Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 3 |
Mobilspel
Pågående | 19 819 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
ANDERStG | 2008-11-06 07:49 | |
![]() | "Jag har valt bort alla djur på tallriken (ägg också faktiskt, vilket effektivt diskvalificerar quorn som varit på tapeten i de senaste inläggen). Jag hatar dem allihop." Oj, häftig åsikt. Ät inte djur som ni hatar. :) | |
Budalv - Ej medlem längre | 2008-11-06 07:52 | |
![]() | Hehe, kissed. Jag hade en nyligen där jag läste en bok med en grimaserande transvestit på omslaget och själv var jag slående lik transan. Denna "lika som bär"-bild var plötsligt borta en dag. Mer om fiskar: Man har gjort plågsamma djurförsök för att se om fiskar känner smära. Det har visat sig att fiskar faktiskt gör det. (En del människor saknar däremot förmågan att använda sina sinnen på ett annat sätt än det mest uppenbara och tror därför inte att fiskar lider just för att de inte skriker.) Fiskar som har blivit spetsade på krokar och släppta har undvikit att nappa på bete i upp till 3 år efteråt. Man har gjort försök där man har svält sådana fiskar som klarat sig ifrån krokdöden och de flesta nappade fortfarande inte. Forskare har injicerat bigift och ättiksyra i läpparna på fiskar vilket de naturligtvis har regaerat på. De har verkat påverkade, skrapat munnen mot botten, vägrat äta och liknande. Att köra upp krokar i fiskarnas munnar känns minst sagt som djurplågeri. Det är inget annat vi talar om oavsett om vi är för eller emot det. Finns massor att läsa om fiskar för den som ids... | |
Budalv - Ej medlem längre | 2008-11-06 07:56 | |
![]() | ANDERStG: Nja, vegetarian har väl kommit att innebära lakto-ovo utan att man behöver uttala det tillägget. Tycker dock att fisk inte på något sätt bör ingå där. Det finns väl förslag på "hel-vegetarian" eller liknande tror jag... Vegan äter inte heller ägg och mjölk. | |
Q-tile - Ej medlem längre | 2008-11-06 09:16 | |
![]() | Malla13: Jag är nog själv en person som fuskar med det där. Jag äter fisk, kalkon, kyckling och skaldjur, men inget annat i köttväg. Nu kan man ju fråga sig varför. *låtsas att folk gör det, och svarar* Det är helt enkelt så att jag inte tycker om något annat kött, och har då valt bort det ur min kost. Det är alltså av rent "egoistiska" skäl jag selekterat så, om man vill se det på det viset. | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-11-06 10:49 | |
![]() | budalv: skaffa bild trashie: SLUTA SURA | |
-Ice-beard- | 2008-11-06 10:58 | |
![]() | Jag retar mig på att det alltid ringer på dörren, eller att telefonen ringer medans man sitter och betapetar.... | |
ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-11-06 11:07 | |
![]() | .. ja eller att man måste bajsa. hade en diskussion igår med en vän, en existensialistisk sådan, och den stör mig för det handlar om karma att vi (enligt honom) ALLTID måste ta ansvar för minsta handling och inte skapa mer karma, vafan: sanning, tålamod, godhet tror jag det var fatta vad svårt då kan man inte bråka i forum inte jag bara kände jag har sååååå långt kvar | |
strataeast - Ej medlem längre | 2008-11-06 12:44 | |
![]() | "Finns massor att läsa om fiskar för den som ids" Ville bara säga att jag uppskattade den här lilla ordvitsen. | |
ANDERStG | 2008-11-06 15:21 | |
![]() | Budalv> da far du forklara for mig vad det ar for skillnad pa vegan och din "helvegetarian". | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-11-06 16:02 | |
![]() | Då får jag jobba med mitt tålamod, det andra har jag. | |
Budalv - Ej medlem längre | 2008-11-06 17:35 | |
![]() | ANDERStG: Allt vore ju i sin ordning om folk orkade skilja på lakto-, lakto-ovo- och ovo-vegetarian samt pescetarianism som det kallas när man enbart äter fiskkött och vegetabilier. Det sistnämnda är inte en godkänd form av vegetarianism. Nu är det tyvärr så att orden har urvattnats eftersom fler väljer att inte äta kött i protest mot köttindustrin. Det är jättebra att missförhållanden uppmärksammas men det lämnar ju oss som inte vill äta något som har haft en mamma och ett par ögon i en taskig sits. Vi vill ju inte att det ska ingå fiskkadaver i den vegetariska buffén. (Nu är jag lojal och äter inte ute eftersom det vore ett svek mot min mammas matlagning men för de som äter borta blir det problematiskt när folk har lyckas kalla sig vegetarianer och rör ihop begreppen till en sörja av grönsallad med älgar "som har haft ett bra liv i alla fall" vid sidan av.) Totalvegetarian/helvegeta rian eller vad det nu skulle heta skulle alltså vara samma sak som vegan. Vegan kan även betyda anhängare av veganism och motståndare mot läder och päls och anses kanske av den anledningen (och den negativa uppmärksamhet veganer har fått i media) inte vara en tillfredställande neutral benämning för kosthållningen. För mig får det gärna heta vegan. Det här kan tyckas vara OT men det retar mig en smula. | |
Budalv - Ej medlem längre | 2008-11-06 17:40 | |
![]() | strataeast: Det var ju roligt att någon nappade på min ordvits. Tyckte det blev lite för gravlaxallvarligt och fösökte lätta upp mitt rabiata inlägg. Är du göteborgare? | |
DennisPlz | 2008-11-06 17:56 | |
![]() | Budalv verkar i grund och botten vara en glad lax trots allt. | |
Malla13 | 2008-11-06 18:49 | |
![]() | Budalv... : Det var en intressant läsning som jag inte hade en aning om, det där med att fiskar har använts till djurförsök... Då om någon gång..borde ju * dem som inte äter kött* även avstå från fisk eftersom dem oftast inte äter kött på grund av plågsamma djurförhållanden... Det är just det jag har velat få fram hela tiden...att det är INTE mindre synd om en fisk än om en gris eller ko.. Djur som djur... alla har samma värde oavsett om man är 3 cm lång eller stor som en oxe...=) Tur att du förstod mig!! Kram malla!! | |
ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-11-06 18:50 | |
![]() | Stör mig på människor som inte inser sina egna begränsningar... | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-11-06 18:52 | |
![]() | Oj, men de är inte få så det blir ingen "småsak". :) | |
Gariam - Ej medlem längre | 2008-11-06 20:02 | |
![]() | Jag retar mig på att jag tog mig an en grej som jag strax därefter ångrade men som det kanske är försent att ändra på. | |
strataeast - Ej medlem längre | 2008-11-06 21:09 | |
![]() | Budalv: Det kan du hoppa upp o spätta dig på. (sorry) | |
livet_leker | 2008-11-06 21:10 | |
![]() | Tidningsankor | |
kissed - Ej medlem längre | 2008-11-06 21:14 | |
![]() | Stör mej på att jag sover så fruktansvärt dåligt om nätterna! Jag är ju trött som fan!! Varför kan jag då inte sova?? | |