Spelrum
Giraffen | 25 |
Krokodilen | 2 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 31 |
Inloggade | 58 |
Mobilspel
Pågående | 20 514 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Måns_E | 2014-06-13 23:54 | |
![]() | Jag är emot såväl gåvoskatt som arvsskatt, huruvida jag är god vet jag inte. Förmodligen så är jag inte det, jag tycker ju inte om överstatlighet. | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-14 10:07 | |
![]() | Jag har svårt att se att man kan vara för en tobinskatt, för gåvoskatt, för arvsskatt, till och med för en skatt på realisationsvinster, samtidigt som man "i princip" är motståndare mot att reglera kontantförsändelser mellan individer. Att en finansiell transaktion mellan två individer är väsentligt annorlunda bara för att den inte sker via en formell intermediär har jag svårt att se. Sen kan man ju av pragmatiska skäl tycka att det verkar krångligt att reglera privat handel eller privata transaktioner på icke-formella marknader. Det verkar till exempel svårt att beskatta prylar som säljs via blocket.se, även när säljaren gör det systematiskt och går med vinst. Då kallar vi det ''hobbyverksamhet'' och det blir något av en gråzon beskattningsmässigt. Men att det skulle finnas någon helig princip som förbjuder oss att lägga oss i vad två privatpersoner kommer överens om verkar svårt att förena med en hel del andra självklara arrangemang. (Eller rättare sagt: principen heter fundamentalistiskt nyliberal har har begränsad relevans i de flesta praktiska sammanhang.) | |
Rhotheta | 2014-06-14 16:06 | |
![]() | Locomondo Jag tvivlar på att Sjöstan räknar sig själv till mediesverige. Apropå att inte göra sitt yttersta för att förstå... | |
Rhotheta | 2014-06-14 16:10 | |
![]() | Du har å andra sidan en fråga ovanför som inväntar svar så där kan han bidra. Lite balans där. | |
sjöstan | 2014-06-15 10:16 | |
![]() | Loco. Jag kan inte göra någonting åt att du gör en höna av varje fjäder. Jag håller inte med dig i din analys av hur jag tycker. Tyvärr synes det inte meningsfullt att förklara heller eftersom du väljer att läsa det jag skriver i akt och mening att missförstå och förlöjliga. Du får gärna leka med vilka tankar du vill, jag anser ändå att tiggarna inte passar in i vår gatubild. Märk att jag inte anklagar någon för något. Men jag anser tiggeri är för jävligt - även i form av små söta klasser som tigger till klasskassan. Det är fel att tigga. Det är fel att vilja ha utan att bidra. Det är fel att bygga kåkstäder. Det är fel att förstöra vår natur. Det är fel att kommun och stat ska tvingas lägga resurser på tiggare i stället för mer viktiga saker. Det är fel att medans folk töntar runt i medmänskligt moras blir tiggarna allt fler. Gärna fri invandring. Men då ska man försörja sig själv - och sin familj. Tiggarna jag ser försöker inte ens........ Men vart efter tiggarna blir fler och givarna färre kommer tiggarna långsamt att svälta ihjäl. Då kommer ett antal av dessa tiggare byta yrke och i stället bli tjuvar och rånare. Detta är ingen tro utan en matematisk sanning. Ingen svälter ihjäl utan kamp. Att föra debatt med folk som inte ser orsak - verkan samband är rätt trist. "Sanningen är en smal och exakt sak, men dumheten är obegränsad" Att tiggarna kommer hit följer strikt logik. Ingen mördar tiggare i Sverige och dom tjänar rätt bra. Alltså blir dom fler. Felet är inte tiggarnas utan svenska samhällets undfallenhet att lösa det problem som snart kommer explodera. | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-06-15 23:00 | |
![]() | Du skriver att tiggarna blir fler och givarna färre vilket medför att tiggarna börjar stjäla och råna istället. Sen skriver du att de tjänar rätt bra och det gör att de blir fler. Tjänar de bra eller inte? Och är inte anledningen att de flyr från nån annanstans för att de inte tjänar pengar där och kommer till Sverige? Så om de nu inte skulle tjäna pengar i kalla, mörka Sverige varför skulle de då inte dra vidare? Jag har svårt att följa vad du faktiskt tycker och vad det är du är rädd för? | |
sjöstan | 2014-06-16 09:34 | |
![]() | Nej Loco. -Tiggarna blir allt fler - ja. - Jag säger inte att dom stjäl. - Jag säger inte att dom rånar - Jag säger att dom tjänar tillräckligt bra för attöverleva och tillräckligt bra för att allt fler kommer hit. "Tjäna bra" är ett relativt begrepp som syftar till hur det var innan dom kom till Sverige. Inte i jämförelse med en metallarbetare eller ingenjör. - Sorgligt att du inte förstår att jag anser tiggeri i alla dess former är dåligt. Vilket ord har du svårt att förstå? Har skrivit det i minst 12 inlägg! - Sorgligt att du ännu inte förstått att jag tycker att alla invandrare är välkomna under förutsättning att man arbetar. - Mina farhågor inför framtiden är att vi en visst antal tiggare kommer dom ha ännu svårare att överleva och kommer då kräva resurser av samhället. Tiggarna ska inte finnas på våra gator. Jag förstår att du inte håller med, Loco, men vilket ord har du svårt att förstå? Ser du inte skillnad mella fri invandring och tiggeri? Ser du inte skillnad mellan inkomst och kostnad? | |
