Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 27 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-05-27 13:08 | |
![]() | Jag citerar Bibeln för att förklara varför vissa kristna gör som de gör. Jag är uppväxt bland ett hopkok av församlingar och vet ganska mycket om det. Själv har jag tagit avstånd från desamma och betecknar mig som agnostiker. | |
| Hädaren - Ej medlem längre | 2013-05-27 13:19 | |
![]() | Eftersom du då också måste kalla dig agnostiker i förhållande till tomten, enhörningar osv. så tycker jag det är ett totalt meningslöst begrepp. Själv kallar jag mig ateist, anti-teist och sekulär humanist. | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-05-27 13:26 | |
![]() | Jag tror på kärlek, liv och ljusets kraft men inte på någon av de religiösa skrifterna. Att enhörningar, jultomten och tandfen inte existerar kan man ju lätt bevisa till 100%. Det snåriga med religion är att man kan inte till 100% visa att det varken finns eller finns övermänskliga krafter, paradis eller vad man vill kalla det. Allt är bara TRO. Men kalla mig gärna ateist den som vill, för jag tror inte på någon religion. | |
| Hädaren - Ej medlem längre | 2013-05-27 13:46 | |
![]() | Lätt bevisa till 100%? Hur då? | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-05-27 13:52 | |
![]() | Jultomten m fl är ju fysiska varelser som helt vanliga människor eller hästar klär ut sig till. Astrala upplevelser är betydligt svårare att bevisa eller avfärda. | |
| Hädaren - Ej medlem längre | 2013-05-27 14:07 | |
![]() | Du kan aldrig bevisa för mig att det inte finns en riktig jultomte, att det finns enhörningar, troll, sjöodjur, att en tekanna cirkulerar kring mars etc. etc... Den kristna guden som vissa här valt att tro på är för mig på precis samma nivå. Jag kan aldrig alltså heller aldrig bevisa för dem att han inte finns, men jag kan säga två saker med med säkerhet: 1. Baserat på allting vi vet idag så är det EXTREMT osannolikt, och 2. Även om jag inte kan bevisa att en gud inte finns så skulle jag aldrig vilja leva i ett universum med en. Att vilja ha gud som sin herre är precis som Christopher Hitchens sa "the essence of sado-masochism." | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-05-27 14:14 | |
![]() | Jag vill inte heller ha en gud som låter oss alla miljarder krylla omkring här på jorden och använda vår fria vilja till att härska, kriga och göra levande varelser illa i onödan. Om Gud finns måste han både se och höra väldigt dåligt och ha ett hjärta av sten, som inte hjälper alla som lider och ropar efter hjälp. | |
| Hädaren - Ej medlem längre | 2013-05-27 14:15 | |
![]() | Då är vi överens om något iaf. | |
| siwu | 2013-05-27 14:57 | |
![]() | Limpan.... du fråga mig om de som inte får höra talas om Jesus. Nej, alla får inte chansen att välja buddismen heller innan de dör! Jag tror att alla hamnar framför Pärleporten och får frågan om vi vill komma in, det är nog fler som vill in genom porten om Jesus frågar istället för en människa här på jorden som kanske ger ett mysko intryck. Det finns flera folkslag i bla Afrika som aldrig hört om Jesus eller Buddha eller vem du vill. De har också klarat sig från modern utveckling, de kanske lever ett enklare, lättare o renare liv än oss. Ibland känner jag att jag skulle vilja byta liv en period och få uppleva det. | |
| Challe_B - Ej medlem längre | 2013-05-27 15:02 | |
![]() | www.youtube.com/watc...Y- df4xiwBA | |
| Hädaren - Ej medlem längre | 2013-05-27 15:28 | |
![]() | siwu - Du hamnar ingenstans alls när du dör, eftersom du inte finns längre. Hur svårt är det att förstå? | |
| Hädaren - Ej medlem längre | 2013-05-27 15:33 | |
![]() | Ditt önsketänkande har ingenting med sanning och verklighet att göra. | |
| limpan__2 | 2013-05-27 15:42 | |
![]() | "Nej, alla får inte chansen att välja buddismen heller innan de dör!" Nä det är en brist som alla religionen visar upp. Allt som bygger på att man, för att uppfylla någon guds önskningar, måste ageraat på ett visst sätt är ett argument emot en allsmäktig gud. Om denne fanns, och var just så allsmäktig som du vill göra honom till är det konstigt att han inte ens sett till att alla fått vetskap om hans vilja. Att på en planet som är några miljarder år, och där människan funnits i hundratusen år bara gjort sin vilja känd under de senaste 2000 åren är märkligt. Eller tycker du inte det? Varför såg inte din gud till att, exempelvis, personerna i antikens Grekland fick veta hur han ville att de skulle bete sig? | |
| Claysune | 2013-05-27 15:43 | |
![]() | Till Hädaren: Eftersom vi alla har en Ande och en Själ om så att säga bor i kroppen. Kroppen dör men Anden o Själen lever vidare. Jag ställer samma fråga som du, . Hur svårt är det att förstå | |
| pink ribbon - Ej medlem längre | 2013-05-27 15:44 | |
![]() | Nej, det som är före och efter detta livet är ingenting. Astrid Lindgren uppfann Nangijala för barn som led av dödsångest och var förtvivlade över att behöva lämna detta liv. Själv var hon inte religiös och trodde inte att man hamnade någon annanstans när man dog. Och det var hon nöjd med. Det är jag också. | |
| limpan__2 | 2013-05-27 15:45 | |
![]() | Nä, det är du som tror vi har en ande i kroppen. Du tror att den anden kommer till himlen, andra tror att den anden kommer springa runt och riva ner blomkrukor i ett program på någon udda TV-kanal. | |
| Hädaren - Ej medlem längre | 2013-05-27 15:51 | |
![]() | Tror allt blev sagt i de två senaste inläggen här, men jag säger det igen... Det är en jävligt stor skillnad på att vi HAR en ande och en själ och att du TROR att vi har det. | |
| siwu | 2013-05-27 15:55 | |
![]() | Du ställer bra frågor Limpan! Den lille Hädaren borde lära sig något av dig. Du väcker många funderingar, det är bra, känner mig lite förslappad. Den som inte vet hur den ska bete sig, kan den göra fel? Ja varför lät han inga buskar brinna i Grekland? Israel var Guds utvalda folk, kanske därför?? | |
| siwu | 2013-05-27 15:56 | |
![]() | Har du gett bort din själ? Till Lucifer kanske? Han suktar efter själar | |
| Hädaren - Ej medlem längre | 2013-05-27 15:58 | |
![]() | Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att människor med en religiös tro generellt sett har lägre IQ än icke-troende. Någon som vet om det gjorts någon sådan forskning och isåfall kan länka till den? Har för mig att jag läste något om det. Ska googla lite själv nu också. | |