Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 837 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Candee | 2008-06-27 22:12 | |
![]() | Just ämnesomsättningen kan vara en stor bov i det hela. Så visst är det så Måns_E.. Tack E-cantona..även om jag egentligen inte dömt ut Teppy utan bara irriterat mig på det hon skriver i sina inlägg. Jag känner inte Teppy som jag tidigare skrev och hon känner inte mig. Jag kan inte tycka att hon är äcklig eller något annat för den delen heller. Men att hon är ytlig har hon ju själv bevisat i sina inlägg..så är det jag då som dömmer, kanske bedömmer isf.. Jag som sagt tycker det jag tycker och andra är välkomna att tycka det de själva tycker. Ingen kan dock rubba på min människosyn oavsett hur man än försöker..kalla mig vad ni vill..:D Lika lite som jag kan ändra på någon annan..egentligen kan man ju diskutera sönder varje ämne här om man lägger manken till.. | |
| jeehunmoon | 2008-06-27 23:28 | |
![]() | Måns E, "Spelmissbrukare har väl också problem med karaktären, liksom alkoholister, nikotinister och narkomaner, jag förstår egentligen inte skillnaden. Varför skall man välja att peka ut en speciell grupp bara för att man själv råkar vara smal. " De flesta verkar se skillnader i det, det har nyss uppdagats i de senaste 40-50 inläggen, läs. Varför just den här speciella gruppen utpekats har säkert flera skäl men nu handlar tråden om just övervikt och inte spelmissbruk, nikotinmissbrukare etc. Nu vet du eller jag inte heller om guppa (trådskaparen) själv är smal eller inte. Talar du om såna som mig när du pratar om smala personer (som inte borde veta vad de pratar om?) kan jag berätta att jag själv har insyn i vad som händer om jag äter för onyttigt. Jag har det som sagt inte lätt heller att hålla mig i ok form. Jag vet vad som krävs att hålla nere vikten för egen del och det är en pina, därför tycker jag att det verkar som att folk försöker försvara lättja när de säger att "det är inte så lätt som ni smala människor menar". | |
| oceano - Ej medlem längre | 2008-06-27 23:59 | |
![]() | Heja Candee!! Har följt dina inlägg och kan bara säga att jag håller med:-) | |
| Snoosy | 2008-06-28 00:01 | |
![]() | Jeehuu,, Om någon pratar om hur den perfekta människan ska se ut. Så går tankarna till honom, så är det bara. Sen får du tycka hur du vill. Det berör mig inte.. Sen ditt svar angående att göra av med kalorier. Tror du missuppfattade lite.. Citerar dig,, ''För en överviktig utan sjukdom gäller det fasiken bara att göra av med fler kalorier än vad de stoppar i sig.'' Nu vet ju inte jag hur pass överviktig den person är som du syftar på, men självklart så är det ju så att man kan göra sig av med dom kalorier man sätter i sig, men det tar längre tid att förbränna kalorier för den överviktiga, än för den som är smal. Därmed blir det lätt att den överviktiga tröttnar och hamnar i en ond cirkel.. | |
| Candee | 2008-06-28 00:02 | |
![]() | Måns-E förklarade väldigt bra just fenomenet ämnesomsättning som påverkar vikten. Sen att man pratar om andra grupper som nikotinmissbrukare, spelmissbrukare etc är väl för att man jämför vilket är väldigt vanligt även när man diskuterar utanför sk forum som finns på nätet. Jag tycker inte att det är så långt ifrån tråden om man ska ta tråden seriöst. Och fortfarande så behöver inte övervikt bero på matmissbruk, det finns andra faktorer som påverkar. Vissa människor har lättare att gå upp i vikt än andra och är man ingen belastning för samhället så bör inte det vara ett problem. Livskvalitén avgör man själv och övervikt är inget skäl att nervärdera människor som "äckliga" för de är inte mer äckliga än andra människor. Även många av de som är överviktiga har många ggr insyn i vad de äter. Har man rubbat ämnesomsättningen och inte rör på sig så stannar vikten där den är. Alltså ska man koncentrera sig lika mycket på motion som att hålla nere vikten med mat etc, etc. De flesta överviktiga vet säkert detta själva så varför peka ut en sådan grupp..get a life! | |
