Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 837

Forumkategorier

Användare Inlägg  
trashone - Ej medlem längre2008-06-28 00:33
Antal inlägg: 18678

Ni får googla själva.

trashone - Ej medlem längre2008-06-28 00:34

Iaf, som jag skrev. Läkarna är inte alls överens hur mkt det påverkar.

_Robban_ - Ej medlem längre2008-06-28 00:35
Antal inlägg: 729

För oss som inte orkar googla:
www.sjukvardsradgivn...ry ID=24334

_Robban_ - Ej medlem längre2008-06-28 00:36

Trashone: Menar du att läkarna inte är överens om hur mycket en för låg ämnesomsättning spelar in när det gäller övervikt.

trashone - Ej medlem längre2008-06-28 00:39

Inte vad jag erfarit, fått flera olika bud. Lite trixit, man kan ju haft det under en väldigt lång tid. Eller ändrat sin ämnesomsättning som upa sa via sitt leverne.
Jag tror det påverkar, men kanske inte så mycket som alla vill. Det är ju värt att testa sig om man misstänker något.

Candee2008-06-28 00:40
Antal inlägg: 1256

_Robbar_.. tolkade isf fel..är väl van att få mothugg vid det här laget men det fäster jag mig inte direkt vid.

Ja, jag tycker väl att ämnesomsättnignen borde spela sin roll. Dock har jag aldrig tänkt på att få piller för det..det kanske man ska testa? Jag äter ju för det mesta rätt och inte mer än normala portioner och ändå så går jag inte upp men inte ner heller. Då även om jag försöker enbart med sallader och allt nyttig man kan tänka sig..kanske är en rubbning då. Ska nog kolla upp det..

Candee2008-06-28 00:40

_Robban_ skulle det vara..

_Robban_ - Ej medlem längre2008-06-28 00:42

Ja, jag tror dig.
Men det måste väl finnas andra sjukdomstillstånd som kan ge fetma? Eller är det så "enkelt" att alla överviktiga bara behöver äta mindre och nyttigare samt motionera mer?

_Robban_ - Ej medlem längre2008-06-28 00:44

Jag är är benget sedan födseln, men har nu fått lite gubbamage. Typiskt fall av lättja, det erkännes.

Candee2008-06-28 00:46

Ja, jag är inte så inne med det här med sjukdomstillstånd..har aldrig varit sjuk eller sjukligt fet själv även om jag har övervikt. Men det skadar ju inte att börja där... enkelt är det väl aldrig men är man överviktig så tror jag dock att motion är en av de viktigaste bitarna..

trashone - Ej medlem längre2008-06-28 00:47

Nej så enkelt är det inte.

DennisPlz2008-06-28 00:47
Antal inlägg: 4031

Robban, du kanske har ett virus som gör dig tjockare. Du behöver inte ta eget ansvar förrän saken är utredd.

www.webmd.com/diet/n...-f at-cells

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-28 00:50
Antal inlägg: 1302

Det finns massor av fett-virus överallt, Big Mac-viruset är ett av de mest notoriska, men man löper även risk att smittas av så kallade Pizza Hut-sjukan, på senare år har vi även sett en dramatisk ökning av smågodis-bakterier.

Snoosy2008-06-28 00:51
Antal inlägg: 4273

upa, det handlar ju inte enbart om ämnesomsättningen, även om det drivit åt det hållet.

Du säger att alla lider av lättja, mer eller mindre. Så sant. Men Lättja är en synd. Att leva i synd, är sjukligt i sig.
Därav blir det sjukligt att vara extremt överviktig.

Allt handlar om beteenden. För att få bukt med ett beteende behöver man hjälp.
Det är inget någon väljer. Det är inget någon vill skylla på.
Det finns många orsaker till varför någon skapar ett sjukligt beteende. Oftast mår man dåligt psykiskt och tar till sig något att stoppa i munnen som tröst.

Dålig ämnesomsättning visar sig mer kroppsligt och kan hjälpas med mediciner.

Så visst måste man väl påstå att övervikt är en sjukdom. Psykisk som fysisk..

