Spelrum
| Giraffen | 53 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 44 |
| Inloggade | 100 |
Mobilspel
| Pågående | 19 874 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Amiable | 2009-04-10 10:03 | |
![]() | fy f*n va illa... gör ett besök på nåt av våra fängelser istället 123 hopp så vet du... fakta *suck* | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-10 10:08 | |
![]() | Folk fattar tydligen inte att vi tack och lov kommit ifrån stadiet med fotboja, randiga kläder och straffarbete i ett stenbrott. Personligen tycker jag nog att det är ett steg framåt i modern tid. | |
| Dalkullan | 2009-04-10 10:41 | |
![]() | Såg en bild i tidningen hur cellen ser ut där hon kommer att få vara. Inte skulle då jag vilja tillbringa min tid där inte nu när våren är i antågande och man kan njuta av uteliv och trädgård. Herregud sluta gnäll över AÖ och var glada för det liv ni har med full frihet. | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-10 11:05 | |
![]() | USA har en empatisk nivå som närmast kan jämföras med den som vi i Skandinavien hade på vikingatiden. Jag är egentligen främmande för att kalla Sverige hem för henne och att det är ett högprioriterat fall med mycket medkänsla. Men jag tycker också att det är värt att reflektera över hur lång tid 28 år är och om det inte måste anses rimligt att få en chans efter den långa tiden, jag t.ex. var bara fem år då hon spärrades in. Eftersom att vi i Sverige här har en möjlighet att hjälpa en människa till en dräglig tillvaro pga. hennes svenska härkomst och eftersom att omständigheterna är som de är med förfluten tid så tycker jag att hon förtjänar chansen. Hon förtjänar chansen under förutsättning att den fackliga expertisen gör bedömningen av att hon inte kommer att göra om det hon är dömd och straffad för. Jag tycker även att de livstidsfångar som finns för diverse hemska mord i Sverige ska få en chans, 25 år i fängelse låter ganska rimligt men personen måste kunna se ett slut på sin fängelsevistelse för att alls vilja bli en bättre människa. Vi i Sverige är ljusår bättre än de i USA på allt och det borde snarare högskattas än kritiseras. På många sätt har USA sig själva att skylla t.ex. genom deras slapphänta syn på vapeninnehav, i deras ögon den personliga rätten till att vara beväpnad. Det är självklart att det med en slappare vapenlagstiftning sker fler mord, odiskutabelt. I Sverige så är det svårt att få tag i en pistol på laglig väg, du har mycket att bevisa innan du får möjligheten till att skaffa licens. Militära vapen av halvautomatisk och helautomatisk typ är helt förbjudna för privatperoner förutom i yttersta undantagsfall för vapenhandlare med godkänd bunker. Jaktvapen är det enklaste att skaffa sig licens för men det är knappast vapen som används på gatan för kriminell verksamhet, de är inte särskillt stöldbegärliga i det avseendet heller även om de såklart funkar. Så de två farligaste kategorierna är handeldvapen och militära vapen vilket USA fullkomligt kryllar av och då händer saker som det här, samhälet får (hur tragiskt det än må vara och hur illa det än är med en död polis) helt enkelt ta på sig en del av skulden. Det finns en klar väg att gå och det är att införa MYCKET striktare regler kring vapeninnehav och inte minst deras förvaring. Återigen är vi ljusår före i den frågan i Sverige med krav på förvaring i vapenskåp med särskillda krav för i minsta fall vapnets vitala del (den del det inte kan fungera utan) samt ammunition. Huvuddelen av vapnet måste i enklaste fallet förvaras i ställ med stålregel genom varbygeln (runt avtryckaren) så denna måste förstöras för stöld vilket medför att vapnet blir obrukbart i längden. USA är ett skitland som har mycket att lära av omvärlden innan det kan kalla sig för modernt. | |
| micro113 | 2009-04-10 11:16 | |
![]() | Ami Har du gjort det? Själv har jag jobbat på kåken, och vet att det är en ganska dräglig tillvaro de har. De sitter inte i cellerna under dagtid, har TV på rummet, får tre mål mat om dagen, och rastgården är en stor trädgårdsliknande gård, undantaget har varit en avdelning där rastgården upptas av en stor fotbollsplan. De får fickpengar ca 1000 i veckan om de jobbar eller studerar på anstalten. De får A-kassa av anstalten om det inte finns jobb att sysselsätta dem med under dagen. De har tillgång till kiosk. De får ta emot besök i privata rum - ej cellen -och på vissa anstalter finns övernattningslägenheter där de kan vara med sina anhöriga. De som sköter sig får permissioner, efter en tid, och kan åka hem på besök. De få som har burar på rastgården är högriskfångar -- som oftast sitter i skydd för att inte skadas av andra, och då på egen begär -- eller fångar som bråkat och då under några dagar hamnar i isolering. Sen har vi säk avdelningen, där fångarna är färre och har lite andra rutiner, men det handlar om en handfull fångar i sverige. Att säga att fångar har det bättre än många andra, är faktiskt inte helt felaktigt. Sköter man sig under verkställigheten kan man ha det ganska bra under tiden man sitter. | |
