Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 462

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apbur2009-04-29 20:11
Antal inlägg: 9699

carlmartin, säger man nåt plumpt brukar det resultera i att den man tilltalat blir sur och kanske går därifrån. Dessa sociala regler tycker jag gäller vare sig man är på väg hem från krogen med nån eller sitter och dricker kaffe med sina kollegor.

Självfallet föregår jag med gott exempel.

sally93 - Ej medlem längre2009-04-29 20:34
Antal inlägg: 1032

Jag håller inte med dig alls apbur. Mjölksyra i armen var ett väldigt bra exempel, även om inte det var din avsikt. Om du helt enkelt inte orkar hålla upp dörren på grund av att du inte längre klarar av att hålla den kan du väl knappast lastas för det. Det är knappast samma sak som att slänga dörren i ansiktet på någon av nån slags 'haha långnäsa' skäl.

Sen vad du tror om andra människors lust eller inte är just 'troende'.
Skillnaden just där, ifall det skulle drabba mannen vilket väl inte skulle vara omöjligt att det skulle kunna hända?, så är det väl inte särskilt troligt att han blir tvingad att genomför något hans kropp inte klarar?

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-04-29 20:35
Antal inlägg: 31064

apbur, dina tankar om ett "oskrivet kontrakt" tyder på en otäckt statisk syn på relationer mellan människor. Vad den försmådde parten har förväntat sig för fortsättning på kvällen är ointressant - hur än lurad han känner sig (jag väljer att kalla förövaren för "han", för enkelhetens skull.)

Att det är troligare att råka ut för sexuella övergrepp om man är tanklös håller jag givetvis med om, men den moraliserande skylla-sig-själv-ton som kan skönjas ibland i den här diskussionen tycker jag inte om. Att offret brutit mot "sociala regler" tar inte ifrån förövaren hans ansvar.

sally93 - Ej medlem längre2009-04-29 20:38

Apbur. Jag skulle vilja se dig sitta ien domstol o säga till ett våldtäktsoffer.
'Men hallå, du kunde väl bjudit till lite'

:-))) och :-((( Tragikomiskt.

Susssött - Ej medlem längre2009-04-29 20:51
Antal inlägg: 24

Skrämmande att läsa vissa människors svar...När jag läser det inser jag att det inte är så konstigt med resultatet när inte moralen & ansvaret för mänskligt lidande är högre,....Upprättelse är vad Sverige behöver....När moralen inom rättsväsendet är så låg smittar det av sig....att kvinnors lidande inte är specielt mycket värt....När ska ansvaret för medmänniskor vakna ......?
Höj din röst,ta ditt ansvar...börja någonstans...
Läs,skriv under & sprid vidare.....
www.namninsamling.com/kvi nna_utan_skydd

apbur2009-04-29 20:57

Sally93, nu talade inte jag om när man inte är kapabel till att utföra en viss handling utan när man anser sig ha rätt att göra precis som man vill för att man känner för det utan hänsyn till den andra. Det är precis det en våldtäktsman gör. Jag hävdar att det finns en inlärd känslighets hos kvinnor som gör att man känner sig förgripen på om man inte råkar vilja ha sex fullt ut. Det är tragiskt tycker jag.

Sylvia, nej, vad vi ger för signaler till andra människor är inte ointressant, jag säger knappast något som är kontroversiellt när jag talar om oskrivna regler och det sociala spelet. Jag har heller aldrig hävdat att förövaren inte har något ansvar, jag har sagt precis tvärtom hela tiden.
Förövaren gör ALLTID fel. Det gör dessvärre inte att offret kan uppfattats gjort fel också, kanske inte något brottsligt, men ändå dumt. Naturligtvis är detta inte alls jämförbart med det förövaren har gjort, men faktum kvarstår att även offret kan göra fel.

carlmartin - Ej medlem längre2009-04-29 21:09
Antal inlägg: 4590

apbur- bara för att man inte gillar det man hör behöver det ju inte vara plumpt menat. till och med en solklar komplimang som; "vilka fina bröst du har" kan ju falla i dålig jord.

vad gör det ok att bryta "kontraktet" ?

sally93 - Ej medlem längre2009-04-29 21:15

Det är ju möjligt att ditt sätt att se på detta som att du 'upplåter din kropp ' för någon annans skull'. Det är helt ok. Men jag antar att du bara gör det när du själv tycker det är ok? När det fortfarande är ditt val alltså.

