Spelrum
Giraffen41
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade66
Mobilspel
Pågående18 812

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2010-10-17 13:42
Antal inlägg: 17500

"le-lou tycker inte du ska vara så nedlåtande om ämnen du inte verkar veta mycket om"

Kan du inte förklara istället vad energi är, du pratar om jag vet vad det är - men du verkar inte hålla med mig?

__1__ - Ej medlem längre2010-10-17 13:42
Antal inlägg: 1103

Jag tycker verkligen inte att Le-Lou är nedlåtande för fem öre. Om det är någon som är nedlåtande så är det jag. Så försök inte att ta det ifrån mig.

Det är bara att läsa konversationen med Tompas Syrra ovan. Där har ni det svart på vitt.

Det finns som bekant inte mycket vetskap i ämnet, desto mer tro.

LisaLong2010-10-17 13:42
Antal inlägg: 2725

_1_ du vet inte vad du pratar om, när det gäller detta ämne är jag mycket insatt.

LisaLong2010-10-17 13:44
Antal inlägg: 2725

le-lou eftersom du egentligen inte vill veta för du är intresserad, utan för att kunna kalla det för bull-shit etc tänker jag inte förklara det. Du får googla om du är intresserad.

__1__ - Ej medlem längre2010-10-17 13:45

Men berätta då för 17.

Vad är energi - det låter som att din vetskap skulle kunna leda till ett stort genombrott inom fysiken. Så om du sitter inne på en massa kunskap så tycker jag att det är din skyldighet att berätta för oss andra som vet så lite.

Tompas syrra - Ej medlem längre2010-10-17 13:47
Antal inlägg: 181

Måns_E 2010-10-17 13:15
"I a f jag kan inte ställa mig bakom att ha känt "negativ enerigi" som det så fint står att vi alla har gjort."

Menar du verkligen det där du skrev, Måns?
Har du aldrig någonsin känt några negativa vibbar någonstans? Känt dig illa till mods, eller känt dig obekväm?
- Och nu menar jag alltså allmänt, utan att alls syfta på andevärlden eller liknande.

__1__ - Ej medlem längre2010-10-17 13:48

Jag är som bekant supernyfiken på vad du har att berätta, och jag blir jättebesviken när du skriver att du inte vill berätta vad energi är för nått.

le-lou2010-10-17 13:51

nehej Lisa.
ja jag kan ju säga att jag inte hittar något på google av värde, bara en massa hemsidor om hur andlighet fungerar. Säger inget mer än att det en oerhört färgad syn som flera gillar att dela.
Brukar det inte vara så att om man går med i diskussioner så vill man faktiskt diskutera? Ni verkar ju bara vilja diskutera med folk som tycker samma som ni. Sen blir ni sura på oss som inte håller med. Det är ju sjukt intressant detta. Religion och övernaturlighet är stora mänskliga experiment som funkar.
Att du inte vill svara på frågor säger ju faktiskt oss att du inte kan svara mer ......än att du inte vill.

Måns_E2010-10-17 13:52
Antal inlägg: 12028

Tompas syrra, nu skrev jag väl i o f s inte det.

Nej jag brukar inte slänga mig med termer som negativ energi om jag är nedstämd eller om det är dålig stämning. Dessutom så brukar det dessutom finnas orsaker till varför det är dålig stämning eller varför man känner sig nedstämd.

Leopardhonan2010-10-17 13:57
Antal inlägg: 556

Heja lisa long iGEN, håller med i allt du säger faktiskt, du tänker som mig. Du är min tvillingsjäl kanske...... ;-)

Ska vi inte hitta på lite historier bara för att reta upp dom andra? Ha ha, skulle vara skitkul, spelar iofs ändå ingen roll vad man berättar så tror dom inte på det ändå. Det är frågan om dom skulle vara lika skeptiska och deras barn, släkt, närmaste vänner eller dom själv får se något oförklarligt..

Och att man orkar skriva inlägg med samma åsikter och utvärderingar sida efter sida, gör en egen sida på forumet.. Som sagt, tråden är till för att dela upplevelser vad jag förstod det som iaf..... av trådskaparen....

Adios. Ska bli roligt att läsa vidare. ha ha ha

__1__ - Ej medlem längre2010-10-17 14:00

Att ha dålig stämning i kroppen, vara nedstämd, ha lite energi är inte samma sak som att ha dåliga energier.

Så för att göra det lite enklare: Det finns en vedertagen definition på vad energi är. Energi är något som medför förändring, rörelse, eller någon form av uträttat arbete. Energi kan vara lagrad (potentiell energi eller lägesenergi) eller något som överförs. Ibland avses med energi helt enkelt "utfört arbete".

Om man nu menar andlig energi så gör man bäst i att då förklara det och inte ta för givet att alla andra går omkring med samma sidodefinition som en själv.

Leopardhonan2010-10-17 14:06

Ja men Le-lou, du säger till oss att läsa massa länkar och bloggar, det är ju bara spekulationer i dom.. Vem har sagt att det du lägger ut är sanning? och nej du vill inte läsa något om våran "tro" heller för du har inte heller inställningen att ändra dig det minsta eller tro på något annat än dig själv i det här fallet.

le-lou2010-10-17 14:06

OM man tror på att en människa har sett med egna ögon ett spöke som går igenom en vägg.
Om man verkligen tror på det (Obs: Notera att jag inte skriver om man verkligen tror på DEN PERSONEN när hon/han säger det) - utan att man faktiskt tror på att det som personen så - verkligen inträffade.

