Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 222 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| katalias - Ej medlem längre | 2008-12-09 12:48 | |
![]() | En tanke om tro; det är väl knappast så att man "kommer fram till" att Gud/Allah finns, inte med rationellt tänkande. Det är väl snarare så att man KÄNNER att det är så. Tron sitter väl snarare i hjärtat än i hjärnan? Själv är jag oförmögen till sådan tro, men har alltid varit lite avundsjuk på dem som kan. ingson, för att återigen kliva in och svara på en fråga du ställt till någon annan: Även om man är övertygad om att Allahs vilja finns i Koranen kan man väl bara följa detta själv och inte kräva att "man" ska göra det? Att följa gudsord är ett personlig val, antar jag. Och återigen relaterat till tro. Min känsla är att det inte går att resonera kring vad man "bör" göra, utan känner man att gudsorden är sanna så följer man dem helt enkelt. Det är ordet "bör" som känns fel i sammanhanget. | |
| ingson | 2008-12-09 17:49 | |
![]() | katalias: Nja, det där med att känna att ha en tro och sen är det bra med det har jag lite svårt att köpa. Ty i nästa ögonblick uttalar sig samma person tvärsäkert med sin tro som motivering om de mest vitt skilda ämnen. För att ta ett snällt exempel; grisen (Ja jag är ett förorättat svin) Grisen är ett orent djur enligt islam.Vad menas med det? Att jag inte ska äta fläsk. Jaha,varför inte? För att det är Allahs vilja PUNKT Jag känner iofs till den sociologiska förklaringen att man kan få trikinos av dåligt tillrett griskött. Men jag kan få bla salmonella av fjäderfä och numera även CJS (heter det väl?) av nötkött. Därom tiger Allah. Jag uppfattar f.n bl.a islam som en brist på ifrågasättande. Det står givetvis var och en fritt att underkasta sig vilka regler den vill. Men jag tycker det är intressant att höra dessa människors resonemang. | |
| znizze | 2008-12-09 17:56 | |
![]() | kolla de här så fattar ni varför delvis vi inte äter GRIS | |
| znizze | 2008-12-09 17:56 | |
![]() | www.youtube.com/watc...nK WHdv6j90 | |
| znizze | 2008-12-09 17:57 | |
![]() | OCH TROR NI MIG INTE TESTAT SJÄLVA! | |
| efrezina | 2008-12-09 18:01 | |
![]() | som jag har hört.. är det inte meningen att man faktiskt som muslim ska ifrågasätta allt i Koranen, ty Gud är allvetande, allsmäktig osv.. och Denne vet vad som är bäst för människan eftersom Allah är skaparen. sen kan man ju fråga sig vad det nu skulle vara som är dåligt med just allt från grisen.. men det kanske man aldig får reda på och så kanske det inte är så farligt för muslimer att inte kunna äta gris, men desto finare att man följer Guds förordningar! | |
| ingson | 2008-12-09 18:02 | |
![]() | znizze: Du tycker dig ha hittat ett rationellt skäl att inte äta gris (en film på internet) Det är helt OK. Skälet till att inte äta griskött är tydligen inte att det står så i Koranen eller att det är Allahs vilja. | |
| znizze | 2008-12-09 18:05 | |
![]() | jo grisen är ett SMUTSIGT DJUR är ej tillåtet att äta gris för det är orent och är inget phitt från internet utan tycker du ska fläska i dig lite gris och så kan du ju passa på att göra detta hemma | |
| efrezina | 2008-12-09 18:07 | |
![]() | och alexon, Allah skrev inte koranen enligt islam, den skrev Muhammed profeten genom ängeln Gabriel.................. och innan den blev nedskriven har den alltid funnits i himlen sen jorden och universum skapades, ungefär så | |
| Caligatia | 2008-12-09 18:11 | |
![]() | Blir givetvis nyfiken på om du själv testat cola på fläskkött znizze, eftersom du är så tvärsäker? Eftersom jag haft bland annat cola i marinader jag lagt fläskkött i, (bränner inte lika lätt som honung då man grillar), så vet jag av egen erfarenhet att det inte finns en mask i närheten. Fluglarver uppstår inte av sig själva ur ingenting. | |
| ingson | 2008-12-09 18:15 | |
