Spelrum
Giraffen46
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade72
Mobilspel
Pågående19 816

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2013-01-27 19:56
Antal inlägg: 9699

Måns, skulle du säga att det var en vettig riskanalys att jag som kvinna vistas alla timmar som jag skulle vara med min familj utomhus istället?

jonisk - Ej medlem längre2013-01-27 19:59
Antal inlägg: 7985

Nej, jag är inteesserad av fakta. Men all typ av statistik är inte intressant i alla lägen.

Måns_E2013-01-27 20:00
Antal inlägg: 12028

Rent statistisk ja.

Vilket visar på att man kanske skall tänka efter lite innan man ställer upp riskgrupper allt för lättvindigt?

Det kan ju knappast vara sunt och gå omkring och tro att man skall bli våldtagen i sitt hem utan anledning.

apbur2013-01-27 20:03

"Rent statistisk ja." *facepalm*

syjo - Ej medlem längre2013-01-27 20:04
Antal inlägg: 228

Jonisk. Fakta byggger oftast på statistik. Man kan väl inte lägga ner kraft och resurser på att rätta till felaktigheter om man inte vet var och hur stort problemet är?

jonisk - Ej medlem längre2013-01-27 20:07

syjo>> all statistik är inte siffror?
Tror du att alla kulturer har samma värderingar? Hur skulle du skatta dina uppfattningar statistiskt? Hur skulle du undersöka det i siffror?

syjo - Ej medlem längre2013-01-27 20:17

jonisk. Nu skrev jag "oftast". Nu tycker jag att statistik i den här i frågan, om det är en viss sorts invandrare som begår dessa brott, är viktig.

jonisk - Ej medlem längre2013-01-27 20:25

Men jag pratar inte om en viss sorts invandrare eller alla invandrare. Jag pratar om kvinnosyn i olika kulturer.

ingson2013-01-27 20:49
Antal inlägg: 4285

Alltså syjo, jag tror jonisk poäng är att man inte kan göra rättvisande meningsfull statistik på allt

syjo - Ej medlem längre2013-01-27 20:55

och?

diffdiff2013-01-27 21:04
Antal inlägg: 3884

kastrera alla fanskap som våldtar

Kokonut2013-01-27 21:44
Antal inlägg: 508

Kan jag hålla med om.
Men hur gör man med kvinnor i sådana fall som våldtar?
Skall brösten skäras av och musen sys igen?

Xin Chao2013-01-27 22:16
Antal inlägg: 234

Jag undrar om kastrering är en vettig metod.
Och jag tänker mycket på våldtäktens drivkraft. Är det kåthet, sexuell drift som ibland gör att män inte kan stå emot? Eller är det något annat?
Om min syster i Indien:
Jag har så svårt att tro att det är den sexuella driften som får en grupp män att köra upp järnrör i en kvinnas sköte tills kroppen brister och tarmarna faller ut.
Hetsar det upp er män?

apbur2013-01-27 22:25

Nja, jag tror det är makt som driver att våldta. Svårt att skilja drifter från varandra, de kan komma till uttryck på olika sätt men stamma från ungefär samma kroppsliga mekanismer. En hög sexualdrift brukar göra en människa generellt driftig. Det här med att visa makt genom parningsritualer kan vi ju se hos många djur, närbesläktade med oss dessutom.

jonisk - Ej medlem längre2013-01-27 22:28

Det är till stor del en form av maktutövande; våldtäkt används bland annat i krig för att visa vem som har makten. Maktutövande med sex som redskap.

Kokonut2013-01-27 22:36
Antal inlägg: 508

Ser ej makten av att flera män ger sig på en stackars flicka.
Ser mer en svaghet hos dessa as.

BJWE2013-01-27 23:31
Antal inlägg: 19

Håller med dig där Kokonut att det är en svaghet.

Sen om media valde att skriva korrekt för vad det var hade vi sluppit peka finger åt en hel grupp som någon skrev i tråden innan.

Om man som nu skriver att en svensk blivit tagen för terroristbrott i landet X så begriper dom flesta friska människor att det är någon av annan nationalitet. Om än dock med svenskt medborgarskap.

Om media inte vore så förbenat skitnödiga så hade dom skrivit att det var en av nationalitet X med svenskt medborgarskap som var den skyldige.
Då hade var och en själv kunnat bedöma nyheten och inte behövt hänga alla på en gång. Då hade ni sluppit det här med att klumpa samman alla.

Däremot är media väldigt duktiga att hänga ut dom med svenskt påbrå, ja nordiska medborgare rent allmänt, födda i respektive nordiskt land av föräldrar med samma medborgarskap, som inte har utländska föräldrar om dom nu är födda i landet, med både namn och bild innan dom ens är dömda av domstol.

För det är av allmänintresse hävdas det då.

Däremot om personen i fråga är av annan nationalitet och bara har svenskt medborgarskap i vissa fall så gullas det med dom på en gång. Då visas minsann inga bilder på personen även om det är av allmänintresse.
Jag skulle nämligen gärna vilja veta hur våldtäktsmannen ser ut så jag kan skydda mina barn.

Mindymoo2013-01-28 02:19
Antal inlägg: 1743

BJWE, du har ingen som helst grund för det du skriver. Det hängs sällan ut brottslingar med namn och bild i Sverige i vanliga medier - och det är ytterst sällsynt om det bara handlar om misstanke, alltså före dom. Det handlar i så fall om personer som anses farliga för allmänheten.
Nationalitet och/eller medborgarskap (samma sak) spelar ingen roll. Gör en statistisk studie under några år så får du se.

BJWE2013-01-28 02:45
Antal inlägg: 19

Mindymoo.
Visst hängs brottslingar ut innan dom blivit dömda. Enligt kvällstidningarna Expressen och Aftonbladet för att det är av allmänintresse.

Intresset svalnar när det är av annan nationalitet.

Exempelvis
www.expressen.se/nyh...-t uula-52/

Tuula, namnet låter finskt, hängst ut i media för att ha stulit pengar.
Jag vet inte om det är hon men arbetsgivaren hävdar det.
Hon har inte hittats och har än mindre blivit dömd för det men uthängd det är hon ändå av media.

Var ligger allmänintresset i detta.
Jag bekymrar mig inte det minsta om att hon stulit 20 eller 100 miljoner.

Däremot en våldtäktsman har jag intresse av.
Niklas Eliasson från Örebro hängdes ut av media innan han var dömd eftersom det ansågs utom rimligt tvivel vara han som var skyldig.

Vit nuna och svenskt namn och pang så var han i tidningen.

Jag har ännu inte sett Muhammed hängas ut lika fort.

Studien överlåter jag till dig att göra om du vill det.

gnagelram - Ej medlem längre2013-01-28 08:51
Antal inlägg: 1646

Niklas Eliasson var en serievåldtäktsman som verkade under många år. En av de värsta vi har haft. Skilj mellan att DU är intresserad av att mörkhyade ska hängas ut och vad som är verkligt allmänintresse.

Tuula-fallet handlar ju om en försvunnen människa och att hennes familj "talar ut". Det kunde varit vem som helst.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?