sally93 - Ej medlem längre2009-04-29 21:23

En social regel, som jag vet alla i min bekantskapskrets delar är att man inte kn*ar med nån som inte vill.
Kanske därför vi har olika åsikt i detta.

pion ekrot2009-04-29 21:26
Antal inlägg: 3340

I så fall gör väl alla brottsoffer "fel" i någon mån? Varför är det intressant - varför ska offret ansvara för den andres överskridande handlingar? För det är väl bara det som det resonemanget leder till, jag kan inte förstå syftet annars?

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-04-29 21:30

Exakt, pion.

apbur2009-04-29 21:32

sally93, ja, naturligtvis. Det jag ville säga var att jag tycker ibland att det går till överdrift med att sex aldrig och åter aldrig ska genomföras om man inte absolut är 100 % säker på att man vill. Detta tror jag främst är riktat till kvinnor. Jag tycker att det är sorgligt att det har lett till att kvinnor många gånger känner sig osäkra och på så vis protesterar alldeles i onödan. Vi använder vår kropp hela tiden till olika saker för att göra andra nöjda. Det jag tycker är underligt är att det ska vara så annorlunda vid sex.
Jag menar inte alls att detta leder till våldtäkt. Varför jag började tala om det här fenomenet var för att jag tycker den inställningen återkommer gång på gång när man talar om sådana här frågor.

Sammanfattningsvis så säger jag inte att man ska göra saker och ting som helt strider mot den egna viljan, jag tycker istället att man inte ska behöva protestera så när det kommer till "inte helt hundraprocentigt ömsesidigt sex". Man gör livet så mycket lättare genom att inte ta saker så förbannat allvarligt.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-04-29 21:36

apbur, du har just överträffat dig själv. Gratulerar. Var skall jag börja?

SuperMac2009-04-29 21:38
Antal inlägg: 8

Har inte läst tråden mer än de första inläggen.
Inget nytt under solen här inte, redan 2003 toppade Sverige en sådan lista. I samma veva arbetade jag i Sydafrika och då jag sade det för en kollega undrade han hur många svenska damer som blir våldtagen då 1/3 av alla sydafrikanska damer någon gång blir våldtagna. Genast bleknade "vår" statistik.

Summa summarum, allt går att göra med statistik. Ge mig tid så kan jag skriva en hållbar artikel om att minst antal våldtäkter begås i Sverige.

apbur2009-04-29 21:42

Pion, hur får du det till att alla brottsoffer gör fel i någon mån?
En en gång, jag har aldrig sagt att offret är ansvarig för förövarens handlingar. Alla ansvarar för sina egna handlingar. Däremot måste man kunna se sin egen delaktighet i händelsen ibland, trots att man varit utsatt för brott. Jag ser inte alla våldtäkter som lika illa, jag gör faktiskt en värdering där. Ofrånkomligt men svårt att erkänna för sig själv kanske?

Man tar faktiskt hänsyn till detta i brottsmål också. Jag är inte ensam att att förstå detta, även om det ser så ut i den här eländiga tråden.

sally93 - Ej medlem längre2009-04-29 21:42

Gjorde precis samma reflektion som Sylviaplath.

sally93 - Ej medlem längre2009-04-29 21:47

Faktum är apbur att det är endast i våldtäktsmål, till skillnad mot alla andra brottmål där man lägger vikt vid offrets eventuella 'felbeteende'
eller klädsel osv.

apbur2009-04-29 21:51

Sally93, där har du fel. Provokation och förmildrande omständigheter rör inte bara våldtäktsmål.

sally93 - Ej medlem längre2009-04-29 22:04

Jag har svårt att se likheten med att bli provocerad så till den milda grad att man klipper till någon och det ämne vi diskuterar.

Inte mer än att det isåfall bekräftar att det snarare är aggressivitet, än sexuell lusta som är drivkraften i våldtäkter.

pion ekrot2009-04-29 22:14
Antal inlägg: 3340

Att offer ser sin egen del i händelseförloppet är väl knappast en bristvara av vad jag har förstått. Kanske beror fler antal anmälningar på en klarsyn över vad man själv är "skyldig till" och vad man faktiskt INTE är skyldig till.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?