Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade5
Mobilspel
Pågående19 929

Forumkategorier

Användare Inlägg  
caughtbock2009-12-07 23:32
Antal inlägg: 7699

Jag gillar hur den här tråden utvecklas... :P

Snoosy2009-12-07 23:34
Antal inlägg: 4273

micro, ja men då får ju många muslimer ta konsekvenserna av vad några muslimer väljer att göra.

-Torskmacka2009-12-07 23:35
Antal inlägg: 1623

jag fattar inte minta.

-Torskmacka2009-12-07 23:37

hur vet pälsen om kamelen vill hålla sig varm eller kall?....

*undrar för mig själv, om arabtomten har kameler som drar släden....
"Rudali med röda puckeln"

okej om mouche eller någon annan raderar mitt inlägg.

vuk2009-12-07 23:47
Antal inlägg: 489

hur vet termosen om drycken skall vara varm eller kall? :)

-Torskmacka2009-12-07 23:48

vuk, enkel fråga.... termosen har samma processor som kamelpälsen.

Robert_K - Ej medlem längre2009-12-07 23:57
Antal inlägg: 273

Jag förstår vad du vill åt, men jag tror man måste börja högre upp om man vill ifråga sätta slöjbärandet eller ej.

Skall muslimska kvinnor tillåtas ha slöja? Skall svenska barn tvingas till psalmsånger varje morgon vid skolstart? (ett fall i norra Sverige nu) Skall sektliknande grupperingar få driva friskolor?

caughtbock2009-12-07 23:58
Antal inlägg: 7699

Ja, nej, nej. :)

Robert_K - Ej medlem längre2009-12-08 00:01
Antal inlägg: 273

Och samma syn har jag, även om helst av allt vill att alla religiösa ritualer, oavsett religion, avskaffas.

Är slöjan ett eget val är jag för det.

blåhund - Ej medlem längre2009-12-08 00:28
Antal inlägg: 469

De kvinner som väljer bära slöja,burhka,etc kläder som helt eller delvis döljer deras kroppar,säger indirekt genom denna klädsel: Jag är Ingen,Jag tillhör min man,som hans ägodel får ingen annan man se mig,ty jag är ju i första hand ett sexuellt objekt,och om min kropp eller mitt hår syns blir män jättekåta och då är det mitt fel och ska jag straffas...
Många täckta kvinnor hävdar att de bär dessa av fri vilja.Men när modern sätter på 4-åriga dottern en huvuduk som noga döljer varje hårstrå,och själv går klädd i slöja och "tält"-kläder,vad har barnet för val?Vilka krav ställs på henne under hennes uppväxt.Är inte detta en form av hjärntvätt? Att ett litet barn måste dölja håret för vuxna mäns lustar visar hur sjukt det är,att en människa som råkar vara född kvinna måste gömma sin kropp....Häromdagen fanns en notis i DN,en 16-årig flicka bestraffades med 50 piskrapp för att hennes kjol var knälång,inte ankellång.minns ej vilket land det gällde,(man kan kolla dn arkiv).Dessa lagar har föga med religion att göra,det är ett patrialkalt system gjort för att hålla kvinnor nere på alla plan.Män i dessa kulturer verkar vara otroligt rädda för kvinnor,och sexuellt besatta av dem,om de inte klarar av att se ett kvinnohår eller en vrist utan kräver heltäckande klädsel.Många av dessa beslöjade kvinnor är så förtryckta att de inte vet hur förtryckta de är,den djupare innebörden tycks gått dem förbi.En del säger de känner sig trygga i naquib,att ingen man kan se dem.Vad är det för trygghet?Är inte det en rädsla som begränsar deras frihet,man ska inte behöva gömma sig i stora tygsjok för att kunna gå på stan och känna sig trygg.Slöja,naquib,burhka ,för mig är ett bevis på kvinnoförtryck och samtidigt faktiskt förnedrande också för männen i de kulturer som kräver denna klädsel,det säger ju att de är sexbesatta våldsmän,vilken man vill gå med på att vara det?

Minta2009-12-08 00:33
Antal inlägg: 20042

Torskmacka: "Deras ull, eller hår som man borde kalla det, är i likhet med renens hår ihåligt. Detta gör att kamelerna kan hålla värmen riktigt bra eftersom håret isolerar både inåt och utåt. Det är därför kameler inte har något emot att ligga ute i snö."

Minta2009-12-08 00:46
Antal inlägg: 20042

Jag tror inte att alla slöjbärande kvinnor håller med dig och beklagar att du ser dem som förtryckta stackare. Det blir ett väldigt upphetsat medlidande mot slöjbärande kvinnor när de vill ta plats bland oss andra.

