Spelrum
| Giraffen | 18 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 26 |
Mobilspel
| Pågående | 19 156 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| roskoe- - Ej medlem längre | 2013-07-24 17:29 | |
![]() | Jag tror du använder uttrycket blind tro på ett annat sätt än de flesta andra, därav förvirringen av vad du faktiskt menar. Hur ska man övertyga en blind om att himlen faktiskt är blå när denne är totalt övertygad om att den är grön. Alltså, en person med blind tro går inte att övertyga. Jag förstår vad du menar nu, men ditt ordval gjorde att jag först missförstod dig. Vad gäller ditt påstående att troende inte precis som du kan överväga att ändra sin åsikt tycker jag du lägger orden i munnen. För mig finns det många omständigheter som skulle kunna rubba min tro om att det plausibelt att tro att en Gud existerar, ett av detta skulle vara om det kom fram övertygande teorier som säger att universum är evigt. Det skulle få mig att tveka på om det finns en Gud. Däremot när jag sa att evolutionsteorin är absolut nödvändig för ateister för att kunna hålla kvar i sin livsåskådning fick jag massa dravel (från Sote tror jag) om att det finns människor som inte bryr sig om några teorier eller nåt som har med universums uppkomst att göra, nehä men det betyder ju inte att de har rätt för det, utan bara att deras åsikter är ogrundade och ogenomtänkta. Så om jag får fråga er ateister här, vad skulle få er att överge er ateism och tro att kanske skulle kunna finnas en Gud? | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-24 17:35 | |
![]() | Hur skulle en blind veta skillnaden mellan blå och grön? (Om han inte har sett förut förstås, men då vet han ju förbannat väl att den är blå.) Ateism är väl ingen livsåskådning? Brist på livsåskådning möjligen. Ett litet tecken från Gud, är det för mycket begärt? :) | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-24 17:39 | |
![]() | ttiittii, Gud behöver väl inte göra som han brukar och skicka tio plågor, förstöra städer eller lägga Jorden under vatten för att ge sig tillkänna? Ett mäktigt "HEJSAN GRABBAR, ÄR NI KLARA?" skulle funka för mig. | |
| roskoe- - Ej medlem längre | 2013-07-24 17:40 | |
![]() | Spelar det någon roll om den blinde faktiskt har sett och vet vad som är grön och vad som är blå? Ateism är i allra högsta grad en livsåskådning, dock inte en religion...än Och jag menade förstås naturvetenskapliga förhållanden som om de visade sig vara sanna skulle få er att ompröva ert beslut. Hur vet du att du inte redan har fått tio tecken som du valt att ignorera? | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-24 17:44 | |
![]() | Varför skulle en allsmäktig Gud som vill ge sig tillkänna ge mig tecken som är så otydliga att jag ignorerar dem? | |
| SämstpåBeta | 2013-07-24 17:47 | |
![]() | Att det kommer fram ett universum som är evigt, kan jag försäkra dig att det kommer det aldrig att göra! För även det eviga måste ha ett stopp någonstans, men det är här som förnuften inte klarar av tankegångarna, vad finns bortom universum, kanske ett annat universum men vad finns bortom det då osv osv, inget någonsin kan vara evigt, det närmaste jag kan komma är rörelse, friktion, orsak och verkan är antagligen äldre än universum. Det är min blinda övertygelse! Big Bang var ju enligt dagens teorier varken en början eller ett slut, utan bara händelseförlopp där universum utvidgar sig för att sedan sjunka ihop och sedan expandera osv osv. Men även detta kan ju inte vara förevigt. Skönt att du förstod mig till slut, du verkar resonabel roskoe, all heder till dig för det! | |
| roskoe- - Ej medlem längre | 2013-07-24 17:48 | |
![]() | Jag skulle kunna ge dig ett svar på det, men då måste jag ge mig in på ett område som heter teologi, och eftersom ni verkar ogilla allt som har med det att göra så har jg anledning att tro att ni ändå bara kommer vifta bort min förklaring ändå. Så svara på det andra i mitt inlägg istället | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-24 17:49 | |
![]() | Det eviga har per definition inget stopp någonstans ... :) | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-24 17:52 | |
