Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 72 |
Mobilspel
| Pågående | 19 524 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-12-12 23:18 | |
![]() | Vänta nu, säger du att Migrationsverket definierar "svensk medborgare" som att man har a) "en viss rättsstatus i Sverige"(?) b) födelseland Sverige ? | |
| Minta | 2011-12-12 23:19 | |
![]() | Precis samma definition som jag alltså. Och jag har inte lagt in att dessa svenska medborgare drömmer om att bli svenskar och glömma sitt ursprung. Uppfattat? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-12-12 23:20 | |
![]() | micro, jag upplevde det som att du tyckte att CR hade fel i sitt inlägg? | |
| micro113 | 2011-12-12 23:21 | |
![]() | le-lou Nej, det är hon inte, det är väl aldrig någon som hävdat att hon är svensk heller - inte mig veterligen. Är hon ens svensk medborgare? | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-12-12 23:22 | |
![]() | Okej micro, vill du diskutera amerikansk politik nu eller ska vi hålla oss till ämnet? Faktum kvarstår att man i USA anses vara amerikan om man är amerikansk medborgare, oavsett om man råkar vara av mexikansk, kinesisk eller italiensk bakgrund. Många förtydligar detta genom att beskriva sig som italian-american, asian-american etc, dvs identifierar sig med fler än en nationalitet. Skulle en kines med amerikanskt medborgarskap kalla sig amerikan skulle ingen ha några invändningar, möjligen en KKK-medlem i så fall. | |
| Minta | 2011-12-12 23:22 | |
![]() | Inte ens om hon själv gör det? | |
| Minta | 2011-12-12 23:23 | |
![]() | Om Silvia känner sig som svensk så ska hon veta att det är hon minnsann inte. | |
| micro113 | 2011-12-12 23:23 | |
![]() | Resurrection Nej, migrationsverket använder två uttryck när de talar om in och utvandring. För invandring räknar man utifrån "medborgarskap" För utvandring "födelseland" | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-12-12 23:24 | |
![]() | Varför sitter du då och fabulerar om deras definitioner? | |
| micro113 | 2011-12-12 23:25 | |
![]() | Minta "Ska hon veta" Jag är fullständigt övertygad om att hon medveten om det faktiskt. Människan klarar ju inte ens språket - så det borde väl stå pinsamt klart för henne efter alla dessa år. | |
| micro113 | 2011-12-12 23:26 | |
![]() | Resurrection Fabulerar? | |
| Minta | 2011-12-12 23:26 | |
![]() | Man kan känna sig hur svensk som helst - med brytning. Att hon är medveten om att hon inte är född i Sverige står ganska klart, men om hon känner sig som svensk är faktiskt en annan sak. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-12-12 23:27 | |
![]() | Ena stunden säger du att "De [dvs. Migrationsverket] definierar svenska medborgare - som att man har en viss rättsstatus i Sverige, samt födelseland Sverige. Sedan tar du tillbaka det ett par minuter senare. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-12-12 23:28 | |
![]() | Irriterande att diskutera med folk som inte ens kommer ihåg vad de skrev ett par inlägg innan. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-12-12 23:30 | |
![]() | Om du inte klarar av att bena ut vad du själv har skrivit så betyder det att Migrationsverket tycker att man måste vara född i Sverige för att räknas som svensk medborgare. | |
| le-lou | 2011-12-12 23:31 | |
![]() | micro - Silvia har trippelt medborgarskap sedan 2001, ( Brasilien, Sverige och Tyskland) | |
| micro113 | 2011-12-12 23:32 | |
![]() | Resurrection Irriterande när någon hakar upp sig på ett syftningsfel trots att frågan är dragen flera gånger redan. Men det kanske var allt du hade? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-12-12 23:33 | |
![]() | "syftningsfel" ... ha ha ha ha | |
| micro113 | 2011-12-12 23:33 | |
![]() | le-lou Där ser man - så fyndigt att kunna ha tre medborgarskap när dubbelt inte räcker till. *garv* | |
| le-lou | 2011-12-12 23:35 | |
![]() | Haha, detta var intressant. Läs Hur Blir Man Svensk blogg.johandahlberg....an -svensk/ "Nationaldemokraten, Sanna Hill, skriver på sin blogg att invandringen är så omfattande att uträkningar visar att svenskarna kommer att bli minoritet i sitt eget land om ca 25 år. När jag i kommentarerna försöker få henne att förklara varför en som bott i hela sitt liv inte kan vara svensk, så svarar hon att man ska vara stolt över sitt ursprung. Hon anser alltså att en person som kom till Sverige som ettåring från Kongo inte kan vara svensk. Jag ställer några exempelfrågor till Sanna Hill. En av de frågorna är ifall hon anser att man är svensk ifall ens farfar kommer från ett annat land. Som svar anger hon att man är halvsvensk, eller en tredje- eller fjärdedels invandrare. Ska man fortsätta räkna så bakåt i tiden? Då kanske jag är en tusendels invandrare eller kanske en miljontedels invandrare? Ifall man använder Sannas sätt att se på vad en svensk är, så är frågan om svenskarna inte redan är i minoritet om det ens finns några svenskar kvar. Varför kan vi inte sluta att dela in folk i olika kategorier, så som halvsvenskar, delvis svenskar och andra generationens invandrare. Är man svensk medborgare så är man väl ändå svensk?" | |