![]() | caligata: tänkte föreslå znizze att göra jämförande experiment och behandla tex oxkött på samma sätt innan ( lika gammalt,vid sidan om osv) men det verkar inte vara läge.. | |
| znizze | 2008-12-09 18:16 | |
![]() | om ja inte har testat skulle ja inte säga detta....vänta 2 timmar på rått kött! men iaf grisen är smutsigt djur därför äter vi inte det! | |
| Caligatia | 2008-12-09 18:18 | |
![]() | Nej. Nu är ju inte jag nån egentlig förspråkare av att äta just fläskkött, eftersom det framkommit att jag är överkänslig mot rött kött, och fläsk är värre än nöt. Vad det beror på vet jag inte. Jag frågar mig också varför just grisen, som i sig är renlig, är ett så orent djur, med tanke på vad du, ingson sade om tex nöt och höns idag. Men muslimer har jag verkligen ingenting emot. :) | |
| znizze | 2008-12-09 18:18 | |
![]() | frågan löd varför vi ej åt gris och du har fått svar på det nu du behöver sen inte fortsätta överdriva vidare till andra kött exemplar....vi äter de mesta men inte schara gris | |
| znizze | 2008-12-09 18:19 | |
![]() | den skrev ja till ingson sista nu | |
| Caligatia | 2008-12-09 18:19 | |
![]() | Znizze, i min marinad fick köttet gotta till sig 24 timmar. Möjligen om det var riktigt gammalt kött du fått tag i att jag kan köpa det, eller att det vart behandlat med någonting. Coca cola och fläskkött får inte fluglarver att spontanuppstå. Det i sig borde i såfall vart ett mirakel som forskarna jublat över och forskat på. (Finns svaret till evigt liv i coca cola och fläsk?) | |
| Caligatia | 2008-12-09 18:21 | |
![]() | Rättelse. Inte 24 timmar. 12 timmar. :) | |
| znizze | 2008-12-09 18:23 | |
![]() | Fläskförbudet: Islam förbjuder griskött och den främsta anledningen till detta ligger på trosprincipiell grund, eftersom muslimen måste följa Guds befallningar och avhålla sig från det som Han förbjudit, bl a griskött och grisfett. Den vetenskapliga orsaken som forskarna pavisat är att svin drabbas av allvarliga former av mask. Den främsta sorten av dessa är bandmasken, som när den kommer fram till tarmarna, fullbordar sin livscykel i den sjukes kropp, när den transporterar sina ägg till blodomloppet och sedan distriburas till olika organ i kroppen. Sedan förvandlar sig masken till ett tunt fodral som uppnår en bönas storlek. Om detta sker i hjärnan drabbas människan av galenskap och om det sker i ögat blir hon blind. Om masken når hjärtat leder det till försvagning och blod-propp. Masken påverkas inte av konventionella mediciner eftersom den är skyddad i sitt fodral. Grisköttets tillagningstid är kort, vilket inte ger tillräcklig tid till att döda parasiterna. Kolesterolhalten i griskött är mer än tio ganger högre än i nötkött och när detta ämne överstiger normalkvantiteten samlas det i blodådrorna, särskilt i pulsådrorna, och orsakar en höjning av blodtrycket och åderför-kalkning. Av denna anledning är antalet fall av angina pectoris och åderförkalkning fem gånger större i Europa än i den muslimska världen. Något som nyligen blivit känt, är att influensavirus kan överföras från gris direkt och indirekt genom konsumtion av korv gjord på bl.a. grisens lungor. En svensk hudläkare berättar att han sedan många år har sett hur patienter med akne, astma, allergisk snuva, munsår och vissa former av håravfall, uppnått en betydande förbättring efter att de, i samband med annan behandling, slutat konsumera fläskkött. Fläsk-kött innehåller svavelhaltiga ämnen och histamin, vilka kan ge hudirritationer. | |
| Caligatia | 2008-12-09 18:28 | |
![]() | Jag lovar att inte tjata mer på dig om grisen efter det här znizze, jag äter som sagt själv inte fläsk längre. :) Men jag menar mest att med tanke på t ex salmonella, och andra sjukdomar och parasiter som förekommer i andra djur, så är väl de lika orena? | |
| znizze | 2008-12-09 18:38 | |
![]() | jag följer islam!!! | |