Spelrum
Giraffen | 19 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 23 |
Inloggade | 42 |
Mobilspel
Pågående | 20 426 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
jellyflower | 2014-10-17 08:35 | |
![]() | _abc_, det är inte ras som diskuteras i den här tråden. Som jag skrev innan, det mänskliga genomet är identiskt till 99,9% världen över. Jag kan tillägga att afrikaner har större genetisk diversitet än människor från andra platser på jorden och att alla genetiska variationer som återfinns hos människor med alla andra ursprung än afrikanskt också har återfunnits hos afrikaner. Visst hade vi ett rasbiologiskt institut i Sverige. Men vi hade även en helvetes massa andra dumheter på den tiden. Man färgade håret med blymönja. Radiumtvål var en storsäljare. Vi har slutat med sånt. källa Useful Genetics Part 1, University of British Columbia Dr Rosemary Redfield www.coursera.org/cou...ul genetics | |
FinPralin | 2014-10-17 08:38 | |
![]() | "Låt inte mig hindra dig från att starta en gigantisk exportindustri med hundratusentals okvalificerade arbeten." Väldigt viktiga ord i den här debatten. Vi har nästan inga okvalificerade arbeten kvar i Sverige. Det är därför den stora invandringen från det forna Jugoslavien på 1990-talet blev så lönsam och bra för Sverige. De som kom hit då var relativt sett unga och välutbildade: www.regeringen.se/co...74 875b.pdf Invandringen i dag ser tyvärr annorlunda ut varav de stora kostnaderna för den. | |
jellyflower | 2014-10-17 08:47 | |
![]() | Ärligt talat moose, så är jag inte helförtjust oavsett om Pelle eller Muhammed stjäl från mig. Men genom att minska invandringen kanske färre människor här slipper stjäla för sin försölrjning. I slutänden handlar det ju om försörjningsmöjligheter och de är krympande i Sverige liksom i övriga Europa. Vi har ingen som helst möjlighet att försörja alla nödlidande i världen. Om vi inte tycker att vi ska försörja alla nödlidande i världen, då har vi väl redan valt vissa framför andra. Vad är det för fel på människovärdet hos folk som drabbats av naturkatastrofer och inte har någonting kvar? Nåt fel på dem själva måtte det väl vara eftersom de inte får PUT omedelbart här. | |
Rhotheta | 2014-10-17 08:58 | |
![]() | Moose72 Återkom gärna med de tankarna när du delar din lön och andra tillgångar lika med några socialfall. Eller det kanske du redan gör? | |
Rhotheta | 2014-10-17 09:06 | |
![]() | Finpralin Man kan tycka att detta borde vara lika självklart som rashygieniska institutet och regalskeppet wasa. | |
skrutta00 | 2014-10-17 09:07 | |
![]() | Det finns ju faktisk fler länder i Sverige i världen...men för mig verkar det som det är ett drag av påtaget hjälpande.Sverige skall liksom gentemot resten av världen slå sig för bröstet och skrika ut att "vi är duktigast och bäst...kolla bara...vi är även de enda som pr automatik ger syrier uppehållstillstånd PUT. Visst är vi fantastiska....och våra politiker tycker att invandringen är minsann lönsam...( de vet ju att så inte är fallet men vi säger det utad). Vi har arbetstillfällen för alla...bästa utbildningen och vård och välfärd...(fast Sverige hamnade på 12 plats i UNDP's lista). " Sverige det förlovade landet....skrapa på den ytan och se va som finns under... | |
Moose72 - Ej medlem längre | 2014-10-17 09:10 | |
![]() | Rotheta Jag ger alldeles för lite det erkänner jag. Men du menar allt eller inget? Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon. | |
Sote | 2014-10-17 09:24 | |
![]() | Moose- för ovanlighetens skull gillar jag det du skriver. Hur ska jag hantera det nu då ;-p | |
Rhotheta | 2014-10-17 10:20 | |
![]() | Moose Det är du själv som påstår att man ser en annan människa som mindre värd om man inte delar allt med denne. Jag ser det inte så. | |
Rhotheta | 2014-10-17 10:32 | |
