Spelrum
Giraffen | 5 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 1 |
Grisen Böjningslistan | 6 |
Inloggade | 12 |
Mobilspel
Pågående | 19 560 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
dumsnut1 | 2012-10-09 11:11 | |
![]() | så du känner dig låst av att SLIPPA gå till jobbet snövit. Själv känner jag mig låst av att VARA TVUNGEN att jobba Men din man kanske skulle låsa in dig i hemmet så du inte får göra vad du vill på dagarna | |
snövits - Ej medlem längre | 2012-10-09 11:17 | |
![]() | oj. menade verkligen inget illa. jag tycker det är ganska kul att jobba. men visst någon gång kanske jag skulle tycka det var mysigt att bara vara hemma med barn och sånt. fast att bara vara hemma tror jag kan bli en ond cirkel också, det beror väl lite på.. | |
snövits - Ej medlem längre | 2012-10-09 11:19 | |
![]() | nä, hoppas inte min man vill låsa in mig. | |
corlini | 2012-10-09 17:57 | |
![]() | det finns ju massor att göra utanför förvärvsarbetet. läsa, studera, jobba hemifrån med tillverkning eller försäljning av olika slag, vidareutbilda sig, hobbys, sporter osv jag har en väninna som är hemma med ett barn och inte för allt i världen kan begripa hur folk hinner jobba hon har ju fullt upp och hade så även innan barnet kom. jag tror inte man blir ett smack mer "låst" än man själv skapar sin vardag och sina begränsningar. jag vill hylla den starka hemmafrun och stötta den veka. men jag vill ha hemmafrun som en del av vårt moderna land. jag tycker det behövs och kan vara väldigt bra. | |
slånbär | 2012-10-09 18:55 | |
![]() | Självklart ska man göra det man själv tycker känns bra. Det jag undrar över i ditt inlägg corlini är på vilket sätt du menar att hemmafrun behövs i "vårt moderna land"? Exakt vad är det en hemmafru kan tillföra till samhället genom att inte yrkesarbeta och bidra med skattemedel? Om vi nu tar en hemmafru utan barn så kommer hon i princip inte bidra med någonting alls till samhällsekonomin under sitt vuxna liv men blir hon sjuk så kostar hon, bara som exempel. Men du menar kanske att hon bidrar på något annat sätt och då får du gärna förklara. Och då utgår jag från att du inte tänker på att hon är viktig för sin egen familj för det är ju liksom självklart att hon är utan på vilket sätt är hemmafrun som roll viktig för samhället? Annat än som en del i mångfalden? | |
snövits - Ej medlem längre | 2012-10-09 18:57 | |
![]() | corlini, studera kan man ju i och för sig göra utan att vara hemmafru och ha en man som försörjer en.. | |
corlini | 2012-10-09 22:56 | |
![]() | för mig känns det viktigt att både bevara och bejaka kvinnligheten och moderskapet och sätta värde på istället för att se ner på de som väljer att vara hemma. att respektera deras val och faktiskt kunna se dem som starka som vågade gå mot samhällets normala ström och krav. när vi börjar respektera detta börjar vi även värdesätta allt det osynliga arbete mammor och kvinnor gör som många bara tar för givet och ser med en axelryckning. dessutom skapas ett nytt jobb till en ny person för var kvinna som väljer att vara hemma, denna nya person kanske är en ung kvinna som vill flytta hemifrån och komma ut i livet? ja, jag menar att hon faktiskt kan bidraga med en hel del av värde även om det inte går att räkna i intjänade kronor eller i skatteintäckter. snövits, visst kan man studera ändå men det är kostnadseffektivare att utbilda sig som mammaledig eller hemmafru :) man kan ju jobba tills man skaffar barn och plugga när man har barn, annars blir det ju att dra på sig skulder innan barnen och sedan stå med scn och vara mammaledig. allt går att vända och vrida och inget av det är fel, allt hänger på framtidsval. poängen var att det inte måste vara "inlåst" eller långtråkigt att vara hemma. det finns skitmycket man kan göra för sig själv, för barnen eller för familjen. | |
Minta | 2012-10-10 00:50 | |
![]() | Ett bra sätt att synliggöra traditionellt kvinnligt arbete är att dela på vårdnaden av barn och hem, och att kvinnor tjänar sina egna pengar. Att som vuxen vara beroende av en annans inkomst, kan aldrig ge respekt i längden, hur bra än barnen mår med sin hemmamamma, om de nu gör det. | |
slånbär | 2012-10-10 08:39 | |
![]() | Men exakt VAD bidrar hon med? Annat än till den egna familjen då men du uttrycker dig som om hon bidrar till "det moderna sverige" och där nånstans hänger inte jag med längre. Och flytta hemifrån och komma ut i livet??? Hon flyttar ju bara till ett annat hem och sedan kommer hon ju inte längre än så. Hon kan ju lika gärna laga mat, städa m.m till föräldrar och syskon i så fall. Enda skillnaden är ju att hon gör det i eget hem och till en annan man. Men ut i livet? Nä knappast........Ut i livet kommer man när man flyttar och lär sig stå på egna ben, tjäna egna pengar och lära sig att hantera sin egen ekonomi, lär sig om försäkringar, lär sig att ta sig fram på arbetsmarknaden och hittar vem man är i sin yrkesroll. Man kan resa på egen hand eller med någon kompis. Jag uppmanar mina barn att flytta själva oavsett om dom träffar någon innan dess. Jag tycker att man absolut ska starta sitt vuxenliv ensam och lära sig att stå på egna ben, inte att flytta ihop med någon annan direkt och absolut inte flytta hemifrån till en tillvaro som beroende hemafru. Vad exakt lär man sig då när man är nitton , tjugo år gammal?? Att man några år senare gör valet att vara hemma med sina barn några år eller för alltid är ju fritt val men att börja sitt vuxenliv så? Nä absolut inte!!! | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-10-10 09:12 | |