DÅ - vill jag veta hur man förklarar hur en människa kan se energin? För det måste ju vara energin man sett, och inte en människa ... om vi kan enas om att kroppar inte kan vandra igenom väggar...

Frågan är alltså: Hur är det ögat uppbyggt som kan uppfatta annan energi än elektromagnetisk strålning i det visuella spektrat? Alltså, rent fysiologiskt nu. För står man bakom att man KAN se sånt här, så innebär det ju faktiskt att man är ett biologisk fenomen och borde vara helt sjukt intressant för forskarvärlden.
Stålmannen kan, jag vet. Men han har å andra sidan röngtenblick ju.

Även om det skulle finnas lokala ansamlingar av energi (tex ett sånt spöke då, bara energi - ingen kropp) - så skulle man aldrig kunna se det, det enda vi kan se är ljus och ljus kräver en kropp.

NU ska jag förlöjliga lite däremot. Jag finner det underhållande att se folk som är mediala och andetalare osv hantera termer som de inte ens förstår själva.

Tompas syrra - Ej medlem längre2010-10-17 14:07

Måns_E 2010-10-17 13:52
"Tompas syrra, nu skrev jag väl i o f s inte det.

Nej jag brukar inte slänga mig med termer som negativ energi om jag är nedstämd eller om det är dålig stämning. Dessutom så brukar det dessutom finnas orsaker till varför det är dålig stämning eller varför man känner sig nedstämd."

Måns, vad blir skillnaden för dig om man kallar det för negativ energi eller dålig stämning?
För mig blir betydelsen densamma I DETTA sammanhang.

"Dessutom så brukar det dessutom finnas orsaker till varför det är dålig stämning..."
Ja, exakt precis.
Det var väl precis det som blue_moon var inne på (som jag tolkade det iaf). Läs nedan;

blue_moon 2010-10-17 13:07
"Om du går in i ett rum så kan du känna att här har man skrattat och haft trevligt. Men du kan också känna om man bråkat i rummet. Detta är energi som vi projicerar ut från våra tankar och känslor."

le-lou2010-10-17 14:07

Leopardhonan - jag läser alla era länkar, tro mig. Vilka spekulationer menar du att jag har kommit med? Spekulationen om vad energi är? Har du läst grundläggande fysik nån gång?

__1__ - Ej medlem längre2010-10-17 14:18

Tompas Syrra

Då är vi precis inne på det jag menar. Att de som tror på andlighet egentligen inte har så konstiga idéer, utan väljer endast att förklara begripliga saker med ett obegripligt new-age-vokabulär.

Det här med att vissa skulle vara cyniska anti-troende är inte sant. De flesta som uttrycker skepticism i den här tråden skulle med säkerhet tycka att det var fantastiskt spännande om det visade sig att den andliga energi som LisaLong beskriver faktiskt existerade.

Men bara för att man så hemskt gärna vill att den ska existera, och faktiskt tror att den existerar, betyder tyvärr inte att den gör det. Vår samlade vetskap idag visar att den inte existerar. Som humanist är jag helt öppen för att byta uppfattning i den stund det visar sig att ni får rätt i eran övertygelse.

bj-olle2010-10-17 14:20
Antal inlägg: 3350

le-lou, för att spara dig lite luft länkar jag wikipediasidan om falsifierbarhet :) glada hälsningar

sv.wikipedia.org/wik...ik ationism

Tompas syrra - Ej medlem längre2010-10-17 14:21

le-lou 2010-10-17 14:06

Men le-lou, jag förstår att du är uppriktigt nyfiken, men kan du inte bara acceptera att allt inte kan förklaras - och framförallt inte vetenskapligt.
Eller sen kan du forska vidare och berätta för oss också, den dagen du har fått svar på dina funderingar.

När det gäller den här typen av frågor så har jag personligen accepterat att allt inte kan förklaras på ett sätt som alla skulle kunna ta till sig.
OCH jag accepterar att den finns dom som kan se spöken (eller vad det nu kan vara, från andevärlden).
Men JAG skulle inte ens vilja se. Aldrig någonsin faktiskt. Men jag respekterar det att det finns de som ser.

Måns_E2010-10-17 14:21
Antal inlägg: 12028

Tja en stor skillnad är ju att energi är ganska tydligt definierat vad det är, alltså om vi talar om lägesenergi, rörelseenergi eller elektrisk energi. Däremot så finns det ingen definition på att negativ energi skulle vara dålig sinnesstämning eller att vara illa till mods.

På samma sätt så är det inget konstigt att exempelvis lagra elektrisk energi i batterier, att däremot lagra "negativ energi" i rum. Nja, det låter väldigt konstruerat, bättre i så fall att säga att man känner sig nedstämd eller att det är tryckt stämning om det nu är det (i stället för att blanda in energibegreppet)

Leopardhonan2010-10-17 14:24

DU är mkt underhållande Le-lou och jag tror att Lisa håller med mig. ;-)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?