Dödmetallörn - Ej medlem längre2009-12-08 01:08
Antal inlägg: 705

Nu är det ju inte så att vi i Sverige med har patent på vad som är sant och riktigt, det vi kallar förtryck kan för en kvinna med slöja vara något helt annat, något hon valt(även om det så klart ofta inte är så). En blonderad fjortis med höga klackar kan för oss se helt normalt ut men i andras ögon är det ett tecken på kvinnoförtryck.
Vissa kulturer förtrycker kvinnor genom att dölja dem, andra förtrycker dem genom att visa upp dem och kräva att de ska vara trevliga att titta på.
Kvinnoförtryck ser alltså olika ut beroende på vem som tittar.

Att vi som inte bär slöjor eller inte kräver att kvinnorna i vår kultur ska bära slöjor per automatik är perfekta och upplysta är nog inte riktigt rätt förhållningssätt.
Visst, nu handlar tråden egentligen inte om slöjor men det är ändå relevant tycker jag eftersom trumfkortet som det tydligen innebär att vara den som sitter inne med den enda sanningen(som egentligen inte finns) har nog överdoserats lite här. Allt handlar om vilken kultur man växt upp i.

upan2009-12-08 01:19
Antal inlägg: 177

Jag förstår inte varför man måste göra en så extrem tolkning av slöjan och andra döljande kläder.
Vi förmedlar ju oss också genom kläder. Varför skulle slöjan vara så annorlunda?
En kvinna som bär slöja förmedlar att hon inte vill uppmana till sexuell attraktion då det inte är önskvärt.
När jag träffar mina väninnors pojkvänner klär jag mig anständigt, anser att det är respektlöst att klä sig utmanande när det inte passar sig.

Nu är ju niqab det mest extrema plagget och jag kan förstå att det väcker anstöt.
Jag anser också att en person som väljer att bära niqab i ett samhälle där det inte är norm får tåla att bli annorlunda behandlad av allmänheten.

Blåhund, man klär inte barn i slöja, det är först när en flicka kommer i puberteten som det blir aktuellt.

Larvbrud - Ej medlem längre2009-12-08 01:38
Antal inlägg: 4050

Jag ler inte när jag träffar mina kompisars pojkvänner och behöver jag rätta till mitt hår eller min kofta försöker jag att inte använda alltför smeksamma rörelser ;)

Comeon - Ej medlem längre2009-12-08 01:51
Antal inlägg: 456

Hehe larvbrud:-)
Jag är som jag alltid är, beter mej inte annorlunda om det är mina kompisars pojkvänner eller arbetskamrater, singelkillar, you name it. Inte heller klär jag mej annorlunda heller.

micro1132009-12-08 09:07
Antal inlägg: 17542

Liftactiv
Återigen - om det nu ens är någon ide att svara dig.

Att burka/niqab/slöja kan vara förtryckande har jag inte förnekat -- det jag säger är fortfarande att det kan inte vara din eller den västerländska definitionen som säger när en kvinna känner sig förtryckt -- det måste hon definiera själv.

Man hjälper genom att ge medel, dvs genom att visa på vilka rättigheter kvinnor har och att stärka dem i deras roll -- inte genom att kliva in som förtryckare och diktera deras villkor och definiera deras vilja, eftersom det i sig bara blir ett nytt förtryck.

Vad tjänar de på att inte ens få utanför dörren? För om de nu är så förtryckta så tror du väl inte ett förbud skulle innebära mer frihet.

Och för dem som av fri vilja -- ja de finns - väljer klädseln, vad känner de på ett förbud som hindrar dem att klä sig som de vill?

Dessutom vad har de för konsekvenser för resten av samhället -- för om du nekar folk att täcka ansiktet, så bör det ju få konsekvenser också för andra.

Dessutom hur skall en sån lag efterföljas? Vilka skall se till att den efterföljs? Hur skall kvinnorna bestraffas?
Är det relevant att bestraffa redan förtryckta?
Vad blir skillnaden från sharia - som bestraffar just klädsel?

blåhund - Ej medlem längre2009-12-08 09:37
Antal inlägg: 469

Jag har själv flera gånger SETT små flickor med huvudduk,noga fastsatt med nålar,småtjejer på 4-6 år.Det är inte alls ovanligt...!

magnusito2009-12-08 10:20
Antal inlägg: 5000

Fruktansvärt att höra. Barn ska få vara barn i all sin naturlighet inte nålas fast i slöjor som ska ange anpassningen och självstympningen.

Dödmetallörn - Ej medlem längre2009-12-08 10:26
Antal inlägg: 705

Blåhund: Jag har sett behåar för sexåringar på Lindex, vad är skillnaden på deras förtryck och vårt?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?