Spelrum
Giraffen53
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
44
Inloggade100
Mobilspel
Pågående19 874

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vulcan2009-04-10 12:37
Antal inlägg: 7666

Naturligtvis har nätverk en stor betydelse. Men har du "fel" sorts personlighet så hjälper det tyvärr inte långt heller. Vissa brottslingar liksom missbrukare har fått enormt mycket stöd och hjälp, men ändå fallerat gång på gång på gång. Svartenbrandt är väl ett bra exempel å det.

Jag är inte orolig för Annika Deasey/Östberg. Hon kommer säkert att klara sig ganska bra, även om anpassningen till livet utanför murarna säkert är svår. Rent krasst så är hon som kvinna och 50+ också överspelad i dom här kretsarna. Skulle det mot förmodan gå åt skogen för henne så är det snarare på parkbänken utanför något förortscentrum som vi kommer att få se henne.

Goliath II - Ej medlem längre2009-04-10 12:38
Antal inlägg: 460

Och här i Sverige har AÖ ett kanonnätverk. Visst.. Det ska vara alla som talar så varmt om henne här i forumet då.

anneli72 - Ej medlem längre2009-04-10 12:41
Antal inlägg: 11612

Jag tror på Annika tills hon har bevisat mosatsen.

anneli72 - Ej medlem längre2009-04-10 12:42
Antal inlägg: 11612

motsatsen

Amiable2009-04-10 12:43
Antal inlägg: 1365

Visst kan det vara så med personligheten. Inga regler utan undantag.

Goliat : det handlar inte om henne personligen(inte för mig iaf) utan om allt som sker runt omkring en person med hennes - låt säga - erfarenhet/liv/problemati k. Vad som sker, i media, hos mig som samhällsmedborgare lr dyl..

Goliath II - Ej medlem längre2009-04-10 12:50

Det är det som är problemet. Media. Enligt den är hon missförstådd och en stackars dotter som längtar efter fädernerslandet och sin älskade mamma. Hm, var det samma mamma som försatte henne i klistret kanske? Inget är som förlåtelse. Spec i dessa (påsk)tider.

Risotto - Ej medlem längre2009-04-10 12:55
Antal inlägg: 3069

Tyvärr så ligger nog inte parkbänken aldeles för långt bort för en person med missbrukarbakgrund. Hoppas att det inte kommer att bli så.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-10 15:42
Antal inlägg: 6214

Risotto, för trovärdigheten när du pratar om USA och vapen, bör du kanske observera att det är olika vapenlagar i olika delstater, precis som vapenlagarna skiljer sig mellan olika länder i Europa. Det du skriver blir grova generaliseingar om vilka vapentyper, förvaring etc. Grundprincipen är att landet USA garanterar medborgarna rätt att bära vapen, men t.ex. i Washington DC har du totalförbud för vapen, vilket är ganska vanligt i många städer, och olika delstater har olika regleringar angående hur man kan få vapentillstånd, hur vapen får användas/bäras och hur de skall förvaras. I Maine där jag bor är mord ovanligare än i Sverige, och en generalisering där du uttalar sig om USA är lika trubbig som att dömma sveriges mordfrekvens genom att titta på Litauens. Lite intellektuell skärpa tack, Risotto! ;)

A.Ö har enligt min mening avtjänat sitt straff. Efter 28 år handlar det om att komma tillbaka till sverige, inte att få "slappa i lyxfängelse" som någon antydde. Hon är nog härdad nog vid det här laget att klara av en tid till i kaliforniskt fängelse. Hon vill hem helt enkelt, och nu är hon hemma. Allt väl, och grattis till A.Ö.

För mig handlar detta inte om A.Ö, mitt intresse är i den kovändning som skett i situationen, och varför egentligen självaste statsministern direktförhandlade i hemlighet med Schwarzenegger. I det stora hela, oavsett vad vi tycker om A.Ö:s situation, är det ingen riksangelägenhet att få hem person dömd för polismord efter 28 år i fängelse! Nåväl, konstigare saker har säkert hänt i och för sig.

Goliath II - Ej medlem längre2009-04-10 15:54

En reflektion över kisseds inlägg idag kl 9.56:

Den enorma skillnaden är dock att de flesta som begår brott och hamnar i fängelse har på ett eller annat vis valt det. Har man begått grova våldsbrott och "ändå" hamnar i ett fängelse där du skyddas från andra fångar, får en utbildning, "veckopeng", TV på rummet osv osv, så är det fan inte särskilt synd om dig! Det finns de som jobbar häcken av sig som inte har ovanstående. Så, för många är det förhållandevis skitbra att sitta inspärrad!!