![]() | rätt som det är så svänger modet,och då är det moderna Sverige inte så modern längre | |
mishizaki | 2012-10-10 09:15 | |
![]() | corlini, synen på vad som är kvinnligt och manligt varierar och har varierat lika mycket som det finns och har funnits kulturer och betingelser i tid och rum. En gång var höjden av manlighet att stå pudrad i peruk och kunna deklamera dikter utantill. Just nu i vårt land verkar praktiskt handlag vara den högsta manliga dygden, medan en latinamerikan kan, med hjälp av mina fördomar kanske, tycka att potens upp i åldern är det som utmärker en man. För kvinnor i textilindustrin i Filippinerna kan kvinnlig dygd innebära att gå till fabriken, sitta kvar vid sin symaskin och sköta sin försörjning, vad vet jag. Omständigheter formar och har alltid format synen på vad kvinnlighet och manlighet är. | |
Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-10 14:56 | |
![]() | För att inte tala om manligt koketteri på slagfältet med stärkta kragar så att huvudet hölls högt, mitt bland vinande kulor... Vad man bryr sig om är tidsbundet. Givetvis ska det inte vara fult och bakåtsträvande att vara hemma med barn, men vårt ekonomiska system är inte utformat så. Pensionen beräknas på lönen, och vill man inte bli fattig som en kyrkråtta när man är gammal måste man jobba. Det är lika illa att vara arbetslös kan tilläggas. | |
Kaffevåffla - Ej medlem längre | 2012-10-10 14:57 | |
![]() | (lönejobba kan tilläggas, hemmaarbete är obetalt) | |
Vendela34 | 2012-10-11 21:51 | |
![]() | Orkar inte läsa alla 37 sidorna men vill bemöta ttiittii skrivet 16/9 10:03 Att torka skit på människor inspirerar inte dej. Hur har du känt när du torkat skit på dina 11 ungar? Du har mage att säja att uskans jobb är skitnödigt - skäms!!! Jag hoppas att den dagen kommer när du ligger på äldrevården nerskiten och personalen ska spara in på blöjor. Dessutom hemmafrau; du är väl aldrig arbetsskygg?? | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-10-11 21:56 | |
![]() | He he... Jag skulle önska att ts ville besvara våra frågor, annars kan man lätt få för sig att hon inte känner sig så trygg med sitt val trots allt. Man kan få för sig att det är en flykt FRÅN (ansvar) snarare än en flykt TILL något meningsfullare. | |
slånbär | 2012-10-11 22:05 | |
![]() | Bra rutet Vendela!!! | |
hemmafrau | 2012-10-12 11:06 | |
![]() | Sylvia. Vad är det för frågor du inte har fått svar på? Ja jag tycker att jobba hemma åt min familj är meningsfullare än att jobba åt någon annan även om jag inte får inkomst mer än mannens pengar. Du får gärna ha en annan åsikt, men jag trivs såhär | |
snövits - Ej medlem längre | 2012-10-12 11:34 | |
![]() | inte för att vara sån, men är du inte orolig att det någon gång händer nåt, så att det blir att du står där helt utan egna pengar, jobb osv? du kanske ett eget sparkonto att falla tillbaka på.. | |
slånbär | 2012-10-12 13:07 | |
![]() | Snövits-hon verkar inte ens ha något pensionssparande så det kan bli rätt fattigt på ålderns höst om det vill sig illa...... | |
corlini | 2012-10-12 17:58 | |
![]() | jag tycker ni som inte gillar "hemmafru" grejjen har en röd tråd i ekonomi i samtliga argument. för mig är det en absurd tankegång som inte hör hemma i en familj eller relation. är verkligen kronor och ören och vems det materiella då egentligen ÄR, ägandeskapet, habegäret, självständigheten, pengafokusen, det egna osv så viktigt för er att tanken på en hemmavarande mor eller mormor blir fel och ratad? det är enorm skillnad på undergiven, förtryckt, ensam, utnyttjad och stark, intelligent, integritetsmedveten och bestämd hemmafru. det går inte påstå negativa saker om hemmafrun utan att veta hur, vad, vem, villkor, historik osv kring den hemmavarande kvinnan. jag tycker att en relativt ung svensk kvinna med arbetslivserfarenhet och utbildning som idag väljer att vara hemma snarare visar en styrka och ett mod att våga satsa på sin idealbild av familjen, relationen och då trotsa omgivningens ytliga individualism och egocentrerade syn på pengar, pengar, pengar, mitt, mitt, mitt..... jag tycker dessa tjejer och kvinnor skall stöttas och ges kred och respekt för sina val. annars är det omginingens könsneutralisering och att konstant gardera sitt egna, jaget, egot, självständigheten som utformar oss. vi blir bara en massa "hen" som sätter oss själva i främsta rummet pga självständighet och pengar. familj, tilltro, barn, ledighet, hemmet kommer i bästa fall på 3-4plats och det är inte en värld jag tycker är särskilt ball. leve den moderna starka hemmafrun. | |