Spelrum
| Giraffen | 18 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 25 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| roskoe- - Ej medlem längre | 2013-07-25 09:12 | |
![]() | Jag måste vara ärlig och säga att jag tycker alla här är dåliga på att ta en diskussion. Ni som snackar bevis och förespråkare för att vetenskapen kan bevisa att Gud inte finns. Varför kan ni inte bemöta mina inlägg på ett sakligt och konsekvent sätt? Det är ingen här som ens lyft ett finger för det enorma problemet hur livet uppkom dvs hur information kan skapas ur ingenting. För att liv ska bli till behövs som vi alla vet information, denna information som i biologiska organismer finns i DNA. Denna DNA har jag svårt att tro att den skulle kunna uppstå av sig själv, alltså att information skulle kunna uppstå av sig själv. Nån som har någon förklaring till det? | |
| stuvelsberg | 2013-07-25 09:14 | |
![]() | Du menar att du vill förklara det oförklarliga med nåt oförklarligt? | |
| kajix | 2013-07-25 09:19 | |
![]() | består gud av information? | |
| Rultatultan | 2013-07-25 09:43 | |
![]() | @dinodog Du skrev: " Vem som helst kan ju "säga" att dom ångrar sig. Hur ska man då vet om dom verkligen menar det? För det är väl bara gud som kan "se" om man har ett rent hjärta. " MAN behöver inte veta någonting. Det räcker med att Gud vet. Som du själv skrev, det är bara han som ser in i människornas hjärtan. Det är inte vår sak att rota i andra människors synd och förlåtelse även om vi gärna tycks vilja. Om Hitler kommer att sitta vid Faderns sida? En helt onödig fråga för andra att ställa sig eftersom ingen annan än Gud känner Hitlers hjärta. Om jag kommer att sitta vid Faderns sida? En helt onödig fråga för andra att ställa sig - för det är bara Gud som känner mig innerst inne. @roskoe- Jag håller med dig helt. Det är förvånande att se de främsta förespråkarna för icke-tro ducka dina inlägg. De som skrikit högst att troende slingrar sig, inte har några argument och som t.o.m påstår att vi ljuger - de verkar göra exakt detsamma i den diskussion (?) du försöker föra med dem i tråden. (En diskussion som jag inte deltar i själv, för att jag inte har tillräckliga kunskaper, men som jag läser med intresse för att kanske lära mig en snutt här och där) | |
| stuvelsberg | 2013-07-25 09:48 | |
![]() | Man kan som sagt tro på vad som helst, speciellt om man inte behöver styrka sin tes. Ingen duckar, problemet är att ni troende försöker förklara det oförklarliga med nåt oförklarligt vilket är ohållbart givetvis, bara för att man inte vet kan man ju inte ersätta kunskap med tro?, irrationellt. Eftersom människan skapade gud är det motsägelsefullt,irratione llt,ologiskt,oförnuftigt etc. Vill man ägna sig åt det så ok, men det ska inte andra behöva lida för, enkelt. | |
| Rultatultan | 2013-07-25 09:51 | |
![]() | @dinodog Du skrev: "å undrar jag varför gud offrade sin enfödde son på korset, när man ändå får förlåtelse för sina synder. Då var ju Jesus död helt bortkastat eftersom han dog för våra synders skull. Då borde ju synderna tagit slut efter det att Jesus dött på korset." Gud hatar synd. Synden står emellan Gud och människan - den spärrar vägen för en relation. Jesus blev bryggan mellan Gud och människa. Han tog på sig vår skuld så att vi slipper bära den och tog därmed bort spärren mellan oss och Gud. Om Jesus hade valt att inte dö för oss, då funnes ingen förlåtelse. Hans död ÄR vägen till förlåtelse. För att återknyta till trådstartarens inlägg: "Jag är vägen sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig" Synderna tog inte slut genom hans död. Människan fortsätter att göra fel, att "missa målet" som synd egentligen betyder. Men genom Jesu död kan vår relation med Gud bli upprättad. | |
| Rultatultan | 2013-07-25 09:56 | |
![]() | @stuvelsberg Jag har inget behov av att styrka min "tes", för min relation med Gud är ingen tes utan en verklighet jag upplever varje dag. Det finns för mig ingen anledning att försöka förklara det oförklarliga - men jag har ett behov av att dela med mig av det fantastiska jag funnit i Guds utsträckta hand Jesus. Kanske, kanske, kanske någonstans ett litet frö planteras hos någon som någonstans i världen hör mig säga "Jesus frälser" och kanske, kanske, kanske får det fröet växa så att denne någon vågar lyssna när Guds Ande kallar. | |
| roskoe- - Ej medlem längre | 2013-07-25 10:01 | |
![]() | stuvelsberg Jag förklarar inte något oförklarligt med något oförklarligt. Jag använder inte "God of the gaps", utan säger bara att om jag skulle kunna tro att universum finns till och skapats enbart genom naturliga orsaker behöver jag svar på dessa frågor. Tycker inte du att frågan är ett problem? Skulle inte heller säga att frågan är oförklarlig, bara att vi inte har ett svar på den just nu. Men ni som anklagar mig för att inte ha en rationell tro, hur kan ni själva anse er ha en rationell tro, eller rationellt veta som några säger att ni gör? Så länge det inte finns ett svar på denna fråga hur skulle man kunna säga att det är rationellt att tro på avsaknaden av en Gud? | |
