Spelrum
Giraffen | 35 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 1 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 20 |
Inloggade | 56 |
Mobilspel
Pågående | 19 588 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Måns_E | 2012-03-03 12:24 | |
![]() | imi: Vad pratar du om? Bara för att monarki är odemokratiskt och fånigt och att vår kung är ett stolpskott innebär inte att jag gnäller på allt, långt ifrån. Med samma generaliserande så kan man ju säga att rojalister är icke tänkande människor som blir ledda som flockdjur och aldrig kan fatta egna beslut utan alltid vill ha någon som bestämmer åt dom. (Men argumenterande på den nivån kan man ju inte hålla på med) | |
seppa | 2012-03-03 12:29 | |
![]() | Precis som med kyrkan kan man låta dem som vill vara medlemmar i konungariket och betala extra skatt till detta. | |
_imi - Ej medlem längre | 2012-03-04 00:16 | |
![]() | Måns_E 2012-03-03 12:24 "imi: Vad pratar du om? Bara för att monarki är odemokratiskt och fånigt och att vår kung är ett stolpskott innebär inte att jag gnäller på allt, långt ifrån." Jo du, det är precis vad ni gör, gnäller. Och gnäll är så otroligt pinsamt. Ta bara det här gnället om demokratin. Ni är ju alltså verkligen uppe i det blå. Flummar grovt, det är vad ni gör. För ni tycks inte alls vara medvetna om att en fullkomlig demokrati är en utopi, och i och med det faller alltså demokrati-argumentet helt. Så vill ni slippa fler pinsamheter så bör ni släppa det. Och det har hittills gått finfint att förena vår demokrati med monarkin, så varför skulle det int gå lika fint i fortsättningen också? "Med samma generaliserande så kan man ju säga att rojalister är icke tänkande människor som blir ledda som flockdjur och aldrig kan fatta egna beslut utan alltid vill ha någon som bestämmer åt dom." Fast, Måns...saken är ju bara den att jag håller verkligen inte på med några generaliseringar utan när jag har beskrivit antisidan så är det fakta jag har presenterat. Flumma med generaliseringar får du pyssla med. Ni har ju också vanan inne så... Måns: "(Men argumenterande på den nivån kan man ju inte hålla på med)" Öh...? Du menar argumenterande som exempelvis den här? vulcan - Spelvärd/Forumvärd 2012-02-26 21:21 "Idag var jag på Armémuseum med min äldste son (den yngre var också lite kulturell genom att gå på bandy på Zinken). Där påmindes jag om vilken "fin" tradition monarkin står för. Krig, våld, ond bråd död - allt för att försöka flytta fram sina egna maktpositioner och skaffa sig en plats i historien. Även om jag inte vore republikan av samma principer som jonisk m.fl redan tagit upp, så är jag inte mer intresserad av att behålla denna "fina tradition" än vad jag är att behålla andra gamla seder och bruk som tjurfäktning, statarsystemet eller kvinnlig omskärelse. Det finns helt enkelt inget fint med monarkin att plocka fram ur historien. Om man inte gillar tom pompa och ståt vill säga." När det nu är så illa att anti-rojalister likställer monarkin med tjurfäktning, statarsystemet, kvinnlig omskärelse och andra stolligheter, så kan det väl knappast bli annat än knas. Eller hur? Det måste du väl ändå hålla med om? | |
Måns_E | 2012-03-04 00:21 | |
![]() | Öh nej, det är en otidsenlig gammal rest av ett samhälle som inte var jämlikt och där man delade upp folk efter börd. Vad är det för eftersträvansvärt med det? Och på vilket sätt blir vårt samhälle bättre av det? Har du egentligen något argument för monarki? Jag tycker mest att du gnäller på oss som vill avskaffa kungahuset. Och då är det ju lite fånigt att kalla mig för en gnällspik :) | |
_imi - Ej medlem längre | 2012-03-04 00:39 | |
![]() | Så du menar...? Att ingen uppdelning av folket sker idag? Och vadå "gammal rest"? Var lever du nånstans? Hundra år tillbaka i tiden? Du kan väl inte dra upp något sådant idag. Kungahuset har ju också förändrats över tiden och det är dagens ämbete vi ska snacka om. Och DET fungerar fint, fyller en funktion och gagnar landet. Kan inte ni på antisidan inse det så är det bara att beklaga, men hur som helst så bör ni försöka förlika er med tanken att monarkin är och förblir. :) Jag, gnällspik? Mjaa...fånigare är nog att du int kan kontra med något eget, din härmapa. :P | |