Måns_E | 2014-06-16 10:16 | |
![]() | EUs fria rörlighet är ett avtal som vi har ingått med andra länder, det här inget med "fri invandring" att göra sjöstan. | |
sjöstan | 2014-06-16 10:22 | |
![]() | Kan inte påminna mig om att jag någonsin sagt det. Vad jag förstår går EUs regler ut på att förhindra invandring till Europa. Det tycker jag är fel. Jag skrev så för att slippa bli anklagad för främlingsfientlighet. Det är tiggare jag ogillar | |
Måns_E | 2014-06-16 10:30 | |
![]() | Jag förstår.ärligt talat inte vad du vill få.fram, bortsett från att du ogillar tiggare. De rumänska tiggarna kostar samhället nästan ingenting. Sedan så håller jag med om att man borde kunna hitta en bättre lösning för dessa EU-medborgare som innebär att de inte åker till olika europeiska städer och förtjänar sitt uppehälle på tiggeri. Jag tycker dock att du inte har så många konstruktiva förslag sjöstan. Du kan tycka att det är hur usligt och förkastligt med tiggeri som helst. Det kommer inte försvinna för det. | |
sjöstan | 2014-06-16 11:19 | |
![]() | Lösningen är att kasta ut tiggarna och förbjuda tiggeri på offentliga platser. Tiggarna kostar massor - redan idag.. se tidigare inlägg. Konstruktiva förslag? Går det som medborgare att "lösa" tiggeriet? Jag tror inte det. Det betyder ju inte automatiskt att man måste gilla allt man inte kan förändra......... Men om tiggarna inte får några pengar torde deras situation bli än jobbigare och då väljer dom nog att åka någon annanstans. Men så länge tiggarna tjänar okey (ur deras synpunkt) kommer tiggeriet att fortsätta - och växa. Vad tycker du Måns? | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-06-16 11:46 | |
![]() | "Lösningen är att kasta ut tiggarna och förbjuda tiggeri på offentliga platser." Det är det där jag tycker är märkligt. Jag kan ha förståelse för att man känslomässigt irriterar sig på tiggarna och att man på något sätt tycker att de "inte hör hemma här", men jag inte förstå hur man rent intellektuellt drar det till att tiggarna ska skickas ur landet och/eller att tiggeri ska förbjudas. Som sagt tidigare så innebär det väldigt stora förändringar i EU:s fria rörligheter. Och att förändra den enbart på grund av tiggeriet tycks mig förvånansvärt ogenomtänkt. | |
Måns_E | 2014-06-16 11:59 | |
![]() | Nej tiggarna kostar inte massor. Jag håller för övrigt med dig att det är ett problem att det finns lönsamhet i att åka till andra länder och tigga ihop småsummor, men det visar väl snarare att problemet ligger i tittarnas hemländer och inte i EUs fria rörlighet eller att vi saknar ett tiggeriförbud i Sverige? | |
Locomondo - Ej medlem längre | 2014-06-16 12:03 | |
![]() | Vad blir nästa inblick i den riktiga världen att förbjudas? Gatumusikanter? Biståndsorganisationer? Dagisgrupper? Emo:s? Vad är det mer som får dig Sjöstan att gå i taket så mycket att du vill "kasta ut" de? | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-16 12:28 | |
![]() | Sexköp kanske. | |
sjöstan | 2014-06-16 12:42 | |
![]() | Ingenting vad jag vet. Måste man vara motståndare till allt för att man ogillar något? Anledningen till mitt uttalande är att Sverige har massor av egna problem och tiggeriet inte är en av dessa. Sverige kan och ska inte lösa andra länders dåliga sociala skyddsnät. Loco.sista svaret till digpå ganska länge, eftersom duvägrarförstå det du tydligen kan läsa: Jag hyser stor respekt för alla som vill göra sitt liv bättre genom arbete. | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-06-16 13:01 | |
![]() | sjöstan: Vill du göra undantag från den fria rörligheten för just romska tiggare eller vill du på något sätt inskränka den i allmänhet? Hur i så fall? | |
arbetslinjen - Ej medlem längre | 2014-06-16 13:03 | |
![]() | Eller om inget, vad menar du med "kasta ut tiggarna"? | |
gnagel - Ej medlem längre | 2014-06-16 13:16 | |
![]() | Arbetslinjen: sjöstan har ju varit ganska tydlig med att han vill kriminalisera tiggeri i allmänhet. Det är naturligtvis en djupt problematisk gränsdragningsfråga i sig och det råder inga större tvivel om vilken grupp som är det egentliga målet, men det är inte definitionsmässigt ett "undantag från den fria rörligheten" - länder har rätt att avvisa eu-medborgare som begår lagbrott. | |
roja c panda - Ej medlem längre | 2014-06-16 13:19 | |
![]() | Jag delar inte sjöstans befängda gubbattityd men det stämmer inte att det skulle finnas något EU-rättsligt problem med att förbjuda tiggeri. Flera medlemsländer förbjuder tiggeri och Sverige har infört en rad undantag vad gäller rörligheten av varor och tjänster. Vi kan förbjuda tiggeriet om vi vill det. Och vi kan ha kvar det om vi vill det. (Sen är det såklart svårt att rättsligt förbjuda ''romsk rörlighet'' men det är ju en så uppenbar halmgubbe att det knappt är värt att kommentera) | |