| kissed - Ej medlem längre | 2009-04-10 11:20 | |
![]() | Det går inte att säga att en människa har det bra när man är berövad sin frihet!! | |
| micro113 | 2009-04-10 11:22 | |
![]() | Risotto Det är enkelt att säga att alla skall få en andra chans efter 25 år, men vi har faktiskt livstidsfånge som suttit mer än 25 år och fortfarande anses vara så farlig att han inte kan återanpassas -- tycker du han skall släppas ut i samhället av ren princip? Jag tycker att alla skall ha rätt till prövning vid jämna mellanrum -- men att det måste vara statusen på riskbedömningen som avgör om personen skall släppas från ett livstidsstraff eller ej. | |
| Goliath II - Ej medlem längre | 2009-04-10 11:23 | |
![]() | Har man suttit på kåken 25 år för mord (och då handlar det oftast om riktigt brutala grejer, inte sällan med narkotika inblandat) - hur stor chans är det att man kan acklimatisera sig till ett liv utanför utan att måsta begå brott igen? Jag menar, vad har man att komma tillbaka till liksom? | |
| micro113 | 2009-04-10 11:26 | |
![]() | kissed I princip har du rätt -- men samtidigt beror det på vad för slags liv man har i frihet. Vi har till exempel öststatare som åkt till sverige och begått brott just för att hamna i fängelse, där jobbar och sköter de sig, och skickar hem de pengar de får ihop. Fängelset har alltså blivit en karriär där de kan försörja sin familj och samtidigt själv leva billigt -- ett bättre alternativ än den fattigdom som de levt under. På samma sätt finns det svenskar som är beredda att ge upp sin frihet för att få en dräglig tillvaro med mat på bordet -- jag har råkat på två sådana under min yrkestid. | |
| micro113 | 2009-04-10 11:29 | |
![]() | Goliat Det är mycket olika hur det ser ut kring en livstidsfånge -- många har kvar sitt sociala kontaktnät med vänner och familj, och får god hjälp i sin återanpassning som ofta påbörjas med permissioner. Andra har ingenting och kan inte ens ges permissioner p g a riskbedömningen, utan släpps rakt ut i en helt ny värld med några tjänstemän som stöd på vägen. | |
| Bitte - Administratör | 2009-04-10 11:32 | |
![]() | Läser och funderar , vi har ju Carolinfallet i Sverige, anser vi att han som tog med sig henne , sköt henne i ryggen och försökte elda upp kroppen, ska även han ha möjlighet att bli frigiven på X antal år eller är det så allvarligt att han ska sitta inne på livstid, och då menar jag livstid.. Har sagt det tidigare och säger det igen , hon dvs Annika som tråden handlar om var med och var delaktig i det som hände..och borde ha fått fortsätta att sitt i USA, för detta är ju ett preujdikat som innebär att nu ska alla Svenskar sittande i utländska fängelser få samma chans Bitte | |
| Amiable | 2009-04-10 11:32 | |
![]() | ja micro, det har jag. | |
| micro113 | 2009-04-10 11:43 | |
![]() | Ami Då vet du att det finns grupper ute i samhället som lever under mycket sämre förhållanden än de gör på kåken. Tyvärr får man nog räkna vissa ålderdomshem dit, och tillvaron för många pensionärer som inte klarar sig på sin pension. | |
| Amiable | 2009-04-10 11:44 | |
![]() | - där jag var, fick de 12.-/tim(om de jobbade lr hade studier, men många har pension pga flera års missbruk mm) och fick betala hyra på tvn på sitt rum.. tex Hur stort är det? Ca 10-12kvm. Öppen toastol, en behållare att kissa i som sen hämtas av personalen. Kan inte säga att rastgården ser ut som en trådgård. Mer som en vältrampad fotbollsplan i storlek som en fotbollsplan. Ja, de får röra sig fritt, på sin avdelning, inte på de andras. Privata besöksrum är dels för de som har barn på sina besök. Övernattningsrum för de som vill ha umgänge med sin fru/flickvän. Ser inte det som något lyxigt ställe. Allt är kontrollerat. Järndörrar mellan varje del av området. Däremoit vet jag med att de som kommer fr. öst, hellre sitter i sverige än 'hemma'. Mer pengar :) mer humant. | |
| Amiable | 2009-04-10 11:46 | |
![]() | Jo micro, men så är det med allt - alltid nån som har det sämre | |
| Risotto - Ej medlem längre | 2009-04-10 11:48 | |
