Spelrum
Giraffen | 5 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 3 |
Inloggade | 9 |
Mobilspel
Pågående | 19 560 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-10-02 07:26 | |
![]() | Det är realistiskt och sunt att kunna försörja sig själv oavsett vad som händer. Starka kvinnor gör sig inte helt beroende av någon annan. | |
corlini | 2012-10-02 07:57 | |
![]() | det beror helt på hur stort ego, självständighetsbehov, bekräftelsebehov man har eller hur reserverad, rädd, garderande man är. det enda det argumentet går ut på är den enskilda individens ekonomiska trygghet och att tänka på enskild individs ekonomi i en parrelation är just egenintresse och rädsla, eller osäkerhet och inget annat hur man än väljer att skriva om det. man kan lika väl vända på det och säga att den som vågar riskera, vågar bryta mönster, vågar gå emot omgivningens och samhällets normer och varningar och vågar hoppas är den starka. så det där med styrkan stämmer inte. styrka är inte rätt ord. tveksamt är även om det är realistiskt och sunt att sätta sig själv i främsta rummet trots att man valt att leva i en relation. (det är ju faktiskt det man gör när man bara har den egna ekonomin som argument) | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-10-02 08:47 | |
![]() | jag har egna pengar som jag får av min man,att jag inte stått i kassan på ica och slitit ihop dom käns inte ett dugg som ett problem,därimot har det varit viktigt att barnen inte blivit istitutions skadade på ett dagis,det har varit prio ett.dom har haft ett rikare liv en så,en att gå allihop på en lång rad att få sova till man vaknar och inte väckas upp för tidigt,detta är vad jag tycker och vad som är viktigt för mig och min man,dagis kan inte erbjuda någonting som jag vill ha dagis är inte till för för barnen utan för föräldrarna,barn är så motagliga att lära sig i förskoleåldern och då ska det vara kvalite på det dom får in och det har inget dagis kunnat ge | |
slånbär | 2012-10-02 09:00 | |
![]() | TGtiittii-starta inte upp ännu en dagisdiskussion för du har ingen som helst kunskap om vad förskolor faktiskt är för något och vilken verksamhet dom bedriver. Prata du om ditt men ge dig inte in i förskolediskussionen igen för du framstår hela tiden som väldigt väldigt okunnig, vilket du bevisligen också är i just den frågan. Sedan får ju du gärna tro precis vad du vill. | |
limpan__2 | 2012-10-02 09:01 | |
![]() | Jo, det verkar som ganska många förskolor klarar av just detta: www.fhi.se/Handbocke...pa -halsa-/ Men du kanske har andra uppgifter? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-10-02 09:24 | |
![]() | det beror på vad man har för krav | |
limpan__2 | 2012-10-02 10:08 | |
![]() | Ja vad har du för krav? Det var visst inte ökad kognitiv förmåga och bättre social förmåga i alla fall. | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-10-02 10:24 | |
![]() | den sociala förmågan går bra att få på massor av ställen grupptillhörigheten är familjen,att lära sig spela instrument kan inte förskolan erbjuda,och att behärska instrument innan 5 år kan inget dagis erbjuda,och det är före 5 år som barn lär sig bäst och det sitter kvar | |
hemmafrau | 2012-10-02 11:03 | |
![]() | Svar till slånbär. Du har alldeles rätt i att vid ev dödsfall el skilsmässa kan jag få det knapert, men jag väljer att ta den risken för att få leva det liv jag trivs med. Jag vill inte tala illa om undersköterskejobb men jag mådde verkligen inte bra i det arbetsklimat som rådde på min arbetsplats. Vad gäller att få ett nytt usk-jobb låt säga då jag är 55 och min man lämnat mig så kan det kanske vara svårt. Å andra sidan kan jag säga att där jag förut jobbade tog de in precis vem som helst över somrarna medan vi få ordinarie personal verkligen fick slita häcken av oss när man jobbade ensam med en 17åring som inte var ett dugg intresserad av att jobba i vården. De var enbart där för att tjäna en extraslant men ville inte alls göra jobbet. Inte vågade de tvätta en gammal människa. Än mindre ge dem lavemang och ta rätt på resultatet av det. Men jobb det fick dom och en lön Så jag tycker det vore märkligt om inte en 55årig uska som gör allt arbete också kunde få ett jobb | |
