Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 32 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 19 711 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Bitte - Administratör | 2013-01-28 09:05 | |
![]() | Tuula är dessutom efterlyst i hela världen för sitt brott , så det är väl inte så konstigt att det skrivs om henne då med både namn och bild Bitte | |
| ingson | 2013-01-28 09:11 | |
![]() | BJWE Muhammed var en känd pedofil. Av lätt insedda skäl finns det inget foto och f.ö är hans brott preskriberade och fantombilder gör en del väldigt upprörda Beträffande din hypotes att media har en förkärlek för att hänga ut ljushyade men undviker namn och bild på mörkhyade måste jag påpeka att ditt faktaunderlag som du redovisar är beklämmande tunt. Vill man bli trodd duger det inte bara att säga att "jag vet att är så" Lyd Mindymoos avslutande råd. Du kommer garanterat att få studien publicerad om den är vetenskapligt korrekt. Jag kan hjälpa dig om du skulle få problem med publiceringen. Dock misstänker jag att din hypotes är felaktig | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2013-01-28 09:16 | |
![]() | BJWE: Tuula är alltså efterlyst av polisen internationellt, du kanske förstår varför man gör hennes bild synlig? Media gör också skillnad på om personen mycket sannolikt är gärningsmannen även innan han är dömd. Exempel där man gått ut med namn och bild och i vissa fall hela ens tidigare brottsregister innan rättegången är klar med det aktuella brottet är bla Mihajlovic (Anna Lindhs mördare) och Dani Moussa (Södertäljenätverket). | |
| apbur | 2013-01-28 10:40 | |
![]() | Jag tror det finns en större försiktighet från media att beskriva någons härkomst jämfört med 5-10 år sen. Det kan ju bero på att det är irrelevant och kan uppfattas som diskriminerande eller att det spär på folks främlingsfientlighet. Den här försiktigheten kan ju naturligtvis bli lite överdriven så att det istället tippar över åt andra hållet och blir diskriminerande gentemot svenskar eller nordbor eller vad man nu vill använda för uttryck. Jag minns i alla fall att jag reagerade på att man på Efterlyst plötsligt slutade beskriva misstänkta, efterlysta gärningsmän som någon med utländsk härkomst. Nu beskriver man inte signalementet så utan snarare om någon är mörkhårig eller svensk. | |
| Kokonut | 2013-01-28 10:50 | |
![]() | Apbur.. Det har gått så långt att min sambo som jobbar på dagis skulle göra pepparkakor med barnen men blev ett himla liv för det kunde då missvisa....asså allvarligt talat.... Finns många bakelser som fått ändra namn... Nu hade ej detta med våldtäkt att göra men just. Det att det skall vara så himla hyss hyss så fort det är en människa med annan härkomst. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2013-01-28 11:02 | |
![]() | Och i det så gör man antagandet att svenskar inte har mörkt hår. | |
| limpan__2 | 2013-01-28 11:02 | |
![]() | Jag tror att du eller din sambo antingen ljuger eller så har ni någon av er missuppfattat ett skämt. Alternativt dragit för stora växlar av vad någon enstaka person har sagt i samband med julbaket. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2013-01-28 11:03 | |
![]() | Limpan det tror jag också | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-01-28 11:06 | |
![]() | När det är signalement är det ju rätt knäppt att utelämna t ex hudfärgen. Men när det handlar om att rapportera om t ex en misshandel känns det rätt meningslöst att ta med sån information som antyder att själva hudfärgen var en faktor. Jämför följande rapportering (antag att mannen är gripen, det är alltså inte en efterlysning) - en man i 30-årsåldern knivskar en person i natt. - en homosexuell man knivskar en person i natt. - en muslimsk man knivskar en person i natt. - en man från Stockholm knivskar en person i natt. - en man från Somalia knivskar en person i natt. - en långhårig man knivskar en person i natt. - en arbetslös man knivskar en person i natt. Vilken information är av allmänintresse, vilken information antyder att mannens grupptillhörighet var anledningen till brottet? Har journalister kompetens att avgöra vilka statistiska grupper som spelade in? | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2013-01-28 11:10 | |