![]() | micro, jag citerar mig själv som svar på din fråga: "Hon förtjänar chansen under förutsättning att den fackliga expertisen gör bedömningen av att hon inte kommer att göra om det hon är dömd och straffad för." Med tanke på vad Bitte skriver så kan vi i hennes värld lika gärna införa dödsstraff eller låsa in den här typen av brotslingar och kasta bort nyckeln, inhumant synsätt tycker jag. Till syvene och sist så måste det handla om vad vi vill ha för samhälle och människosyn. Jag vill ha ett samhälle där vi strävar efter återanpassning och rehabilitering, om inte enbart för den dömdes skull så i lika stor utsträckning för alla andra individers skull där vi vågar lita på reahbiliteringsmetoder. Annars så kan vi göra som i Kina och skjuta dem direkt efter avslutat rättegång, då slipper vi det adnimistrativa med överklaganden i alla fall. | |
| vulcan | 2009-04-10 12:06 | |
![]() | När det gäller rimliga längder på straff för grova våldsbrott så tycker jag att det är två faktorer man främst ska beakta: - "farlighetsgrad"/återfall srisk för den dömde - att straffet åtminstone ska ge någon slags känsla av upprättelse för de drabbade och stå i någorlunda samklang med det allmänna rättsmedvetandet. Av det sistnämnda skälet så anser jag att ett mord alltid bör ge åtminstone 15-20 år i fängelse. Alla kommer ändå inte att tycka att det är tillräckligt och flera anhöriga kommer att se det som ett hån att den dömde återfår sin frihet efter kanske 18 år. Men det är ändå en lång tid, åtminstone hälften av ett normalt vuxenliv innan ålderdomen tar vid (de flesta grova våldsbrott begås av yngre män). Jag är stark motståndare till att vi har en spärr i Sverige mot att döma personer under 21 till livstid. Jag ser det som ok att ha en slags straffmässig buffertzon mellan 15 och 18, men vid fyllda 18 är det rimligt att man får ta de fulla konsekvenserna av sitt handlande. De drivande bakom diskoteksbranden i Göteborg borde ha haft livstidsstraff för mordbrand. Hur länge folk därutöver ska sitta bör styras av individuella riskbedömningar. Här har vi faktiskt en hel del saker vi kan gå på. Jag håller med riksåklagaren som vill skärpa straffen för återfallsförbrytare. Om du redan har flera domar för grova våldsbrott på dig och sen mördar någon så har du med all önskvärd tydlighet visat att du inte hör hemma i samhället. För en person i åldern 25-30 framstår då en inlåsning på kanske 25-30 år inte alls som orimlig. Varför? Därför att vi vet att en av de enskilt starkaste faktorerna MOT brott är ålder. Ju äldre du blir, desto mindre brottsbenägen är du. Det finns undantag som Svartenbrandt eller den ovan nämnde Axmyr, men ofta orkar folk helt enkelt inte fortsätta sina brottskarriärer när de passerat 50. Man vet också att psykopati ligger bakom många av våra ggrövsta våldsbrottslingar. Psykopati avtar också något med åldern av orsaker vi idag inte känner till. När det gäller de värsta psykopaterna bör vi dock inse och erkänna att de inte är rehabiliteringsbara med de metoder vi idag har. Begår en sådan ett mord så finns det ingen anledning att överväga att släppa ut honom/henne i samhället innan h*n åtminstone passerat 50 med hyfsad marginal, kanske också 60. Om det betyder strafflängder på 30-35 år, so be it! Viktigt är naturligtvis också hur personen sköter sin strafftid. Hur hemska Mattias Flinks dåd än var så har jag svårt att se att han skulle utgöra en fara för någon och motsätter mig inte att han släpps om några år. Han är vare sig en kriminell eller en psykopat, utan en skör personlighet som flippade ut under extremt olyckliga omständigheter och begick en oförlåtlig handling. För andra kända brottslingar från samma tid utgår jag däremot från att de får sitta i många år till. | |
| micro113 | 2009-04-10 12:10 | |
![]() | Vulcan Vi är helt överens, från första till sista stavelsen. Risotto Jag missade stycket om facklig expertis - läste slarvigt. Jag håller med om att det är just facklig expertis som skall avgöra om en person kan släppas, inte politik som i detta fall med A Ö. | |
| Bitte - Administratör | 2009-04-10 12:16 | |
![]() | >>Risotto skrev jag ,, det NÄÄÄ; det får stå för din tolkning ,, och inte för min Bitte | |
| Amiable | 2009-04-10 12:25 | |
![]() | -vill bara inflika en sak med tanke på återfall efter antal år. Allt beror i stor del på vad den personer har för nätverk innanför och speciellt utanför fängelset. Av vad jag vet(kan ha fel där) så är det mera återfallsförbrytare i usa pga sina gängmedlemskap än vad vi har här i sverige. Chansen att 'överleva' utan kriminalitet utanför fängelset är om du inte tillhör något gäng, eftersom du gör det 'until death do us part' - hela livet. I AÖ fall kanske hon har en störra chans att klara livet efteråt med rätt stöd pga att hennes anpassning är enorm. Inte bara att gå från ett annat lands samhällsstruktur utan byta den mot den svenska och allt annat som därtill som kommer. | |