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-10 16:00

Om det vore så som du skrev Goliath, hur kommer det sig att inte fler "vanliga svenssons" väljer att begå brott då för att få sitta inne? Att vara isolerad 16 timmar om dygnet är fan inget lyx. Det betyder naturligtvis inte att det är synd om fångarna, de har ju ändå gjort något för att hamna där. Fängelsets "standard" skall dock inte enligt mig ha något med brottets allvarlighet att göra. Svenska fängelser reflekterar att vi bor i ett av världens rikaste länder med kanske världens högsta levnadsstandard.

micro1132009-04-10 16:05
Antal inlägg: 17542

dudeniro
De är inlåsta tolv timmar, inte sexton.

Goliath II - Ej medlem längre2009-04-10 16:05

Vanliga Svensson har väl kanske nån form utav samvete dudeniro? Att begå brott är som bekant något som drabbar andra.

micro1132009-04-10 16:07

Goliath
Du är inne på något viktigt -- det är inte fängelse i sig som avskräcker från brott, det är vilken moral och empati man har.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-10 16:18

Beror inte antal timmar på var man är? När jag jobbade på anstalt var det kanske 12 har du rätt i... I häktet var det upp emot 20 timmar (i strid mot FN:s konvention om mänskliga rättigheter).

jag är helt med på vad du säger, fängelse är inte avskräckande - åtminstone inte för de flesta som sitter i fängelse. Jag kan tänka mig att det är avskräckade för väletablerade människor som "oss"; men vi begår å andra sidan sannolikt inte brott som riskerar fängelse. Det är därför det är motsägelsefullt att t.ex. ekonomiska brottslingar, vilka säkerligen skulle avskräckas av fängelse (förlust av status, sociala kontakter, bad for business etc) sällan får det.

Lite off topic.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-10 16:20

Goliath, jag inser att jag kanske läste ditt inlägg lite fel. Jag håller med dig om du menar just det, att fängelse inte är särskilt avskräckande för många av dem som sitter där. Det är jag att benägen att hålla med om, och det är en sanning på de flesta håll oavsett standarden på fängelset. (Som i usa t.ex.)

micro1132009-04-10 16:23

duden
På anstalt är det tolv timmar - hög säkerhet och tio timmar på öppen anstalt.
I häkte kan det bli 22 timmar per dygn, då de har rätt till en timmes promenad och en timme träning.
Samma på isolering, upp till 22 timmar per dygn.

Paradisia2009-04-10 16:29
Antal inlägg: 52

Med våra fängelser kan jag förstå att återfallsförbrytare gör nåt för att komma in i fängelset igen, dom klarar inte av vårt samhälle. I fängelset här det tryggt för dom.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-10 16:45

Visst kan det vara så Paradisia, och det är samma mönster i hela västvärlden oavsett fängelsestandard. I fängelserna är missbrukare, psykiskt sjuka och med dåliga förutsättningar över huvud taget överrepresenterade.

Ok, micro. För dem som tycker att det är svenska fängelser är lyx, så kanske man kan påminna om att sverige kritiserats för hur mycket tid fångar isoleras, främst i häktningssammanhang. Europarådets förre kommissionär för mänskliga rättigheter, Alvaro Gil-Robles har kritiserat svenska häkten för att bryta mot europeiska tortyrkonventionen med långa häktningstider och att många sitter isolerade som du skriver upp emot 22 timmar per dygn.

stol2009-04-10 17:34
Antal inlägg: 1015

Till Dudeniro.
Du verkar ha en massa åsikter. Har man begått ett brott ska man sitta av sitt straff i det land där brottet är begått. Det ska inte daltas, eller tyckas synd om. Kom ihåg att om man sitter i fängelse är det för att man inte accepterar de lagar/regler som gäller ute i samhället. Mäniskan har ett fritt val.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-10 17:43

Självklart har jag en massa åsikter, frågan är dock om du vet vilka de är?

Jag tycker att man skall sitta av sitt straff där man begått brottet. Det finns dock avtal mellan länder om utbyte av fångar, och jag ser inget fel i att en person utnyttjar den MÖJLIGHETEN (det är ingen rättighet).

Vad gäller det fria valet, så låter det som borgerlig politik. Nu var det förvisso Reinfeldt som spenderade tid med att i hemliga direktförhandlingar med Schwarzenegger förhandla om att få hem A.Ö (så vill Reinfeldt åtminstone beskriva det för att få äran för detta stora dåd). Hur som helst - det låter ju heltokigt då att en borgerlig regering skulle brinna för att hjälpa en polismörderska att få komma ut ur amerikanskt fängelse?

Den fria viljan är en vacker tanke. Jag tillskriver den ganska lågt värde för de som är fast i tungt missbruk, t.ex. Den naiva inställningen att man kan trycka på en knapp för att fixa till sitt liv är ungefär lika romantisk som vem det nu var som sa "har man inga pengar så får man väl gå till bankomaten!?"

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?