| Candee | 2008-06-28 00:05 | |
![]() | Tack Oceano..:) Utgår bara ifrån mina egna värderingar och säger det jag känner och tycker. | |
| Måns_E | 2008-06-28 00:06 | |
![]() | jeehunmoon: Jag har läst de 40-50 senaste inläggen, och jag håller inte med. Jag tycker att det blir ett för förenklat resonemang att utgå från att alla andra fungerar som man själv gör. | |
| _Robban_ - Ej medlem längre | 2008-06-28 00:06 | |
![]() | Candee skriver alltid bra inlägg. *Stämmer in i hyllningskören* :-) | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-06-28 00:07 | |
![]() | Läkarna jag snackat med är oense om just effekten av låg ämnesomsättning. Hur mycket det gör. Ingen vet nog säkert. | |
| Candee | 2008-06-28 00:10 | |
![]() | Hhar inte skrivit någonstans att jag *stämmer in*. Tvärtom faktiskt så håller jag inte med en del här. Sen att jag samtycker med andra är väl inget konstigt..? Det finns fler som har samma värderingar som jag och de ska hyllas..;) Vad tycker du då _Robban_..fram med nåt nu... | |
| Candee | 2008-06-28 00:12 | |
![]() | Ja, det är delade uppfattningar om den biten men min erfarenhet är den motsatta trashone. Där går väl det isär då..själv är jag inte hundra insatt så jag säger inget mer om det. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-06-28 00:19 | |
![]() | Har ju det själv. Flera i familjen också. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-06-28 00:23 | |
![]() | Ämnesomsättningen är inte oföränderlig utan påverkas av hur man lever. I sällsynta fall har det med rubbningar i sköldkörteln att göra. Att detta ständiga tjat alltid tas upp som ett försvar gör bara att folk tappar respekten. Tar det emot så fruktansvärt att erkänna att man lider av lättja? Alla människor gör det mer eller mindre. Men att ta hand om sig är ett ansvar och man ska i möjligaste mån göra det. | |
| _Robban_ - Ej medlem längre | 2008-06-28 00:24 | |
![]() | Candee, jag menade bara att du allt som oftast skriver kloka saker. Vad jag tycker? Tja, jag är inte särskilt bevandrad i detta ämne. Dessutom har väl de flesta aspekter redan belysts här i tråden. Men visst finns det både "sjuklig" fetma och övervikt som kanske mer beror på livsstil. Vad gäller låg ämnesomsättning torde det vara ställt utom allt rimligt tvivel att personer som lider av detta lättare drar på sig övervikt än människor med mer normal ämnesomsättning. | |
| E_Cantona | 2008-06-28 00:26 | |
![]() | fan upa, du har lösningen, går den att omsätta på dumhet oxå? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-06-28 00:28 | |
![]() | Jag och min systerdotter har iaf en rubbning. Läste på om det och fick småpanik. I verkligheten gäller 1 litet piller om dagen och voilá ;) | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-06-28 00:30 | |
![]() | "Vad gäller låg ämnesomsättning torde det vara ställt utom allt rimligt tvivel att personer som lider av detta lättare drar på sig övervikt än människor med mer normal ämnesomsättning." Man kontrollerar vanligtvis sköldkörtelns funktion regelbundet. Lider man av hypo-funktion får man behandling för det. När man får behandling så har man troligtvis inte för låg ämnesomsättning längre och behöver då inte oroa sig. | |
| _Robban_ - Ej medlem längre | 2008-06-28 00:30 | |
![]() | Menar du att du tar ett piller som stabiliserar ämnesomsättningen? Vad är det för piller? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-06-28 00:32 | |
![]() | Levaxin. | |
| _Robban_ - Ej medlem längre | 2008-06-28 00:33 | |
![]() | Okej, tack för info. | |