Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade25
Mobilspel
Pågående19 357

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2010-09-24 00:54
Antal inlägg: 17500

abc - i den mänskliga naturen ingår det ett mått av att kunna uppfatta och njuta av estetik.. Skiljer sig oerhört från folkslag och folkslag men också från individ till individ.
Rasism för mig är när man dömer någon utifrån härkomst och bakgrund. Inte när man uppfattar ett folkslag vackrare än andra och det behöver ju heller inte betyda att man tycker att ALLA från det landet är vackra. Man kan ju tycka att sneda ögon är vackert och det har ju tex kineser. Är det just bara att man tycker "sneda ögon" är fint som är ok att säga, men inte peka på det folkslag som faktiskt har dem? då blir det rasistiskt mot andra folkslag?

I adoptionsvärlden får man lägga förslag på från vilket land man önskar adoptera i från. Hur ska man se på begreppet rasism där tycker du? Adopterar jag och väljer Ghana i Afrika som land, betyder det då att jag inte gillar västerlänningar, eller turkar? Är jag en rasist i dina ögon om jag förklarar det med att jag bara tycker att det afrikanska folket är ett vackert folk?
Jag förstår faktiskt inte riktigt hur du tänker, och trots det är jag böjd att hålla med om att smygrasism lurar lite här och var. Men jag tror du letar och finner liiiite för mycket bara.

:)

_abc_2010-09-24 01:16
Antal inlägg: 2200

Jag förstår och håller även med om mycket du säger kring det lelou. Att jag kanske överdrivt/överanalyserat på mina håll. Såvida min poäng inte ruckas eller glöms bort kan jag reviderade kring det mesta annat jag sagt. Poängen är det enda jag bryr mig om. Jag skulle kunna lägga energi på att försöka försvara mina påståenden och ta denna skilda debatt med dig, men jag tycker att det i det stora hela är meningslöst. Det kommer bara stjäla fokus från min huvudpoäng, det jag håller som viktigt.

Min poäng uttryckt lite, lite annorlunda än tidigare för att om möjligt slippa avstickningar från min huvudinställning:
På mig verkar det som att Sverige och svenskar inte trodde att det fanns rasism bland befolkningen förrän SD får 6%. Om man blir av med SD för gott tror jag således att väldigt många tror att vi blivit av med rasismen i sin helhet. Det jag ville upplysa om och påvisa genom mina exempel som kanske inte var klockrena (det är jag itne sen att medge) är att rasismen som fanns där från början och som enligt mig är högre än 6% av befolkningen, denna rasismfråga är vad som borde diskuteras, debatteras och uppmärksammas. Men i skuggan av SD så verkar folk nästan glömma bort vad som diskuteras. Och i virrvarret glömmer folk bort var de själva står, att de själva inte heller är helt hudfärgsneutrala. Att de själva inte är fördomsfria kring hudfärger, hårfärger och etniciteter.

Jag har upp till 20-årsåldern fått höra risbonde, guling, japs, kines, mongo (anspelning på Mongoliet) etc. Av dessa tror jag inte särskilt många röstat på SD i detta valet. Men när dessa människor växte upp vill jag samtidigt inte ta dem för neutrala i frågan. Och dom finns därute, säkerligen demonstrerade någon av dem på plattan mot SD. Kan man ursäkta historyn bara för att de är 5-10 år äldre nu? Jag vill nog fortfarande ha kvar en viss rasistisk label på dem iaf i mitt egna huvud och kan verkligen reagera kring sådant skenheligt beteende.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?