![]() | Nej, jag håller med, den extra informationen tillför inget. | |
| apbur | 2013-01-28 11:23 | |
![]() | När det inte är relevant så finns ingen anledning att delge allmänheten om härkomst på gärningsmannen. När man tänker efter så är det ju hyfsat irrelevant vilken ålder gärningsmannen har. Om det inte handlar om en 85-åring. Då finns det ett nyhetsvärde. | |
| ingson | 2013-01-28 11:26 | |
![]() | gnagelram Jag tycker att man ska vara lite försiktig med att snabbt och enkelt bestämma vad som är av allmänintresse. I forna Sovjet var öht brott inte av allmänintresse. För en malmöbo kan det vara intressant att veta att det skedde i Stockholm För en IOGTare är det säkert intressant att veta huruvida mannen var drogpåverkad. För vissa kan det vara intressant att veta att han var arbetslös. Föreställer mig att BWJE tycker det är intressant att veta att det var en arbetslös,långhårig,homos exuell somalier med långt hår och av muslimsk trosuppfattning | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-01-28 11:40 | |
![]() | Allmänintresse innebär väl motsatsen till att skriva för en viss publik, t ex IOGT:are eller SD-anhängare? Min poäng är att vissa fakta beskriver själva händelsen. Andra fakta blir, utan att vara osanna, en spekulation i orsaken till brottet. Det är risken med snuttifierad och väldigt snabb rapportering. | |
| ingson | 2013-01-28 11:53 | |
![]() | Jo, jag förstår mycket väl din tanke och du har helt klart en poäng. Det är just det här med allmänintresse jag hänger upp mig på, du skriver alltid för en publik som inte är homogen (Om du inte skriver på vissa slasksajter) Vidare skriver du: "Min poäng är att vissa fakta beskriver själva händelsen. Andra fakta blir, utan att vara osanna, en spekulation i orsaken till brottet. " Följden av ditt resonemang blir att det inte ska skrivas ut att det var en man (spekulation om orsaken!) eller att det skedde i Stockholm (spekulation om att sånt företrädesvis händer i det farliga Stockholm) | |
| gnagelram - Ej medlem längre | 2013-01-28 12:13 | |
![]() | Du har kanske rätt i nån sorts djävulens advokat-mening, men jag hävdar att det finns en ganska klar, om än inte matematiskt exakt, linje mellan vad som är spekulation och vad som är beskrivande fakta. Naturligtvis finns det situationer där även angivande av könet kan bli en spekulation ("barnet blev misshandlat av en MANLIG förskollärare"), men i allmänhet är det inte en uppgift som leder folks tankar bort från mer nyanserade tankar om brottet. | |
| Kokonut | 2013-01-28 12:34 | |
![]() | Limpan.. Korrekt att jag uppfattade min sambo fel. Pratade med henne pecis nu. Va ej på hennes dagis utan dom hade haft p4 på och det va en rektor från sundsvall som tagit upp detta till en diskusion.... Ursäkta mitt felskrivande då jag tolkade berättelsen fel. Tragiskt iaf att äns då ta upp ett julbak! | |
| apbur | 2013-01-28 12:40 | |
![]() | Vad finns det för argument för att brott som inte egentligen berör allmänheten ska rapporteras alls? Vad spelar det mig för roll att jag vet att en man knivskars någonstans i Stockholm i mitten av oktober? | |
| ingson | 2013-01-28 12:43 | |
![]() | Ja, det är ju lite den fd Sovjetmodellen som gnagelram förfäktar med sitt resonemang om en homogen allmänintressegrupp. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2013-01-28 12:48 | |
![]() | Kan man skala ner det till "brott begånget" kanske, så trampar man ingen på tårna. | |
| krysopras | 2013-01-28 12:49 | |
![]() | Varför beror brott som begås inte allmänheten alls? Ska man mörklägga sådana händelser? Vem har nytta av det, tro? Du kanske skulle skriva din fråga till GW, apbur. Han kan säkert ge ett klokt svar. | |