Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 064 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Stenknäck | 2011-01-19 22:31 | |
![]() | Ja, jag ger alltid dricks minst 10% på notan om servicen är OK ibland mer. | |
| 1335991 | 2011-01-19 22:44 | |
![]() | 1stclassriot: jag vet att lönen inom hotel/restaurang är kass, (speciellt OB)men vill dom få som är kvar i facket slåss för bättre OB,får dom faktiskt precis som i alla andra fack man ej är nöjd med gå på årsmötena och rösta bort dessa jäppar som finns i styrelsen. Men finns det ingen som på *golvet* ens går på dessa årsmöten,ja då får man faktiskt bita i det sura äpplet. Även Sveriges städare har dålig lön, men inte får dom dricks?! Å ändå håller dom Sverige rent! | |
| SpaderRos | 2011-01-20 00:02 | |
![]() | jag betalar alltid med kort därmed aldrig någon dricks | |
| Madeli | 2011-01-20 13:48 | |
![]() | Jag tycker så som vissa redan skrivit - varför ska servitriser ha extra betalt för sitt jobb, som i o för sig kan vara väldigt tufft och stressigt samt lågavlönat, när tex sjukvårdsbiträden, undersköterskor, städare, diskare osv osv aldrig får ngt extra för sina utmärkta jobb. Folk som tar hand om våra sopor och skit, folk som tar hand om våra gamlingar och torkar skit hela dagarna och nätterna. I så fall tycker jag man ska lämna DRICKS överallt och det skulle ju bli väldigt dyrt. | |
| belsebus | 2011-01-20 13:50 | |
![]() | gor nog inte det i sverige, men gor det alltid i frankrike. 10%. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-01-20 14:06 | |
![]() | men om man nu vill ge en servitris/servitör dricks, vilket jag oftast gör genom att avrunda (om inte servicen varit dålig), så lider ju inte städaren/undersköterskan/ diskaren mfl mer utav det? Och vill man hemskt gärna ha ett jobb där man får dricks, så jobba som servispersonal istället för att gnälla på att du i ditt jobb inte får dricks? | |
| pennyjenny | 2011-01-20 14:19 | |
![]() | När jag är i Tyskland lämnar jag dricks om servicen varit bra (även ibland om den varit usel om det hjälper mig att slippa dessa förbaskade cent, en smidig avrundning med andra ord). Skulle säkerligen gälla om jag var i annat euroland också, såklart. Hemma i Sverige lämnar jag aldrig mer än det jag ska betala. Eller jo, "försökte" en gång när jag köpte fikabröd så gick det på 38 kr, och jag lämnade fram 40. Sa att han kunde behålla växeln (hade plånboken överfull av dessa enkronor man samlar på sig överallt). Men jag fick faktiskt mina två kronor ändå. Starten på min första miljon sa han. :) | |
| HappyGrace | 2011-01-20 15:02 | |
![]() | Självklart betalar jag dricks! Tycker det inte är mer än rätt att betala för bra service mm. Skulle dock inte ge nått om servicen är dålig. Jag brukar vara rak och berätta om jag tycker servicen varit bristfällig eller rent av katastrof. Har hänt ett par ggr att jag även lämnat restaurangen innan maten kommit. Det är otänkbart att vänta på mat över 40 min... | |
| exmortem | 2011-01-20 15:14 | |
![]() | Det är alltid upp till var och en att lämna dricks och det är väldigt trevligt att få. De flesta arbetsgivare i branschen vet att om dricksen togs bort genom någon typ av regelverk skulle många lämna yrket och då skulle lönebilden bli en helt annan. Jag håller med Nulltj om att ingen utanför restaurangbranschen får det bättre om dricksen skippades. Men som sagt, i Sverige är det alltid helt frivilligt att lämna lite extra. I många andra länder är det inte det. Min erfarenhet efter många år i yrket är att de flesta gäster faktiskt ger dricks. Och det är en fin gest. | |
| Madeli | 2011-01-20 15:16 | |
![]() | Nulltj visst de lider inte - men servitrisen lider inte heller om jag inte dricksar! ALLA som jobbar får LÖN det räcker! | |
| numsan | 2011-01-20 15:39 | |
![]() | Jag måste säga att jag är oerhört förvånad över hur många som skriver att de inte dricksar. Nu är det förvisso några år sedan jag jobbade i krogbranschen, och när jag gjorde det jobbade jag på klubb och på ett par lite "finare" restauranger och det är såklart vanligare att folk dricksar där än på till exempel en lunchrestaurang.. Men - när jag jobbade var det ytterst få människor som inte lämnade dricks på notan. Var det någon som valde att inte göra det undrade man oftast om de inte var nöjda med den service de fått. Det enda som var vanligt var att folk som var ute på representationsmiddag och dylikt drog kortet på summan, och det för att man inte kan redovisa dricks på ett företagskonto. Däremot hände det allt som oftast att de lämnade lite kontanter vid sidan om.. Själv dricksar jag ALLTID så länge jag inte tycker att jag fått dålig service. Det har alltid varit naturligt och mer eller mindre en självklarhet. Det är inte alltid jag dricksar på lunchrestaurang iofs, men går jag ut och äter på kvällen gör jag det definitivt. Även när jag åker taxi eller bara går ut och tar ett glas vin. | |
| numsan | 2011-01-20 15:40 | |
![]() | Kan även tillägga att det är väldigt brukligt att servicen delar med sig av dricksen till kök och disk osv.. | |
| nisses | 2011-01-20 15:45 | |
![]() | Cirka 10% såvida inte maten och servicen varit dåliga. Likaså till taxi, fast där rundar jag mera uppåt. | |
| taxam - Ej medlem längre | 2011-01-20 18:57 | |
![]() | Bara vid speciella tillfällen...om kyparen är utöver det ordinära, eller frisören...=) | |
| eeistan | 2011-01-20 19:03 | |
![]() | 100% givetvis | |
| blankomblank | 2011-01-20 19:18 | |
![]() | Nej jag ger faktiskt aldrig dricks i Sverige på restaurang. Skulle däremot kunna tänka mig att ge kocken en kram ibland för att det varit så gott. Min sambo har jobbat som kock och jag tycker det är dom som bär restaurangen och gör det riktigt tunga jobbet, men de får typ aldrig dricks trots att de har lika dålig lön, om den nu är så fruktansvärt hemsk, som servitriserna/servitörern a. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-01-20 19:27 | |
![]() | När jag jobbat som servitris eller på hotell, så har hela personalstyrkan alltid delat på dricksen inkl kock/städ/disk mfl, om inte dricksen varit uppenbart personligt menad, eftersom alla är viktiga för att gästen ska få bra service. Det känns fullkomligt självklart. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2011-01-20 19:29 | |
![]() | Madeli>> Det finns ju inget som hindrar dig från att ge dricks till den du tycker förtjänar det? | |
| Lillstölla | 2011-01-20 19:33 | |
![]() | Har för mig om att det är 15% som är man ger i dricks i USA till exempel, hur mycket ska man ge i Sverige, om man du ska dricksa? | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2011-01-20 19:35 | |
![]() | Jag brukar jämna till det till hela sedlar, räknar aldrig fram nån procent. | |