| stuvelsberg | 2013-07-25 10:02 | |
![]() | Ja säkert, det finns fullt på olika mentalsjukhus av människor som har vanföreställningar och världen är full av aningslösa godtrogna och naiva så där finns mycket att hämta, inte minst alla charlataner tackar och tar emot, men det centrala är FORTFARANDE det gissel oskyldiga drabbas av i religionens namn, det är inte acceptabelt. | |
| Kuralo | 2013-07-25 10:03 | |
![]() | Jaha bevisbördan om Guds existens ligger på den som tror. Snacka då om att göra det lätt för sig, alla ni som inte tror. Det är bara att kasta den ena åsikten efter den andra utan att behöva förklara någonting. Det blir som det blir då - tomt! | |
| stuvelsberg | 2013-07-25 10:04 | |
![]() | Enkelt, genom att det inte finns bevis för en gudomlig existens, ja inte ens ett endaste litet spår i vår verklighet av nåt gudomligt. | |
| stuvelsberg | 2013-07-25 10:05 | |
![]() | Nu gjorde DU det lätt för dig, hur kan man som ateist göra det lätt för sig genom att kräva att den som påstår nåt ska bevisa det?????????????????????? ?????????????????????? | |
| Kuralo | 2013-07-25 10:09 | |
![]() | Stuvels Jag anser att du ska kunna belägga motsatsen med hjälp av din vetenskap! Men du fixar inte det - heller. Det är inte så enkelt som du vill höra sken av | |
| Rultatultan | 2013-07-25 10:12 | |
![]() | @stuvelsberg Nej...det är inte acceptabelt att oskyldiga drabbas av någonting överhuvudtaget. Det är det nog ingen som tycker. Du har tuggat denna fras om och om igen i tråden och uppriktigt sagt så tillför du inget nytt med det. Ta och svara på roskoe-s inlägg i stället. Mycket mer intressant! :) | |
| stuvelsberg | 2013-07-25 10:12 | |
![]() | Men nu är du där igen, det ankommer naturligtvis inte på mig att bevisa en ickeexistens?? Hur skulle man över huvud taget kunna det? Och som sagts så många ggr nu, DET ANKOMMER PÅ DEN SOM PÅSTÅR NÅT ATT BEVISA DET. Hur fan skulle det se ut om alla kunde hävda saker utan att kunna vederlägga det? Rosa elefanter på jupiter?? Köper du det och om inte varför?? | |
| dinodog | 2013-07-25 10:13 | |
![]() | Nej jag får inte ihop historien. Jag anser att Gud gjorde ett stort misstag redan från början. (Om det nu finns någon Gud) Om Gud nu är allvetande. Så borde Gud redan från början insett att jorden skulle bli ett enda stort syndanäste. För alla syndar hur gärna man än försöker följa budorden. Och vet man att man får syndernas förlåtelse så kan man "synda lite grann" bara om man ångrar sig och verkligen menar det. Självklart kan jag synda jag kan te.x. stjäla någonting. Jag vet att det är fel men omständigheter gör att jag stjäl ändå. När jag dör så ångrar jag mig av hela mitt hjärta för min begångna synd. Men synden är ju faktiskt begången och kan inte göras ogjord. Och den som drabbats av min begångna synd blir den på något sätt kompenserad? | |
| stuvelsberg | 2013-07-25 10:13 | |
![]() | Ja du rulta, det har jag gjort många ggr nu så backa i tråden. | |
| Rultatultan | 2013-07-25 10:16 | |
![]() | @stuvelsberg Fortsätt, fortsätt! :) Roskoe- skrev senast "Men ni som anklagar mig för att inte ha en rationell tro, hur kan ni själva anse er ha en rationell tro, eller rationellt veta som några säger att ni gör? Så länge det inte finns ett svar på denna fråga hur skulle man kunna säga att det är rationellt att tro på avsaknaden av en Gud?" Svara, bitte! Det här är superintressant! | |
| stuvelsberg | 2013-07-25 10:19 | |
![]() | Meningslöst enär du inte vill, eller kanske inta kan förstå, jag vet inte vilket givetvis och det är inte heller intressant annat än att det visar ännu tydligare hur viktigt det sakulära samhället är. | |
| Rultatultan | 2013-07-25 10:21 | |
![]() | @dinodog Nej, man kan inte "synda litegrann" ;) Det funkar inte så. Har du väl valt att ge ditt hjärta till Kristus så finns det tankesättet inte. Överlåtelse gör konstiga saker med människor...jag vet! Men visst syndar vi ändå. Ibland för att vi inte vet bättre, ibland för att omständigheterna kanske kräver det (som i ditt exempel, man stjäl något, kanske för att man annars riskerar att svälta ihjäl). De synderna är förlåtna också - om vi tar emot Guds erbjudande. OM. Så länge vi inte tror och tar emot - då finns synden kvar som ett hinder mellan oss och Gud. Kompenserad? Om det blir rättegång av det hela, så ja förhoppningsvis. Moraliskt/etiskt/andligen ? Kanske, om personen som behandlat mig illa genom att begå en "syndig handling" kommer till mig för att upprätta VÅR relation genom att be om förlåtelse. | |