_Robban_ - Ej medlem längre2008-06-28 00:53

Hrm, virus. Okej, jag kan skylla på det då. "Ett virus svullar upp min kagge och gör mig lönnafet. Jo, det är sant, det har jag läst på nätet." :-)

linkan - Ej medlem längre2008-06-28 00:54
Antal inlägg: 40

varför letar alla så ihärdigt efter något att skylla på? handling och konsekvenser handlar det om. alla måste ta sitt eget ansvar för hur deras liv ser ut och hur de väljer att styra det. vissa styr inte sitt liv alls själv, andra på tok för mycket. självklart finns det sjukdomar som orsakar fetma, många av dem psykiska. men det finns också människor som faktiskt bara inte klarar av att ta sig i kragen på egen hand av olika anledningar. problemet löses lätt av att söka hjälp tror jag. jag gillar inte den här offerideologin som västvärlden tycks lida av. man lägger ifrån sig sitt eget ansvar över sitt eget liv.

och diskussionen som varit kring hurvida feta människor är äckliga eller inte äcklar mig. kanske oerhörd fetma leder tankarna till hygienisk oreda, men vafan. hur jävla korkad får man vara? det är att dumförklara sig själv att säga att feta människor är äckliga. detta betyder liksom att man tycker så om en stor mängd fantastiska människor som råkat hamna på totala villovägar, bara för att deras kroppshydda är stor.

trashone - Ej medlem längre2008-06-28 00:57

Smågodis <3

jeehunmoon2008-06-28 00:59
Antal inlägg: 479

Måns E, "jeehunmoon:

Jag har läst de 40-50 senaste inläggen, och jag håller inte med. Jag tycker att det blir ett för förenklat resonemang att utgå från att alla andra fungerar som man själv gör."

Du har då inte ögnat igenom MINA inlägg tillräckligt om det är mig du tilltalar med detta inlägg. Jag menar ju att vi INTE fungerar likadant, de med sämre förutsättningar måste jobba hårdare för att nå proportionell målvikt än de som kan äta vad som helst utan att gå upp. Det har jag nämnt i minst två trådar, att vi inte har samma förutsättningar, livet är inte rättvist etc, jag brukar ju nämna denna klyscha i var tredje tråd jag skriver i så hur kan du missa det när jag skrev 20-talet rader om det?

upa sa: "Ämnesomsättningen är inte oföränderlig utan påverkas av hur man lever. I sällsynta fall har det med rubbningar i sköldkörteln att göra. Att detta ständiga tjat alltid tas upp som ett försvar gör bara att folk tappar respekten. Tar det emot så fruktansvärt att erkänna att man lider av lättja?"

I korta meningen "Tar det emot så fruktansvärt att erkänna att man lider av lättja?" sammanfattar hon faktiskt det mesta av de 100-talet rader jag skrivit. Jag kanske gör det krångligt för mig.

Vad har folk att säga om den frågan?

Själv blottar jag mig med att säga att jag är en idiot som spelar när jag inser att jag har ett spelberoende, att jag var livrädd när jag hoppade fallskärm etc. Jag kan erkänna mina brister osv, jag är faktiskt ödmjuk (höhö), inte lika mycket i den här frågan dock.

ordprofeten - Ej medlem längre2008-06-28 01:02
Antal inlägg: 1302

Jag har tagit mig en funderare... jag måste nog säga att jag är positivt inställd till forskningen på fetma-virus. Inte nödvändigtvis för att jag tror att de kommer hitta något, i varje fall inte förrän smurferna har lämnat tillbaka allt sagoguld de stulit från enhörningskungen i landet Mytomania... Men forskningen och framför allt lanseringen av medicin mot fetmavirus har faktiskt en praktisk funktion. Tillåt mig att stolpa upp hur jag tror det är tänkt att fungera:

1. De flesta överviktiga är fattiga eller lägre medelklass, de bor ofta framför TVn och äter skräp, de har vad man skulle kunna kalla en högst begränsad budget eller lever rentav på kredit.

2. Eftersom sjukvården avregleras och går mot privatisering där människor kommer att tvingas betala mer för sin vård kommer detta slå extra hårt mot låginkomsttagare av ovan nämnt slag, en större del av deras inkomst kommer att gå till medicin, framför allt medicin mot det mytiska fetmaviruset, eftersom ett piller alltid är bättre än träning

3. När den fete nu tvingas spendera en stor del av sina pengar på medicin istället för onyttig mat kommer h*n ofrånkomligen att gå ner i vikt eftersom h*n kommer helt enkelt inte ha råd att upprätthålla sin överkonsumption om h*n samtidigt ska betala för falska förhoppningar om att slippa ta tag i sitt liv genom ännu ett missbruk.

Candee2008-06-28 01:02

Så utomordentligt intelligent ordprofeten...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?