![]() | Jag gillar teologi. Ditt andra inlägg? Samma inlägg, men du kanske menar frågan om den blinde? Om den blinde inte vet vad som är grön eller blå skulle jag inte ta honom som ett sanningsvittne för vad himlen har för färg, nej. Och lite är det ju så med dem som tror på Gud fast de aldrig har sett röken av honom. Nej, jag låter mig inte övertygas av dem heller. | |
| roskoe- - Ej medlem längre | 2013-07-24 17:56 | |
![]() | Du tänker på teorin om ett oscillerande universum, det är en teori som togs fram långt efter big Bang teorin eftersom det fanns grupper som inte var nöjda med den otillfredsställande tanken på att universum inte var evigt. Men teorin om oscillerande universum har omkullkastats och det finns ingen vad jag vet som förespråkar det. Däremot finns det gott om förespråkare för ett multiversum, detta finns det dock inga observationer som tyder på, varken för eller emot ska sägas, utan är endast en konstruktion som har skapats för att kunna förklara universums finjustering. Ett multiversum är ej heller, som du också verkar antyda, på något sätt en förklaring till universums orsak eller att det skulle vara evigt. | |
| Mollee2 - Ej medlem längre | 2013-07-24 17:57 | |
![]() | Äntligen lite substans i denna arma Gudsförgätna tråd. Tack, å filosofiska varelser. | |
| SämstpåBeta | 2013-07-24 17:58 | |
![]() | Menar du tecken: Då missar jag de ständigt, däremot ser jag tecken hela tiden på att han inte finns och det måste vara fler än 10 tecken om dagen. Den hemlösa trebenta hunden med inga tänder som alla sparkar på i parken och ävrn kastar stenar på. Antagligen påkörd oxå, eftersom skadorna är så grova, är inget tecken för mig idag om Guds existens! För en tid sedan blev en 17 årig grekiska nerdrogad och gängvåldtagen av fem killar. Ingen åkte fast men flickan fick HIV, det är heller inget tecken för mig om Guds existens!!! | |
| roskoe- - Ej medlem längre | 2013-07-24 17:59 | |
![]() | Nicertrouser jag tänkte snarare på vilka naturvetenskapliga förhållanden som skulle kunna omkullkasta er tro på att universum endast är ett resultat av naturliga orsaker | |
| ingson | 2013-07-24 18:02 | |
![]() | Ateism är självklart inte en livsåskådning. f.ö är du Roskoe till största delen ateist eftersom du inte tror på Tor,Zeus ,Spagettimonstret etc | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-24 18:05 | |
![]() | Lite svårt att veta vad du menar med "naturvetenskapliga förhållanden" och "naturliga orsaker". Men om Gud fixar så att det blir fred på Jorden i morgon så skulle jag sannolikt börja tro på honom. Win-win, Gud, eller vad säger du? | |
| SämstpåBeta | 2013-07-24 18:08 | |
![]() | Där får jag tillstå att man kommer till en punkt att naturlagarna inte blir greppbara längre. Men det blir inte heller en Gud. För om en Gud existerar så måste han någongång ha uppkommit från icke existerande tillstånd, och hur skapades han då, från pappa Gud som i sin tur kommer från morfar Gud osv osv, det blir ju inte heller så begripligt. Så teologin faller oxå på eget grepp! | |
| Captain76 | 2013-07-24 18:08 | |
![]() | Lidande i världen runt omkring oss är ju faktiskt i sig inget som motsäger att det finns en Gud, | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-24 18:13 | |
![]() | Epikuros sammanfattade det ganska bra för några tusen år sedan: "Antingen så vill Gud utplåna ondska, men kan inte; eller så kan han, men vill inte. ... Om han vill, men inte kan, är han maktlös. Om han kan, men inte vill, är han ondskefull. ... Om, som de säger, Gud kan utplåna ondska, och Gud verkligen vill det, varför finns det ondska i världen?" | |
| ingson | 2013-07-24 18:16 | |
![]() | Roskoe Sämstpåbeta 18:08 skriver ett tydligare svar på din fråga vad jag menade med att gud inte har något förklaringsvärde | |
| SämstpåBeta | 2013-07-24 18:17 | |
![]() | För mig är all lidande onödig och knappast något svar på att det finns någon Gud, utan just tvärtom! Gud för mig har inget syfte om han inte kan eller har förmågan att motarbeta lidande, då har han ju samma funktion som kungen och han gör ju enorm nytta för mänskligheten!!!!? | |