Spelrum
Giraffen | 35 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 2 |
Musen Böjningslistan | 3 |
Grisen Böjningslistan | 29 |
Inloggade | 69 |
Mobilspel
Pågående | 20 155 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
jaapmeister - Ej medlem längre | 2013-09-01 17:30 | |
![]() | Är detta en princip som ska gälla även vid annan rättslig myndighetsutövning? Kan man t.ex tänka att en våldtäkt ska klassas som "grov" i det fall förövaren har en rik pappa? | |
karmannghia | 2013-09-01 17:31 | |
![]() | Min ton är kanske ungefär lika osympatisk som själva trådämnet, Lundsbergsandan är något av det mest osympatiska jag kan föreställa mig. De barn som trivs på den skolan behöver räddas från sig själva, de har lärt sig acceptera ett system som är fullkomligt vidrigt. Det kan aldrig vara rätt att tvinga barn lära sig sånt, alldeles oavsett om det är rika eller fattiga barn. Det strider mot all grundläggande etik och moral, att det betraktas som önskvärt att slå och plåga och trakassera och pressa pengar ur de som är yngre och/eller svagare. Flugornas herre är ju en viskning i mörkret, för här spelar ju vuxna med. | |
karmannghia | 2013-09-01 17:38 | |
![]() | Var det inte så förr, Jaap, att brottslingar från påvra omständigheter skulle få mildare straff än rika brottslingar som begått samma brott? Det kanske bara gällde stölder o liknande, men det betraktades väl som värre om en redan rik stal än om en fattig person stal för att få ihop till brödfödan? Jag kan se en aning rättvisa i det faktiskt. Jag fattar inte varför man inte kan erkänna att allting blir väldigt mycket enklare om man har pengar. Det är väl precis det man har pengar till? Det är klart att pengar är bra och underlättar och gör en enorm skillnad. De riktigt rika är annorlunda. Som Scott-Fitzgerald uttryckte saken. | |
Porla - Ej medlem längre | 2013-09-01 17:47 | |
![]() | Men alla är inte rika. I morgonsoffan berättar en förälder att dom har sålt sitt hus för att dottern ska få gå i den här skolan. Hon är också medveten om att det "har varit problem" med skolan. Varför i hela friden vill föräldrar att deras barn till varje pris ska gå på en skola som har dåligt rykte? www.tv4play.se/progr...id =2431297 | |
ComPatron | 2013-09-01 18:15 | |
![]() | Skolledningen tycks ha känt till vad som pågått och inte ens försökt sätta stopp för det. Därmed har man förverkat rätten att ingå i det vårt skolsystem. Jag tycker det är synd att de bara stänger i ett halvår och inte permanent. | |
bolo | 2013-09-01 18:22 | |
![]() | Riv skiten! | |
karmannghia | 2013-09-01 18:23 | |
![]() | Jag kan mycket väl förstå varför man vill att ens barn ska gå där, för där får man de bästa möjligheterna som finns att få i Sverige. Men om man måste sälja sitt hus för att ha råd med barnets skolgång så har jag svårt att tänka mig att barnet kan komma att åtnjuta den sociala status bland sina... medfångar, höll jag på att skriva, jag menar förstås skolkamrater, som krävs för att man ska ha riktig nytta av att ha gått på Lundsberg. Men Lundsberg måste se oslagbart bra ut i vilket CV som helst. | |
Sote | 2013-09-01 18:36 | |
![]() | Men Porla-det där var inte någon fattiglapp som satt i tv soffan även om hon försökte få det att framstå som det. Kvinnan i fråga pratade om att vissa investerar i sommarstuga, renoverar köket eller köper bil men dom sålde huset och flyttade till lägenhet för att flickebarnet skulle kunna få chansen att gå på Lundsberg. Men då har man ju ändå från början en helt annan ekonomisk situation än många andra som sitter i hyresrätt i förorten och i bästa fall har ett jobb. Då har man ingenting att sälja för att investera i sina barns skolgång. Så att påstå att det är vanligt folk som går där är ju bara löjligt. Man är inte vanligt folk om man bor i lägenhet på Lidingö och heter Uhler von Arnold. | |
Sote | 2013-09-01 18:43 | |
