Spelrum
Giraffen | 2 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 2 |
Inloggade | 4 |
Mobilspel
Pågående | 20 105 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Margana | 2010-04-11 09:28 | |
![]() | Miasve: I min värld är det också få som använder order neger för att beskriva en färgad person. Jag skulle aldrig heller säga det till en en person eller skriva om det offentligt, t ex i min blogg därför att det finns de som tar illa upp och blir kränkta. Däremot så förekommer ordet i sammanhang där det inte kränker någon och inte är illa ment. Min grund är också att vilja väl. Minta: Du får kalla mig vad du vill, jag har inga problem med sånt. =) | |
Minta | 2010-04-11 09:29 | |
![]() | Det är nästan komiskt att se hur vissa med en åsnas envishet fortsätter hävda att ordet bara är ett ord, vilket som helst och dessutom ett helt neutralt som betyder det det anger. Som om det fanns ett genetiskt inneboende samband mellan ordet och det det anger. | |
Minta | 2010-04-11 09:30 | |
![]() | Margana, jovisst, men det är väl ganska onödigt. Eller brukar du säga att du träffade en kaukasier igår? | |
Margana | 2010-04-11 09:32 | |
![]() | Minta: Jag försöker inte hävda att ordet är något. Jag tycker bara att diskussionen är dryg och berättar bara hur ordet förekommer irl. Jag har aldrig haft som mål att övertyga någon om det ena eller det andra. Jag tycker bara sådana här diskussioner är snedvridna, det låter så fint men i verkligheten fungerar det annorlunda. Vilket då påminner mig om att jag inte har tid att sitta här i en diskussion jag egentligen retar mig på och tänker därför återgå till min tvätt och lämna er till att diskutera ordet i fred. | |
Aandreass | 2010-04-11 10:18 | |
![]() | En liten tanke bara... Borde man kanske sluta använda beskrivningen "blondin" också, det har en väldigt negativ klang i många sammanhang, och används titt som tätt som en nedsättande beskrivning. Vi borde ju använda termen "ljushårig" om man sätter det i samma parallell till ordet "neger", inte sant? | |
Dödmetalörn - Ej medlem längre | 2010-04-11 10:59 | |
![]() | Samma parallell? Hur menar du då? Jag har nog missat att ordet blondin används nedsättande på samma sätt som ordet neger. Man kanske ska sluta säga att någon är dum, ful eller jobbig också, det är ju nedsättande på samma sätt som ett ord som kom till när man köpte slavar. Eller är det en annan sak kanske? Jag ska starta ett band som heter Röd makt. Hårfärg har ju genom historien använts för att kränka andra, inte sant? | |
KLuBBeR - Ej medlem längre | 2010-04-11 11:13 | |
![]() | Röd makt - yes! *joinar* | |
Minta | 2010-04-11 11:22 | |
![]() | Rödhåriga hade blondiner som slavar under flera hundra år. Du jobbar ju som en riktig blondin. Du har blondinblod i ådrorna så bra som du dansar. Jag ill inte jobba med det lågbetalda jobbet, det är ett riktigt blondinjobb. | |
Minta | 2010-04-11 11:24 | |
![]() | Dessutom koloniserade de rödhåriga blondinernas områden och sa att blondinerna hade vissa lågt stående egenskaper bara för att de var blondiner. | |
Canoodling | 2010-04-11 11:58 | |
![]() | En liten fråga bara. Slaveriet upphörde för många många år sedan, och tack och lov har t.o.m. Amerika börjat förstå att svarta har samma rättigheter som vita. Vad är det då med att dividera slaveri? Ska man inte kalla judar för judar heller då? De hade det inte så lätt under andra världskriget... Och det är tydligen evt. värt 50 miljoner om man blir kallad turk istf. grek. Jag tror folk älskar att ta upp gamla oförätter (som man själv inte varit inblandad i ens!!) bara för att... Sen att vissa (eller alla??) ord inte ska användas i negativ bemärkelse - det är väl ändå självklart?! För mig är en neger en mycket mycket mörkbrun man från Afrika med stora läppar och svart, krulligt hår. Inte en afroamerikan, inte en indier, inte en mulatt, inte en "halvmörk" afrikan ens. För mig är att säga svart om en person lika fel som att säga vit. Vadå svart/vit??? Logiskt sett så är väl _alla_ helt enkelt färgade. Från ljust ljust rosa till nästan svart. Det är klurigt. Neger är nog det enda sättet att "rätt" beskriva någon med mina mått mätt. Och engelsman kanske. (Nästan genomskinligt ljusbeige, rött hår och fräknar). Jag ber om ursäkt för det, för säkerhets skull! Och mår de flesta vita (och en del färgade/svarta) bra av att jag inte använder ordet neger, så ska jag även fortsättningsvis låta bli. *Cross my heart*. | |
micro113 | 2010-04-11 11:59 | |
![]() | Margana Du har inte läst din egen länk va? Den säger att ordet asiat är en geografisk hänvisning för var en person kommer ifrån -- inte att det är namnet på en ras. Förstår du inte skillnaden? | |