![]() | Jag har ett problem med välmående människor som inte offrar ett hårstrå av sin egen välfärd som pekar finger och tvingar på sina egna landsmän som är mindre lyckligt lottade att drabbas av att de förra leker barmhärtig samarit. Skänk bort allt du äger och bosätt dig mitt i det värsta ghettot eller håll klaffen. (Det var en tämligen brysk och något överdriven kondensation av min inställning. Skall inte tolkas bokstavligt. ) | |
Rhotheta | 2014-10-17 10:35 | |
![]() | En mer vettig approach har jag presenterat tidigare i tråden där vi med tvång sprider utanförskapet jämnt ibland oss och sålunda blir av med många av nackdelarna. Jag fick inte en enda reaktion så jag tolkar det som att alla höll med? | |
Rhotheta | 2014-10-17 10:59 | |
![]() | Limpan_2 När man beslutar om ökad eller minskad flyktingmottagning ur ett ekonomiskt perspektiv görs räkningar enligt metod A nedan. Jag skulle föredra metod B. Metod A slår ihop alla utlandsfödda och räknar på snitteffekter. Det man egentligen undrar över är dock marginalkostnaden. Du går på systembolaget och handlar 10 tetra vin á 30kr samt 10 flaskor champagne á 300kr. Snittkostnaden per vinenhet blir då 165kr. Din fru säger att nu får du inte köpa mer champagne, det blir för dyrt. Du räknar efter och säger vi har 1700 kr kvar. Alltså köper vi 10 flarror skumpa till eftersom det är vin och om vi kollar i vagnen kostar vin 165 kr per enhet. Det är inte ett fantastiskt exempel, men förstår du vilken typ av resonemang jag skulle vilja se? Jag är dock medveten om svårigheterna med att genomföra det. Metod A kan vara det bästa vi har att tillgå. Man bör då hålla minnet att man räknar på metod A och inte B när man skall fylla på med champagne. Om man nu skall resonera i ekonomiska termer, vill säga. Jag vet att du inte är övertygad om att det borde vara en faktor över huvud taget. | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-10-17 11:57 | |
![]() | Invandring betalas med skattemedel och inte med bidrag. De som tjänar mest betalar mest skatt och bidrar alltså mer än de som är mindre lyckligt lottade. (det finns undantag men det är en annan diskussion.) | |
Nora1 - Ej medlem längre | 2014-10-17 12:03 | |
![]() | * enskilda bidrag | |
Sote | 2014-10-17 12:03 | |
![]() | Rhoteta- du anser alltså att det vore bättre att ansvaret för flyktingmottagandet fördelades jämnt över Sveriges kommuner och att integrationen skulle fungera bättre om vi inte hade invandrartäta områden? Tycker du då att dom som bor där är mindre värda? För när jag skrev om det så utgick du direkt ifrån att min syn var att jag ansåg att dom som bodde i dessa områden var mindre värda. | |
Rhotheta | 2014-10-17 12:42 | |
![]() | Sote. Jag förstår inte vad du menar. Förtydliga gärna. Nora. Inkomstskatten har sänkts i takt med att invandringen ökat. Det är inte mooses privatekonomi som betalar ökningen. Troligen inte din heller. Minskar invandringen kommer inte ni att få skattereduktion. Det finns skriande behov på många områden som går före. Ni kommer inte att personligen dra fördel. Minskad invandring leder för övrigt inte till stora överskott utan till status quo och uppbromsning. Åter igen. Finns det inget problem, finns det inget att bromsa upp. Meningarna går isär. | |
FinPralin | 2014-10-17 12:54 | |
![]() | Jag tror inte att det finns så mycket att förstå i Sotes fråga. Den är ungefär som om jag skulle säga till en godtycklig man: - Hur ofta slår du din fru? Frågan är alltså omöjlig att besvara, vad den som tillfrågas än svarar kommer det att misskreditera presonen. Ett klassiskt debattknep som den som är van att diskutera genomskådar på fem sekunder. Den där typen av debattörer ska man helt enkelt bara ignorera. Att det sedan finns de som tror att den som ställde den omöjliga frågan har "vunnit" något i debatten är så naiva att de kan man i alla fall aldrig förklara för. Så det är bara att strunta i sånt där. Däremot är det synd att de får hållas, för det är ett effektivt sätt att döda intressanta debatter. | |