A-Ba-Ni-Bi - Ej medlem längre | 2012-03-04 00:45 | |
![]() | Tycker du att det känns modernt att en person föds till ett ämbete? | |
Måns_E | 2012-03-04 01:10 | |
![]() | Argumenten är ju fantastiska, så vad bidrar kungahuset med? Löpsedlar på Aftonbladet? Är det det som är nydanande och oumbärligt? Jag tycket mest att du verkar rädd för förändring och lever i dåtiden. Jag har fortfarande inte sett ett enda rationellt argument för monarki, och du är inte bättre Imi. | |
_imi - Ej medlem längre | 2012-03-04 01:30 | |
![]() | Eller sen är det du (ni) som envisas om förändringar bara för att...? Tror ni gör det mest för att ni ska få anledning till att gnälla (sorry, men jag kommer inte ifrån att det är det ni håller på med). När ska ni inse att det är bra som det är? Kungafamiljen gör fina insatser, de jobbar på som bara den, men vad får de för det? Gnäll. Usch, jag tycker att antisidans beteende är så tragiskt. Och respektlöst. Jag tycker att du ska kontakta hovet och be att få prya en vecka hos Victoria efter mammaledigheten. SEN kan du komma och återuppta diskussionen. | |
A-Ba-Ni-Bi - Ej medlem längre | 2012-03-04 01:35 | |
![]() | Du sätter nån slags rekord i ovidkommande argument. Tycker du att det känns modernt att en person föds till ett ämbete? | |
_imi - Ej medlem längre | 2012-03-04 01:37 | |
![]() | Aaa duu baaa... Den där stilen kan du köra med andra, men inte med mig. *fnyser* | |
A-Ba-Ni-Bi - Ej medlem längre | 2012-03-04 01:40 | |
![]() | Jag tolkar det som att du inte gillar ditt potentiella svar på min fråga. | |
_imi - Ej medlem längre | 2012-03-04 01:56 | |
![]() | tss :) | |
slånbär | 2012-03-04 20:11 | |
![]() | Imi- men du som är så insatt i allt fint och bra som kungahuset gör kan väl då äntligen komma med några konkreta exempel. Jag har frågat hur många gånger som helst här i tråden och i alla andra trådar om detta och ingen av er rojalister kan komma med någonting konkret. bara massa dravel om att dom gör ju så mycket bra för landet, bra pr , lockar turister, ordnar bra affärsuppgörelser för svenska företag och genererar mer pengar än dom kostar-mycket mer. Men inte en enda av er kan ge konkreta exempel. Det är ju väldigt märkligt anser jag eftersom om man verkligen är för något så bör man väl vara insatt i det, åtminstone om man nu för en aktiv diskussion i frågan. Det blir ju väldigt luddigt och svagt alltihop. Ungefär som Måns säger-en skock får som blint låter sig ledas. (eller nåt liknande) | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-03-04 20:20 | |
![]() | Det var ett jävla gnäll om att det gnälls, om inte annat. | |
_imi - Ej medlem längre | 2012-03-04 20:22 | |
![]() | "...om man verkligen är för något så bör man väl vara insatt i det, åtminstone om man nu för en aktiv diskussion i frågan." Jamen precis. Och detsamma gäller även dig så klart. Så hur mycket VET DU egentligen om kungahuset? Vad VET du om vad de gör, hur stora (arbets)insatser de bidrar med? Hur långa dagar de jobbar? Vad de bidrar med för landet? VAD exakt VET du? - Egentligen? Vill du undvika att bli placerad i den tragikomiska gnällskaran, så visa nu - en gång för alla - vad du VET. | |
_imi - Ej medlem längre | 2012-03-04 20:23 | |
![]() | jonisk Du kan väl hojta till sen när du har gnällt klart. | |
A-Ba-Ni-Bi - Ej medlem längre | 2012-03-04 20:24 | |
![]() | de klipper band och åker på lyxsemestrar, var det nåt mer du ville veta? | |
jonisk - Ej medlem längre | 2012-03-04 20:25 | |
![]() | Absolut, jag har inte börjat dock. | |
med | 2012-03-04 20:26 | |
![]() | Men snälla..... | |
_imi - Ej medlem längre | 2012-03-04 20:34 | |
![]() | A-Ba-Ni-Bi 2012-03-04 20:24 "de klipper band och åker på lyxsemestrar, var det nåt mer du ville veta?" Tack, det räckte gott och väl. Du har precis blottat din okunnighet med all tydlighet. Ta-daa! | |