micro113 | 2010-04-11 12:00 | |
![]() | Motsvarigheter är alltså afrikan, amerikan europé osv | |
Cybertron | 2010-04-11 12:06 | |
![]() | okej, tillåt mig att citera: "I psykiskt hänseende kan negern sägas i allmänhet stå på barnets ståndpunkt med i regel klen begåvning och livlig fantasi. han är glad och obekymrad, ehuru stundom skenbart allvarlig; han saknar kraft och uthållighet, hänger sig åt ögonblickets ingivelser och snabbt växlande stämningar samt äro mycket känslig med utpräglat sinne för det komiska" (Nordisk Familjebok 1913). Jag vill poängtera: Nordisk familjebok var ett socialt accepterat och vanligt konversationslexikon...de t som stod i lexikonet ansågs vara "sanning". Samma åsikter kom fram i Svensk Uppslagsbok 1955. Så, frågan lyder alltså: kan dessa beskrivningar av "bara ett ord" betraktas som neutralt? I mitt tycke, NEJ! | |
vulcan | 2010-04-11 12:24 | |
![]() | Jag tror inte att rasbegreppet blivit helt vetenskapligt irrelevant, även om man kanske av politiska skäl föredrar att använda andra betepp. Det bedrivs ju t ex en del medicinsk forskning utifrån hur olika folkgrupper reagerar på olika typer av mediciner. Det finns naturligtvis vissa genetiska skillnader utöver hudfärgsanlagen, det vet vi redan. Ett typexempel är många asiatiska folkslags större känslighet för alkohol. Det är också klokt att hålla i minnet att frågor som den om olika folkgrupper varierar med avseende på exempelvis genomsnittlig intelligens inte är en fråga som kan besvaras på en politisk nivå. Svaret är inte som många verkar tro "NEJ" för att det känns obehagligt, rasistiskt och nedvärderande att påstå något sådant. Svaret kan bara ges genom fortsatt forskning (Om man nu tycker att en sådan skillnad är av något vetenskapligt intresse att påvisa, men det är ju en annan fråga) | |
Cybertron | 2010-04-11 12:33 | |
![]() | men herregud, jag ger upp. det här är bara en ändlöst hopplöst diskussion | |
krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-11 13:07 | |
![]() | åter igen Bitte: det är inte själva ordet i sig utan ordets nyttjande alt missbruk som är kränkande. om det i stort sett över 80% av jordens yta/nationer finns organisationer, föreningar mm som drivs, bildats av negrer och har ordet neger i olika form beroende på språk i sin titel och det finns drygt en miljard negrer i världen som mer eller mindre dagligen själva använder ordet, hur kan du / ni då sitta i lilla isolerade svedala och påstå att vi inte ska använda detta ord för vi har fel hudfärg för att få ta det i vår mun? ordet neger är inte rasistiskt eller kränkande, nedlåtande om personen som nyttjar ordet gör detta med samma respekt som inför vilket ord som helst. tolkningen av ordet är helt beroende av tonläge, sammanhang, attityd och omständigheter. alltså är inte ordet neger i sig ett felaktigt eller nedlåtande ord mer än ord som. pojk tös liten tjock röd smal svart arab vit arier kaukasier german kort bög homo etc. och PS: det där med cykeln var bara för att dra en paralell till hur absurd er motivering till förbjudandet av nyttjandet kring ordet "neger" är. för det baseras enbart på att enskilda individer av annan hudfärg som själva ska äga rätten att fortsätta bruka ordet kan bli stötta då en person som inte har deras egen hudnyans vågar säga detta hemska ord. en neger är en neger, vad är så negativt i det? det är helt upp till personen som vinklar tolkningen eller försöker söka dubbelbottnade budskap och negativa baktankar i vardagligt språk. | |
Bitte - Administratör | 2010-04-11 13:11 | |
![]() | En neger tillhör en nationalitet och då är man alltså kenyan, etc , Bitte | |
micro113 | 2010-04-11 13:11 | |
![]() | krill_master Har de ordet neger i sina föreningar -- eller var det negro som på spanska och portugisiska betyder just svart, vilket de vill bli kallade. Många gamla kolonier var just spanska och portugisiska. | |
krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-11 13:44 | |
![]() | micro: så när en icke spansk eller portugisisk talande svart person säger negro på tex engelska bryter denna på spanska eller säger han helt enkelt "neger" på sitt eget språk? och är inte negro just neger på engelska? för det heter väl black om han sade svart? eller coloured om han sade färgad? | |
micro113 | 2010-04-11 14:07 | |
![]() | krill Fast enligt den här länken så används in negro på det sätt som du vill göra gällande -- utan är ett stötande ord. Däremot förekommer det i vissa avgränsade kontex. Men det är stor skillnad på det, och det som du gör gällande. en.wikipedia.org/wiki/Neg ro | |