Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade31
Mobilspel
Pågående18 726

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Gautama2011-12-14 15:05
Antal inlägg: 6854

Om jag ska vara seriös Pandina så tvättar jag mina kläder i tvättmedel som doftar. Jag gillar givetvis doften.
Det jag ville få fram med min ironi är att vi alla är olika och bor man i hyreshus så får man också ta det. En gillar rök en annan inte. En gillar syrendoft en annan inte.
Man kan inte stifta lagar utifrån dessa kriterier. Om man har så stora problem ska man nog flytta till landet, ensligt i skogen där ingen stör.
Men då får väl älgarna inte finnas längre, de kan ju äta upp deras äpplen.

Bodde i ett område förut som hade en stor lekplats mitt i området. De som bodde med sin trädgård ut mot lekplatsen ville inte ha skrikande ungar utanför sin tomt??
Hur tänkte man då? Tackar ja, till en lägenhet som det ligger en lekplats utanför?
Tacka fan för att ungar hörs när de är där och leker.
Det var klagomål och hotelse om att skicka deras schäfer på barnen.
Då blev jag riktigt förbannad och sa till dem att flytta till urskogen.
De gjorde det också:-)

Pandina2011-12-14 15:25
Antal inlägg: 727

Det är en grej att bo i ett område och vantrivas på grund av omständigheter som inte kan hjälpas på grund av att det trots allt är ett litet samhälle osv. Man ska ta hänsyn till att andra har behov osv osv. Men nikotinbegär är ingen medicinsk åkomma som MÅSTE åtgärdas genom rökning. Du föddes inte med ciggen i nyllet, antagligen har du ingen fastsydd sådan heller. Du är fullkomligt fri att göra dina egna val - vill du vara en alkoholiserad, tvättmedelsknarkande marijuanarökare, så ta konsekvensen av det också. ALLA vill inte bli det.

För mig är cigarettlukt en identitetsgrej. Rökning överlag är en identitetsgrej. "Vad röker du?" "Ah, jag röker Pall Mall" "Mjaha, ja det är prisvärt" "Du då?" "Marlboro". Rökare står tillsammans och passar på att prata lite medan de tar hand om sina bolmarbehov. Kommer en person in utifrån och luktar cigarettrök så kan man tänka sig att den personen har förverkat en hel del nikotin i sitt liv. En hel del tankar om personens hälsa snurrar åtminstone i min skalle. Ja, hemska människa Pandina, vem är du att avgöra hur någon annan mår?

Jag beblandar mig inte med röklukt för jag hatar det den står för samt orsakar. Då ska inte mina lakan lukta cigarettrök heller. Precis som dina cigaretter uppenbarligen inte ska lukta som mitt tvättmedel - för det är väl inte det som du "vill stå för".

Gautama2011-12-14 15:28

Men om dina lakan luktar avgaser då? vad gör du åt det?

Pandina2011-12-14 15:40

Luktar lakan avgaser om man hänger dem på balkongen?
Brukar använda mig av torkrummet som finns till låns faktiskt.

Och vad har avgaser att göra med rökning? Menar du att jag ska flytta ut på landet för att slippa avgaserna, och att jag ska göra likadant med rökiga grannar? Det fattar jag inte riktigt.

Ok, så låt oss säga att jag flyttar ut på landet till ett lägenhetshus (för jag har inte råd till villa). Allt är frid och fröjd, tills en bolmande balkonggranne flyttar in. Vad fan. Här flyttar jag från ett rökigt område, och hamnar i ett - vad? - rökigt område. På grund av att det inte lagstiftats om rökning på balkonger.

Återigen luktar mina lakan cigarettrök.

Eller ja, plötsligt bestämmer sig kommunen för att anordna en lastbilsparkering framför huset. Härligt. Nu luktar mina lakan avgaser också. Det är dock mycket lättare att flytta på en rökare än på en hel lastbilsparkering.

Gautama2011-12-14 15:47

Vad har avgaser med rökning att göra??

Ja, först och främst vill jag veta om vi pratar om samma sak. Du gillar inte lukten av rök, därför vill du inte ha det på dina lakarn??
Eller är det för att du inbillar dig att du ska bli sjuk av passiv rökning som råkar sippra in hos dig?

Jag pratar om odören, det finns tusentals olika odörer som man får stå ut med om man bor i lägenhet. Jag har grannar som luktar så in i helvete med svett så när de är på sin balkong får jag gå in. Jag har grannar som lagar väldigt annorlunda mat så det luktar allibabba på långt håll, ganska så illaluktande i min känsliga näsa. Jag har grannar som röker, jag har en parkering utanför min balkong, där luktar avgaser.

Det jag vill säga är att man får helt enkelt stå ut med att vi alla lever olika, har olika vanor osv. Man kan inte få alla att leva som man själv vill. Och tack Gud fader att det är så, så himla trist det skulle bli.

