Spelrum
| Giraffen | 21 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 29 |
Mobilspel
| Pågående | 19 161 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-26 00:14 | |
![]() | Jag tror vi är nåt på spåren här. | |
| Måns_E | 2013-07-26 00:16 | |
![]() | Jo, Jesus har ju i a f långt hår och skägg. Vi kanske har knäckt förklaringen :) | |
| Rultatultan | 2013-07-26 00:28 | |
![]() | @Måns_E Nej, ingen efterkonstruktion. Bara ett sätt att göra det lite tydligare för mig själv :) Det var en LIKNELSE. Inte en faktiskt beskrivning av vad dha är. Hoppas du fattade det ;) @NicerTrouser Gud är absolut sex! | |
| Måns_E | 2013-07-26 00:30 | |
![]() | Problemet ligger ju just i att man måste göra krångliga liknelser för att få ett sammanhang. Det borde man väl egentligen inte behöva göra? Grejen med att Jesus är gud förkroppsligad är ju ganska tydlig och inget konstigt (oavsett om man tror på det eller inte), men just helige ande är ju ganska otydlig och tillför ju egentligen ingenting. Det hade varit enklare att bara stryka henom/det. | |
| Rultatultan | 2013-07-26 00:42 | |
![]() | @Måns_E Jo, man kan tycka att det vore enklare. Men nu är det inte så. Jag kan tycka det är krångligt att förstå mig på att en substans itne bara kan vara ånga och flytande utan också plasma. Men så ÄR det. Antingen jag begriper mig på det eller inte. DhA ÄR en del av den kristna gudomen. Krångligt eller inte. Jag försökte bara illustrera dha "plats" i gudomen med en enkel liknelse. Kalla du det efterkonstruktion om du vill. Jag känner både Fadern, Sonen och Den Helige Ande och är nöjd och glad med det! :) | |
| Måns_E | 2013-07-26 00:46 | |
![]() | Jag tycker inte att fast, flytande samt gasform är särskilt konstigt. Allt handlar ju om temperatur och är verifierbart genom experiment. Problemet med den kristna treenigheten är ju just att det inte är det minsta verifierbart (i någon del), oavsett vilka liknelser man väljer. Jag känner ingen, och är nöjd med det :) | |
| NicerTrouser - Ej medlem längre | 2013-07-26 00:49 | |
![]() | Förhållandet de tre snubbarna emellan är inte ens verifierbart när man läser bibeln, utan nåt man kom överens om vid ett kyrkomöte några hundra år efter att Jesus trillat av pinn. | |
| Rultatultan | 2013-07-26 00:50 | |
![]() | @Måns_E Det tycker inte jag heller. Men jag läste om plasma för ett tag sedan och det var något helt nytt för mig. (tydligen det som universum mest består av eller hur det nu var) Men det är irrelevant i sammanhanget. Jag gav ett exempel. Jag försökte inte verifiera något. Verifikation är inte liknelsers syfte. Fast det vet du nog. Vill du ha verifikation av något slag, (på dha existens eller vad det nu är du egentligen är ute efter) så kan du leta tills döddagar. Det kommer inte att ske. Det handlar om tro. | |
| Rultatultan | 2013-07-26 00:50 | |
![]() | @NicerTrouser Där har du fel. Det är väldigt tydligt i bibeln. | |
| stuvelsberg | 2013-07-26 06:55 | |
![]() | Som är skapad av människor. | |
| stuvelsberg | 2013-07-26 06:56 | |
![]() | Därför är det omöjligt att bevisa. | |
| dinodog | 2013-07-26 08:52 | |
![]() | Om jag skulle hävda att jag har samtal med Gud och den helige ande dagligen. Om jag skulle hävda att Gud och den helige ande gav mig tydliga instruktioner om vissa saker jag skulle utföra. Som t.ex. sätta mig på ett stort torg och be böner för världens folk. Om jag senare uppmanade människor att följa mig på ett bönekorståg. För att Gud har sagt till mig att alla som följer mig kommer att få evig frälsning och evigt liv. Skulle jag då bli trodd? Med allra största säkerhet så skulle jag avfärdas helt av kyrkan som en avfällning. Att man förlitar sig på en bok som några har skrivit för länge länge sedan tycker jag är skrämmande. Vi har ju redan diskuterat hur man tolkar bibeln. Alla tolkar den på sitt sätt. Dessutom har ju bibeln "skrivits om" några gånger under årens lopp. Varför då kan man undra den borde väl vara perfekt redan från början. | |
| stuvelsberg | 2013-07-26 09:28 | |
![]() | Ja verkligen, det finns naturligtvis mer belägg för att anta att människan har skapat gud och inte tvärtom. | |
| krysopras | 2013-07-26 09:41 | |
![]() | NicerTrouser har alldeles rätt, treeningheten beslutade man om på ett kyrkomöte, det är inte hämtat ur Bibeln. Här kan den vetgirige läsa om denna konstruktion: www.alltombibeln.se/...ni ghet.htm Treeingheten handlar dock inte om "tre snubbar" =) | |
| krysopras | 2013-07-26 09:42 | |
![]() | treenigheten menar jag Trennighenten. Tereningheten. Trenningen. Nä. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-07-26 09:43 | |
![]() | triple n touch | |
| stuvelsberg | 2013-07-26 09:44 | |
![]() | Exakt, av människor. | |
| krysopras | 2013-07-26 09:59 | |
![]() | Dino, det hade nog funkat iom att du pratade om Gud och helige ande. (Du hade dock givetvis omgående blivit bränd på bål om det vore under inkvistionens dagar). Hade du däremot pratat om UFOs och andromedagalaxens mystiska befolkning etc, då hade du förmodligen blivit avhyst från torget och medicinerad, för du hade bedömts som psykotisk. Läser man om vissa psykiska åkommor har de enorma likheter med religiösas beskrivningar av religiösa upplevelser. Syner, röster, befallningar, uppenbarelser osv. Samhället accepterar detta som normalt om "den sjuke" hänvisar till en etablerad gud. Men precis samma symtom bedöms som allvarlig psykisk störning om inte just en erkänd gud är inblandad. Detta gör mig bekymrad. | |
| chupa - Ej medlem längre | 2013-07-26 10:02 | |
![]() | nja, hade Breivik skyllt på gud så hade han nog fortfarande undersökts. | |
| stuvelsberg | 2013-07-26 10:04 | |
![]() | ¨Religionens konsekvenser gör mig bekymrad. | |