![]() | Det är ju ännu mer skrämmande att allt detta har kunnat fortgå trots att det då enligt Rolex är på följande vis:"varje elevhem har både en husfar och en husmor, samt även en s.k. troman (eller förtroendeman, elev i sista årskursen). Endera husmor eller husfar finns alltid tillgänglig på elevhemmet, som eleverna kan tala med." Då finns det ju ta mig tusan inga som helst ursäkter för att detta har fått pågå trots att dom blivit granskade och varnade. Att påstå att man inte visste gör ju bara att dom dessutom framstår som lögnare. | |
Porla - Ej medlem längre | 2013-09-01 18:48 | |
![]() | sote. Sorry jag har inte så bra koll på alla höjdare. Men nog låter det lite konstigt, om man nu tillhör gräddan i samhället, att man behöver sälja sitt hus för att låta dottern gå på internat? | |
Rålex | 2013-09-01 19:24 | |
![]() | Sote, skärpning om jag får be! Att det finns en husmor och/eller en husfar tillgänglig, betyder detta INTE att man kan bevaka 42 elever (antalet som var på mitt elevhem) samtidigt. Lika lite som det går att bevaka vad som pågår på våra kommunala skolor, men det är inte lika intressant att debattera, eller hur! | |
Kuralo | 2013-09-01 19:27 | |
![]() | Ja det är klart att det ska verkas folkligt när man sitter i tv- soffan. Enkelt och naturligt. Självklart finns inga fattiglappar på Lundsberg och har aldrig funnits heller. Inte ett dugg synd att denna "katastrof" har inträffat. Jag skulle vilja säga att de vet inte vad riktigt elände vill säga. | |
karmannghia | 2013-09-01 19:33 | |
![]() | Kommunala skolor är underbemannade och har ständiga sparkrav på sig. Det är inte fallet med Lundsberg. Eleverna på kommunala skolor tillbringar nätterna hemma och kan gå hem efter skoldagens slut, det kan man inte som elev på Lundsberg. I en kommunal skola har man en lärare per 30 elever, här var de tre man per 42 elever. Om inte en husfar, en husmor och en troman räcker för att hålla äldre elever från yngre elevers elevhem nattetid så kunde skolan väl anställt ett vaktbolag om de varit angelägna om de yngre elevernas trygghet? Nej, detta är väldigt svårt att förklara på annat sätt än att övergreppen skedde med skolledningens goda minne. | |
Rålex | 2013-09-01 19:36 | |
![]() | Denna tråd verkar ha tagit en vändning mot "fattiga" kontra "rika", eller de "bättre föemedlade" mot "Svenssons". *suck* | |
Rålex | 2013-09-01 19:39 | |
![]() | Lägg ner karmanghia... Skolan är väl knappast ett fängelse. | |
Minta | 2013-09-01 19:45 | |
![]() | Lundsberg fattar inte problemet. De tycker antagligen att det är en bra ordning, de starka gör sig okänsliga för de svaga. Bra för framtiden. | |
karmannghia | 2013-09-01 19:46 | |
![]() | Nej, Rålex, jag bara kommenterade din jämförelse med kommunala skolor, även om den inte egentligen hör hit. Är missförhållandena så grova och uppenbara som de enligt SIs utredning tycks ha varit, så bör skolan stängas alldeles oavsett vad som sker på kommunala skolor eller i skolor i Kongo, och elevernas ekonomiska förhållanden är fullständigt ointressanta härvidlag. Om ingen av eleverna hade en krona till sitt namn och gick på ett internat som styrdes på det här viset hade jag tyckt att den skolan skulle stängas ändå, omedelbart. Ett sånt här terrorvälde som är sanktionerat av skolledningen, vilket det ju tycks vara, allt annat är väldigt otroligt, kan aldrig vara annat än osunt. Är det på nåt vis mer ok att rika barn får kvastskaft uppkörda i anus? Knappast va. | |
le-lou | 2013-09-01 19:51 | |
![]() | Det finns faktiskt helt "vanligt folk" som betalat för utbildningen och som går på Lundsberg men bor inte där. De är inte i majoritet men ett 20-30 st brukar det ligga på. | |
Porla - Ej medlem längre | 2013-09-01 19:57 | |
![]() | Jag tycker inte heller det är en fråga om pengar. Jag tycker det handlar mycket om föräldraansvar. Jag skulle ha rotat runt lite innan jag satte mina barn i en skola med sådana rykten. Om jag nu ändå hade trott att allt var ok så skulle jag ta min unge därifrån direkt efter det som uppdagades i veckan och inte suttit och beklagat att skolan ska stängas. | |
nulltj - Ej medlem längre | 2013-09-01 20:01 | |
![]() | Karmannghia>> den skola i Sverige som har lägst lärartäthet finns i Danderyd, med 15,2 elev per lärare. Ska du debattera så gör det med fakta. | |