Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 170 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| roskoe- - Ej medlem längre | 2013-07-24 18:20 | |
![]() | Okej, nej det där var inte naturvetenskapliga förhållanden. Förlåt jag kanske håller min argumentation på för hög nivå? Tyngdkraften är exempelvis en naturkraft som vi måste förhålla oss till. Det faktum att universum är ändligt och inte evigt är en annan. Att personer på jorden inte kan hålla sams är inte ett naturvetenskaplig företeelse. Detta kanske kommer som chock för vissa här, men vetenskap och ateism är inte synonymer. Ateism är en tro som grundar sig på vissa vetenskapliga teorier men det är inget som på något sätt är beviset. Ateism (eller naturalism som kanske egentligen är ett bättre uttryck för det) är en trosföreställning precis som andra trosföreställningar och är därför en livsåskådning. Det är inte så att om man tar bort alla livsåskådningar så har man bara ateism kvar. Ni kan dissa mig i en mening långt inlägg igen, men det kanske är bättre ni gör en snabb googling först eller nåt och sen ger mig en bra välgrundad anledning till att ateism inte skulle vara en livsåskådning | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-24 18:22 | |
![]() | För hög nivå? Nej, du håller den på en amatörmässig nivå där du begär svar på frågor utan att komma med nödvändiga definitioner. | |
| roskoe- - Ej medlem längre | 2013-07-24 18:24 | |
![]() | Okej jag blev kanske lite frustrerad där för ett ögonblick. Vad är det du vill att jag ska definiera? Ska jag definiera naturlig orsak för dig? | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-24 18:25 | |
![]() | Dessutom är dina försök till definitioner vilseledande eller rentav grovt felaktiga. Ateism innebär "avsaknad av eller avståndstagande från tro på någon gud, gudar och högre makter" (Wikipedias definition). | |
| Captain76 | 2013-07-24 18:26 | |
![]() | När jag läser här i tråden så slås jag av hur ihopblandad debatten är. En stor orsak till mångas ateistiska ställningstagande verkar vara de grymheter som gjorts i religionens namn, eller allt det lidande vi kan se runt omkring oss. Eller att det funnits många gudar genom historien. Men inget utav det säger ju egentligen någonting alls om huruvida det finns en Skapare eller inte. Det enda det säger är att alla inte är nöjda med hur Gud, Skaparen i så fall sköter om sin skapelse och att människan på många olika sätt försökt komma i kontakt med någon slags andevärld. Men i sak har frågorna om Gud är god och om Gud alls existerar inte med varandra att göra. Så länge man inte håller isär frågorna blir debatten haltande. | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-24 18:26 | |
![]() | Jag tänker så här: om det var så att Gud fanns på riktigt och han hade skapat universum hade väl universums uppkomst fortfarande haft en naturlig orsak? Eller är Gud övernaturlig? Onaturlig? :) | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-24 18:28 | |
![]() | Jag begriper inte varför folk skulle bli ateister för att "det funnits många gudar genom historien". De är väl ateister för att det inte har funnits en enda gud genom historien. | |
| roskoe- - Ej medlem längre | 2013-07-24 18:32 | |
![]() | Okej ska försöka ta detta med ateism en gång till. Ateism är precis som du hänvisade från Wikipedia en avsaknad av tro på någon Gud, eller om man vänder på den meningen, en tro på att det inte finns någon Gud. | |
| SämstpåBeta | 2013-07-24 18:35 | |
![]() | Nicer T: Den med Epukeros var förjävla bra, den måste jag skriva av och pränta in! | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-24 18:36 | |
![]() | Nej, en avsaknad av tro är inte en tro. Du gör en logisk kullerbytta. Bevisbördan ligger på den som hävdar (och tror på!) att något finns. | |
| SämstpåBeta | 2013-07-24 18:43 | |
![]() | Du kan inte inte lägga några religiösa värderingar i en icke tro. Hur ser den Guden ut? Ateisten kan byta ut ordet tro när han vill, till ordet VET, eftersom han kan påvisa på en icke existens. Däremot kan inte de troende säga att de vet, för då är de på djupt vatten eftersom beviserligen någon Gud finns inte forskningsmässigt bevisad, de får fortsätta tro helt enkelt! Du kan inte blanda ihop ateisten med en tro då han any given Sunday kan lägga fram bevis för att han inte finns, sedan att de troende inte väljer att ta in den fakta är ju deras problem, inte ateisten!! | |
| SämstpåBeta | 2013-07-24 18:46 | |
![]() | Jag beskrev två bevis idag utifrån Epukeros geniala tolkning om det finns en Gud eller inte. Jag har min bevisbörda om vi skulle gå till domstol, vilken är din roskoe??? | |
| Jumanjia | 2013-07-24 19:32 | |
![]() | Jag tror på Jonas Gardell jag :-D Och han säger att gud är en "Stor svart lesbisk kvinna i himlen som lagar snabbmakaroner till de som är hungriga". ^^ | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-07-24 19:41 | |
![]() | Nicer Trouser,varför vill du ha bevis på Guds existens?jag är troende som du vet,och jag vill absolut inte ha bevis för Guds existens.Jumanjiaja, så tror små barn att Gud är fysisk gubbe med långt skägg som sitter på ett moln hehe | |
| SämstpåBeta | 2013-07-24 19:45 | |
![]() | Ingen större skillnad, föredrar nog Jumanjias bild av Gud. Den du beskriver ttiittii är farligt nära Tomten! | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-24 19:54 | |
![]() | Varför skulle det vara så hemskt om Guds existens kunde bevisas, ttiittii? | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-24 19:55 | |
![]() | "jag hoppas värkligen inte att det kommer ett bevis på Guds existens,hämska tanke", skriver du. Låter lite märkligt. | |
| SämstpåBeta | 2013-07-24 19:59 | |
![]() | Motsägelsefullt, tro på något som man inte vill veta! | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-24 20:04 | |
![]() | Då måste man utgå från att ttiittii inte vill komma till paradiset, eftersom Guds existens då torde vara bevisad. | |
| Kuralo | 2013-07-24 20:05 | |
![]() | Så många inlägg jag läst nu med sk BEVIS om Guds icke existens. Ändå ingenting konkret. Vad kan ni påvisa ni icke troende om att Gud inte finns? Vad har vetenskapen lagt fram som visar nåt annat? Nej, ingenting absolut ingenting. Så tills gäller att Gud är Sanningen, Gud är vägen i evighet. Amen! | |