Pandina2011-12-14 15:53

Hehe. Sitter och försöker jämföra en cigarettfimp med att operera bort svettkörtlar.

Eller ännu bättre, att fimpa en cigarett jämfört med att operera bort luktsinnet.

Det är nonchalans och ingenting annat.

dannyboyFFS2011-12-14 15:57
Antal inlägg: 394

Jag har delat ut post en gång i tiden. Vissa lägenheter luktar rök andra curry vissa svett, målarfärg, ruttet, parfym, gräs, djur, blommor, skit m.m. Allt är inte omtyckt och är man så himla rädd för att skadas av vissa lukter får man ju stänga.
Du kanske inte ska va runt andra människor eller iaf flytta ut i skogen.

Pandina2011-12-14 16:03

dannyboy målarfärg luktar det vanligtvis inte konstant och det kan man ha överseende med pga dess användningsområde (hoppas vi).
Resterande av dina exempel är sådant som varenda människa kan lukta på grund av sin egna mänsklighet (och ja, hunden har varit människans bästa vän sedan urminnes tider).

Enbart en människa med noll respekt för sina lungor och sin goda tvättmedelslukt, röker en cigarett.

Parfymen kan jag absolut också förstå agg mot - men å andra sidan, välj själv: svettlukt eller parfymdoft?

Gautama2011-12-14 16:08

Det handlar i grund och botten om ditt hat mot cigaretter och dess påverkan Pandina, det märker man tydligt på dina inlägg.
Du tycker att människor som röker är korkade.
Det kan du tycka, men du har inte med det att göra, så försök att släpp det. Man kan inte lagstifta bort cigarettlukt hur du än försöker.

Gautama2011-12-14 16:09

Och observera att jag inte försöker försvara ett eget missbruk. Jag röker inte och hatar också lukten som väller in i mitt sovrum med jämna mellanrum.
Men jag accepterar att jag får stå ut med det helt enkelt, det är skillnaden.

sfi2011-12-14 16:11
Antal inlägg: 137

Inte behöver man operera bort svettkörtlarna för att inte lukta svett. Det räcker med att tvätta sig. Luktsinnet behöver inte heller opereras bort för att man skall slippa känna andra människors dåliga andedräkt (och den behöver inte bero på rökning). Som f d rökare blir jag förvånad över hur rabiata icke-rökare har blivit. Det finns massor av dåliga och farliga lukter som man skulle kunna slippa. Förbjud all matlagning ish långkok och stekt sill, förbjud grillning i alla trädgårdar, förbjud hästar, förbjud parfymer, förbjud bilar, förbjud våta yllekläder, förbjud hundar, förbjud grisar, förbjud gödsling med naturgödsel, förbjud gamla människor, förbjud..........

Pandina2011-12-14 16:12

Gautama, så länge det förpestar min tillvaro så anser jag mig ha med det att göra.

dannyboyFFS2011-12-14 16:12

Alla lukter går att göra nåt åt. Förstår du inte att man måste stå ut med andra och deras vanor när man bor i lägenhet. Du får väl hitta ett hus utan fönster och dörrar. Å det luktade faktiskt målarfärg från den lägenheten hela tiden.

Gautama2011-12-14 16:14

Håller med dig sfi. Vi förbjuder allt och flyttar till månen:-)

dannyboyFFS2011-12-14 16:15

Här är nåt för dej Pandina emblasmatte.blogg.se...26 8826.jpg
=P

Pandina2011-12-14 16:17

Ja asså, med tanke på att ett förslag på förbud mot rökning på balkonger lagts fram som lagstiftning, så verkar det som att det är fler som stör sig.

Skulle det lukta bränt på min balkong så skulle jag fråga mig vad fasen det är som försiggår. Var brinner det någonstans?
Men så är det cigarettrök som luktar istället. Men jaha, är det grannen som förkolnar. Nåja.

Pandina2011-12-14 16:18

haha, tack danny. Du är en engel.

dannyboyFFS2011-12-14 16:23

Yepp en perfekt granne

Borgcrantz2011-12-14 16:40
Antal inlägg: 27

Jag håller med Pandina. Nu är vi åtminstone två som är för ett förbud. Heja heja!

Caligatia2011-12-14 17:14
Antal inlägg: 2187

Pandina och Borgcrantz - hur ställer ni er till alternativet med rökfria bostäder? Det skulle ju ge exakt samma resultat för ickerökare - SAMTIDIGT som rökare glatt får fortsätta förgifta sig i lugn och ro. Alla glada? Varför är det så viktigt med ett totalförbud av rökning på balkonger?

Och HUR ska ni lösa att varenda rökare istället (om de nu följer det) kommer ställa sig utanför ytterdörren?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?