag håller och jag håller inte med både blankomblank och corlini på olika sätt. Blankomblank
argumenterar tex för en kvoterad föräldrapenning trots att en majoritet av svenskarna inte vill ha det, corlini tycker att man inte ska räkna med det "värsta", trots att majoriteten av oss faktiskt inte lever i kärnfamiljer. Där har vi två åsikter som jag inte håller med.

Jag tycker tvärtom att det är väldigt sunt att varje familj får fatta egna beslut så långt det går, det inkluderar alla de som vill leva som hemmafruar och de som vill göra karriär och jag tycker det är lika sunt att alltid ha en plan B oavsett vem man är, tex genom att skaffa sig en gedigen utbildning samtidigt /före/efter barnen kommer. Alternativt på andra sätt se till att man inte "står där" den dagen det blir skilsmässa - om det blir så.
Det är det här fördömandet från bägge sidor som jag har svårt för, tittiii som tycker dagis är skräp och uttrycker sig som att föräldrar som har sina barn där - helt enkelt inte prioriterar sina barn: mycket fula anklagelser i min bok, då jag är övertygad om att de allra allra flesta föräldrar vill det bästa för sina barn, och vad som är bäst - är såklart objektivt, ingen familj är den andra lik och bör respekteras för det.

Samma känsla får jag av blankomblanks formuleringar om att kvinnor som tar den största delen föräldrapenningen, faktisk skulle tycka att de är bättre rustade för att ta hand om barn (läs: pappan kan helt enkelt inte sköta om barn), eller att kvinnor som väljer hemmalivet ska få vara de syndabockar som får bära hundhuvudet för att löneskillnaderna ser ut som de gör i samhället. Lika hopplöst det.

Svänger kraftigt i diskussionen dock, ibland undrar jag vad vi diskuterar egentligen?

Låt alla göra som de vill. Är det svårt? :)

le-lou2012-04-16 19:39
Antal inlägg: 17500

är såklart INTE objektivt ska det stå. Det finns liksomingen gemensam paroll för vad som är bäst för alla familjer, för alla barn och för alla föräldrar, det borde vi fatta vid det här laget.

blankomblank2012-04-16 19:47

Fast nu har ju Corlini bekräftat med sitt sista inlägg att hon snarare är en karriärsmamma. Även om du väljer att kalla din sysselsättning för sport på SM nationell nivå. Med den formuleringen är jag en pysslare på hög nivå och tillika hemmafru däremellan. :)

Vi äger saker tillsammans i mitt förhållande också, framförallt barnet. Det är inte i första hand mitt, även fast jag fött henne ;)

Vi äger också allt vi skaffat tillsammans under förhållandet, vilket är det mesta efter 14 år. Vi delar alla hushållets kostnader och allt utöver det unnar vi varandra. Poängen är ju inte att vi delar kostnaderna och arbetet hemma, utan det är ju det faktum att vi bidrar lika mycket ekonomiskt och i arbetskraft till hushållet. Vi är två vuxna individer på lika villkor.
Sen är jag fortfarande ett kvinnligt kön och sminkar mig, gillar mode och allt annat som man då vill sätta en kvinnlig stämpel på. Även om jag inser att många män idag också gör dessa saker;)

jonisk - Ej medlem längre2012-04-16 19:48
Antal inlägg: 7985

Äger ni ert barn?

corlini2012-04-16 19:52

kom på att jag aldrig sagt något om dagis?? :) vi har barnen på fritids lite då och då, de gånger vi av något skäl måste eller när de själva fått bestämma ett "schema" eftersom det är viktigt med kompisar och vänner, det sociala spelet.

idag är det allt vanligare med timlöner och man får efter den närvaro man faktiskt har varför det är en förlegad fördom att vi "hemma kvinnor" idag påverkar löneskillnader. de löneskillnader som finns beror till stor del på historik och det biologiska faktumet att vi är hemma mer när vi väntar, får och tätt efter fått barn. utöver det faktum att vi förlitar oss på "kollektivet" mer än mannen och inte begär eller tar för oss utefter våra kvalifikationer på samma sätt.

jag är väldigt mycket emot det jag tidigare kallat för en "plan B" då jag ser det som att ingå partnerskapet med reservationer och därmed med misstro och en portion skepsis och jag är även väldigt skeptisk till hur någon som vill jobba bort könsroller, moderskapet och se ner på hemma mamma / hemma fruar kan påstå sig stå för det kvinnliga och representera vad som har feministiskt intresse.

en gedigen utbildning tex är ju något man skaffar sig av intresse eller? det har ju inte med plan B att göra. det gör man ju för att man vill veta mer och bli bra på något man är intresserad av.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?