kovikstippen | 2014-10-17 14:09 | |
![]() | Tänk så intressant det är att jämföra siffror och banka lagar och länkar i huvudet på varandra..... Men nu var det ju lösningar jag hoppades diskutera här, och inte om, hur & varför. Min ide grundar sig i några fakta/teser: 1. Vi har idag massor av invandrare/flyktingar. 2. Segregationen ökar i samhället. 3. Integrationen går halvbra. 4. Många svenskar börjar bli seriöst oroliga 5. Vi har stor bostadsbrist i många orter. 6. Arbetslösa svenskar och invandrare verkar få det allt tuffare att få jobb. 7. Kyrkligheten verkar öka 8. Invandrare verkar ha mycket svårt att få bli "Svenskar" Hur ska vi få mottagningen att flyta smidigare? Hur ska vi integrera nya invånare? Ska staten starta integrationsprojekt/bolag för att få fler i arbete? Vilka branscher kan fungera som inkörsport? Personligen vill jag ha helt öppna gränser, men med hårda, tydliga regler för att få stanna kvar. Bara reglerna är tydliga och oomkullrunkliga kan man mycket väl ställa tuffa krav på nyanlända. Men vi som redan bor här måste ju också hjälpa till. Det duger inte att som privatperson vara vän men på arbetstid motarbeta integrationen. Jag tycker staten ska starta företag som ska hjälpa nyanlända in i arbetslivet fortare. I sådana företag kunde man arbeta och plugga Svenska på arbetstid. Arbetet skulle ge lön och förbättra självkänslan hos många. | |
FinPralin | 2014-10-17 15:11 | |
![]() | Hej, Kovik, Fast jag tror att det är precis vad spelarna här på Betapet försökt - att ge exempel på möjliga lösningar alltså. Och för en del då, precis som för mig, så verkar lösningen vara att helt enkelt stänga Sveriges gränser ett tag. Så att de som kommit hit redan kan komma i arbete och assimileras in i det svenska samhället. Motsatsen, helt öppna gränser, känner jag inte till något land som har - men berätta gärna om jag har fel där. Har jag berättat att jag själv är tredje generationens invandrare? Det är ju i och för sig ganska mycket, tredje generationen, det är mycket. Men samtidigt är det alltså inte längre tillbaka än att det var min mormor och morfar som kom hit och de finns ju fortfarande i livet. Och som invandrarbarnbarn står jag ganska förundrad när jag ser en del av dagens invandrare/flyktingar och deras barn. Att få komma till ett nytt land när ditt eget av någon anledning blivit omöjligt att bo i är en ynnest. Det tackar man inte för genom att bränna bilar och allmänt bete sig som ett svin. Man tackar genom att vara bäst i klassen, plugga vidare, skaffa sig ett välavlönat jobb och bidra till det samhälle som en gång öppnade sina dörrar. Min mormor och morfar hade inte heller så jäkla lätt att få jobb. Men de såg till att lära sig språket illa kvickt och sedan startade de ett flertal olika företag. Så gör många andra invandrare i dag också - tack och lov för alla dem! Men, tyvärr, alltför många verkar falla ned i total apati och gör ingenting alls. Låt oss vara ärliga - varför ska Sverige ställa upp på det? | |
limpan__2 | 2014-10-17 15:50 | |
![]() | Rhotetha, du har, om jag ska vara uppriktig, missat i princip allt i kursen nationalekonomi A om du tror samhällsekonomisk analys inte handlar om vad som sker på marginalen. Tyvärr ett fel du delar med många politiker. Kovikstippen, jag tror det är helt fel väg att gå att skapa nya Samhall fast denna gång för invandrare. Däremot krävs det än bättre utbildning och kanske en ytterligare ändring i välfärdssystemen för att ge bättre incitament till studier och arbete. Då kommer vi även se en bättre integration i stort. | |