Yonderboy - Ej medlem längre | 2012-10-02 11:10 | |
![]() | Det är en delikat fråga som kan delas upp i flera följdfrågor =D Den enklaste av dem är att man ser till individnivå, är det det rätt för var och en att ta ett beslut att avstå arbete i mån av möjlighet för att få större möjlighet till lycka? Själv tycker jag det! Problemet tycker jag ligger på ett strukturellt plan om det blir ett mönster om en viss typ av kategori av människor mer eller mindre blir tvungna att stanna hemma. Detta är inte en irrelevant fråga eftersom arbetslinjen för kvinnor har en tämligen ojämn utveckling både i Sverige och internationellt. Den kan delas upp i ytterligare plan. *Starkt skilda lönenivåer *Offentlig barnomsorg *Stängda arbetssektorer *Lagstiftat ekonomiska rättigheter Så till vida att det inte ligger några rättsliga eller kulturella hinder bakom varför vissa väljer hemmet ser jag ingen anledning av att döma någon. | |
växtodlaren - Ej medlem längre | 2012-10-02 11:13 | |
![]() | men du kan inte låta bli att värdera "hemmafru" som inget arbete. Annars håller jag med dig Yonderboy | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-10-02 11:31 | |
![]() | hemmafru är inget arbete det är en förmån ett ständigt lyckorus | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-10-02 11:35 | |
![]() | hemmafrau, att undersköterska är ett slitigt skitjobb håller de flesta med om. Jag undrar bara varför du resonerar som om du bara har valet att göra antingen det eller vara hemmafru. Du har aldrig lockats av att utbilda dig till något annat? | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-10-02 11:51 | |
![]() | hemmafrau,arbete är något man får pengar för,att vara hemma med barn är högsta vinsten för både barn och föräldrar | |
Måns_E | 2012-10-02 13:10 | |
![]() | Ibland kan man förvisso undra det. | |
Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-03 20:39 | |
![]() | Nej ttittti, alla kvinnor trivs inte i rollen som hemmafru. Förr i världen fanns det kvinnor som hatade sin påtvingade roll så mycket att det gick ut över barnen. Det är inte alls givet att man lever isolerat med sina barn, kollektiv barnuppfostran/passning kan vara mindre själsdödande för mer sociala föräldrar. | |
Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-03 20:43 | |
![]() | hemmafrau: jag vill råda dig att hålla kontakten med ditt yrke. En människa utan anknytning till arbetsmarknaden är sårbar, och det gäller även för en familj där endast en arbetar. Din man kan bli sjuk, har du tänkt på det? Depressioner, missbruk, allt kan hända, du vet inget om framtiden. Jag har själv sett hur tacksam en "hemmafru" var för att hon inte släppt sitt yrke när hennes make blev sjuk, och fattig. Hon blev familjeförsörjare, för både man och barn. Det var av nöden tvunget. Jobba lite deltid, kanske någon helg ibland, så att du alltid kan jobba - om du vill. Arbetsgivare ratar dem som varit borta för länge, du kommer sist i kön, även när det är brist på folk. En person med två veckors erfarenhet, men färsk sådan, svischar förbi dig... och där står du, panikslagen med tom börs och sjuk man... | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-10-08 21:16 | |
![]() | Jag vill råda dig att överväga ett annat yrke än det du vantrivs med - det finns faktiskt jobb som berikar istället för belastar. Hemmafruliv är nog skönt ett tag men i längden kan det nog göra dig bitter. | |
snövits - Ej medlem längre | 2012-10-08 21:46 | |
![]() | skulle inte tycka om att inte ha mina egna pengar. men det funkar ju tydligen för ganska många. skulle även känna mig låst och liksom som om jag går hemma och väntar på min man. deppigt. | |
snövits - Ej medlem längre | 2012-10-08 21:59 | |
![]() | isåfall får karln jobba hemmifrån så han kan vara hemma mig med hela dagarna, så vi kan laga mat och sånt mysigt ihop! | |