Spelrum
Giraffen | 30 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 24 |
Inloggade | 55 |
Mobilspel
Pågående | 19 622 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Minta | 2012-12-16 11:44 | |
![]() | Andemeningen tycks vara att du inte fattar eller håller med om att företag får vara inkonsekventa, bara det gynnar dem. Det är inte myndighetscensur det rör sig om. | |
apbur | 2012-12-16 11:45 | |
![]() | Minta, ja och jag har åsikter om vad de anger att de grundat sitt beslut på. Så om Abba säger att de tar bort fisken ur sitt sortiment för att fisk kan kopplas ihop med människor som inte sköter sin hygien så gör Abba rätt eftersom Abba är ett företag som bestämmer över sitt eget agerande? | |
Minta | 2012-12-16 11:45 | |
![]() | micro, börja inte igen. Du är bara så låg och hamnar till sist alltid på den kravlande nivån. | |
Minta | 2012-12-16 11:48 | |
![]() | apbur, jag kan tycka att ett företag agerar fel, t.ex. Bananföretaget, Shell, BP och många, många fler som skadar människor med sina kommersiella intressen. Var inte det en konstig liknelse med Abba? Gör de annat än fisk? | |
apbur | 2012-12-16 11:48 | |
![]() | Spelar det någon roll? De får ju göra som de vill? | |
Minta | 2012-12-16 11:49 | |
![]() | Ja, det är väl klart att de får göra som de vill om det gynnar deras intressen. Jag är dock tveksam till att det skulle gynna deras intressen. | |
Vendela34 | 2012-12-16 11:49 | |
![]() | Behringer: Nej, det är inte invandrarna som ändrar på våra traditioner - inte bara jul utan också skolavslutning tex. Nej, det är vi flata "infödingar" som i vår vilsna övertygelse håller på att skapa ett ickeSverige. Istället för att kräva att invandrarna anpassar sej -nu menar jag INTE att dom ska ta till sej våra traditioner om det väcker anstöt - så håller vi på att succesivt anpassa våra svenska seder och bruk till andra religioner och även att vi ska "gå på tå" när det gäller hudfärg. Jag tror inte att det är invandrarna som kräver detta men nu när det dragit igång så är många inte sena att ta tillfället i akt och ansluta sej. | |
apbur | 2012-12-16 11:53 | |
![]() | De _får_ göra som de vill, ja. Disney _får_ göra som de vill, ja. Jag har åsikter om motivet Disney anger oavsett om jag anser att de _får_ vara både inkonsekventa och korkade. Nu vill jag inte höra det argumentet igen, det är nämligen inget argument mot det jag säger och rätt tröttsamt. | |
Behringer | 2012-12-16 11:53 | |
![]() | vilka seder och bruk menar du att vi anpassat till andra religioner, Vendela? Och hur då gå på tå när det gäller hudfärg? Har du sett SVT:s Lucia i år? | |
Minta | 2012-12-16 11:55 | |
![]() | Jag tycker att det är det enda argumentet som håller. Konsekvensargumentet är makabert i detta sammanhang. | |
Yamma | 2012-12-16 11:56 | |
![]() | Apbur, som svar på en tidigare fråga om karikatyr på en svart person. Här är ett exempel. www.animaatjes.nl/pl...lS mith.jpg | |
apbur | 2012-12-16 11:57 | |
![]() | Man kan påtala att ett agerande med tydlig motivation leder till inkonsekvens trots att den som är inkonsekvent och kommer med korkade motiveringar får lov att vara korkad och inkonsekvent för att de har vinstintressen. | |
apbur | 2012-12-16 11:59 | |
![]() | Yamma, det är en karikatyr på Will Smith, inte en svart person. | |
Sin Corazon | 2012-12-16 11:59 | |
![]() | @Måns ”Jag har aldrig sett det så, jag har sett fem lustiga figurer som arbetar som tjurfäktningspersonal.” - Tänk precis som jag har tänkt om den svarta dockan. En svart docka, en som jag själv hade när jag var barn. Det är alltså okej för dig men inte för mig att se på saken neutralt. Pga. slaveriet för x antal år sedan?? ”Flytta det till Mexiko eller Iran, och tjurfäktningsarbetarna skulle plötsligt vara väldigt mexikanska eller iranska.” - Skulle du se en man, klädd i Södermanlands folkdräkt eller en dansk landslagströja, som tysk för att han var i Tyskland? Jag måste säga att jag tycker det är väldigt konstigt att ni som strider för det goda (som ni tycker) envist kallar dockan för blackface, det är ju nedlåtande om något. Och må vara att mammyn fanns, slavande, i de vitas hem, men hon var en fryntlig, vänlig dam med jäkligt mycket pondus. Respekt! För övrigt har t.ex Eddie Murphy och Chris Tucker gjort sig många miljoner på att vara just stereotyper. Stackars dom.... =) @syjo - HUR kan du missa micros helt fantastiskt konsekventa svar i denna tråd? | |
Minta | 2012-12-16 11:59 | |
![]() | Ja, de får lov att vara det, men om de är det gynnar det inte alltid deras intressen. Tiden får visa om de var korkade. | |
apbur | 2012-12-16 12:02 | |
![]() | Minta, tiden avgör inte huruvida det är korkat att påstå att en kosackdansande gubbe är en nidbild av en jude. Det ÄR korkat. Man saknar kunskap och kosacker om man gör det uttalandet. | |
ingson | 2012-12-16 12:03 | |
![]() | apbur 11:40 Fast alternativet för Disney och Linda hade ju varit ett mycket omfattande (100 sidigt?) dokument där de i detalj redogör för vilka karikatyrer som får vara kvar och vilka som de finner olämpliga av etiska och kommersiella skäl där de måste börja med slaveriets historia och diasporan och kvinnans samhällsställning osv. Linda och Disney har säkert dels inte räknat med upprördheten på Betapet och ffa är dom säkert av goda skäl oroliga att trassla in sig och skaffa sig ovänner om de utvecklar för mycket | |
apbur | 2012-12-16 12:03 | |
![]() | *om. | |
Måns_E | 2012-12-16 12:05 | |
![]() | Var du lika upprörd förra gången scenen klipptes bort apbur? Tyckte du att det kändes skönt i konsekvensens namn när den kom tillbaka? Disney har klippt om lite i sitt material igen, jag kan förstå om de inte vill stöta sig med svarta, och om de inte vill framstå som mossiga med 30-talsmässiga rashygienska ideal. | |
Minta | 2012-12-16 12:06 | |
![]() | apbur, jo om det är korkat ändrar de sig. De säger inte att den kosackdansade figuren ÄR en nidbild av en jude, de säger att han KAN UPPFATTAS så. | |